טור אורח

עבד של בורא עולם

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

בעוד ימים ספורים נסב כולנו אל שולחן הסדר. במרכז ההגדה עומדות השאלות של ארבעת הבנים. נעיין תחילה בשאלתו של הבן החכם "מה העדות, החוקים והמשפטים אשר צוה ה' אלוהינו אתכם".

הבן החכם, כשמו כן הוא, מודע לחלקים שונים בקיום התורה ומחפש להבין את המשמעות הפנימית של קיום המצוות. דווקא משום כך, קשה להבין את תשובתו של בעל ההגדה "אף אתה אמור לו אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן". הלכה זו היא האחרונה בליל הסדר, ומלמדת אותנו שיש לאכול את האפיקומן על השובע. אך כיצד יש בכוחה של הלכה זו, חשובה ככל שתהיה, לענות על שאלתו המקיפה והכוללת של הבן החכם?!

הבן החכם איננו כופר בקיומו של מנהיג לעולם. יתרה מכך, הוא מכנה את בורא העולם בשם

"א-לוקינו", ובכך מכניס עצמו לכלל ישראל. אך עניין אחר טורד את מנוחתו: הקרבה לבורא העולם אמורה להיות טבעית וספונטנית אך ריבוי המצוות ופרטי ההלכות הרבים מונעים מהאדם לעבוד את בוראו בדרכו הפרטית.

אם התורה היא טבעית לאדם, מדוע יש צורך ב"עדות חוקים ומשפטים" המחייבים את כלל המאמינים בצורת עבודה זהה כלפי הבורא. מדוע לא יתן האדם דרור לרגשותיו ויפלס לעצמו דרך ייחודית בעבודת ה'?!

בעל ההגדה מודע לחכמה שבשאלה זו. לא נוכל לכחש כי מסגרות ההלכה הנוקשות עלולות לפגוע בנתינה הייחודית והאישית שלנו כלפי הבורא. נוסחי התפילה המדויקים, סעיפי ההלכה המרובים והנוקשים, עלולים להקשות את יכולת ההתחברות של המאמין הבודד כלפי בוראו.

מהי אם כן תשובת בעל ההגדה לשאלה זו?

"אף אתה אמור לו אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן".

עובד ה' אמיתי אינו עובד את קונו בגין התחברותו למעשה מצוות זה או אחר. כמובן שאנו שואפים לחוש את העונג שבמעשה המצוות, אך איננו יכולים להתנות את קיום המצווה ברמת ההזדהות שלנו עם עניינה של המצווה כפי שנתפסת בשכלנו. כל יהודי מישראל שואף לחוש את השמחה בלימוד תורה. אנו מאמינים, כמובן, שקיום מצוות לימוד תורה מטהרת את נפשותינו ובכך אנו גורמים טובה לעצמנו, למשפחתנו ולעולם כולו.

אך אין בכך די כדי להסביר את מסירות נפשנו להדבק במצווה זו. התשובה האמיתית והנכונה ביותר היא שאנו לומדים תורה, כי הקב"ה ציוה עלינו ללמוד. אנו עבדיו, ועלינו לקיים את שליחותינו בעולם. דברים אלו נכונים ביחס ללימוד תורה, ולגבי כלל המצוות.

כאשר אדם מתנה את קיום המצווה ברמת התחברותו למעשה המצווה, הוא עובד ברמה מסוימת את עצמו. הוא רואה במעשה המצוות אמצעי להפקת תענוגות.

לעומת זאת, כאשר האדם חש קושי בקיום מצווה כזו או אחרת, אך בכל זאת ממשיך לקיימה עקב ציוויו של קונו, הוא מכריז קבל עם ועולם, כי הוא עבד של בוראו. לחייו יש שליחות, והוא מתאמץ להגשים שליחות זו.

דווקא משום כך, מזדרז בעל ההגדה לענות לבן החכם "אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן". הבן השואל ודאי ציפה לקבל תשובה אמונית פנימית שתשכנע אותו להבין את ההגיון שבקיום כל המצוות. אולם תחת זאת בחר בעל ההגדה לענות את האמת הפשוטה: קיום ההלכות של ליל הסדר היא התשובה האמיתית לשאלתך. לא רעיון מוסרי כזה או אחר ולא ניסיונות שכנוע בלתי פוסקים. פשוט קיים את ההלכה מתחילתה עד אחרונת ההלכות, עד האפיקומן כי כך ציוה בוראנו ועלינו לקיים את פקודתו.

תשובת בעל ההגדה שנכתבה לפני אלפי שנים, מהדהדת באוזנינו ביתר שאת וביתר עז בדורנו. השאיפה להתחבר למעשי המצוות היא ראויה ונכונה, אך היא לעולם לא תהווה תנאי לקיום המצווה

עוד במדור זה

הנשיא הנבחר שלהם או גם שלנו?

הנשיא הנבחר שלהם או גם שלנו?

השבוע‭ ‬נבחר‭ ‬נשיא‭ ‬חדש‭ ‬ישן‭ ‬לארצות‭ ‬הברית‭ ‬של‭ ‬אמריקה‭. ‬האם‭…
פאץ׳

פאץ׳

במהלך‭ ‬ביקור‭ ‬של‭ ‬הרמטכ"ל‭ ‬בלבנון‭ ‬הוריד‭ ‬רא"ל‭ ‬הלוי‭ ‬פאץ‮'‬‭ ‬של‭…
ביתהמשפט וסוכת שלום

ביתהמשפט וסוכת שלום

מדוע‭ ‬זכו‭ ‬שני‭ ‬אלה‭, ‬בית‭ ‬המשפט‭ ‬והסוכה‭, ‬להיות‭ ‬של‭ ‬שלום‭?…
המשפט

המשפט

הפעם‭ ‬זה‭ ‬אמיתי‭, ‬לא‭ ‬עוד‭ ‬צחצוחי‭ ‬מילים‭ ‬לא‭ ‬עוד‭ ‬דמגוגיה‭…
ביפר

ביפר

הביפר‭ ‬כיכב‭ ‬השבוע‭ ‬בכותרות‭, ‬לאחר‭ ‬החיסולים‭ ‬המדהימים‭ ‬בלבנון‭ ‬ובסוריה‭ ‬בדרך‭…
הילד‭ ‬הבזבזן

הילד‭ ‬הבזבזן

תיאורית‭ "‬נאמנות‭ ‬הבן‭ ‬הבזבזן‭" ‬מעוגנת‭ ‬בהוראות‭ ‬חוק‭ ‬הנאמנות‭ ‬במטרה‭ ‬לאפשר‭…
האינטרס הציבורי

האינטרס הציבורי

האינטרס‭ ‬הציבורי‭ ‬נתפס‭ ‬בציבור‭ ‬כניגוד‭ ‬לאינטרס‭ ‬הפרטי‭. ‬תפקידה‭ ‬של‭ ‬מערכת‭…
‮"‬פיצוי‭ ‬על‭ ‬סיכון‮"‬‭ - ‬דרכו‭ ‬החשיבתית‭ ‬של‭ ‬בג"ץ‭ ‬המסתננים‭ ‬ונהיגה‭ ‬במכונית‭ ‬אוטונומית

‮"‬פיצוי‭ ‬על‭ ‬סיכון‮"‬‭ - ‬דרכו‭ ‬החשיבתית‭ ‬של‭ ‬בג"ץ‭ ‬המסתננים‭ ‬ונהיגה‭ ‬במכונית‭ ‬אוטונומית

‮"‬ואהבתם‭ ‬את‭ ‬הגר‭ ‬כי‭ ‬גרים‭ ‬היתם‭ ‬בארץ‭ ‬מצרים‮"‬‭ (‬דברים‭, ‬י‮'‬‭,…
חזקת‭ ‬הבתים‭ ‬המשותפים

חזקת‭ ‬הבתים‭ ‬המשותפים

הבית‭ ‬המשותף‭, ‬הינו‭ ‬המצאה‭ ‬של‭ ‬המשפט‭ ‬המודרני‭, ‬ומקורו‭ ‬בצרכים‭ ‬החברתיים‭…
יורד‭ ‬לאומנות‭ ‬חברו

יורד‭ ‬לאומנות‭ ‬חברו

‭ ‬סוגיית‭ ‬התחרות‭ ‬המסחרית‭ ‬הבלתי‭ ‬הוגנת‭ ‬הוגדרה‭ ‬בהקשרים‭ ‬מסוימים‭. ‬לעיתים‭…
שדה‭ ‬תימן‭ ‬וחריצות‭ ‬נאותה

שדה‭ ‬תימן‭ ‬וחריצות‭ ‬נאותה

לאחרונה‭ ‬נחשפנו‭ ‬ללא‭ ‬יאומן‭, ‬חברי‭ ‬כנסת‭ ‬מנסים‭ ‬להגן‭ ‬בגופם‭ ‬על‭…
משוא‭ ‬פנים

משוא‭ ‬פנים

משוא‭ ‬פנים‭ ‬הוא‭ ‬מונח‭ ‬עברי‭ ‬נפוץ‭ ‬המתאר‭ ‬יחס‭ ‬מועדף‭, ‬הטיה‭…
האינטרס‭ ‬המוגן

האינטרס‭ ‬המוגן

האינטרס המוגן במשפט הישראלי הוא מושג רחב שמייצג את הערכים,…
הפרקליטות‭, ‬הזדמנות‭ ‬שהוחמצה

הפרקליטות‭, ‬הזדמנות‭ ‬שהוחמצה

למעשה‭, ‬כותב‭ ‬השופט‭ ‬המנוח‭ ‬חיים‭ ‬כהן‭ ‬בסיפרו‭ ‬‮"‬המשפט‮"‬‭ ‬בהוצאת‭ ‬מוסד‭…
זכות‭ ‬לתת‭ ‬שירות

זכות‭ ‬לתת‭ ‬שירות

בני‭ ‬נוער‭ ‬רבים‭ ‬עובדים‭ ‬בחופש‭ ‬הגדול‭. ‬החופש‭ ‬הגדול‭ ‬טומן‭ ‬בחובו‭…
זכרון‭ ‬דברים

זכרון‭ ‬דברים

המשפט‭ ‬העברי‭ ‬הכיר‭ ‬בזכרון‭ ‬הדברים‭ ‬ככינוי‭ ‬לחוזה‭ ‬במובחן‭ ‬משטר‭ ‬משכון‭…