שליפות

"עטופה" | רננה שלם

את המילים שכתבה רננה שלם מעמקי ליבה על דפי מחברת כשהייתה נערה שמחפשת מקום בעולם, חווה פגיעה מינית ומתמודדת עם אלימות יום-יומית בבית, היא כתבה לעצמה ולריבונו של עולם. מגיל צעיר מצאה כך נחמה. כותבת ומדברת את הלב, מסירה מעליה את המטען הכבד שכילדה ומתבגרת לא יכלה להכיל. אז היא עדיין לא חלמה שיבוא יום והמילים הכואבות והמייחלות תאוגדנה לאלבום בכורה, ועם שיריה שיצאו לעולם היא תחזק גם אחרים.

רננה שלם

 

רננה שלם

"אני יודעת ידיעה פנימית אמיתית", אומרת רננה (31), "שהמסע שעברתי נותן כוח ומושיט יד לאנשים שמזדהים או חווים דברים דומים. לכן אני מוכנה ורוצה לדבר על זה, גם אם זה לגמרי לא קל".
נפגשנו לשיחה על הדיסק שלה – 'עטופה'. פגשתי אישיות מרתקת, יוצרת מקורית ומוכשרת שאינה מפחדת לגעת בכאב הכי עמוק, גם זה שלא מצטלם יפה, ולתת לו ביטוי. בשירה שלה אי אפשר שלא להרגיש את המקום הפנימי שממנו נובעות המילים, והן גם מזמינות אצל השומעים מסע אל נבכי הנפש.
את האלבום 'עטופה', שאת מרבית השירים בו את כתבת והלחנת, עיבד והפיק מוזיקלית אלנתן שלום, שאחראי ללהיטים של אומנים מהשורה הראשונה, ובהם חנן בן ארי, מירי מסיקה, דוד ד'אור ועוד רבים וטובים. קחי אותנו לנקודת ההתחלה.

"מגיל 4 אני מנגנת. בהתחלה בפסנתר, ואחר כך בגיטרה ובמפוחית. מגיל צעיר אני גם כותבת. היום אני יכולה לומר שאפיק הביטוי הזה הוא חלק מהדי-אן-איי שלי, כמו שאחרים נושמים אוויר אני זקוקה לכתיבה. בתיכון התחילו לזרום דרכי גם לחנים. אבל הכול ביני לבין עצמי.
"לפני כשש שנים הגעתי לאלנתן שלום. רציתי שיעשה עבורי פלייבקים לשירים כדי שאוכל לצאת להופיע. רק פלייבקים", היא צוחקת. "אמרתי לאלנתן שיש לי חלום להוציא אלבום, אבל לא בשלב הזה. תוך כדי העבודה איתו הבנתי שמשהו קורה לי, ואני לא באמת יכולה להתעלם מהרצון האמיתי. וכך בעצם עשינו שינוי לכיוון הגשמת החלום".

רננה שלם-עטופה דיסק

מאחורי השירים
"השירים שלי הם החיים שלי. גדלתי בתוך אלימות, אבא שלי האשים אותי בכל דבר רע שקרה לו בחיים, ולי כילדה לא היה שום דבר טוב משלי. עוצמת ההאשמה מצד אבי הייתה כל כך גבוהה, חסרת פרופורציות וחסרת יכולת הכלה, שבגיל צעיר מאוד הבנתי שמשהו כאן לא הגיוני. לא הגיוני שלכל הרע שבעולם שלך אני אחראית. ילד קטן לא מסוגל להכיל כל כך הרבה רוע.
"על החיים בצילו אין שיר ספציפי, אלו הן שנות ילדותי ונעוריי. אבל אחרי הלידה של נעם, ילדי השני, התעורר בי הרצון להרגיש פעם אחת גם עטופה ומוגנת כמו תינוקת. אז כתבתי את 'צל במדבר', שיר שהוא תפילה שמישהו ידאג לי, יחשוב עליי ויראה אותי לעומק כמו שאני רואה את התינוק שלי. לא בפן הטכני אלא הנפשי שמאחוריו".

אחד השירים המרגשים באלבום הוא השיר 'מחכה', שיר שכולו חמלה. השיר הזה נכתב בכלל על האדם שפגע בך מינית. מאיפה הכוחות לכתוב כך על מי שפגע בך במקום הכי כואב?
"הפגיעה בי הייתה בתחילת היסודי, גיל צעיר, והשיר נכתב רק לפני כמה שנים. זה אחד השירים שמעורר הרבה תגובות לא קלות, אני יודעת. באות נפגעות אחרי הופעה וכועסות עליי איך אני יכולה לסלוח ולכתוב כך. מבחינתי אני עוברת את התהליך שלי, את הריפוי שלי. ואני רואה אותו, אין לו כלום בחיים, ואין לי מה להוסיף על הכלום שאין לו.
"היום יש לי חמלה כלפיו, והיא הגיעה רק אחרי שהעובדת הסוציאלית שלי הכריחה אותי בטיפול לכעוס עליו. זה לא היה קל, לקח לי שנה וחצי לדבר על זה בטיפול. מאיפה הכוחות לכתוב כזה שיר על אדם שפגע בי? אין לי תשובה. לא תכננתי לכתוב שיר. פשוט ישבתי, וזה בא. זה היה צורך קיומי עבורי באותו רגע, בלי תכנון שזה יהיה שיר עם מנגינה ומישהו יקרא את זה.


רננה שלם

"אלנתן הלחין את המילים שלי, אבל עדיין לא חשבתי שזה ייכנס לאלבום, ולא הייתה לי מחשבה לשיר את זה בעצמי. זה היה כמו ריפוי. בסוף זה נכנס, וכשהקלטנו רוב השיר אני ממש בבכי. מחזיקה את עצמי שהבכי לא יצא, כי אני צריכה להוציא מילים, אבל הקול שלי שבור שם, הלב שלי שבור שם. כשסיימנו להקליט פרצתי בבכי של שנים".

רגע מכונן בדרך
"במקביל להפקת האלבום התחלתי הופעות סלון. גיטרה ואני. זה היה מסע מרגש עם הנשים, ומכיוון שזה כל כך אינטימי, הלב שלי היה מונח שם על השולחן. בהופעות אני מספרת לפני כל שיר על ההקשר שבו נכתב. מספרת על הבית שגדלתי בו, על הזוגיות ועל האתגרים שיש בה לצד כל הטוב המבורך, על הציפייה להיריון השני ועל המסע שעברנו שם, על התפילה לשמירה על הילדים וגם על הפגיעה המינית. תמיד הכול בזהירות, להגיד ולא להגיד. אני יודעת שלא כל אחד יכול להכיל המון עומס של חיים של מישהו אחר.
"אחת החוויות הבלתי נשכחות הייתה כשהופעתי בהוסטל לצעירות. פגשתי שם נערות בנות 12–19 שכל הבלי העולם הזה עברו עליהן בגוף ובנפש, לעיתים בכפייה קשה מצד הסביבה. החספוס שלהן ניכר כלפי עצמן ואחת כלפי השנייה. הייתה הופעה מדהימה, ואחרי שהיא הסתיימה הן ביקשו שאשאר עוד ועוד. לא נתנו לי ללכת.
"ישבנו ושרנו שירים שהן ביקשו, ובסוף עשינו סבב ובו כל אחת אמרה משהו טוב על עצמה. זה היה מכונן. לכמה רגעים הן עצרו את הציניות ואת החרבות השלופות ונתנו מקום אחת לשנייה וללב של עצמן. כל אחת מצאה פתאום נקודה טובה על ובעצמה. אולי בפעם הראשונה בחיים".
איפה נפגוש אותך כיוצרת בעוד חמש שנים?
"אני בתהליך להבין את הנפש שכותבת ומלחינה, בתהליך להבין איך לעשות את זה נכון. בעוד חמש שנים בתפילה להופעות גדולות, להשמעות ברדיו ואולי אפילו לעוד אלבום. חולמת שתהיה לאנשים רפואה בלב מהשירים שלי".
את הכאב האישי שלה, אומרת רננה, היא משמיעה לעולם בשביל אחרים שנמצאים שם, אבל לצד הכאב חשוב לה שיישמע גם הקול של התקווה והסיכוי: "בסופו של דבר קמתי והקמתי משפחה. יש לי בעל אהוב ושלושה ילדים מופלאים. היום-יום שלי לא עצוב אלא לגמרי בית וילדים, יצירה ושירה. השמחה והאופטימיות הן מנת חלקי, אבל זה לא בא מהשמיים, זה בא אחרי כמויות של כאב וצער, וחשוב לי להעביר את המסר שזה אפשרי".
אומנים ויוצרים מקוריים מוזמנים להפנות אייטמים למדור liatyos@gmail.com

עוד במדור זה

שתי סליחות והתנצלות

שתי סליחות והתנצלות

״הוא היה עושהכל שביכולתו להרבות אהבה ואיחוד״ בנר שמיני של…
שתי סליחות והתנצלות

שתי סליחות והתנצלות

סליחה ראשונה.״מה כותבים בטור סוגר שנה? על סליחה, זה ברור.…
המהפחחחה המשפטית

המהפחחחה המשפטית

01
רבות נכתב ונאמר על הרפורמה במערכת המשפט, כאן ובכלל. נדמה כאילו לא משנה כמה נכתוב ונאמר, תמיד יישאר מה להוסיף. אחרי האירוע ההזוי שהיה השבוע באוניברסיטת תל אביב, בהחלט יש עוד מה לכתוב.
אם לא עקבתם: באוניברסיטת תל אביב נערך ביום ראשון פאנל בנושא הרפורמה המשפטית, בחסות תא הסטודנטים ׳לביא׳ של הליכוד ותא ׳כחול לבן׳. הוזמנו ארבעה: פרופסור רבקה ווייל מאוניברסיטת רייכמן וד״ר דייבי דישטניק מאוניברסיטת תל אביב. היו שם גם עורכת הדין יסכה בינה מ׳התנועה למשילות ודמוקרטיה׳, שבין מייסדיה נמנה שמחה רוטמן, חבר הכנסת ויו״ר ועדת החוקה בהווה, שהוזמן אף הוא לאירוע.
סטודנטים נאורים רבים ניסו למנוע את השתתפותו. מה זה ניסו, הגיעו פיזית עד אליו בטרם הצליח להיכנס לאולם שבו נערך הפאנל. אם לא היו סביבו מאבטחים ושוטרים רבים, ייתכן בהחלט שהאירוע המביש היה נגמר בצורה אחרת. כשרוטמן כבר הצליח להיכנס סטודנטים לא נתנו לו לדבר תוך צרחות ״בושה״, ״פשיסט״ ועוד גינויים שימנים רגילים לספוג, כולל הערה מגברת צעירה שדרשה ממנו להוריד את הכיפה.
הד״ר דישטניק ביקש מהסטודנטים הצרחנים שיתנו לו לדבר: ״אני יכול להסביר למה התוכנית המשפטית גרועה לכלכלה״, אמר מי שמזוהה עם השמאל, אבל זעקות הגוועלד נמשכו והוא אמר בעצב למיקרופון: ״זה גול עצמי מפואר״. הייתי כותב כאן על חוסר היכולת שקיים בקרב חלקים בשמאל לקבל דעות שונות, אבל זה לא הזמן, היה שם משהו חמור יותר שנעשה על ידי כמה עורכי חדשות.
02
אחרי אותו ׳גול עצמי מפואר׳ רוטמן עוד אמר כמה מילים, ואז קרה דבר מדהים: הוא הפך לאשם בגלל שדיבר ואמר מילה אסורה. ״ולכן העדפת לקרוא להם מוגבלים״, שח לו עודד בן עמי במהלך ריאיון שקיים עימו, ובעצם טען שיו״ר ועדת החוקה כינה את המפגינים המטורללים – ״מוגבלים״. רוטמן לא נבהל, לא התנצל והסביר כי תיאר את היכולת של המפגינים לטעון – ״אתם מוגבלים בטיעון שלכם״.
השימוש של רוטמן במילה ׳מוגבלים׳ העלים כמעט לחלוטין את האלימות שספג מחוץ לדיווחים שעלו באתרי החדשות הגדולים, והפך אותו לאשם. הכותרות דיווחו על השימוש במילה הנ״ל במקום לדבר על האלימות, כאילו עורכי החדשות נרמלו את מה שעבר חבר הכנסת מהציונות הדתית. כך נהג גם בן עמי בריאיון שערך עם רוטמן ולא התייחס כלל לאלימות באותו אירוע מביש.
03
בטח אתם חושבים שנפלה טעות בכותרת של הטור שלי, ולא כך הדבר. ערוצי התקשורת והעיתונאים הדגולים נוהגים לעשות שימוש בביטוי השגוי ׳המהפכה המשפטית׳.
את אותו ריאיון מדובר בן עמי פתח בהצגת הכנס בתל אביב ככזה שעסק ב׳מהפכה המשפטית׳, אלא שרוטמן ענה לו כמו שצריך, וכמו שצריך לענות בכל הזדמנות. ״אני חייב לתקן אותך״, פתח והסביר רוטמן, ״הכנס לא עסק במהפכה המשפטית אלא בדרכים לתקן את המהפכה המשפטית, אותה מהפכה משפטית שעשה אהרן ברק אי אז בשנות התשעים״.
אהרן ברק ביצע מחטף לילי ושינה את פני מערכת המשפט הישראלית, והיום משום מה מנסים להציג לנו את הרצון לחזור למערכת הישנה כמהפכה משפטית. לכן זו מהפחחחה משפטית מבחינתי.
04
מילה אחרונה: החודשים האחרונים לימדו אותי שהרפורמה נחוצה עם שינויים כאלה ואחרים. היא באמת נחוצה, אבל מה שעוד יותר נחוץ זה שיח מכבד, שיח שיכול להכיל דעות רבות ומגוונות כמו השיח שהצגנו כאן ב׳גילוי דעת׳ בשבוע שעבר. לדעתי שיח שכזה צריך להיות חשוב לכולנו, גם לחלקים בשמאל שלא מוכנים לקבל את המציאות שמשתנה לנגד עינינו, את הדמוגרפיה שעושה את שלה. כשהשיח ישתנה לא נדבר על רפורמה או על מהפכה, נדבר על תיקונים במערכת המשפט. ■

כמו במגילת רות

כמו במגילת רות

שלמה (סולומון) מולוגטה יחגוג בקרוב את יום הולדתו ה-23. הוא…
דבר כזה עוד לא קרה לי

דבר כזה עוד לא קרה לי

01לא בטוח שאני עושה את הדבר הנכון, ולמרות זאת אכתוב…
יש לנו פה הכול

יש לנו פה הכול

כילד וכנער, וגם כחייל, יצא לי לראות פעמים רבות את…
חובת מצוות כיבוד הורים

חובת מצוות כיבוד הורים

לא משנה באיזו שעה של היום, באיזה ערוץ, באיזו במה,…
הטובים למשטרה

הטובים למשטרה

לא משנה באיזו שעה של היום, באיזה ערוץ, באיזו במה,…
לא מתנצל על הסרטון<br>של בנות האולפנה

לא מתנצל על הסרטון
של בנות האולפנה

זה קרה בסוף שבוע שעבר, וזה עדיין מרגיז אותי. כמה…
אלפי תיירים יגיעו לשומרון בפסח לצפות באירוס השומרון הנדיר

אלפי תיירים יגיעו לשומרון בפסח לצפות באירוס השומרון הנדיר

זה קורה פעם בשנה ולמשך מספר שבועות בודדים בלבד: פריחת…
"פורום קהלת אוכלים נזלת"

"פורום קהלת אוכלים נזלת"

01מעולם לא כתבת על אופנה. מצד שני תמיד יש פעם…
קשה היא ההורות כקריעת ים סוף

קשה היא ההורות כקריעת ים סוף

01אין טעם להתחמק מזה. הורות. לכתוב על הורות. אז כמו…
הדיקטטורה הישראלית

הדיקטטורה הישראלית

01שלא ישקרו לכם. מה שקורה היום במדינת ישראל זה דיקטטורה.…
להחזיר את פעולות התגמול לשירות המדינה?

להחזיר את פעולות התגמול לשירות המדינה?

01רצח שני האחים לבית משפחת יניב, הלל מנחם ויגל יעקב…
תגיד לי מה אתה רוצה

תגיד לי מה אתה רוצה

01כשקמה עלינו ממשלת בנט-לפיד לא התחברתי בכלל לקריאות "המדינה היהודית…
כך נוטעים היח״צנים

כך נוטעים היח״צנים

01איזה חג יפה הוא ט״ו בשבט. לרוב הוא מספק לנו…