טור אורח

עליות וירידות

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

'אבא, בחיים יש יותר ירידות או יותר עליות?'

עד שאני בא לענות לבני שכל עלייה היא גם ירידה, אני עוצר ושואל את עצמי: האם גם בעולם הפנימי שלי, כעוצמת הכישלונות וההתלבטויות, כך האמון וציפיית הצמיחה? אולי מה שהתורה מספרת לנו על הלך נפשו של יעקב, יוכל לפתוח לנו פתח להתמודדות עם השאלה הנוקבת של בני.

יעקב אבינו הוא מאמין גדול, אך בכל אופן ציינה התורה כי הפחד קינן בלבו. "ויירא יעקב מאד ויצר לו". הרי יעקב לא פחד להטיח ביקורת ברועים: 'הן עוד היום גדול', וגם לא פחד להישאר לבד בלילה בעבר השני של נחל יבוק ולהיאבק במלאך עד הבוקר. מה הייתה אפוא הקרקע עליה צמח פחדו הנוכחי מהמפגש עם עשו?

דומה כי חששותיו של יעקב אינם רק מציאותיים, אלא בעיקר נפשיים. הוא מודע לעוול שעשה לעשו אחיו, הוא אף מודע לברכה שלקח ממנו במרמה, ולכך שעשו מרגיש קרבן. הוא מודע גם לכך שעשו הוא זה שנשאר עם הוריו עד היום – אולי גם קשריו עם ההורים חזקים יותר משלו. כיצד תיראה קבלת הפנים של הוריו?

הברכות שקיבל יעקב מהקב"ה לא מצליחות להפיג את חששותיו. יעקב מרגיש כי 'אין הבטחה לצדיקים בעולם הזה'. הוא יודע שעליו להיות כלי ראוי כדי שתתממש הברכה. כפי שאומרת הגמרא בברכות, דאג יעקב אבינו 'שמא יגרום החטא'.

באותו הלילה, יעקב נותר לבדו. הוא חווה את הבדידות מהוריו, הוא רחוק אפילו ממשפחתו הקרובה שבעבר השני של הנחל. מאבקו של יעקב עם המלאך, כפי שמבאר ה'כלי יקר', הוא מאבק פנימי בנפשו. 'ויאבק' – 'שהעלו אבק ברגליהם' – אבק היוצר ערפל פנימי, מלא בהרבה סיבוכים ורגשות מעורבים. המצפון שלא מרפה, תמונות העבר צצות, רשעותו של אחיו למול כאבו על הברכה שנלקחה ממנו עולים בעיניו ומשמשים בעירבוביא. נטוש כאן מאבק מוסרי, משפחתי ונפשי, הטוען את בירורו ומבקש את השחר שכבר יאיר לו. מהמאבק יוצא יעקב עם הארה של שחר, אך גם פגוע. או אז, עם הפציעה, מתרחש דבר מפתיע. יעקב מבקש מן האויב שיברך אותו.

אנחנו רגילים לחשוב שההתמודדויות שלנו ובעצם כל מה שלא מושלם בנו הוא קללה. אנחו חשים שהחולשות שלנו הן משהו מעכב בדרכנו, שכשאנחנו רוצים להתקדם, אין מנוס מלהדחיק או מלטאטא אותן אל מתחת לשטיח המצפוני. לא כן דרכו של יעקב. הוא נושא על גופו את סימן המאבק. עבור יעקב הפך המאבק לברכה, למקור עוצמה בהמשך דרכו הרוחנית והמעשית לעבר ארץ ישראל. קולו של יעקב אומר לנו: אל תזרקו את המאבק-אבק שלכם אל מאחורי גבכם, יש בתוכו יהלומים. החולשות, הכאב והבלבול ילמדו אותנו הרבה. הם יכולים לקבל פנים חדשות, פנים של ברכה וקרקע לצמיחה. הסיבוכים המוסריים והנפשיים שעוברים עלינו יכולים להיות פריצת דרך עבורנו. הירידות שלנו עשויות להיות הזדמנויות לעלייה. כמובן, אם רק נקשיב להם ולברכה הטמונה בתוכם 

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…