הרב קוק

על הרב שג"ר – 15 שנים לפטירתו

ספרי קודש
מאיר דורפמן

ישבתי כבחור בבית המדרש של ישיבת 'קבר יוסף' בשכם ולמדתי מסכת בבא קמא, אך התקדמתי בה לאט מאוד. ראש הישיבה היה אז הרב אליעזר איגרא, היום דיין בבית הדין העליון. פעם, ב'שיחת מוסר אישית' הוא אמר לי: "בזמננו כבחורי ישיבה בשיעור א בישיבת כרם ביבנה, למדנו וחזרנו על מסכת בבא קמא כולה 7-8 פעמים ב'זמן חורף'. היה אומנם בחור אחד, שג"ר (שמעון גרשון רוזנברג), שלא נהג כך. הוא היה יושב ליד הסטנדר וחושב, חושב שעות, מעיין. לא ידעתי מה יש לחשוב כל כך הרבה. היו לו מהלכים בסוגיא, דברים שלא הבנו, משהו יוצא דופן, אבל זו לא הייתה דרך הרבים".
הבחור, שלימים היה הרב שג"ר, נפטר בכ"ה בסיון בדיוק לפני 15 שנים. מהמחשבות הללו נוצרו הרבה ספרים, תלמידים ותלמידי תלמידים, שיעורים, חידושים ודרכים שונות בעבודת ה'. נראה שכאילו שכנו בקרבו כמה דמויות והוא נודע יותר בדמותו הפילוסופית, דמות ההוגה הרלוונטי. לאחרונה יוצאים לאור עוד ועוד ספרי חידושיו גם בתחום הלמדני-הלכתי בהתמסרות אלמנתו מרים, מייסדת תיכון 'בית שולמית', וצדדים אלו של אחדות התורה כולה באים יותר לידי ביטוי.
כשפעם הבעתי בפני הרב ישעיהו הדרי, ראש ישיבת הכותל, תחושת החמצה בחוסר ניצול ראוי של כוחותיו הלמדניים של הרב שג"ר, הוא טען שבעשייה של הרב שג"ר בבניית ישיבה, בהעמדת תלמידים רבים, בשיעורים רבים בכל תחומי התורה, ובעיקר ביכולתו הייחודית להגיע לליבותיהם באמת – הייתה הצלחה גדולה. ואף על פי כן אני נזכר במשפט שאמר לי פעם, עת יצאנו מביתו לפני שקיעת החמה לתפילת מנחה, אחרי שיחה על בדידות: "יש אנשים שנגזר עליהם כנראה להיות בודדים כל ימיהם". הרגשתי שהיה בזה משהו מנהמת לבו. בשנים ההן שמעתי מאחי יואל ז"ל הגדרה מרבו, הרב חיים ליפשיץ (המשגיח ב'כרם ביבנה', הגרפולוג וכו'), שהגדול שבדור בהעמקה למדנית וסברא הוא הרב יוסף דב סולובייצ'יק מארה"ב. ובהזדמנות אחרת התבטא הרב ליפשיץ שהרב שג"ר היה מעמיק ביותר בהבנה ובלמדנות הלכתית "כמו הרב סולובייצ'יק".
כשנולד בני בכורי ביקשתי מהרב שג"ר להיות סנדק בברית, והוא הגיב בתמיהה: "אתה לומד בישיבת הכותל ואדם גדול וצדיק כרבנו אביגדור נבנצל (ר"מ בישיבה) לא ישמש כסנדק?", אבל הרב נבנצל הסביר שהוא מסיים שיעור ועלול לאחר לברית בחמש דקות, אולי אפילו ב10 דקות (!).. אין כאן המקום לפרט את המשא ומתן על הדקות ואת השיעור במידת האמת, אבל הזמן הקצר הכריע אצלו שלא ראוי שישמש כסנדק, "ובפרט שיש עוד חצי מיליון יהודים כמוני בירושלים שבוודאי אפשר למצוא בהם מי שיגיע בזמן ושהציבור לא יצטרך להמתין להם", כדבריו. רק אחר תשובתו החד-משמעית של ר' אביגדור יבלח"א הסכים הרב שג"ר לשמש כסנדק…
היסוד לכל יצירתו הייתה מסגרת ההלכה, לימודה והקפדה על כל דקדוקיה ופרטיה. בלילות שבת הייתי מתבונן בהילוכו בדרכו חזרה מבית הכנסת לביתו. הרהרתי: איש שכולו יצירה, איך הוא בימי השבת? הליכתו לא הייתה כמקשרת מקום למקום אלא היא הייתה 'מעשה הליכה' של שבת, שונה לגמרי מבימות החול: "הילוכך תהא בנחת".

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…