מאיר דורפמן

על משחק הכדורגל בהמלצת צפייה של הרב פרנק…

איש מניח תפילין מאיר דורפמן גילוי דעת
מאיר דורפמן

סיפר לי הרב יוסף חזן: ״רבי עמרם בלוי, ראש ׳נטורי קרתא׳, היה מבקר בחריפות כל ציוני, כולל את גדולי הרבנים. פעם שאלו אותו מדוע הוא לא מתבטא אף פעם נגד רבי צבי פסח פרנק, הרב הראשי ׳שלהם׳ לירושלים, זה שהביא לירושלים את הרב קוק ועוד… והוא השיב: ׳כשהייתי אברך צעיר הייתי שכנו. בימי מלחמת העולם הראשונה הוא שכל שני בנים ברעב. במצוקתו הגדולה הוא החליט למכור את המיטה שלו. את מיטת אשתו הוא השאיר, ולעצמו קנה שק מלא גזרי עצים ועליו הוא ישן. בלילות הוא למד לאור הירח, אבל בלילות החשוכים שסביב ראש חודש, הוא היה מוציא בכל פעם גזיר עץ מהשק, מדליק אותו ולומד לאורו. על יהודי עם כזאת מסירות נפש לתורה אני לא מסוגל להגיד שום דבר רע׳.
לקראת היארצייט של הפוסק הגדול הזה (כ״א בכסלו תשכ״א), סיפר לי השבוע נכדו הרב יעקב פרנק: ״בבית הסבא היו מתפללים יום יום. פעם, בילדותי, בשנת תרצ״ח או תרצ״ט, נכנס לבית הכנסת אדם לבוש כובע טמבל, מכנסיים קצרים וחולצה קצרה, ושאל אם מתפללים כאן מנחה וערבית. השבתי שכן. הוא שאל אם יוכל לעבור לפני התיבה, והגבאים השיבו לו נחרצות שלא. הסבא שמע שיש איזה דין ודברים ושאל מה קורה. ניגש הבחור והסביר את מבוקשו. הסבא שאל: -׳אתה יודע את הנוסח?׳ -משהשיב בחיוב הסבא אישר לו, והוא אכן התפלל מנחה יפה מאוד. אחרי מנחה הוא הסביר לסבא: ׳אני חבר קיבוץ קליה, ליד ים המלח. גדלתי בבית דתי ועזבתי את זה. אבי נפטר לפני שנה וביקש לפני מותו שאגיד קדיש, הסברתי לו שאני לא מאמין בזה. הוא התחנן, ואני בשלי. לאחרונה נפטרה גם אימי. היא ביקשה לפני מותה שאגיד עליה רק קדיש אחד, פעם אחת. החלטתי לקיים את בקשתה. אני עובד בהובלת חומרים מים המלח. החלטתי שאסע לירושלים ובמקום הראשון שיתנו לי לעבור לפני התיבה, אגיד קדיש. שאלתי בירושלים איפה להתפלל, אמרו לי ללכת לר׳ פסח הירש. האם אוכל גם להתפלל ערבית?׳ הסבא השיב בחיוב. אחרי ערבית שאל אם יוכל גם לבוא לשחרית. הסבא שאל: ׳יש לך תפילין?׳, הוא השיב: ׳כן, אבל שנים לא הנחתי אותן׳. –׳אתה יודע להניח?׳ – ׳כן׳. – ׳תבוא׳. וכך היה. הוא התמיד לבוא ונעשה בעל תשובה. שאלתי את הסבא: ׳איך נתת לו להתפלל ככה?׳ הסבא השיב: ׳ראיתי שהוא כל כך רוצה, והבנתי שיש כאן סיבה חשובה. לא איכפת לי מהי, די לי בכך שראיתי את רצונו העז׳.
ועוד סיפר ר׳ יעקב פרנק: ״בשנת 1957 הייתי בשליחות בהלסינקי, ונסעתי עם אשתי לטיול להאמרפסט, עיירה קטנה של כ-2,000 איש בצפון נורבגיה, העיירה הצפונית ביותר בכדור הארץ. הגענו בשעה 3-4 לפנות בוקר, והשמש עדיין זורחת. מסתבר שבכל הקיץ שם אין לילה, ולא ידענו מה לעשות עם זמני השבת. מרגע שנודע להם שבא מישהו מירושלים, רצו שאכבד אותם בנוכחותי במשחק כדורגל שיהיה להם בשבת אחר הצהריים. הסברתי שלא אוכל לבוא כי אני שומר שבת. הם לא הצליחו להבין ולחצו שאגיע. טלפון לא היה אז, אלא רק בדואר. הלכנו לדואר, היה תור ארוך. שמעו שאני רוצה להתקשר ל׳הולי סיטי ג׳רוזלם׳ ונתנו לי לדלג על התור. התקשרתי לסבא לשאול, והוא השיב באריכות, מנה את השיטות השונות בהלכה בנושא זמני השבת, והדריך אותי למעשה. (אכמ״ל בפרטי התשובה. מ.ד.).
ולגבי משחק הכדורגל הוא אמר: ׳רק גויים משחקים שם. איזה איסור יש בזה? אתה לא עושה כלום, לא מטלטל, אתה מספר להם על ירושלים בלי מיקרופון, והם כל כך מבקשים שהנציג מירושלים ישתתף. הם לא יבינו, אל תעליב אותם, תלך לשם. זהו כבודה של ירושלים׳. עשיתי כדבריו, ואח״כ כתבו בעיתון שלהם על אורח הכבוד מירושלים שנכח במשחק. זה היה משחק הכדורגל היחיד שנכחתי בו בחיי״.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…