ספרים

פיוטי הדרן לסיום מסכת

פיוטי הדרן המיועדים לסיום מסכת ולאירוע המלווה בסעודה, מהווים סוגה חדשה יחסית בשירת הקודש העברית החל מן המאה ה-17 או קצת לפניה.

פיוטי הדרן לסיום מסכת

פיוטי הדרן לסיום מסכת
בהוצאת מוסד הרב קוק תש"פ

מאת: ד"ר מאיר נזרי, עמית מחקר באוניברסיטת אריאל

פיוטי הדרן לסיום מסכת הוא ספר חדש פרי פיתוח של מאמר שפורסם באיגוד העולמי למדעי היהדות כרך ג' לשונות, ספרויות, אמנויות, (תשס"ח), עמ' 116-95.
פיוטי הדרן המיועדים לסיום מסכת ולאירוע המלווה בסעודה, מהווים סוגה חדשה יחסית בשירת הקודש העברית החל מן המאה ה-17 או קצת לפניה. סוגה זו אינה ידועה באסכולות הפיוט נוסח ארץ ישראל, לא בשירת ספרד, לא בשירת נג'ארה ולא בשירת תימן. מחדש הסוגה ההדרנית היה ר' יהודה אריה ממודינא (ריא"ם) שחי באיטליה (1648-1571), ואחריו כתבו כך הפייטנים ר' יעקב אבן צור במרוקו (פאס, 1752-1675) ומשה פיז'ה באמסטרדם מן המאה ה-18. במקביל נתחברו פיוטים אחדים באשכנז במאות ה-20-17.
את פיוטי ההדרן ניתן לחלק לשלוש קבוצות מבחינת תוכניהם: א. פיוטי הוויי המתארים את הווי הלימוד ואת אירועי החגיגה: המשתתפים בה, השמחה, השירה, הסעודה ותפריטיה, האיחולים והברכות ללומדים. ב. פיוטי מבואות המתארים את סדרי הש"ס, את שיטות הלימוד, את התפתחות התורה שבעל פה, את נציגיה ואת חכמיה: עורכי המשנה והתלמוד, התוספתא והברייתא, מפרשי התלמוד ופוסקים ראשונים ואחרונים, עד ל'שולחן ערוך' של ר' יוסף קארו ונושאי כליו. ג. פיוטי הדרן אלגוריים: חמישה חידושים הם סימני אסכולה זו: (1) ייעוד הפיוטים למסכת מוגדרת; (2) חתימת בתי השיר בראשי פרקים של המסכת; (3) יצירת זיקה למסכת בחריזה הדרנית המתחלפת בכל מחרוזת; (4) הטענת ראשי הפרקים במחרוזות במשמע חדש לאומי אלגורי, שעניינו הגלות והגאולה; (5) פתיחת הפיוט או סיומו ברעיון הדרני, שבו נקשר סיום המסכת עם סיום הגלות ותחילת הגאולה, ושימוש במילים מהשורש שוב, למשל: ״ֹשוּבָה עַד מָתַי הִנָּחֵם". 'שובה' הוא פועל המקביל במשמעו לפועל הדרן בנוסח 'הדרך עלן׳.
הספר פותח במבוא לסיום מסכת, מקורות, רעיונות, חידושים ועוד. בספר כ-400 עמודים ו-50 פיוטים.
את הספר אפשר לרכוש במוסד הרב קוק ירושלים או אצל המחבר בהנחה מיוחדת.
טל' 054-9669262.

עוד במדור זה

אמת ליעקב

אמת ליעקב

01‭ ‬ מי שחלם ומי שלחם ביום‭ ‬שישי‭ ‬הודעתי‭ ‬לחבריי‭…
הסליק של ר׳ אריה לוין

הסליק של ר׳ אריה לוין

01‭ ‬ וטף, למה באים? זה‭ ‬כבר‭ ‬הפך‭ ‬למנהג‭. ‬כשהילדים‭…
הגשם ישטוף ת׳דמעות

הגשם ישטוף ת׳דמעות

01‭ ‬שבת חיי שרה  כבכל‭ ‬שנה‭, ‬ככל‭ ‬שנקפו‭ ‬הימים‭ ‬לקראת‭…
למה זה צחקה שרה

למה זה צחקה שרה

01‭ ‬דמים בדמים נגעו  בי״ב‭ ‬חשוון‭, ‬בשבוע‭ ‬שבין‭ ‬פרשת‭ ‬לך‭…
הבט לברית

הבט לברית

01‭ ‬ לזרז את ביאת הגואל  מדי‭ ‬שבת‭ ‬פונים‭ ‬אלי‭…
גשם של אהבה

גשם של אהבה

01 מיום הכיפורים ועד ראש השנה  בחודש‭ ‬תשרי‭ ‬לא‭ ‬זכינו‭…
ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו

ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו

01‭ ‬ תשרי תשפ״ו בכותל  בשבתות‭ ‬של‭ ‬אלול‭ ‬ועשרת‭ ‬ימי‭…
התשובה של החורבה או - המסיבה שהתקלקלה 

התשובה של החורבה או - המסיבה שהתקלקלה 

01‭ ‬ בית כנסת החורבה על‭ ‬מה‭ ‬ולמה‭ "‬זכה‭" ‬בית‭…
אתם ניצבים כולכם לקבל פני משיח על הר הזיתים

אתם ניצבים כולכם לקבל פני משיח על הר הזיתים

01‭ ‬ כותל המזרח בשישי‭-‬שבת‭ ‬האחרון‭ ‬קרן‭ ‬אביה‭ ‬אירחה‭ ‬כדרכה‭…
אלול - אני לעזה ורעייתי לחזית

אלול - אני לעזה ורעייתי לחזית

01‭ ‬ שעתם הגדולה של מתפללי הכותל בין‭ ‬שבת‭ ‬בכפר‭…
כי מלאכיו יצווה לך

כי מלאכיו יצווה לך

01‭ ‬ מהתפילות בכותל למחלקות השיקום בעוד‭ ‬הכותל‭ ‬מצחצח‭ ‬עצמו‭…
סליחה, טעינו

סליחה, טעינו

01‭ ‬ חסידים ראשונים היו שוהיםשעה אחת קודם התפילה… ההכנות‭…
מלחמה עזה

מלחמה עזה

01‭ ‬ עקב בין הזמנים הכותל‭ ‬הוא‭ ‬השתקפות‭ ‬של‭ ‬פניו‭…
גיבורי ישראלממשיכים לחיות בתוכנו

גיבורי ישראלממשיכים לחיות בתוכנו

01‭ ‬ ט״ו באב בהר הזיתים אין‭ ‬כמו‭ ‬לחגוג‭ ‬שבת‭…
השיבנו ה׳ אליך ונשובה, חדש ימינו כקדם! (איכה)

השיבנו ה׳ אליך ונשובה, חדש ימינו כקדם! (איכה)

01‭ ‬כי יבוא צר ואויב בשערי ירושלים (איכה) בשבת‭ ‬שעברה‭…
נגד כל עמך אעשה נפלאות

נגד כל עמך אעשה נפלאות

01‭ ‬ הודאות ברוב עם בשבת‭ ‬פרשת‭ ‬בלק‭ ‬זכיתי‭ ‬לצעוד‭…