מאיר דורפמן

פרופורציות רבותי

מאיר דורפמן
  1. לפני כשלוש שנים התקשרתי לידיד שחגג יום הולדת 100, לאחל לו מזל טוב. שאלתי אותו על ההרגשה של חגיגת 100 בתוך הגבלות קורונה וסכנותיה. והוא השיב: ״טוב, אתה יכול להעריך שעברתי כבר כמה דברים בחיים…״.
    לאחרונה הוא אמר לי: ״אני אוחז בזרועי, מוודא שאינני חולם. עשרה אחים היינו בהונגריה, ארבעה ניצלנו ממוות בשואה. זה נדיר. ברוב המשפחות לא נותר אחד, לפעמים נותר אחד, אפילו שניים, אבל ארבעה?? כשאחינו הרביעי חזר, לא חיכינו יום אחד. יצאנו מייד לארץ ישראל. הבריטים עצרו את האונייה ושלחו אותנו למחנות בקפריסין. כשחזרנו זכינו להשתתף במלחמת השחרור ובהקמת המדינה. במשך השנים זכינו ליטול חלק בהגנה על ישראל במלחמותיה וביישוב הארץ. הקמנו בתים, משפחות גדולות, ב״ה. היום יש לי נכדים ונינים שגרים ברחבי ארץ ישראל, עוסקים בתורה ובמצוות. אני יושב בירושלים ולומד בה כל יום את הדף היומי, דבר שלא זכה לו אבי, ולא זכו לו אבות אבותיי. האם זה קורה באמת? – היינו כחולמים״.
  2. להקמת הישוב רחלים נדרשה עקשנות, כמו ביישובים רבים. בשלב הראשון אושרה שם מדרשה בלבד, ללא מגורי קבע, עם מספר מוגבל של עד 25 שוהים בו זמנית. פעם הגעתי להרצות במדרשה בשבת, עם אשתי ובננו, שהיה אז כבן שנה. החייל בש.ג. ספר את הנכנסים, והינה מסתבר שאנחנו מס׳ 24 ו-25, ובננו היה ה-26. ״לילד אין אישור״ הוא אמר. השבת עומדת להיכנס, הטענות שלנו על כך שה׳כובש׳ הקטן הוא פחות מכשיעור, לא הועילו. הגיע מפקד המחלקה, אמר שאין אישור, אבל שהוא יבקש מהמ״פ. המ״פ התקשר לבקש אישור מהמג״ד וכו׳ וכו׳. אינני זוכר עד לאיזה דרג הגיעו כדי לאשר את כניסת הזאטוט, אבל התקבל האישור בטרם נכנסה השבת. השבוע נסעתי באוטובוס שעבר דרך רחלים – ראיתי בתים לתפארת, יישוב פורח, ונזכרתי בסיפור ההוא, שלא היה לפני כל כך הרבה שנים…
  3. הגרז״ן גולדברג זצ״ל השתתף בסיום ש״ס משניות בבר מצווה של אחד מילדיי. סיפר לי מי שנסע עימו חזרה, שבמהלך הנסיעה דיבר הגרז״ן בהתרגשות על צעירי הדור הזה: ״מי בזמן שלנו חלם בכלל ללמוד סדר טהרות? מי מאיתנו הכיר את החלק הזה בש״ס?״ אומנם לגביו, אישית, ידועה ענוותנותו. סיפר לי לאחרונה ר׳ נחמן לוצקין, חבר ילדות שלו מבתי ברוידא, שהם היו משחקים בכדור מאולתר שהכינו מקליפות של תפוז, ככל הילדים, אבל כבר בשנים ההן היו אומרים עליו שהוא יודע ש״ס. וכן ידוע שאין כל דמיון בין עמל התורה בישיבות היום, לבין זה שהיה בעבר, אבל לפעמים גם הכמות יוצרת איכות. כמות לומדי התורה דהיום לא הייתה, כנראה, מאז חורבן הבית.
    סיפר לי בעניין זה הרב שבתי רפפורט (לשעבר ראש ישיבת אפרת וראש הכולל באוניברסיטת בר-אילן), שהלך לבקר את הגאון רבי יחזקאל אברמסקי בחוליו בערוב ימיו, והרב אברמסקי סיפר לו: ״הרב מפוניבז׳ הסתובב בכל קהילות העולם, דרש דרשות וגייס כספים להקמה מחדש של עולם הישיבות בארץ אחרי השואה. פעם הוא סיפר לי בגילוי לב: ׳אני מגיע לקהילות, מספר בערגה על הישיבות באירופה שחרבו בשואה. כל הקהל גועה בבכייה, ואני בתוכם. הם בוכים על מה שהיה ונחרב, ואני בוכה גם על מה שלא היה כבר אז׳..״ ההתרחקות מהתורה החלה הרבה לפני השואה, ומצב הישיבות היום טוב לאין ערוך.
  4. ולנס הצמא הגדול לתורה, אצל הרחוקים ביותר, אין די מקום בדף…
    האם בעל הנס מכיר בניסו?

עוד במדור זה

האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬

פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭ ‬והארץ‭ ‬להאזין‭. ‬אבל‭ ‬בימינו‭ ‬השורש‭ ‬הזה‭ ‬משמש‭ ‬גם‭ ‬למלים‭ ‬איזון‭ ‬ומאזן‭. ‬כדי‭ ‬לקבל‭ ‬שנה‭ ‬חדשה‭ ‬צריך‭ ‬להאזין‭ ‬למציאות‭ ‬ולערוך‭ ‬מאזן‭ ‬בין‭ ‬הטוב‭ ‬ובין‭ ‬הרע‭ ‬של‭ ‬השנה‭ ‬האחרונה‭, ‬ולראות‭ ‬מי‭ ‬גובר‭ ‬על‭ ‬מי‭.‬

02‭ ‬

מי‭ ‬שמקשיב‭ ‬יותר‭ ‬מידי‭ ‬לאנשים‭ ‬פסימיים‭ ‬מקבל‭ ‬רושם‭ ‬שהעולם‭ ‬הוא‭ ‬רע‭, ‬מי‭ ‬שמקשיב‭ ‬לצפירות‭ ‬של‭ ‬זמבורות‭ ‬ברחובות‭ ‬יכול‭ ‬להתחרש‭ ‬מרוב‭ ‬גלי‭ ‬השנאה‭, ‬למי‭ ‬שמקשיב‭ ‬לאנשים‭ ‬מרירים‭ ‬נדמה‭ ‬שמדינת‭ ‬ישראל‭ ‬נחרבה‭ ‬במלחמת‭ ‬יום‭ ‬כיפור‭ ‬או‭ ‬בשביעי‭ ‬באוקטובר‭, ‬למי‭ ‬שמקשיב‭ ‬ליצר‭ ‬הרע‭ ‬נדמה‭ ‬שאין‭ ‬סיכוי‭ ‬להשתחרר‭ ‬מן‭ ‬היצרים‭, ‬ההתמכרויות‭ ‬והחולשות‭.‬

03‭ ‬

אבל‭ ‬מי‭ ‬שמטה‭ ‬אוזן‭ ‬לאופטימיות‭ ‬יודע‭ ‬שהטוב‭ ‬הוא‭ ‬העיקר‭ ‬והרע‭ ‬הוא‭ ‬המיעוט‭, ‬מי‭ ‬שמאזין‭ ‬לקול‭ ‬הסליחות‭ ‬יודע‭ ‬שאין‭ ‬כבר‭ ‬מקום‭ ‬ברחבת‭ ‬הכותל‭ ‬ולכן‭ ‬מקרינים‭ ‬אותן‭ ‬במוקדים‭ ‬שונים‭ ‬ברחבי‭ ‬הארץ‭, ‬מי‭ ‬שמאזין‭ ‬להיסטוריה‭ ‬יודע‭ ‬שלמרות‭ ‬השבר‭ ‬של‭ ‬המלחמה‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬ניצחה‭ ‬וצמחה‭, ‬מי‭ ‬שחווה‭ ‬שבת‭ ‬תשובה‭ ‬עושה‭ ‬מאזן‭ ‬של‭ ‬השנה‭ ‬האחרונה‭ ‬עם‭ ‬עצמו‭, ‬ורואה‭ ‬שלמרות‭ ‬הנפילות‭ ‬מצבו‭ ‬קצת‭ ‬יותר‭ ‬טוב‭ ‬מן‭ ‬השנה‭ ‬שעברה‭.‬

04‭ ‬

תאזינו‭ ‬טוב‭ ‬טוב‭ ‬לשירה‭ ‬הגדולה‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭, ‬בספר‭ ‬התורה‭ ‬היא‭ ‬כתובה‭ ‬בשני‭ ‬טורים‭ ‬אנכיים‭, ‬סגנון‭ ‬כתיבה‭ ‬שנקרא‭ ‬אריח‭ ‬על‭ ‬גבי‭ ‬אריח‭. ‬למרות‭ ‬שהמציאות‭ ‬נדמית‭ ‬כחסרת‭ ‬סדר‭, ‬שירת‭ ‬האזינו‭ ‬מספרת‭ ‬לנו‭ ‬שהחיים‭ ‬שלנו‭ ‬בנויים‭ ‬מאריחים‭ ‬מדויקים‭ ‬ויציבים‭, ‬זה‭ ‬על‭ ‬גבי‭ ‬זה‭. ‬כל‭ ‬אריח‭ ‬קטן‭ ‬מצטרף‭ ‬לשירה‭ ‬גדולה‭.‬

05‭ ‬

אנו‭ ‬נמצאים‭ ‬בתוך‭ ‬ארבעה‭ ‬ימים‭ ‬מופלאים‭: ‬ראש‭ ‬השנה‭ ‬ויום‭ ‬הכיפורים‭ ‬מאחורינו‭, ‬חג‭ ‬הסוכות‭ ‬לפנינו‭. ‬חז"ל‭ ‬מלמדים‭ ‬אותנו‭ ‬שארבעת‭ ‬הימים‭ ‬הללו‭ ‬הם‭ ‬נקיים‭ ‬מעוונות‭, ‬ו"ספירת‭ ‬העבירות‮"‬‭ ‬מתחילה‭ ‬מסוכות‭: ‬‮"'‬ולקחתכם‭ ‬לכם‭ ‬ביום‭ ‬הראשון‮'‬‭ ‬‮–‬‭ ‬וכי‭ ‬ראשון‭? ‬והלא‭ ‬יום‭ ‬חמישה‭ ‬עשר‭ ‬הוא‭, ‬אלא‭ ‬מאי‭ ‬ראשון‭? ‬ראשון‭ ‬לחשבון‭ ‬עבירות‮"‬‭. ‬באופן‭ ‬טבעי‭ ‬ההשפעה‭ ‬של‭ ‬השהות‭ ‬בבית‭ ‬כנסת‭ ‬בעשרת‭ ‬ימי‭ ‬תשובה‭ ‬מהדהדת‭ ‬בנפש‭ ‬ואינה‭ ‬מאפשרת‭ ‬לחטוא‭.‬

06‭ ‬

הבעיה‭ ‬היא‭ ‬שהתחושה‭ ‬הזו‭ ‬תיגמר‭ ‬עוד‭ ‬מעט‭, ‬וחג‭ ‬הסוכות‭, ‬שבו‭ ‬יש‭ ‬מפגש‭ ‬דחוס‭ ‬עם‭ ‬החיים‭, ‬הטבע‭ ‬והמשפחה‭, ‬עלול‭ ‬לגרום‭ ‬ליצר‭ ‬הרע‭ ‬שוב‭ ‬להרים‭ ‬ראש‭. ‬אחרי‭ ‬החגים‭ ‬יחזרו‭ ‬גם‭ ‬ימי‭ ‬החול‭ ‬ואז‭ ‬בכלל‭ ‬הלך‭ ‬עלינו‭. ‬לכן‭ ‬התורה‭ ‬מבקשת‭ ‬מאיתנו‭ ‬להאזין‭ ‬לשירה‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭: ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‭ ‬ואדברה‭ ‬ותשמע‭ ‬הארץ‭ ‬אמרי‭ ‬פי‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אחרי‭ ‬שנגענו‭ ‬בשמים‭ ‬אנו‭ ‬מתכוננים‭ ‬לגעת‭ ‬בארץ‭. ‬איך‭ ‬עושים‭ ‬זאת‭? ‬על‭ ‬ידי‭ ‬שירה‭! ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬היא‭ ‬שירה‭ ‬אחת‭ ‬גדולה‭.  ‬‮"‬יערוף‭ ‬כמטר‭ ‬לקחי‭ ‬תזל‭ ‬כטל‭ ‬אמרתי‮"‬‭. ‬ישנם‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭ ‬בהם‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬בורא‭ ‬עולם‭: ‬שמים‭ ‬וארץ‭, ‬מטר‭ ‬וטל‭. ‬ישנו‭ ‬צד‭ ‬עליון‭ ‬של‭ ‬שפע‭ ‬שמימי‭ ‬וגשם‭ ‬שמגיע‭ ‬מלמעלה‭, ‬וישנו‭ ‬צד‭ ‬שהוא‭ ‬תוצר‭ ‬העבודה‭ ‬האנושית‭ ‬שלנו‭, ‬אמת‭ ‬מארץ‭ ‬תצמח‭. ‬כדוגמת‭ ‬הטל‭ ‬שמרווה‭ ‬את‭ ‬פני‭ ‬הקרקע‭ ‬גם‭ ‬ללא‭ ‬גשם‭. ‬שני‭ ‬הצדדים‭ ‬מובילים‭ ‬ל'כי‭ ‬שם‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אקרא‭ ‬הבו‭ ‬גודל‭ ‬לא‭-‬לוהינו‮'‬‭. ‬את‭ ‬שני‭ ‬הצדדים‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬פוגשים‭ ‬גם‭ ‬בחג‭ ‬הסוכות‭. ‬הסוכה‭ ‬היא‭ ‬יצירה‭ ‬אנושית‭ ‬שנשארת‭ ‬פתוחה‭ ‬לטבע‭ ‬האלוהי‭. ‬בניין‭ ‬העשוי‭ ‬מקרשים‭ ‬ומסכך‭, ‬ועם‭ ‬זאת‭ ‬בנוי‭ ‬באופן‭ ‬ארעי‭ ‬שמותיר‭ ‬מקום‭ ‬לראות‭ ‬את‭ ‬כוכבי‭ ‬השמים‭. ‬גם‭ ‬ארבעת‭ ‬המינים‭ ‬הם‭ ‬מעגלי‭ ‬טבע‭ ‬אלוהי‭ ‬שמאוגדים‭ ‬בידי‭ ‬עם‭ ‬שמניף‭ ‬אותם‭ ‬לארבע‭ ‬רוחות‭ ‬השמים‭. ‬עם‭ ‬אנושי‭-‬א‭-‬לוהי‭. ‬עם‭ ‬פלא‭ ‬שיכול‭ ‬להאזין‭ ‬לשירת‭ ‬האזינו‭. ‬סוכה‭ ‬ולולב‭ ‬לעם‭ ‬סגולה‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬וחג‭ ‬שמח‭. ‬

לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬

יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭ ‬חטא‭ ‬העגל‭. ‬חטא‭ ‬העגל‭ ‬אינו‭ ‬רק‭ ‬השתחוות‭ ‬לפסל‭ ‬אלא‭ ‬שם‭ ‬קוד‭ ‬להתקבעות‭ ‬בהנחת‭ ‬מוצא‭ (‬קונספט‭).‬‭ ‬במקום‭ ‬להיפתח‭ ‬לגודל‭ ‬שתובע‭ ‬שיפור‭ ‬מתמיד‭, ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬רוקד‭ ‬סביב‭ "‬פסל‭ ‬זהב‭", ‬מתקבע‭ ‬סביב‭ ‬אזור‭ ‬נוחות‭ ‬נוצץ‭ ‬ומעגלי‭ ‬שניתן‭ ‬להתרפק‭ ‬עליו‭ ‬ולשכוח‭ ‬את‭ ‬משה‭ ‬שעלה‭ ‬להר‭ ‬סיני‭. ‬או‭ ‬במילים‭ ‬שלנו‭: ‬קונספציה‭.‬

02‭ ‬

לכל‭ ‬דור‭ ‬ודור‭ ‬עגל‭ ‬הזהב‭ ‬שלו‭. ‬בעת‭ ‬המודרנית‭ ‬חטא‭ ‬עגל‭ ‬הזהב‭ ‬התבטא‭ ‬בהתמכרות‭ ‬לכוח‭ ‬האנושי‭ ‬ולזניחת‭ ‬תורת‭ ‬ה‭' ‬ומצוותיו‭. ‬בעת‭ ‬הפוסטמודרנית‭ ‬שלנו‭ ‬נזנח‭ ‬גם‭ ‬האמון‭ ‬ביכולת‭ ‬האנושית‭, ‬עגל‭ ‬הזהב‭ ‬כיום‭ ‬הוא‭ ‬ההתבוססות‭ ‬בייאוש‭ ‬וניסיון‭ ‬להדחיק‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמזכיר‭ ‬גודל‭ ‬ומשמעות‭.‬

03‭ ‬

לכל‭ ‬דור‭ ‬ודור‭ ‬הקונספציה‭ ‬ו‭"‬מלחמת‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭" ‬שלו‭, ‬שעליהן‭ ‬יש‭ ‬לכפר‭: ‬במלחמת‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬לפני‭ ‬חמישים‭ ‬שנה‭ ‬הקונספציה‭ ‬הייתה‭ ‬תחושת‭ "‬כוחי‭ ‬ועוצם‭ ‬ידי‭" ‬וזלזול‭ ‬בכוחו‭ ‬של‭ ‬האויב‭. ‬בשביעי‭ ‬באוקטובר‭ ‬הקונספציה‭ ‬הייתה‭ ‬לאו‭ ‬דווקא‭ ‬כוחנות‭ ‬לאומית‭ ‬אלא‭ ‬תפיסת‭ ‬עולם‭ ‬פרוגרסיבית‭ ‬שמשתחווה‭ ‬לחולשה‭; ‬שכנוע‭ ‬עצמי‭ ‬שאין‭ ‬סיכוי‭ ‬להכריע‭ ‬את‭ ‬האויב‭ ‬ועידן‭ ‬המלחמות‭ ‬עבר‭ ‬מן‭ ‬העולם‭. ‬האשליה‭ ‬שהחמאס‭ ‬מעוניין‭ ‬בשקט‭ ‬והאתגרים‭ ‬המרכזיים‭ ‬שעומדים‭ ‬בפני‭ ‬צה‭"‬ל‭ ‬הם‭ ‬טוהר‭ ‬הנשק‭ ‬ומשבר‭ ‬האקלים‭.‬

04‭ ‬

הצום‭ ‬והתפילות‭ ‬של‭ ‬יום‭ ‬כיפורים‭ ‬תשפ‭"‬ו‭ ‬באים‭ ‬לכפר‭ ‬על‭ ‬חטא‭ ‬העגל‭ ‬של‭ ‬הדור‭ ‬שלנו‭ ‬ולא‭ ‬של‭ ‬הדור‭ ‬לפני‭ ‬חמישים‭ ‬שנה‭. ‬אסור‭ ‬שחשבון‭ ‬הנפש‭ ‬של‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬השנה‭ ‬יתדרדר‭ ‬להחלשה‭ ‬בסגנון‭ ‬השמאל‭ "‬הוכח‭ ‬שצה‭"‬ל‭ ‬לא‭ ‬שווה‭ ‬כלום‭ ‬והפתרון‭ ‬היחיד‭ ‬הוא‭ ‬שלום‭"; ‬הפוך‭: ‬חשבון‭ ‬הנפש‭ ‬השנה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שלא‭ ‬האמנו‭ ‬בכוח‭ ‬שגנוז‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭, ‬על‭ ‬כך‭ ‬שניפחנו‭ ‬את‭ ‬האיום‭ ‬הרבה‭ ‬יותר‭ ‬ממה‭ ‬שהוא‭ ‬ופחדנו‭ ‬לתקוף‭ ‬את‭ ‬ציר‭ ‬הרשע‭ ‬שמתגלה‭ ‬כעת‭ ‬כנמר‭ ‬של‭ ‬נייר‭. ‬ביום‭ ‬הכיפורים‭ ‬תשפ‭"‬ו‭ ‬אנו‭ ‬מכפרים‭ ‬על‭ ‬עגל‭ ‬הזהב‭ ‬של‭ ‬דורנו‭, ‬על‭ ‬אי‭ ‬האמון‭ ‬בעצמנו‭; ‬ביום‭ ‬כיפורים‭ ‬זה‭ ‬של‭ ‬דור‭ ‬הניצחון‭ ‬אנו‭ ‬מתפללים‭ "‬כפר‭ ‬לעמך‭ ‬ישראל‭" ‬‮–‬‭ ‬ואז‭ ‬אין‭ ‬אף‭ ‬אחד‭ ‬שיכול‭ ‬עלינו‭!‬

05‭ ‬

לא‭ ‬פשוט‭ ‬להגיע‭ ‬ליום‭ ‬הכיפורים‭. ‬לא‭ ‬פעם‭, ‬דווקא‭ ‬בימים‭ ‬הקדושים‭ ‬הללו‭, ‬מתגנבת‭ ‬לתוך‭ ‬הלב‭ ‬תולעת‭ ‬הספק‭: ‬הרי‭ ‬גם‭ ‬בשנה‭ ‬שעברה‭ ‬ביקשתי‭ ‬סליחה‭; ‬גם‭ ‬בשנה‭ ‬שעברה‭ ‬התפללתי‭ ‬מעומק‭ ‬הלב‭; ‬גם‭ ‬בשנה‭ ‬שעברה‭ ‬הבטחתי‭ ‬לעצמי‭ ‬שלא‭ ‬אפול‭ ‬‮–‬‭ ‬והנה‭ ‬זה‭ ‬שוב‭ ‬קרה‭. ‬האם‭ ‬יש‭ ‬טעם‭ ‬בתשובה‭ ‬הזו‭? ‬מה‭ ‬יקרה‭ ‬ביום‭ ‬הכיפורים‭ ‬השנה‭ ‬שלא‭ ‬היה‭ ‬בשנה‭ ‬שעברה‭?‬

06‭ ‬

זאת‭ ‬הסיבה‭ ‬עבורה‭ ‬אנו‭ ‬פותחים‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬בתפילת‭ ‬כל‭ ‬נדרי‭: ‬כל‭ ‬הנדרים‭, ‬השבועות‭, ‬החרמות‭ ‬והקונמות‭ ‬‮–‬‭ ‬כל‭ ‬החבלים‭, ‬המיתרים‭ ‬והנימים‭ ‬שקושרים‭ ‬אותנו‭ ‬לצדדי‭ ‬הכישלון‭ ‬של‭ ‬שנה‭ ‬שעברה‭ ‬‮–‬‭ ‬כולם‭ ‬בטלים‭ ‬ומבוטלים‭, ‬לא‭ ‬שרירין‭ ‬ולא‭ ‬קיימין‭. ‬היכולת‭ ‬להתחיל‭ ‬מחדש‭ ‬איננה‭ ‬תמימות‭, ‬אלא‭ ‬הבנה‭ ‬בוגרת‭ ‬במהות‭ ‬המושג‭ ‬תהליך‭'. ‬אין‭ ‬דבר‭ ‬כזה‭ '‬להגיע‭'. ‬אין‭ ‬דבר‭ ‬כזה‭ '‬לא‭ ‬ליפול‭ ‬יותר‭'. ‬יש‭ ‬אפשרות‭ ‬להתקדם‭ ‬כל‭ ‬הזמן‭. ‬השנה‭ ‬הצלחתי‭ ‬להתרכז‭ ‬בתפילה‭ ‬חמש‭ ‬דקות‭ ‬יותר‭ ‬מאשר‭ ‬בשנה‭ ‬שעברה‭; ‬השנה‭, ‬לעומת‭ ‬שנה‭ ‬שעברה‭, ‬הצלחתי‭ ‬לקבוע‭ ‬עוד‭ ‬שיעור‭ ‬אחד‭ ‬בשבוע‭; ‬השנה‭ ‬הצלחתי‭ ‬לדבר‭ ‬קצת‭ ‬פחות‭ ‬לשון‭ ‬הרע‭ ‬‮–‬‭ ‬כל‭ ‬אלה‭ ‬הם‭ ‬הישגים‭ ‬אדירים‭ ‬שאמורים‭ ‬לתת‭ ‬את‭ ‬המנוע‭ ‬והשמחה‭ ‬להמשיך‭ ‬להתקדם‭ ‬הלאה‭. ‬לקראת‭ ‬שנה‭ ‬הבאה‭.‬

07‭ ‬

בתפילת‭ ‬כל‭ ‬נדרי‭ ‬אנו‭ ‬נולדים‭ ‬מחדש‭, ‬אנו‭ ‬מבינים‭ ‬שהכישלונות‭ ‬הם‭ ‬זמניים‭ ‬וחולפים‭ ‬והתשובה‭ ‬היא‭ ‬הבריח‭ ‬היציב‭; ‬זו‭ ‬הסיבה‭ ‬מדוע‭ ‬מכריזים‭ ‬בתחילת‭ ‬התפילה‭ ‬כי‭ ‬אנו‭ '‬מתירים‭ ‬להתפלל‭ ‬עם‭ ‬העבריינים‭'. ‬העבריינות‭ ‬היא‭ ‬זמנית‭, ‬הנשמה‭ ‬היא‭ ‬הקבועה‭.‬

08‭ ‬

השנה‭, ‬אולי‭ ‬יותר‭ ‬מכל‭ ‬שנה‭ ‬אחרת‭, ‬יש‭ ‬לנו‭ ‬הרבה‭ ‬מאד‭ ‬על‭ ‬מה‭ ‬להתפלל‭ ‬גם‭ ‬במישור‭ ‬הלאומי‭. ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬ניצבת‭ ‬השנה‭ ‬מול‭ ‬אתגרים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭ ‬בכל‭ ‬התחומים‭: ‬הביטחוני‭, ‬הכלכלי‭ ‬והרוחני‭. ‬ביום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הזה‭ ‬אנו‭ ‬ניצבים‭ ‬מול‭ ‬אלוהינו‭, ‬מול‭ ‬עצמנו‭, ‬מכריזים‭ ‬באומץ‭ ‬על‭ ‬כוונתנו‭ ‬להשתחרר‭ ‬מחיינו‭ ‬הקודמים‭, ‬להתיר‭ ‬את‭ ‬הנדרים‭ ‬והקיבעונות‭ ‬ולהיפתח‭ ‬לחיים‭ ‬חדשים‭, ‬חיים‭ ‬של‭ ‬שנה‭ ‬חדשה‭.‬

כתיבה‭ ‬וחתימה‭ ‬טובה‭. ‬

סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…
תפסיקו לקלל את עם כלביא

תפסיקו לקלל את עם כלביא

01‭ ‬בפרשת‭ ‬בלק‭, ‬בלק‭ ‬מלך‭ ‬מואב‭ ‬שוכר‭ ‬‮"‬מקלל‮"‬‭ ‬מקצועי‭ ‬על‭…
בדיוק בזמן

בדיוק בזמן

01‭ ‬בפרשתנו‭, ‬קרח‭ ‬מתכחש‭ ‬להבדלים‭ ‬הקיימים‭ ‬במציאות‭, ‬וטוען‭ ‬‮"‬כל‭ ‬העדה‭…
תורת לחימה

תורת לחימה

01‭ ‬בפרשת‭ ‬בהעלותך‭ ‬אנו‭ ‬מגיעים‭ ‬לסופן‭ ‬של‭ ‬ההכנות‭ ‬למסע‭ ‬עם‭…
קולות וברקים וענן כבד וקול שופר חזק מאד

קולות וברקים וענן כבד וקול שופר חזק מאד

01‭ ‬אנו‭ ‬נמצאים‭ ‬מספר‭ ‬ימים‭ ‬לפני‭ ‬חג‭ ‬מתן‭ ‬תורה‭. ‬יש‭…
אבנים עם לב אדם

אבנים עם לב אדם

01‭ ‬את‭ ‬התפילה‭ ‬‮"‬לשנה‭ ‬הבאה‭ ‬בירושלים‭ ‬הבנויה‮"‬‭ ‬אנו‭ ‬מתפללים‭ ‬בכל‭…
לירות לטווח ארוך

לירות לטווח ארוך

01‭ ‬רבי‭ ‬מנחם‭ ‬המאירי‭ ‬מבאר‭ ‬שהטעם‭ ‬לציונו‭ ‬של‭ ‬ל"ג‭ ‬בעומר‭…
לדשדש קדימה

לדשדש קדימה

01‭ ‬בחודשים‭ ‬האחרונים‭ ‬הייתה‭ ‬תחושה‭ ‬של‭ ‬דשדוש‭ ‬במקום‭: ‬המערכה‭ ‬בעזה‭…