הרב גבי קדוש

פרשת בלק תשפ"ב

משקפיים על רקע שקיעה
הרב גבי קדוש

האם חשבנו פעם מה גורם לנו לקלל ולברך? ובכלל מה כוחה של ברכה ושל קללה? נראה שהעיקר בהשפעת כוח הדיבור שלנו לברך או חלילה לקלל הם תכונות המברך והמקלל. האם הוא נמנה מבין תלמידי בלעם הרשע והתקבל לבית ספר של בעלי "עַיִן רָעָה, וְרוּחַ גְּבוֹהָה, וְנֶפֶשׁ רְחָבָה", או שזכה להיות מתלמידי אברהם אבינו ויש לו "עַיִן טוֹבָה, וְרוּחַ נְמוּכָה, וְנֶפֶשׁ שְׁפָלָה".
כאשר חיינו מושתתים על גאווה, כאשר אנחנו במרכז, אז יש לנו 'עין רעה' על המציאות – חוסר רצון ויכולת לפרגן לאחרים, לראות טוב אצל אחרים ולכן אנו 'ממלאים' את כל המציאות, אנו לא מותירים שום מקום להכלת האחר ולא רואים בו שום דבר חיובי, וכך אנו לא מסוגלים לברך ומה שאנו מאוד רוצים לעשות זה לקלל את השני, למעט בערכו, להשפילו ולהזיקו. כי אנחנו בדמיוננו חושבים שמציאות השני סותרת את מציאותנו, ושנינו איננו יכולים לדור בכפיפה אחת. שכחנו שיש בעל הבית לעולם ואין אדם נוגע במה שראוי לחברו, וחברו לא נוגע במה שראוי לו.
לעומת זאת, המברך הוא מלא ענווה, יש לו רוח נמוכה ונפש שפלה, הוא מצמצם את עצמו עד למינימום שבמינימום. כל אדם אחר מוצלח יותר ומשמעותי ממנו, הוא לא יכול לראות חיסרון אצל אחרים ולכן זוכה הוא שתהיה לו 'עין טובה' וכך אין מצב אצלו לקללת האחרים, הוא רק יודע לברך ולהשפיע טוב על אחרים, לעשות להם חסד ולהתחבר אליהם.
בפרשתנו חל מהפך אצל בלעם, וממקלל סדרתי הפך להיות מברך. כיצד? ההתבוננות שלו באבות האומה העמידה אותו במצב מביש – הוא נוכח שכל שאיפתם הייתה רק לעשות טוב וראה אותם מחזיקים בעין טובה, והוא רק מחפש רע ושלילה. עמידה מול האבות והאימהות זה כעמידה לפני מראה, מבט שמיישר אותנו וגורם לנו לברך ולהתברך.
בזמן מלחמת ששת הימים התבקש הרב אריה לוין זצ"ל לקלל את נאצר (נשיא מצרים בזמן המלחמה). אמר ר' אריה: "איני מורגל כלל לקלל ולעולם לא קיללתי אדם, אך מברך אני את נאצר שיזכה לראות בישועתם של ישראל… "

עוד במדור זה

תצווה: להדליק ולהעלות

תצווה: להדליק ולהעלות

פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬בציווי‭ ‬אל‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬להדליק‭ ‬את‭ ‬המנורה‭ ‬של‭…
תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

מה‭ ‬המקום‭ ‬הקדוש‭ ‬ביותר‭ ‬בעולם‭? ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬ובתוכה‭? ‬ירושלים‭. ‬ובתוכה‭?…
משפטים: צדק וצדקה חברתית

משפטים: צדק וצדקה חברתית

הפרשה‭ ‬מלמדת‭: ‬‮"‬וְגֵר‭ ‬לֹא‭ ‬תוֹנֶה‭ ‬וְלֹא‭ ‬תִלְחָצֶנּוּ‭ ‬כִּי‭ ‬גֵרִים‭ ‬הֱיִיתֶם‭…
יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

חידה‭ ‬א‮'‬‭: ‬מה‭ ‬היא‭ ‬המצווה‭ ‬הקלה‭ ‬ביותר‭ ‬שהיא‭ ‬גם‭ ‬המצווה‭…
בשלח - נרגנות כדרך חיים

בשלח - נרגנות כדרך חיים

פרשתנו‭ ‬עוסקת‭ ‬בנרגנות‭, [‬‮'‬קיטורים‮'‬‭]. ‬בלשון‭ ‬המקרא‭ ‬תלונות‭. ‬התלונות‭ ‬על‭ ‬היציאה‭…
בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

כל‭ ‬אחד‭ ‬ואחת‭ ‬מאתנו‭ ‬עושה‭ ‬מאות‭ ‬בחירות‭ ‬בכל‭ ‬יום‭. ‬אנו‭…
וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

לע״נ הרב אלישע וישליצקי זצ״ל, כ״ה טבת תשע״ט בעקבות‭ ‬שליחותם‭…
שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

אפתח‭ ‬בסיפור‭: ‬בתקופת‭ ‬גוש‭ ‬קטיף‭ ‬הגענו‭ ‬כמה‭ ‬רבנים‭ ‬למו"ר‭ ‬הרה"ג‭…
ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

לא‭ ‬אחת‭ ‬בחיינו‭ ‬הפרטיים‭ ‬או‭ ‬הלאומיים‭ ‬אנו‭ ‬מגלים‭ ‬שמשבר‭ ‬שחווינו‭,…
מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

חודש‭ ‬כסלו‭ ‬וחג‭ ‬החנוכה‭ ‬מסמלים‭ ‬את‭ ‬האור‭, ‬אור‭ ‬נצחון‭ ‬המכבים‭…
על חלומות ועל הגשמתם

על חלומות ועל הגשמתם

מדע‭ ‬החלומות‭ ‬הינו‭ ‬מדע‭ ‬מסועף‭ ‬אשר‭ ‬חז"ל‭ ‬הקדישו‭ ‬לו‭ ‬מקום‭…
תולדות- מכה הקודמת לתפילה

תולדות- מכה הקודמת לתפילה

חיוב‭ ‬תפילה‭ ‬למדנו‭ ‬מאבותינו‭. ‬לכאורה‭ ‬יסוד‭ ‬התפילה‭ ‬מובן‭, ‬לאדם‭ ‬הכואב‭…
וירא- סדום: לא מתפשרים עם הרוע

וירא- סדום: לא מתפשרים עם הרוע

מאז‭ ‬חורבנם‭ ‬של‭ ‬סדום‭ ‬ועמורה‭ ‬בעקבות‭ ‬מעשיהם‭ ‬הרעים‭ ‬והמושחתים‭, ‬הפכה‭…
תנור‭ ‬ואש‭ ‬בברית‭ ‬על‭ ‬הארץ

תנור‭ ‬ואש‭ ‬בברית‭ ‬על‭ ‬הארץ

הברית‭ ‬על‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬שכורת‭ ‬הקב‮"‬ה‭ ‬עם‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬בפרשתנו‭,…
ישועת‭ ‬ה‮' ‬שבסוכה

ישועת‭ ‬ה‮' ‬שבסוכה

בתקשורת‭ ‬היו‭ ‬קוראים‭ ‬לימים‭ ‬אלו‭ ‬בין‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬לסוכות‭ ‬‮'‬במעבר‭…
ראש‭ ‬השנה‭: ‬להיות‭ ‬לראש‭ ‬ולא‭ ‬לזנב

ראש‭ ‬השנה‭: ‬להיות‭ ‬לראש‭ ‬ולא‭ ‬לזנב

א‮'‬‭ ‬תשרי‭, ‬ראשיתה‭ ‬של‭ ‬שנה‭, ‬הוא‭ ‬התאריך‭ ‬המשמעותי‭ ‬בלוח‭ ‬השנה‭.…