הרב גבי קדוש

פרשת בלק תשפ"ב

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

רב מועצה אזורית בני שמעון

האם חשבנו פעם מה גורם לנו לקלל ולברך? ובכלל מה כוחה של ברכה ושל קללה? נראה שהעיקר בהשפעת כוח הדיבור שלנו לברך או חלילה לקלל הם תכונות המברך והמקלל. האם הוא נמנה מבין תלמידי בלעם הרשע והתקבל לבית ספר של בעלי "עַיִן רָעָה, וְרוּחַ גְּבוֹהָה, וְנֶפֶשׁ רְחָבָה", או שזכה להיות מתלמידי אברהם אבינו ויש לו "עַיִן טוֹבָה, וְרוּחַ נְמוּכָה, וְנֶפֶשׁ שְׁפָלָה".
כאשר חיינו מושתתים על גאווה, כאשר אנחנו במרכז, אז יש לנו 'עין רעה' על המציאות – חוסר רצון ויכולת לפרגן לאחרים, לראות טוב אצל אחרים ולכן אנו 'ממלאים' את כל המציאות, אנו לא מותירים שום מקום להכלת האחר ולא רואים בו שום דבר חיובי, וכך אנו לא מסוגלים לברך ומה שאנו מאוד רוצים לעשות זה לקלל את השני, למעט בערכו, להשפילו ולהזיקו. כי אנחנו בדמיוננו חושבים שמציאות השני סותרת את מציאותנו, ושנינו איננו יכולים לדור בכפיפה אחת. שכחנו שיש בעל הבית לעולם ואין אדם נוגע במה שראוי לחברו, וחברו לא נוגע במה שראוי לו.
לעומת זאת, המברך הוא מלא ענווה, יש לו רוח נמוכה ונפש שפלה, הוא מצמצם את עצמו עד למינימום שבמינימום. כל אדם אחר מוצלח יותר ומשמעותי ממנו, הוא לא יכול לראות חיסרון אצל אחרים ולכן זוכה הוא שתהיה לו 'עין טובה' וכך אין מצב אצלו לקללת האחרים, הוא רק יודע לברך ולהשפיע טוב על אחרים, לעשות להם חסד ולהתחבר אליהם.
בפרשתנו חל מהפך אצל בלעם, וממקלל סדרתי הפך להיות מברך. כיצד? ההתבוננות שלו באבות האומה העמידה אותו במצב מביש – הוא נוכח שכל שאיפתם הייתה רק לעשות טוב וראה אותם מחזיקים בעין טובה, והוא רק מחפש רע ושלילה. עמידה מול האבות והאימהות זה כעמידה לפני מראה, מבט שמיישר אותנו וגורם לנו לברך ולהתברך.
בזמן מלחמת ששת הימים התבקש הרב אריה לוין זצ"ל לקלל את נאצר (נשיא מצרים בזמן המלחמה). אמר ר' אריה: "איני מורגל כלל לקלל ולעולם לא קיללתי אדם, אך מברך אני את נאצר שיזכה לראות בישועתם של ישראל… "

עוד במדור זה

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

גילוי נאות: מאוד קשה לי אמירה זו… וכי מי שמפחד…
ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

מדע החלומות חקר ומצא שכל אדם חולם, כולל תינוקות… אנו…
מעשק ושטנה לרחובות

מעשק ושטנה לרחובות

ברגעים אלו חיילנו היקרים, חיילי צבא הגנה ישראל הי״ו, שבים…
לא לדלג על השורשים העמוקים

לא לדלג על השורשים העמוקים

אם היינו רוצים להצמיד את פרשיות השבוע 'לך לך, וירא…
העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

אחד הפיוטים המרגשים ביותר לפני תקיעות השופר בראש השנה: 'ויהי…
צו השעה: 'לך לך'

צו השעה: 'לך לך'

דווקא בשעת מלחמה, בשעה זו, כבר מבינים כולנו את המשמעות…
איתנים בעורף – מנצחים בחזית

איתנים בעורף – מנצחים בחזית

התחושה בכל זמן משבר, מלחמה, הרס, חורבן ומגפה היא 'האם…
מצום לשמחת הסוכה

מצום לשמחת הסוכה

חד המעבר בין יום הכיפורים לחג הסוכות 'זמן שמחתנו'. הרושם…
יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום הכיפורים הוא שיאו של תהליך ארוך של ארבעים יום…
ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ערב ראש השנה, אווירת החג כבר בפתח – ההכנות כבר…
חזקו ואמצו

חזקו ואמצו

ברכתו של משה רבנו לקראת הפרידה מבני ישראל מתבטאת בשתי…
לא להיות כפוי טובה

לא להיות כפוי טובה

בפרשתנו מובאת מצוות הבאת ביכורים לכהן בבית המקדש מפירות שבעת…
בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

האם יעלה על הדעת שתיתכן מציאות של הורים שיסקלו את…
גבול הציות

גבול הציות

האם יש גבול לציות לחוקי התורה? כל מערכת חוקים לוקחת…
ראה - לפניכם ברכה וקללה

ראה - לפניכם ברכה וקללה

בשאלת מיליון הדולר עוסקת פרשתנו – מה נחשב ברכה ומה…
למה אתה לא שומע?

למה אתה לא שומע?

התורה מצווה אותנו לעשות ״הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב״ והשכר יהיה ״וְיָרַשְׁתָּ אֶת…
Scroll to Top
גלילה למעלה