התישבות

פשע הטיוח חמור מהניגוח

השיא הגיע כשבמוצאי השבת האחרונה כוח צבאי שהובא להפגנת מחאה בצומת תפוח בשומרון כדי לשמש ככוח שיטור, קיבל פקודה ״להיכנס״ במפגינים וביצע ירי חי באוויר מעל ראשיהם של תושבים שהפגינו - בהם נשים וילדים.

אלישע ירד

01
בשבוע שעבר התחדשו המחאות כנגד הטיוח בפרשת מותו של אהוביה סנדק.
הגעתי להפגנה יחד עם אשתי ובתנו הקטנה כדי לזעוק את זעקת משפחתו של אהוביה, ולדרוש את הפסקת הרדיפה המשטרתית אחרי נוער הגבעות. את האלימות שגילו השוטרים כלפי המפגינים אפילו אני לא צפיתי. אנשים מבוגרים שעמדו עם שלט על המדרכה הוכו באכזריות באלות, ילדים רוססו בגז פלפל, מפגינים אזוקים חושמלו ב'אקדח טייזר' ועשרות נערים שבאו לזעוק על הרדיפה המשטרתית נעצרו באלימות. גם אשתי שנשאה את בתנו במנשא ועמדה עשרות מטרים מהכביש, נאלצה לברוח ממכת״זית עם בואש שרדפה אחרי כל מפגין ש״העז״ להניף שלט מחאה.
נראה היה כי במשטרה נחושים בכל הכוח לדכא את המחאה שהתעוררה מחדש – מחאה שקמה בדיוק בעקבות אותה התנהלות אלימה ורמיסת זכויות שהובילה בסופו של דבר למותו של נער יהודי. אם למישהו עוד הייתה התלבטות אם אכן קיימת אפליה ורמיסת זכויות כלפי פעילי ימין, במשטרה דאגו להתיר את הספקות. נערות נעצרו והובלו כשהן כבולות בידיהן ורגליהן לעיני כל בניגוד לחוק, אב שהגיע לחפש את בתו בהפגנה מצא את עצמו מוכה באלימות ונגרר לבית המעצר – שם הושאר ללא אוכל ושירותים, נשים שהגיעו למחות אויימו בידי שוטרים כי אם לא יעזבו את מקום ההפגנה, יעבירו את ילדיהן לטיפול הרווחה.
השיא הגיע כשבמוצאי השבת האחרונה כוח צבאי שהובא להפגנת מחאה בצומת תפוח בשומרון כדי לשמש ככוח שיטור, קיבל פקודה ״להיכנס״ במפגינים וביצע ירי חי באוויר מעל ראשיהם של תושבים שהפגינו – בהם נשים וילדים. לשאלת מפגין מבוגר שעמד במקום עם שלט מחאה מדוע בוצע ירי חי, השיב לו הקצין כי ״היה בלאגן והיינו צריכים להרגיע״.
02
מיותר לציין שאפילו רבע מהאלימות הזאת לא ראינו במחאות אחרות, בהם השתתפו אזרחים שהשתייכו ל״צד הנכון״ של המפה הפוליטית. האלימות הזאת לא באה בחלל ריק. היא מגיעה לאחר שנים ארוכות בהם בחרו גורמים מסוימים בימין לעצום עיניים מהתנכלות מערכת הביטחון לתושבי הגבעות. את הדבר שלא הבינו אז מתחילים למרבה הצער להבין רק היום: הרדיפה שהייתה קיימת אז רק במחוזות הגבעות זלגה אל הציבור ה״נורמטיבי״ שהחל להרגיש גם הוא את נחת זרועה של המשטרה.
ההתנכלות המשטרתית שחוו עד אז אנשי הגבעות בלבד שהיו באותן השנים בקו החזית, הגיעה בפרעות תשפ״א גם לערים המעורבות בלב מדינת ישראל שהפכו לזירת קרב. מי שחוו את התנהלות המשטרה על בשרם היו בין השאר גם תושבי לוד ש״העזו״ להגן על משפחותיהם כשהיו בסכנת חיים, ומצאו את עצמם נלקחים לבית המעצר כשנשקם האישי מוחרם והם נחקרים כאחרוני הפושעים, כשבאותה שעה הפורעים ממשיכים להסתובב בחופשיות ולנסות לפגוע ביהודים.
האלימות המשטרתית הקשה שמופעלת בהפגנות ודיכוי המחאה באמצעים לא שגרתיים (שימוש בחיילים למשימות שיטור, מכת״זית בואש, שימוש באלות, ירי באויר, חסימת מפגינים בדרך להפגנה על ידי שוטרי ימ״ר ש״י החשודים בעצמם בדריסתו של אהוביה ועוד), רק מעוררת ומחזקת את החשד בקרב אנשים רבים, שפרשיית אהוביה סנדק טומנת בחובה מחדלים גדולים יותר ממקרה הניגוח והטיוח שהגיע בעקבותיו.
03
ההחתמה של כל החוקרים בתיק על הסכם סודיות בידי היועמ״ש כפי שפורסם בשבוע שעבר, השימוע לקראת פיטורין שהוגש לסגן ראש מח״ש ככל הנראה בעקבות ביקורת שהעביר על התנהלות מח״ש בחקירה והגיבוי המלא שניתן לשוטרים בכל במה תקשורתית על ידי בכירים מאוד במערכת (כולל השר לביטחון פנים) – רק מאמתים את החשדות האלה, ומצביעים על כך שכנראה הדג מסריח מראשו.
נראה כי במשטרה ובמח״ש רועדים מוועדת חקירה אמיתית שתיכנס לעובי הקורה, ותפתח תיבות פנדורה רבות בעניין התנהלות גופי האכיפה כלפי נוער הגבעות בפרט והימין בכלל בעשורים האחרונים, ומשכך מנסים להשתיק את המחאה בכל מחיר.
דווקא בשל כך חובה עלינו להמשיך ולמחות בכל הכוח עד שיבוצע ניקוי אורוות יסודי בכל גופי אכיפת החוק.
אם המחאה תופסק והרדיפה המשטרתית תימשך חלילה, אסון נוסף הוא רק שאלה של זמן.
04
ונסיים במשהו אופטימי: לפני כעשר שנים התבצע נסיון התיישבות של ארגון ״נוער למען ארץ ישראל״, בשטח בו אנו מתגוררים היום בגבעת רמת מגרון. על ההתיישבות בגבעה התחולל מאבק במשך חודשים ארוכים, ואחת לכמה שבועות היה מגיע המנהל האזרחי ומבצע הרס בגבעה. באחד הפינויים התקשה מפעיל הדחפור להרוס את בית אחת המשפחות שנבנה מבטון מזויין, וגם אחרי דקות ארוכות הקירות סירבו לנפול. אך הוא לא אמר נואש והחליט להניח במרכז הבית סלע גדול מימדים כדי להוציא את הבית מכלל שימוש.
את הסלע שמשקלו הוערך בארבעה טונות ניסו עשרות בחורים להזיז בדרכים שונות ומשונות, אך ללא הועיל. הסלע נותר איתן במקומו, ולהביא למקום טרקטור שיזיז את הסלע היה בגדר בלתי אפשרי באותה תקופה עקב הפשיטות המשטרתיות התכופות. נסיונות ההתיישבות במקום נמשכו, למרות עשרות פינויים, הריסות ומעצרי שווא שחוו תושבי הגבעה.

 רק לאחר כמה שנים בעקבות גל של צווי הרחקה מנהליים שהטילה מערכת הביטחון על תושבי הגבעה, המקום נעזב ורגליים ערביות חזרו לדרוך בו.
עשר שנים לאחר מכן עלינו אנו לאותה נקודה, ובשבוע שעבר הבאנו טרקטור שפינה את הסלע מתוך הבית – שישוקם בעז״ה בתקופה הקרובה וישמש לאירוח קבוצות מרחבי הארץ שמגיעות להכיר מקרוב את הפעילות הגבעות.
המלחמה שלפנינו עוד ארוכה. אבל כשאני רואה את הרוח ואהבת הארץ שממשיכה לפעם בעם ישראל במשך דורות ארוכים – אני יודע שבסוף ננצח.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…