טור אורח

צוהר נוסף לרב צבי יהודה

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

זה עתה הופיע הספר 'משמיע ישועה'. המחברת, הרבנית הילה וולברשטין, מגדירה את הספר: "צוהר להכרת אישיותו של הרב צבי יהודה הכהן קוק".

הרב היה, כידוע, מגדולי הדור בהלכה ובהרבצת תורה. הוא היה מחוללה של תנועת ההתיישבות העצומה במרחבי יהודה, שומרון, חבל עזה והגולן. עם כל זה היה הרב בראש ובראשונה אדם. הוא נתן יחס אישי לכל יהודי שהיה לו מגע עימו, אך במיוחד בלט הדבר ביחסו החם לתלמידי הישיבה. נביא כאן שני סיפורים מתוך הספר הממחישים את דאגתו זו:

מספר הרב אליעזר ולדמן:

היו לי בעיות עיכול. הרב צבי יהודה ידע על כך, ואף ניגש כמה פעמים לבקרני. חדר האוכל של הישיבה היה באותם ימים בקומה השנייה בבניין ברחוב הנביאים. הוא היה מטפס במדרגות ונותן הוראות לטבחיות מה לבשל עבורי. כך עשה גם לתלמידים נוספים.

הרב החשיב מאוד את ערכו של הדבש. הוא הסביר, שבהיותו בשוויץ נתקל בבעיות רבות של כשרות המאכלים, ואילו בדבש, מלבד היותו אוכל טוב ומזין, אין בו חשש כשרות, לכן התרגל לאכול הרבה דבש.

פעם בחורף שכבתי חולה בחדר, והרב סר לבקרני, כשם שביקר תלמידים חולים אחרים. כ"נער שובב" סגר את הדלת כשנכנס, הציץ אם מישהו רואה, הכניס את ידו מתחת לכנף מעילו, הוציא צנצנת של דבש, נתן לי ואמר: "תאכל את זה ותבריא".

סיפר הרב יעקב אריאל:

בתקופת ה'צנע', בשנים שלאחר קום המדינה, המחסור בישיבה היה גדול, והאוכל היה בצמצום רב. בדרך כלל אכלנו לחם וזיתים. מחצית ביצה קיבלנו פעם או פעמיים בשבוע. הרב נהג מדי יום לצאת לקראתנו מהקיטון, ולשאול אותנו: "אכלתם ביצים הבוקר?"

יום אחד, לאחר סדר הבוקר, כשיצאנו מהאולם, עצרה אותנו אחותו, הרבנית בתיה-מרים רענן, וגערה בנו: "מה אתם עושים לרב?" נאלמנו דום, לא ידענו מה היא שחה, והיא המשיכה: "דעו לכם, ביום שבו אינכם אוכלים ביצה, גם הוא אינו מוכן לאכול. הוא זקוק לכך לבריאותו, שכן אדם מבוגר הוא, וזו לעיתים ארוחתו היחידה. לכן, אל תגידו לו שלא אכלתם, כי זהו פיקוח נפש!".

רבנו לא היה מוכן בשום אופן להיעזר בנו התלמידים בשום עניין פרטי. כאשר היינו מביאים לו כיסא לשבת עליו, היה מתיישב לזמן קצר מאוד, כדי שלא להעליב אותנו ומיד היה קם. ישראל גולדברג שזכה לשמש את הרב בשנותיו האחרונות, והוציא לאור את הספר החדש "משמיע ישועה" (יחד עם ישיבת "אור עציון"), לזכר בנו אביה יהושע ז"ל, שנקטף בתאונת דרכים בדמי ימיו, מספר:

באחד מאשפוזיו של הרב צבי יהודה בבית החולים, הגעתי במוצאי שבת לשמשו. הרב שכב בחדר קטן. סביבו היו תלמידים רבים, ביניהם רבנים חשובים, והקשיבו קשב רב לדבריו.

הרב שוחח ארוכות על חשיבות מצוות ציצית, מצווה ייחודית שעוטפת אותנו רוב שעות היממה, בדומה למצוות יישוב ארץ-ישראל ולמצוות סוכה. לפתע, שמתי לב שהרב, שהקפיד שתהיה עליו כל העת ציצית, יושב במיטה ללא ציצית. הסתבר, שהאח שבדק אותו, שכח להשיב לו את הציצית. הרב שנהג שלא לבקש בקשות אישיות באופן ישיר, אלא לרמוז בעקיפין וגם זה רק בשעת הדחק, קיווה שמי מהשומעים יבין את משאלתו, אלא שאף אחד לא שם לב. מכאן הבין הרב, שיש לחזק את מודעות התלמידים לחביבות המצווה. כדרכו במקרים כאלה, האריך בדיבור והעמיק בעניינה של מצוות ציצית, עד שהמסר ייקלט.

כאשר עמדתי על כוונת הרב, מיהרתי לעטוף אותו בציצית. הרב נשק בשמחה לארבעת הציציות, חייך חיוך מלא הכרת הטוב, ופניו אורו

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…