יהדות עכשיו

קריאת כיוון

בפעם הראשונה מאז ממשלתו של אהוד אולמרט הולכת המפלגה הדתית-לאומית, ימינה בגלגול הנוכחי, לשבת בספסלי האופוזיציה. בריאיון מיוחד לגילוי דעת אומר הרב איתן אייזמן, נשיא רשת נעם-צביה לשעבר ומבכירי הרבנים בבית היהודי, שלנבחרי הציבור של הציונות הדתית אין מה לחפש באופוזיציה

רק שינוי בלתי צפוי של הרגע האחרון עשוי לשנות את המציאות המסתמנת: את הקדנציה הקרובה תעביר ימינה בספסלי האופוזיציה, הרחק מהמקום שבו מתקבלות ההחלטות שמעצבות את מדינת ישראל. המשא ומתן הקואליציוני בין ימינה לליכוד עלה על שרטון, וחילופי ההאשמות בין הצדדים לא היו יכולים להיות חדים יותר. בימינה ביקשו תפקידים שבהם יוכלו להשפיע על המדיניות של הממשלה בשורת נושאים. בליכוד לעומת זאת תכננו לתת למפלגה תפקידים אחרים. 

המחלוקת הרשמית בין הצדדים עוסקת בשאלה מהו מקומה של הציונות הדתית בפוליטיקה הישראלית. בימינה רוצים ‘יד על ההגה’ בקבלת ההחלטות. בליכוד לעומת זאת רוצים שהמפלגה תדאג לצורכי המגזר הדתי, או בניסוח של הודעת הליכוד ביום שלישי השבוע, אחרי פיצוץ המשא ומתן:

 “בנט דרש בשיחה את תיקי התחבורה, הבריאות וראשות ועדת החוקה. תיקים שאין להם קשר לציונות הדתית ולגודל האלקטורלי של מפלגת ימינה". כתוצאה הודיעו בימינה כי ישרתו את ציבור הבוחרים מספסלי האופוזיציה.
לא כולם אוהבים את ההחלטה של המפלגה. אחד המתנגדים לישיבה באופוזיציה הוא הרב איתן אייזמן, נשיא רשת נעם-צביה לשעבר ומבכירי הרבנים בבית היהודי. 

הם יכולים להבטיח כמה שהם רוצים שהם יעשו הרבה רעש מהאופוזיציה, אבל לא בשביל זה בחרנו אותם לכנסת. בחרנו אותם כדי להיות בממשלה ולייצג אותנו נאמנה"

הוא מסביר מדוע הליכה לאופוזיציה היא צעד בלתי מתקבל על הדעת: "אם האיומים של המפלגה הם רק בגדר טריק פוליטי שנועד להשיג יותר, אני לא אגיד להם איך לנהל משא ומתן. אבל אם יש כוונה אמיתית לשבת באופוזיציה, זה דבר שאסור לנו להסכים לו. מה אפשר לעשות מהספסלים האחוריים? איזו השפעה תהיה לנו בכלל?"
למה המפלגה לא יכולה לשבת באופוזיציה? זה הרי חלק מהמשחק הפוליטי.
"האופוזיציה מתאימה למפלגות כמו מרצ. מפלגות שכל מה שהן מתמחות בו זה לצעוק. זה לא התפקיד שלנו. הם יכולים להבטיח כמה שהם רוצים שהם יעשו הרבה רעש מהאופוזיציה, אבל לא בשביל זה בחרנו אותם לכנסת. בחרנו אותם כדי להיות בממשלה ולייצג אותנו נאמנה".
הטענות במפלגה הן שהתיקים שנותנים למפלגה הן תיקים בלי השפעה ולא יהיה אפשר לקדם דרכם מדיניות.

"תראה, אני לא בקיא עד הסוף בתפקידים שהוצעו להם, אבל תיק החינוך, החטיבה להתיישבות, השירות הלאומי ושאר הדברים שהוצעו הם תפקידים ופוזיציות שאפשר לקדם מהם הרבה מאוד ממה שהציבור הדתי-לאומי מאמין בו, וצריך לזכור: זה הציבור ששלח אותם לכנסת".
הטענות בימינה הן שהתפקידים שהוצעו למפלגה והרב אייזמן הזכיר בדבריו נועדו לסגור את המגזר הדתי בתוך ארבע אמותיו, ללא השפעה אמיתית על המדיניות הכללית של המדינה. היטיב לתאר את הדברים השר סמוטריץ', שבפוסט חריף תקף את הודעת הליכוד שלדרישות ימינה "אין קשר לציונות הדתית": "ביהירותו נתניהו לא מצליח להבין מה לציונות הדתית ולאתגרים לאומיים כדוגמת הביטחון, הבריאות, התחבורה ותיקון מערכת המשפט. אין חולק על הצלחתו של בנט במשרד הביטחון ועל זו שלי במשרד התחבורה. אבל מבחינתו ימינה לא אמורה בכלל לעסוק באף אחד מהם".
"התפקידים הללו לא רק מגזריים", אומר הרב אייזמן, "אלה הערכים שאנחנו מאמינים בהם. תיק החינוך הוא בראש מעיינינו, גם בשביל החינוך הכללי במדינה, והזהות היהודית במערכת החינוך, וכמובן גם בשביל לדאוג לחינוך המגזרי. אלה הישיבות הגבוהות, ישיבות ההסדר, המכינות, המכללות, הישיבות התיכוניות, האולפנות. כל המערך התורני שהמגזר שלנו בנוי עליו. זאת רק הזווית החינוכית.

"אבל יש גם נושאי ארץ ישראל. הבנייה בהתיישבות, תוכניות הריבונות, הגרעינים התורניים וכל התפקידים החברתיים שאנחנו נמצאים בהם. מאיפה נדאג לכל זה? בצעקות מהאופוזיציה? איך נקדם את תנועות הנוער שלנו, את המפעלים הרבים של הציונות הדתית? כל המוסדות הללו נמצאים על הכתפיים שלנו ושל נבחרי הציבור ששלחנו לכנסת. איך בדיוק הם ידאגו לכך כשהם לא בקואליציה? העובדה שבני הציבור הדתי נמצאים בתפקידים בכירים בצבא, במחקר, ברפואה ובכל מקום אחר היא אך ורק בגלל שהנציגות הפוליטית שלנו פתחה את הדלתות האלה, ואת זה היה אפשר לעשות אך ורק דרך הקואליציה. אי אפשר להמר על הכול. המחיר כאן כבד ביותר. גם אם מדובר בטקטיקה, צריך לדעת שלא תמיד היא עובדת, ואז מפסידים הכול".
הרב מתכוון במילים אחרות שהודעת הליכוד נכונה: ימינה היא מפלגה מגזרית, ואלה הנושאים שהיא צריכה לעסוק בהם ולא בנושאים כלל-ארציים?
"ודאי שאנחנו דואגים למגזר עצמו, אבל ברוב המקרים מדובר במוסדות שההשפעה שלהם היא על כלל החברה בישראל. קח למשל את השירות הלאומי. נכון שאת החלק הגדול ביותר תורם המגזר הדתי, אבל לא רק בנות דתיות משרתות במסגרת הזאת אלא גם חרדים וערבים ועוד. מעבר לזה, כמו שראינו בחודשים האחרונים, בנות השירות הלאומי דואגות לא רק לילדי המגזר הדתי. הן פועלות בכל בתי הספר, בכל המגזרים, ומסייעות לכולם. זו לא רק דאגה למגזר אלא לכל המדינה".
כשמדברים עם הרב אייזמן שומעים את הכאב והחשש בקולו. הדאגה לעתיד מוסדות הציונות הדתית מדידה שינה מעיניו. הוא זוכר את הפעם הקודמת שבה ישבה המפלגה הדתית באופוזיציה ואומר שהפעם לא יצליחו המוסדות לשרוד כהונה באופוזיציה. "אני כלל לא בטוח שעולם התורה הדתי יוכל לשרוד בלי השותפות המלאה שלנו בממשלה. תמיד אומרים לא אלמן ישראל, אבל מצד שני לעת הזאת הגענו למלכות. מהי הפריבילגיה ללכת לאופוזיציה?"
את הדברים האלה אמר הרב אייזמן במפגש זום של ראשי הבית היהודי כדי לשנות את עמדת התנועה ולהיכנס לממשלה. נכון לכתיבת שורות אלה הבית היהודי אינו עוזב את ימינה והולך עם כל הרשימה לאופוזיציה.

בטענות המרכזיות שעולות בימים האחרונים בקרב אנשים שקרובים למפלגה נזכרת הטענה שכמה שנים באופוזיציה יעשו רק טוב לתנועה וייתנו לה להשתקם אחרי שורה של מערכות בחירות קשות שבהן הציבור הצביע ברגליים והמפלגה קטנה לשישה מנדטים בלבד. הרב אייזמן סובר שאת השיקום הזה אפשר וצריך לעשות מתוך הממשלה עצמה.
"אנחנו לא מענישים את הציבור, ושיקום המפלגה מהאופוזיציה זה להעניש את הציבור. הציבור הדתי והימני רואה היום שההסכמים שנחתמים כשהמפלגה מחוץ לקואליציה לא בדיוק ימניים. לא צריך להתייבש באופוזיציה בשביל להתחיל בתהליך השיקום".
איך אפשר לעשות את חשבון הנפש הזה מתוך הקואליציה? איך אפשר לשכנע את הציבור שהפסיק להצביע למפלגה לחזור להצביע לה כשנשארים בממשלה?
"קודם כול, ברור שצריך לעשות את חשבון הנפש הזה. צריך לעבור אצל מי שהפסיקו להצביע למפלגה ולהבין למה. אבל בשביל זה לא צריך לשבת באופוזיציה ארבע שנים. חשבון נפש אפשר לעשות מכל מקום. נפתלי ואיילת לא עברו את אחוז החסימה בסבב הראשון, והם צריכים לעשות חשבון נפש. הבית היהודי נשאר עם נציג אחד בלבד בכנסת. גם הוא חייב לעשות חשבון נפש, וכך גם האיחוד הלאומי, שרוצה להתאחד עם הבית היהודי ועד כה לא הצליח לעשות זאת כי בכל פעם יש אירוע חדש וחשבונות אישיים שמונעים את האיחוד הזה. כל הנוגעים בדבר צריכים לעשות חשבון נפש, אבל זה לא צריך להיות על חשבון הציבור הדתי. בסוף הוא שייפגע מהמהלך הלא אחראי הזה של הליכה לאופוזיציה".

עוד במדור זה

ויצא: לחלום ובגדול!

ויצא: לחלום ובגדול!

מדע‭ ‬החלומות‭ ‬חוקר‭ ‬כיצד‭ ‬פועל‭ ‬החלום‭, ‬מה‭ ‬הגורמים‭ ‬לחלום‭ ‬מסויים‭,…
תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

בפרשיות‭ ‬בחומש‭ ‬בראשית‭ ‬ניתן‭ ‬מקום‭ ‬של‭ ‬כבוד‭ ‬למקומות‭ ‬הליכתם‭ ‬של‭…
חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

יש‭ ‬משהו‭ ‬פלאי‭ ‬בהשתדלותו‭ ‬המרובה‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬לחיפוש‭ ‬מקום‭…
לך לך - עם של הולכים

לך לך - עם של הולכים

פעמים‭ ‬רבות‭ ‬בפרשתנו‭ ‬מתגלה‭ ‬לנו‭ ‬אברהם‭ ‬בפועל‭ ‬ה‭.‬ל‭.‬ך‭: ‬‮'‬לֶךְ‭ ‬לְךָ‮'‬‭,…
נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

כבר‭ ‬בתחילתה‭ ‬של‭ ‬התורה‭ ‬מתברר‭ ‬שיש‭ ‬מטרה‭ ‬ויעד‭ ‬לבריאת‭ ‬העולם‭.…
האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

לפני‭ ‬שנתיים‭ ‬נוסף‭ ‬לנו‭ ‬עוד‭ ‬יום‭ ‬לימים‭ ‬הנוראים‭, ‬יום‭ ‬שמחת‭…
וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

בעוד‭ ‬ימים‭ ‬ספורים‭ ‬נכנס‭ ‬בעז‭"‬ה‭ ‬ליום‭ ‬הגדול‭, ‬יום‭-‬הכיפורים‭, ‬כשמו‭ ‬של‭…
ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש‭ ‬השנה‭ ‬הוא‭ ‬תקווה‭ ‬חדשה‭, ‬תקווה‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬ומתוקה‭. ‬אנו‭…
כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

העולם‭ ‬מתחלק‭ ‬לשניים‭: ‬אלה‭ ‬שבטוחים‭ ‬שמגיע‭ ‬להם‭ ‬הכל‭ ‬ותמיד‭ ‬יתלוננו‭…
כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

בפרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬מצווים‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬קדושת‭ ‬המחנה‭. ‬‮'‬כִּֽי–תֵצֵא‭ ‬מַחֲנה‭ ‬עַל–אֹיְבֶיךָ‭…
שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

בסוף‭ ‬פרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬פרשיה‭ ‬תמוהה‭, ‬פרשת‭ ‬עגלה‭ ‬ערופה‭.…
ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

כמה‭ ‬פעמים‭ ‬בחיינו‭ ‬אומרים‭ ‬לנו‭: '‬הכל‭ ‬תלוי‭ ‬בך‭', '‬הכל‭ ‬תלוי‭…
עקב תשמעו

עקב תשמעו

האם‭ ‬שומעים‭ ‬באוזן‭? ‬לא‭ ‬בטוח‭… ‬פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬במילים‭: ‬‮'‬וְהָיָה‭ ‬עֵקֶב‭…
דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

תשעה‭ ‬באב‭, ‬יום‭ ‬חורבנם‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬הראשון‭ ‬והשני‭. ‬את‭…
פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

את‭ ‬מי‭ ‬אמור‭ ‬לשרת‭ ‬המנהיג‭? ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬או‭ ‬את‭ ‬העם‭?…
בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בימים‭ ‬אלו‭ ‬מתחילים‭ ‬ימי‭ ‬הזכרון‭ ‬והאבלות‭ ‬על‭ ‬חורבן‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭.…