טור אורח

שומרים על הרמה

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

"שתי גדות לירדן – זו שלנו, זו גם כן!"

בפרשת חוקת למדנו על כיבוש עבר-הירדן המזרחי על ידי בני ישראל. בפרשת מטות ובפרשת דברים אנו לומדים על הנחלת השטח הזה לשבטים ראובן, גד וחצי שבט מנשה.

קדם לכך משא ומתן ארוך ששבטי ראובן וגד ניהלו עם משה, עד אשר הוא מסכים לתת להם נחלה בעבר-הירדן המזרחי. הוא מתנה איתם תנאי: הם ישאירו את נשיהם, טפם ומקניהם בערי המבצר בנחלה שיקבלו שם, ואילו הם עצמם יעברו את הירדן חלוצים לפני אחיהם להילחם ולכבוש את החלק המערבי של ארץ ישראל. רק אז יחזרו לביתם בעבר הירדן המזרחי.

לאורך כל המשא ומתן שהם מנהלים, שבט מנשה אינו מוזכר. רק בסוף הסיפור הם מופיעים: "ויתן להם משה לבני גד ולבני ראובן ולחצי שבט מנשה… את ממלכת סיחון מלך האמורי ואת ממלכת עוג מלך הבשן…"

נשאלת השאלה – מדוע נחצה שבט מנשה?

בפירושו 'העמק דבר' לפרשת דברים, מסביר הנצי"ב שמשה ראה שבעבר הירדן כוח התורה מועט, ולכן הוא השתדל לשתול שם גדולי תורה. בשבט מנשה היו גדולי תורה, ככתוב בשירת דבורה: "מני מכיר ירדו מחוקקים". כדי שהם יתרצו לשבת שם, נתן להם משה נחלה גדולה יותר משאר השבטים. ממשיך הנצי"ב: "מזה ילמדו לדורות להשתדל לדור במקום תורה דווקא, כי בזה תלוי חיי ישראל".

כאשר משפחה מחולקת לשניים, יש קשר תמידי בין שני חלקיה. כך חלוקת השבט מילאה את המטרה החשובה – לשמור על קשר הדוק בין אלה שישבו בעבר הירדן המזרחי ובין היושבים בצד המערבי.

רמת הגולן של היום היא חלק מנחלת שבט מנשה. זמן מה אחרי מלחמת יום הכיפורים, נחתם בינינו לבין הסורים הסכם 'הפרדת כוחות'. בהסדר זה נתנה ממשלת ישראל את הסכמתה לסגת מכל השטחים שכבשנו מסוריה במלחמה זו.  על מנת למנוע נסיגה עמוקה בגולן, עודד הרב צבי יהודה קבוצת תלמידים להקים התיישבות סמוכה לעיר קונייטרה. במכתבו אליהם מיום י"ד בסיוון תשל"ד כותב רבנו: "עטרת השלום והברכה לכם, אחינו מחמדינו וכל משפחותיכם, הקטנים והגדולים, העובדים והלומדים, מציבי גבולותינו ומיישבי שוממותינו בעיר הקודש קשת-קונייטרה. הלוא כולי כולי אתכם, יקירי חיי, אשריכם שזכיתם וזוכים לקיים ולעשות את הפקודה הא-לוקית של בורא עולם… הלוא כולכם שלוחי דרחמנא… ושלוחי דידן (כלומר המתיישבים הם שליחים של הקב"ה ושל עם ישראל)…  בקיימנו פקודת יישובה וחידוש תחייתה וברכתה, בקיבוץ בניה לתוכה בשמחה… חזקו ואמצו איש רעהו ואשה רעותה, ואת כולנו… כמלוא דבר ה' הנאמן על תקומת עמו ונחלתו".

עוד כתב רבנו: "על יהודה ושומרון, הגולן ויריחו, וכל חלק של ארץ ישראל, אין כל דיונים. אם תהיה איזו כפייה ממישהו לשלול את שלטון מדינתנו שם, הלוא מחויבים… כולנו להתקומם במסירות נפשנו על כך, כדין 'ייהרג ואל יעבור'… ועל אחת כמה וכמה בעניין מצווה זו, הכוללת את כל התורה ושייכת לכל ישראל".

כוונת רבנו באגרתו זו להזכיר את ההסבר שנתנו גדולי ישראל לשאלה: מדוע הרמב"ם אינו מונה ב'ספר המצוות' את מצוות כיבוש הארץ, כפי שהרמב"ן מונה אותה במצוות עשה ד'?

בשורש הרביעי ב'ספר המצוות' כותב הרמב"ם כלל: "אין ראוי למנות הציוויים הכוללים התורה כולה". כאן בעצם מצויה התשובה לשאלתנו. מצוות כיבוש ארץ ישראל ויישובה היא מצווה הכוללת את התורה כולה, כפי שכתבו רבים מהראשונים, ביניהם הרמב"ן: "עיקר כל המצוות ליושבים בארץ ה', ולפיכך אמרו בספרי: 'וירשתה וישבת בה ושמרת לעשות – ישיבת ארץ-ישראל שקולה כנגד כל המצוות'". וכן כתב שו"ת הרשב"א ועוד.

כתב ה'נשמת כל חי': "מה שלא מנה מצוות ישיבת ארץ ישראל למצוות עשה בספר המצוות, הוא משום דהווי מצווה כוללת". וכן כתבו גם מרן הרב קוק זצ"ל ובנו, מורנו ורבנו זצ"ל, וכן הרב עובדיה יוסף שליט"א ועוד.

בהזדמנויות רבות נהג רבנו לחזור ולשנן לנו שעבר-הירדן המזרחי כולו שלנו הוא, וכרגע הוא גזול בידי אויבינו; זו לשונו בספר 'להלכות ציבור': "השטחים של ארץ חיינו… וכל מרחביהם… הלא הם של כל רבבות עמנו בית ישראל, ואין כל דין קניין גזלה חל עליהם… לפיכך כל דיבורים ומעשים של ויתורים והפקרות על משהו של שטחים אלה, הם דברים בטלים ומבוטלים…

יהי רצון שנזכה להתקיימות הפסוק: 'כי ירחיב גבולך, כאשר דיבר לך וכאשר נשבע לאבותיך'"

עוד במדור זה

שתי סליחות והתנצלות

שתי סליחות והתנצלות

״הוא היה עושהכל שביכולתו להרבות אהבה ואיחוד״ בנר שמיני של…
שתי סליחות והתנצלות

שתי סליחות והתנצלות

סליחה ראשונה.״מה כותבים בטור סוגר שנה? על סליחה, זה ברור.…
המהפחחחה המשפטית

המהפחחחה המשפטית

01
רבות נכתב ונאמר על הרפורמה במערכת המשפט, כאן ובכלל. נדמה כאילו לא משנה כמה נכתוב ונאמר, תמיד יישאר מה להוסיף. אחרי האירוע ההזוי שהיה השבוע באוניברסיטת תל אביב, בהחלט יש עוד מה לכתוב.
אם לא עקבתם: באוניברסיטת תל אביב נערך ביום ראשון פאנל בנושא הרפורמה המשפטית, בחסות תא הסטודנטים ׳לביא׳ של הליכוד ותא ׳כחול לבן׳. הוזמנו ארבעה: פרופסור רבקה ווייל מאוניברסיטת רייכמן וד״ר דייבי דישטניק מאוניברסיטת תל אביב. היו שם גם עורכת הדין יסכה בינה מ׳התנועה למשילות ודמוקרטיה׳, שבין מייסדיה נמנה שמחה רוטמן, חבר הכנסת ויו״ר ועדת החוקה בהווה, שהוזמן אף הוא לאירוע.
סטודנטים נאורים רבים ניסו למנוע את השתתפותו. מה זה ניסו, הגיעו פיזית עד אליו בטרם הצליח להיכנס לאולם שבו נערך הפאנל. אם לא היו סביבו מאבטחים ושוטרים רבים, ייתכן בהחלט שהאירוע המביש היה נגמר בצורה אחרת. כשרוטמן כבר הצליח להיכנס סטודנטים לא נתנו לו לדבר תוך צרחות ״בושה״, ״פשיסט״ ועוד גינויים שימנים רגילים לספוג, כולל הערה מגברת צעירה שדרשה ממנו להוריד את הכיפה.
הד״ר דישטניק ביקש מהסטודנטים הצרחנים שיתנו לו לדבר: ״אני יכול להסביר למה התוכנית המשפטית גרועה לכלכלה״, אמר מי שמזוהה עם השמאל, אבל זעקות הגוועלד נמשכו והוא אמר בעצב למיקרופון: ״זה גול עצמי מפואר״. הייתי כותב כאן על חוסר היכולת שקיים בקרב חלקים בשמאל לקבל דעות שונות, אבל זה לא הזמן, היה שם משהו חמור יותר שנעשה על ידי כמה עורכי חדשות.
02
אחרי אותו ׳גול עצמי מפואר׳ רוטמן עוד אמר כמה מילים, ואז קרה דבר מדהים: הוא הפך לאשם בגלל שדיבר ואמר מילה אסורה. ״ולכן העדפת לקרוא להם מוגבלים״, שח לו עודד בן עמי במהלך ריאיון שקיים עימו, ובעצם טען שיו״ר ועדת החוקה כינה את המפגינים המטורללים – ״מוגבלים״. רוטמן לא נבהל, לא התנצל והסביר כי תיאר את היכולת של המפגינים לטעון – ״אתם מוגבלים בטיעון שלכם״.
השימוש של רוטמן במילה ׳מוגבלים׳ העלים כמעט לחלוטין את האלימות שספג מחוץ לדיווחים שעלו באתרי החדשות הגדולים, והפך אותו לאשם. הכותרות דיווחו על השימוש במילה הנ״ל במקום לדבר על האלימות, כאילו עורכי החדשות נרמלו את מה שעבר חבר הכנסת מהציונות הדתית. כך נהג גם בן עמי בריאיון שערך עם רוטמן ולא התייחס כלל לאלימות באותו אירוע מביש.
03
בטח אתם חושבים שנפלה טעות בכותרת של הטור שלי, ולא כך הדבר. ערוצי התקשורת והעיתונאים הדגולים נוהגים לעשות שימוש בביטוי השגוי ׳המהפכה המשפטית׳.
את אותו ריאיון מדובר בן עמי פתח בהצגת הכנס בתל אביב ככזה שעסק ב׳מהפכה המשפטית׳, אלא שרוטמן ענה לו כמו שצריך, וכמו שצריך לענות בכל הזדמנות. ״אני חייב לתקן אותך״, פתח והסביר רוטמן, ״הכנס לא עסק במהפכה המשפטית אלא בדרכים לתקן את המהפכה המשפטית, אותה מהפכה משפטית שעשה אהרן ברק אי אז בשנות התשעים״.
אהרן ברק ביצע מחטף לילי ושינה את פני מערכת המשפט הישראלית, והיום משום מה מנסים להציג לנו את הרצון לחזור למערכת הישנה כמהפכה משפטית. לכן זו מהפחחחה משפטית מבחינתי.
04
מילה אחרונה: החודשים האחרונים לימדו אותי שהרפורמה נחוצה עם שינויים כאלה ואחרים. היא באמת נחוצה, אבל מה שעוד יותר נחוץ זה שיח מכבד, שיח שיכול להכיל דעות רבות ומגוונות כמו השיח שהצגנו כאן ב׳גילוי דעת׳ בשבוע שעבר. לדעתי שיח שכזה צריך להיות חשוב לכולנו, גם לחלקים בשמאל שלא מוכנים לקבל את המציאות שמשתנה לנגד עינינו, את הדמוגרפיה שעושה את שלה. כשהשיח ישתנה לא נדבר על רפורמה או על מהפכה, נדבר על תיקונים במערכת המשפט. ■

כמו במגילת רות

כמו במגילת רות

שלמה (סולומון) מולוגטה יחגוג בקרוב את יום הולדתו ה-23. הוא…
דבר כזה עוד לא קרה לי

דבר כזה עוד לא קרה לי

01לא בטוח שאני עושה את הדבר הנכון, ולמרות זאת אכתוב…
יש לנו פה הכול

יש לנו פה הכול

כילד וכנער, וגם כחייל, יצא לי לראות פעמים רבות את…
חובת מצוות כיבוד הורים

חובת מצוות כיבוד הורים

לא משנה באיזו שעה של היום, באיזה ערוץ, באיזו במה,…
הטובים למשטרה

הטובים למשטרה

לא משנה באיזו שעה של היום, באיזה ערוץ, באיזו במה,…
לא מתנצל על הסרטון<br>של בנות האולפנה

לא מתנצל על הסרטון
של בנות האולפנה

זה קרה בסוף שבוע שעבר, וזה עדיין מרגיז אותי. כמה…
אלפי תיירים יגיעו לשומרון בפסח לצפות באירוס השומרון הנדיר

אלפי תיירים יגיעו לשומרון בפסח לצפות באירוס השומרון הנדיר

זה קורה פעם בשנה ולמשך מספר שבועות בודדים בלבד: פריחת…
"פורום קהלת אוכלים נזלת"

"פורום קהלת אוכלים נזלת"

01מעולם לא כתבת על אופנה. מצד שני תמיד יש פעם…
קשה היא ההורות כקריעת ים סוף

קשה היא ההורות כקריעת ים סוף

01אין טעם להתחמק מזה. הורות. לכתוב על הורות. אז כמו…
הדיקטטורה הישראלית

הדיקטטורה הישראלית

01שלא ישקרו לכם. מה שקורה היום במדינת ישראל זה דיקטטורה.…
להחזיר את פעולות התגמול לשירות המדינה?

להחזיר את פעולות התגמול לשירות המדינה?

01רצח שני האחים לבית משפחת יניב, הלל מנחם ויגל יעקב…
תגיד לי מה אתה רוצה

תגיד לי מה אתה רוצה

01כשקמה עלינו ממשלת בנט-לפיד לא התחברתי בכלל לקריאות "המדינה היהודית…
כך נוטעים היח״צנים

כך נוטעים היח״צנים

01איזה חג יפה הוא ט״ו בשבט. לרוב הוא מספק לנו…