מוקצה

שטות SMS –
השו"ת שהתקשורת לא רוצה שתקראו

אבי מעוז מקבל תפקיד מפתח במשרד החינוך, ייצוג הנשים בממשלה בירידה דרמטית, ונראה שקץ הדמוקרטיה קרוב מתמיד. נבואות הזעם מתריעות כי גברים לא יורשו ללכת בחולצות ורודות ותקום פה מדינת הלכה.
נראה כאילו אנחנו צועדים על חשכת ימי הביניים, עידן בו גבר צריך להיות 'גבר' ואילו אישה צריכה להיות בבית ולגדל את ילדיה. אז החלטנו להכין שאלון שבו תוכלו לבחון עד כמה אתם טובים בכישורים ובתכונות המזוהות סטריאוטיפית עם גברים, והאם אתם אכן מוכנים למדינה יהודית ודמוקרטית. נשים, ראו הודרתן!

מוקד הבעיה
הרב, מה הטעם שהמוקד העירוני של כל עיר נקרא כך?
– יש הטועים לומר שמוקד זה נקרא כך ע"ש שמתמקד בשורש הבעיה. ועליהם נאמר: "שומר פתאים ה'. נטול השכלה בכלל" (מסכת חגיגה כידוע ליודעי ח"ן)
ואני אומר שמוקד זה נקרא כך לפי שראוי הוא שיעלו אותו על המוקד 🔥
שהרי בכל יום ויום אנשים שוטחים טענותיהם במוקד עירוני זה. ויהי כאמרם אליו יום יום, ולא שמע אליהם..
ואילו לא היו עונים כלל החרשתי, אלא דמרגלא בפומייהו "העניין בטיפול", ועל כך נאמר "לימדו לשונם דַבֵר שקר"…
ולבי אומר לי שעליהם צווח התנא באבות באומרו: "לא המדרש, עיקר אלא המעשה!"
אין בור ירא חטא
לאחרונה יש יותר פקקים בתוך העיר.
זה בעקבות חטאינו ?
– שום חטאים, זה בגלל תופעת הבורות בכבישים..
לצעריֳ זה רק הולך וגדל. הן בכמות והן באיכות.
מעבר לסכנת תאונות, הבורות גם גורמים למריבה בין בני זוג. הגברים מאחרים הביתה כי נפל פחד הפנצ'ר עליהם.
אמר לי תלמיד שהוא מסתכל על הבורות בכבישים, ומשנן את משפט שלמה: "אם לא נאט, לא נביט, לא נשים לב לפרטים, לא נגיע…" (ארץ חדשה, עיין שם)
הסמטאות כולן שלו
הרב, הבעיה מתגברת בחורף, שאז כל בור ברה"ר הופך לבור סוד שאינו מאבד טיפה!
– תפנו לרשות המקומית. אמנם חז"ל אמרו "אל תתוודע לרשות" אבל זה דוקא בשלטון של גויים.
אבל הרב, הם זזים ממש לאט…
– סבלנות. עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה. בינתיים מי שמתגבר כארי וכן נוסע זוכה שיקויים בו "כל הרחובות כבר ריקים, הסמטאות כולן שלו"
השיבה שופטינו
מדוע אין זה טוב ששופט ממנה שופט?
– מכיוון שזהו פתח גדול לעיוות הדין כשהשופטים נוגעים בדבר. שנאמר: והחכמה מאין תמצא ואיזהו מקום בינה. אל תקרי "מקום בינה" אלא מקומבינה.
מורם מעם
ראיתי בספר 'מורם מעם' שכתב הדיין אהרון ברק , שרצה להוכיח ממה שנאמר: "השופט כל הארץ – לא יעשה משפט?!" שרצה לומר שפס' זה עליו בעצמו נאמר.
האם הרב מסכים?
– ניחא אם אהרון ברק היה אוחז כאהרון הכהן שעליו נאמר "אוהב שלום ורודף שלום". אין הוא רודף שלום כי אם רודף שלמונים..
ואיכא דאמרי שיש לו דין רודף, שהיה רודף אחר הכבוד כברק, וכל אשר תקבע הכנסת – הרי הוא מבטל אותו ביטול גמור כחרס הנשבר !
יש לאהרון ברק גם זכויות?
ודאי. הוא מצחיק ומשמח ליבותיהם של ישראל יותר מבדחני לוד. וכל כך למה ? לפי שאחר שהיה לוקח סמכויות ומבטל חוקים היה מיתמם ואומר: "איזו פריוילגיה יש לי ??"
בית דין גבוה לצדק?
הרב, למה נקרא שמו בית דין גבוה לצדק?
– על שם שהשופטים עפים על עצמם, ומגביהים עצמם מעל כולם.
ומה עם הצדק ?
שאלה גדולה שאלת בני !
עד היום אני מחפש אותו. תגיד לי אם תמצא…
אבא חטוב
האם מותר לבצוע על לחם קל בשבת, במקום על חלה מדושנת עונג?
הרי הקב"ה לא לדיאטה יצרה, אלא לשבת יצרה? אם הוא היה רוצה שנעשה דיאטה, הוא לא היה בורא לנו עולם כזה. רואה אדם שה' לא חיסר בעולמו כלום, ואז זועק כמו שטיסל: "אוהו, איזה שפעים!!"
– נכון. גם פירות נבראו "להנות בהם בני אדם" ולא לאכול רק פרי אחד ביום. וכבר אמרו חכמינו שעתיד הקב"ה לעשות סעודה לצדיקים לעתיד לבוא, שעליה נאמר "קח מזה, וגם מזה אל תנח את ידך"
ומה נראה לך, שקודש בריך הוא יתן לצדיקים לאכול רק פחמימה לפטינית ולשתות רק מים לחץ? ככה אתה מכיר את בוראך?
וכבר זעק עליהם פרשן דתא חשוב שגר בשכנותו של אחד ממובילי המחאה: "אין זה אבא חטוב, כי אם אבא עצוב ! "
עבודת המידות
האם ראוי לו לאדם להוציא מכיסו עבור הדיאטה הזו של אבא חטוב? האם אין זה מועיל לפחות לשבירת התאווה?
– "עבודת המידות" חשובה מאוד, וכל דבר במידה הוא מבורך. הבעיה עם האבות היא שהם לעיתים נסחפים בדיאטה. והזהיר על כך הפייטן בשירו "מתי אלמד לבחור נכון" שצריך אדם לבחור את מלחמותיו, ולא לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה.
חיים של אהבת ישראל
הרב, מה ניתן לעשות כדי להתחזק באהבת ישראל ?
-לשנן את תפילת ר' אלימלך מליז'נסק:
שֶׁנִּרְאֶה כָּל אֶחָד מַעֲלַת חֲבֵרֵינוּ וְלא חֶסְרונָם,
ואת שירו של ר' בועז, גדול פייטני תימן: "הלוואי שלא נכאב, ואיש אחיו יאהב"
ועוד עצה – ללמוד מספריו הקדושים של הרה"ג ראש ישיבות
בניו של ר' עקיבא, הרב חיים דרוקמן זצ"ל, שכששאלוהו על גזרת הרצי"ה שגזר עליו ללכת לפוליטיק"א היה אומר: "כד הווינא טליא שמעתי שהיו אומרים חברי הכנסת: "עם כל הכבוד למה דאמר חברנו" , ומשעה שאמרו כך – החלו סותרים את דבריו ומגדפין אותו, עד שהיה נדחף אל ביתו אבל וחפוי ראש!
ואם לא היה מתרשם מדבריהם, היו קופצין על שולחנות עד שיקבלו רייטינג (צומי בלעז)
ורבנו היה מזהיר ומבקש שֶׁנְּדַבֵּר כָּל אֶחָד אֶת חֲבֵרו בַּדֶּרֶךְ הַיָּשָׁר וְהָרָצוּי לְפָנֶיךָ,
ועל רבנו (בכניסתו אל הכנסת) כבר נאמר "אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו"
יחדיו ירננו
מדוע אין קהילה שחרטה על דגלה את נושא האחדות ?
דוקא יש. ביקרתי בקהילה מופלאה בפתח תקוה שנקראת 'קהילת יחדיו'.
רב הקהילה קרוי בפי העם הרב אייל ורד. ולמה נקרא שמו כך ?
לפי שעוקר הרים בפיו. וכח לו כאייל, וריח דבריו כורד.
ועוד, שאייל הוא חיה אצילת נפש, ורב זה מוסר את נפשו, ואפילו לשיעורו הקבוע קרא בשם "נפש הפרשה"
ושמעתי מאחורי הפרגוד שהסכים על ידו קוב"ה בעצמו. הא חזינן שתורתו מתקיימת ברחבי המרשתת, והולכת ורבה כגאולתן של ישראל, ובמקום שיתקיים הפסוק "ויבוא עמלק דרך האתרים" אומרים ישראל ליצר הרע: "עמלק תסתלק", וקול התורה הולך ונשמע בכל אתר ואתר. ואומרים יודעי ח"ן שמרגלא בפומיה "יש ענין שנתהפך הכל לטובה" ואז לא רק שהנחל נובע מקור חכמה, אלא אפילו הערוץ מאיר.

לעוד תוכן ועניינים – mooktze.co.il

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…