שליפות

שליפות

אבא
גדל במוסקבה ולמד אומנות. עלה לארץ בראשית שנות ה-90.
אימא
גדלה בברדיצ'ב, אוקראינה. עלתה עם אבא ועם הוריה לארץ שבועיים לפני שנולדתי.
החצי השני
אמונה. חברתי הטובה והשותפה לכל רעיון או מיזם. העוגן המשמעותי ביותר בחיי. הכרנו בגיל 17. השדכנים הרשמיים היו איתמר ואיילה בן גביר. אמונה היא אימא משקיעה ובעלת עסק לייעוץ כלכלי ומשכנתאות.
יש לנו הרבה לקוחות משותפים. משתדלים למצוא זמנים שאסור לדבר על העבודה, בעיקר דייט ביום שישי בבוקר. לאחרונה התחלנו ללמוד את הספר של הרב לורד יונתן זקס על הפרשה שקיבלתי מחבר ליום הולדת 30.
המשפחה
חן בת 13, איתן בן 11, סיני בן 6, פורת בן 3, ישי בן שנתיים ושיר בת חמישה שבועות.
ילדוּּּת
גדלתי בפתח תקווה ובכיתה ה עברנו לרעננה, ושם למדתי בבית ספר ובחטיבה חילונית. בתקופת ימי גירוש גוש קטיף, אחרי הפגנות והאוהל הכתום, מצאתי את עצמי במעבר חד בישיבת בני עקיבא בעיר.
חזרה בתשובה
עברו 17 שנים ואני עדיין חוקר מה קרה שם, למרות הפער הענק שבבית, ההורים תמיד כיבדו את המהלך.
חברון
זכיתי לגור בה שנתיים ולפגוש דמויות ענק ואת אשתי כמובן.
שירות צבאי
שלוש שנים בהגמ"ר שומרון תחת פיקודו של קצין ההגמ"ר האגדי, אליצור טרבלסי.
יצהר
יישוב מדהים על ההר, עם אוויר צלול ונוף שלא מתרגלים אליו. אווירה תורנית והכול בנוי על עבודה עברית. מקום חלומי.
דירה להשקעה
אחרי ליווי של עשרות זוגות לדירה להשקעה, מלווה משפחות באופן שיטתי ליעד של עוד נכס, דירה שנייה היא לא פריוולגיה, במיוחד בציבור הדתי.
10 דירות עד גיל 30
יעד שהצבתי לעצמי, דרש ויתורים ושמירה על אורח חיים פשוט, כשרוצים וממוקדים – זה קורה! כתבתי על זה ספר.
׳לחשוב נדל״ן׳
הספר שרציתי לקבל אחרי השחרור שלי מהצבא ולא היה קיים, אז כתבתי אותו עבור כל מי שרוצה לצאת מצה״ל או לצאת לעצמאות בתחום, וגם כמובן למשקיעים בראשית דרכם.
רישומי טאבו ביו"ש
פעמיים ביום אני מקבל פניות מערבים שרוצים למכור – השוק מלא בקרקעות מזויפות בגלל שאין רישום מסודר ואין חופש מידע במנהל האזרחי. כולי תקווה שהשר בצלאל סמוטריץ' בתפקידו כשר במשרד הבטחון, יחד עם הצוות במנהלת ההתיישבות, יצליח לשנות גם בזה את הכללים.
אדמות מדינה
לפי החוק העות'מאני שעדיין חל ביו"ש, כל האדמות שייכות לשלטון, כך גם הביטוי באנגלית 'ריל אסטטיס' הגיע מהמילה הספרדית רויאל שזה כתר – כל המקרקעין בבעלות הכתר וחלקן הוקצו לאזרחים, מה שמכונה 'אדמות המדינה' המוכרזות שעליהן כרגע נבנית ההתיישבות. הן התאימו בגודל ובכמות לתקופה שחיו בישראל פחות מחמישה מיליון תושבים. כיום אין ברירה לציבור אלא לצאת מהגדרות, ולמדינה לאתר עוד קרקעות ליישובים חדשים.
הקרן לגאולת קרקע
שחזרה את הצלחת הקרן הקיימת לישראל לפני קום המדינה. במקביל להכרזת אדמות על ידי המדינה קמה בשנות ה-80 קבוצה שרכשה קרקעות לפי אינטרס התיישבותי, ויחד עם פורצי דרך נוספים כמו מוליק עינב בצפון ירושלים ומשה זר בשומרון גרמו לעוד ועוד יוזמות פרטיות לצוץ במרחב.
המנהל האזרחי
לסגור. הגוף הזה תקוע בשנות ה-80. צריך או לשדרג אותו משמעותית או לסגור אותו. מעדיף את האפשרות השנייה כחלק ממעבר לריבונות ישראלית בפועל בשטח, על ידי העברת סמכויות ישירה למשרדי ממשלה ולא תחת השלטון הצבאי כפי שנהוג כרגע.
חומש
מעריץ את החבר'ה שישבו שם במערות ובחורשות, ובפשטות האמינו שהם יגרמו לביטול חוק ההתנתקות, מה שהביא בפועל לשינוי מגמה בקנה מידה היסטורי! הוכחה שבארץ ישראל אנשי אמונה הם הפרקטיים ביותר.
אביתר
דניאלה וייס וצבי אלימלך שרבף ועוד עשרות שותפים גרמו לשינוי הראש הכי בריא ב-23 השנים האחרונות. אפשר להקים יישובים חדשים.
שוק הנדל"ן ביו"ש
מייד לאחר הקורונה הפער במחירים בצידי הקו הירוק התחיל להצטמצם. ביום שלא יהיה פער נדע שהצלחנו.
'שלנו בטאבו'
הספר מנגיש את המידע ואת החוק על המקרקעין ביו"ש, ופותח דלת ליזמים חדשים להבין את כללי המשחק. המחקר והכתיבה לקחו שלוש שנים, ולשמחתי כבר שינה כמה דברים ברמת בשטח. ■

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…