הרב קוק

שנה לפטירת גדול הפוסקים

נער בן 16 הייתי, בישיבה התיכונית “נתיב מאיר”, כשאמר לי הר”מ שלי הרב אפרים שמלצר זצ”ל: לכולנו קוראים “הרב”, אבל שלא תטעה לחשוב שכל הרבנים יודעים קצת פה וקצת שם. כדאי שתכיר תלמידי חכמים בקנה מידה אחר לגמרי. לך תפגוש גאוני תורה כר’ זלמן נחמיה גולדברג, ר’ שלמה פישר, ר’ יעקב כץ, ותבין מהי גדלות.

“מדי יום שני מגיע ‘הגרז”ן’ לישיבה, שואל בפתח בית המדרש ‘באיזו סוגיא אוחזים?’, ומשם -עד שיתחיל -יש לו כ20 שניות הליכה כדי להכין שיעור כללי למדני על הסוגיא. לא כל התלמידים מבינים את כל פרטי השיעור הארוך, אבל 20 השניות המקדימות חשובות לא פחות, בהן מקבלים כולם הצצה לדמותו של גדול בישראל.” תיאור כזה ושכמותו שמעתי בכל כך הרבה ישיבות לגווניהן, שדומני שקל יותר למנות ישיבות או פורומים תורניים שבהם הוא לא מסר שיעור.
מו”ר הגרז”ן גולדברג, שעלה השמימה בר”ח אלול תש”פ, עלה ירושלימה בר”ח אלול תרצ”ה, בעזרת סרטיפיקט ששלח הרב קוק. זכרונו הראשון מירושלים היה מהלוויית הרב קוק, כשהוא כבן 4, מונף לגובה על ידי אמו לראות את המוני המלווים.
מממשיכי דרך הרב באהבת ישראל וברגישות האנושית היה ר’ שלמה זלמן אויערבך, כידוע. יחד עם רחל בת הגרש”ז, שנפטרה השנה, הקים הגרז”ן בית של הלכה שלימה ואנושית, וזו היתה תכונתו הבולטת כפוסק. “הארי שבחבורה”, כינהו הדיין הרב שילה רפאל לפני כ55 שנה (במבוא ל”בית התלמוד” גיטין).
נער בן 16 הייתי, בישיבה התיכונית “נתיב מאיר”, כשאמר לי הר”מ שלי הרב אפרים שמלצר זצ”ל: לכולנו קוראים “הרב”, אבל שלא תטעה לחשוב שכל הרבנים יודעים קצת פה וקצת שם. כדאי שתכיר תלמידי חכמים בקנה מידה אחר לגמרי. לך תפגוש גאוני תורה כר’ זלמן נחמיה גולדברג, ר’ שלמה פישר, ר’ יעקב כץ, ותבין מהי גדלות.
מאז הבאתי בפני הגרז”ן אלפי שאלות, בכל תחומי התורה, במשך 34 שנים, גם בשעות הכי מוזרות ביממה, ותקצר היריעה מלתאר את רוחב כתפיו. שונות היו דרכי הפסיקה של הרב קוק, הגרש”ז, וחתנו הגרז”ן, אבל התכונה הבסיסית של הבנת ה”אדם” השואל משותפת לשלושתם.
פגשתי רבנים ודיינים, בארץ ובעולם, שאמרו לי שבשאלות קשות הם פונים לפוסק ירושלמי שמקשיב לכל, ומשיב בכל התורה, בכל עת, ובכל הענוה – לגרז”ן. את שנת האבל הרגשתי היטב כל השנה, כשאני מפזר את השאלות בין פוסקים, לפי תחומי התמחותם, וממתין לתשובותיהם.

עוד במדור זה

הנשיא הנבחר שלהם או גם שלנו?

הנשיא הנבחר שלהם או גם שלנו?

השבוע‭ ‬נבחר‭ ‬נשיא‭ ‬חדש‭ ‬ישן‭ ‬לארצות‭ ‬הברית‭ ‬של‭ ‬אמריקה‭. ‬האם‭…
פאץ׳

פאץ׳

במהלך‭ ‬ביקור‭ ‬של‭ ‬הרמטכ"ל‭ ‬בלבנון‭ ‬הוריד‭ ‬רא"ל‭ ‬הלוי‭ ‬פאץ‮'‬‭ ‬של‭…
ביתהמשפט וסוכת שלום

ביתהמשפט וסוכת שלום

מדוע‭ ‬זכו‭ ‬שני‭ ‬אלה‭, ‬בית‭ ‬המשפט‭ ‬והסוכה‭, ‬להיות‭ ‬של‭ ‬שלום‭?…
המשפט

המשפט

הפעם‭ ‬זה‭ ‬אמיתי‭, ‬לא‭ ‬עוד‭ ‬צחצוחי‭ ‬מילים‭ ‬לא‭ ‬עוד‭ ‬דמגוגיה‭…
ביפר

ביפר

הביפר‭ ‬כיכב‭ ‬השבוע‭ ‬בכותרות‭, ‬לאחר‭ ‬החיסולים‭ ‬המדהימים‭ ‬בלבנון‭ ‬ובסוריה‭ ‬בדרך‭…
הילד‭ ‬הבזבזן

הילד‭ ‬הבזבזן

תיאורית‭ "‬נאמנות‭ ‬הבן‭ ‬הבזבזן‭" ‬מעוגנת‭ ‬בהוראות‭ ‬חוק‭ ‬הנאמנות‭ ‬במטרה‭ ‬לאפשר‭…
האינטרס הציבורי

האינטרס הציבורי

האינטרס‭ ‬הציבורי‭ ‬נתפס‭ ‬בציבור‭ ‬כניגוד‭ ‬לאינטרס‭ ‬הפרטי‭. ‬תפקידה‭ ‬של‭ ‬מערכת‭…
‮"‬פיצוי‭ ‬על‭ ‬סיכון‮"‬‭ - ‬דרכו‭ ‬החשיבתית‭ ‬של‭ ‬בג"ץ‭ ‬המסתננים‭ ‬ונהיגה‭ ‬במכונית‭ ‬אוטונומית

‮"‬פיצוי‭ ‬על‭ ‬סיכון‮"‬‭ - ‬דרכו‭ ‬החשיבתית‭ ‬של‭ ‬בג"ץ‭ ‬המסתננים‭ ‬ונהיגה‭ ‬במכונית‭ ‬אוטונומית

‮"‬ואהבתם‭ ‬את‭ ‬הגר‭ ‬כי‭ ‬גרים‭ ‬היתם‭ ‬בארץ‭ ‬מצרים‮"‬‭ (‬דברים‭, ‬י‮'‬‭,…
חזקת‭ ‬הבתים‭ ‬המשותפים

חזקת‭ ‬הבתים‭ ‬המשותפים

הבית‭ ‬המשותף‭, ‬הינו‭ ‬המצאה‭ ‬של‭ ‬המשפט‭ ‬המודרני‭, ‬ומקורו‭ ‬בצרכים‭ ‬החברתיים‭…
יורד‭ ‬לאומנות‭ ‬חברו

יורד‭ ‬לאומנות‭ ‬חברו

‭ ‬סוגיית‭ ‬התחרות‭ ‬המסחרית‭ ‬הבלתי‭ ‬הוגנת‭ ‬הוגדרה‭ ‬בהקשרים‭ ‬מסוימים‭. ‬לעיתים‭…
שדה‭ ‬תימן‭ ‬וחריצות‭ ‬נאותה

שדה‭ ‬תימן‭ ‬וחריצות‭ ‬נאותה

לאחרונה‭ ‬נחשפנו‭ ‬ללא‭ ‬יאומן‭, ‬חברי‭ ‬כנסת‭ ‬מנסים‭ ‬להגן‭ ‬בגופם‭ ‬על‭…
משוא‭ ‬פנים

משוא‭ ‬פנים

משוא‭ ‬פנים‭ ‬הוא‭ ‬מונח‭ ‬עברי‭ ‬נפוץ‭ ‬המתאר‭ ‬יחס‭ ‬מועדף‭, ‬הטיה‭…
האינטרס‭ ‬המוגן

האינטרס‭ ‬המוגן

האינטרס המוגן במשפט הישראלי הוא מושג רחב שמייצג את הערכים,…
הפרקליטות‭, ‬הזדמנות‭ ‬שהוחמצה

הפרקליטות‭, ‬הזדמנות‭ ‬שהוחמצה

למעשה‭, ‬כותב‭ ‬השופט‭ ‬המנוח‭ ‬חיים‭ ‬כהן‭ ‬בסיפרו‭ ‬‮"‬המשפט‮"‬‭ ‬בהוצאת‭ ‬מוסד‭…
זכות‭ ‬לתת‭ ‬שירות

זכות‭ ‬לתת‭ ‬שירות

בני‭ ‬נוער‭ ‬רבים‭ ‬עובדים‭ ‬בחופש‭ ‬הגדול‭. ‬החופש‭ ‬הגדול‭ ‬טומן‭ ‬בחובו‭…
זכרון‭ ‬דברים

זכרון‭ ‬דברים

המשפט‭ ‬העברי‭ ‬הכיר‭ ‬בזכרון‭ ‬הדברים‭ ‬ככינוי‭ ‬לחוזה‭ ‬במובחן‭ ‬משטר‭ ‬משכון‭…