בדרך לכותל

שעון הכותל

קרן אורה יוסקוביץ ז״ל מהר ברכה, שנהרגה בתאונת דרכים סמוך לרחלים
ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01
בשבתות האחרונות של שעון הקיץ, אני יוצא מהבית לפני אור ראשון. פנסי הרחוב המרצדים מנסים במאמץ רב לגרש את העלטה העוטפת את בתי ירושלים הנמים את שנת השבת.
צינה נעימה מלטפת את הצועדים לכותל.
מגיע לכותל ממש בנץ. רחבת הכותל גדושה בצדיקים, מתפללי ותיקין, העומדים בתחילת תפילת שחרית.
בשבתות הסתיו מצטרפים מניני הנץ ונושקים למניינים המאוחרים. רק שעון החורף יצליח להפריד בינותם וישים רווח בין עדר לעדר.
גבאי המניינים המאוחרים נאספים אט אט. עמלים בקדחתנות להכין את מקום התפילה ולקבל את הבאים בחיוך וברווחה – סידורים וחומשים, כל מניין והנוסח שלו… ספר תורה ומגילת הנביא להפטרה. בכותל מקפידים לקרא גם את ההפטרות ממגילות קלף, שנראות ממש כמו ספר תורה, אחרי דיאטה.
המניינים הראשונים, שאחרי ותיקין, מתחילים בשעה שבע. המניין האשכנזי, בו אני מתפלל (למרות שאני רגיל בנוסח ספרד), נוסד על ידי תושבי הרובע לפני יותר מ-50 שנה, רובם כבר אינם בחיים. המניין שלנו נוסד על ידי הגבאי המיתולוגי, יעקב בלומטל ז״ל, שהיה מלוחמי הלח״י. פרו׳ מאיר שוורץ, ז״ל, ממפקדי ספינת המעפילים אקסודוס, התפלל במניין שלנו במשך עשרות שנים. הוא היה תושב הרובע היהודי ונפטר לאחרונה. חוקר ממציא בתחום מדעי הטבע ומומחה בפיתוחים חקלאיים. ד״ר שוורץ פיתח ושכלל את תחום ׳המצעים המנותקים׳. פטנטים אלו הצילו רבבות מרעב, בכל העולם. המצעים המנותקים הרחיבו ושיכללו את הגידולים החקלאיים הכשרים בשנת השמיטה, בא״י והביאו לחיסכון במים ובאנרגיה בארץ ובעולם.
בין ותיקי המניין, יבדל״א, תמצאו גם כמה מתושבי ותושבות הרובע היהודי – ר׳ יצחק אטיאס, ר׳ אברהם שטרן, פרופ׳ שולמית אליצור, מרצה בתחום הפיוט היהודי לדורותיו ואת בעלה ד״ר בנימין אליצור, שהיה שנים רבות, בצוות ׳האקדמיה ללשון העברית׳ (ד״ר אליצור השתתף, עד כה, בהוצאת שתי מהדורות מדויקות של ה׳תלמוד הירושלמי׳, שמבוססת על כתבי יד נדירים, גנוזים ונעלמים).
׳בעל הקורא׳, הדייקן והמסור שלנו, הוא ר׳ יעקב גולדשטיין, תושב הרובע המוסלמי, שאביו, הגאון, הרב יצחק גולדשטיין זצ״ל, היה בין העורכים הראשיים של ׳האנציקלופדיה התלמודית׳.
המנצח על המניין – הוא הגבאי הנמרץ, הרב ידידיה הלוי פרנקל, שהוא גם בנו של פרופ׳ אביעזרי פרנקל, ממכון ויצמן, מייסד ׳פרויקט השו״ת׳ במכון ויצמן ובר אילן ואחיינו של פרו׳ אברהם הלוי פרנקל, המפורסם, שהיה ידידו הקרוב ואיש שיחו, של פרופ׳ אלברט איינשטיין (השבוע הוקם מוזיאון, שעוסק במסכת חייו ותורתו של אינשטיין, היהודי שהמציא את תורת היחסות ואת פצצת האטום ושינה את יסודות המתמטיקה והפיזיקה בכל המחקר העולמי).
לאחרונה, יצא ספר מרתק, בהוצאת הספרים ׳מאגנס׳, פרי תרגומה של שאולה פרנקל, אימו של הגבאי שלנו, בנושא: ׳מפעלי חיים – מזיכרונותיו של מתמטיקאי יהודי׳. על מסכת חייו המופלאה של פרופ׳ אברהם הלוי פרנקל, ידידו של איינשטיין.
שאולה פרנקל שתחי׳, ילידת רחובות, היא ביתו של ד״ר יעקב באב״ד, ז״ל, ממייסדי הפקולטה לחקלאות ברחובות וממקימי משק החלב בישראל.
שאולה, שהיא כאמור, אימו של הגבאי שלנו וחוקר כתב יד הגר״א, הרב ידידיה, היא בין השאר גם אימו של ישי פרנקל, מנכ״ל האונ׳ העברית.
שאולה פרנקל היא אשת חינוך אהובה ומוערכת מאד, זה למעלה מ-68 שנה, והיא כיום המורה הוותיקה ביותר בארץ ישראל!
שאולה היא גם סבתו של יעקב נפתלי פרנקל, הי״ד, אחד משלושת הנערים היקרים, שנחטפו ונרצחו באכזריות על ידי מחבלים, בני עוולה, בגוש עציון.
עכשיו צאו ולימדו כמה מופלאים ומרגשים הם המניינים הקבועים בכותל וכמה מיוחדים הם האנשים העומדים על משמרתם של המניינים הנ״ל.
02
עוד אנו עומדים קשובים לסיום קריאת התורה, מול קודש הקודשים, והנה נוקפות הדקות ומגיע, כמו שעון שוויצרי, אהרון גולדשטיין, לארגן את המניין שלו, שמתחיל בשעה 08:45 בדיוק.
אהרון, כמו גבי שיינין ועוד גבאים רבים אחרים, עובר אצלי ללחוץ יד ולהצטייד בגיליון אקטואלי של ׳גילוי דעת׳ וגם בכמה עותקים של ׳שלום לעם׳, המיועדים עבור הצעירים והצעירים ברוחם, המשתתפים במניין. אהרון לוחץ יד לחברים וממהר להכין די סידורים וחומשים למתפללים אצלו.
המניינים הקבועים בכותל מורכבים מגרעין קשה של מייסדים ומתפללים ותיקים, שאליהם מצטרפים אורחים רבים מהארץ ומחו״ל.
אהרון ויהודה גולדשטיין זכורים לרבים מתושבי ירושלים כבעלים המיתולוגיים של תחנת הדלק ב׳שער הגיא׳.
לא אשכח כיצד בדרכנו ל׳חבל ימית׳ או ל׳גוש קטיף׳, תוך כדי המאבק לעצירת הנסיגות והעקירות, היינו עוצרים לתדלוק בתחנה ב׳שער הגיא׳, כדי לא להיתקע במדבר ללא דלק וגם מתוך הערכה למשפחת גולדשטיין, שהקפידה לסגור את התחנה בשבת קודש.
תוך כדי שקשוק המשאבות הרועמות זכינו לקבל ברכה, חיזוק, לחיצת יד ועצה טובה מאהרון ויהודה גולדשטיין.
ונחזור לכותלנו – בעקבות סדרי הקורונה הזכורים לנו, ספק לברכה, ספק לשמצה, וה׳קפסולות׳ התובעניות, התבטלו מספר מניינים קבועים בשבת בבוקר. ביניהם המניין הוותיק של ידידי, זקן הגבאים, הרב שמואל ריבלין, שהיה מתקיים בשעה 08:30 והמניין המפורסם של ר׳ ישראל שפיצר ועוד. שפיצר וריבלין, כמו גם ר׳ אהל׳ה ויינגרטן, שניהל מניין רב שנים, הצטרפו למניין של גולדשטיין והפכו בו לעמודי התווך.
אביהם של יהודה ואהרון גולדשטיין היה הגבאי הכול יכול בבית מדרשו של הרבי מסטרופקוב השוכן ממש בכניסה לעיר מאחורי מוסד הרב קוק בגבעת שאול.
מידי שבת בבוקר, כשאני חוזר, צוהל ושמח, מהכותל, אני חולף על פני בית המדרש של הרבי מסטרופקוב. חלונותיו פתוחים אל גשר המיתרים ומהם בוקעים ניגונים מרגשים, הלקוחים הישר מבית שושלת חסידות צאנז העתיקה, שהיא גם המקור המשפחתי של חסידות סטרופקוב. בין באי בית המדרש, שאינו ציוני, אך מסביר פנים וידידותי לסביבה, תמצאו גם כמה כיפות סרוגות. יש בהם גם חובבי חסידות ואוהבי ניגון, יודעי דבר ובעלי נשמה יתרה, יכולים להעיד כאלף עדים, שזמירות השבת הבוקעות מחלונות בית המדרש, מרטיטות את נימיו של גשר המיתרים, הסמוך והנראה. מוזמנים לבדוק.
03
עוד אני מעלה שורות אלו על הכתב, אני חש בזמזום טורדני ומדאיג, הבוקע היישר מהנייד שלי.
הודעות בהולות מציפות את המסך ועיני מתמלאות דמע.
תאונה מחרידה מפלחת את ליבי הכואב. קרן אורה, בשנות ה-30 לחייה, אם לשישה, נהרגה בתאונת דרכים מצמררת, שבה היו מעורבים משאית פלסטינאית ורכב פרטי. שנים מילדיה של קרן אורה נפצעו בדרגות שונות. כל זה קרה בציר 60, סמוך לצומת רחלים, לא רחוק מהעיר אריאל שבשומרון.
ששת הילדים הרכים והמתוקים, הי״ו, מגיל חודשיים עד גיל עשר שנים, שנותרו ללא אם וחלקם אף לא זכה להכיר את האם המופלאה הזו, יאלצו כמו ילדים רבים ביו״ש לגדול רק עם אב המשפחה, שנושא בעול כפול ולהיות ניזונים מסיפורים בלבד.
השבוע, ביום ראשון, י״ב מרחשוון, נציין בבית החושן שבהר הזיתים, 15 שנה למותו של יקירנו, אביה יהושע שלנו, שנהרג לא רחוק מציר 60, ליד קדומים, והוא בן 19 חורפים בלבד.
דמים בדמים נגעו.
לצערי, הרוגי תאונות הדרכים ז״ל, ביו״ש, מתווספים ומצטרפים לנרצחי הפיגועים הי״ד, בכבישי הארץ ונהר הדמים הלאומי מתמלא בדם הפקר.
אי אפשר להתעלם מהעובדה, שאויבנו מנסים להרוג אותנו בכבישי הארץ, לעיתים עם נשק קצר או ארוך קנה, לפעמים עם מטעני חבלה ולעיתים מזומנות עם כלי רכבם, שהוא בידיהם כנשק קטלני לכל דבר.
מצב התשתיות ביו״ש קשה, רעוע וירוד מאד. סכנה זו מחמירה פי כמה בשל תרבות הנהיגה הפרועה של הערבים, בה נכשלים לא פעם גם יהודים. פה ושם אנו מתבשרים על תוכניות לשיפור הכבישים ביו״ש, שמפגרים שנות דור, בהשוואה לתשתיות באזורים אחרים בארץ. חייבים לזרז את שיפור התשתיות בד בבד עם הגברת השמירה הביטחונית בצירים ובמחסומים.
מזה ומזה אל תנח ידך!
אני נזכר כיצד לפני כ-15 שנה עמלתי במשך כמעט שנה שלמה רק כדי למצא תקציב לתיקון ולריבוד הכביש, המחבר בין קדומים לצומת ג׳ית, בו נהרג אביה ונפצעו בו עוד רבים, באותה תקופה.
שיפור תשתיות מונע תאונות ממש כמו שזהירות בדרכים מצילה חיים.
ואף מילה על משרד התחבורה ועל הבחירות הגורליות.
שבת חורפית של שלום, בריאות, שמחה ונחת. שבת של ביטחון לעם ישראל ונחמה למשפחות השכולות. שבת של תפילות מועילות בכותל ובכלל.
שבת שנחזור במהרה לשפיות ולאחדות. שבת של ישועות ונחמות לפרט ולכלל.

בתמונה הראשית:

קרן אורה יוסקוביץ ז״ל מהר ברכה, שנהרגה השבוע בתאונת דרכים סמוך לרחלים

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…