טור אורח

תאיר כאור יום

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

"אור לארבעה עשר בודקים את החמץ". 'אור' הוא הכינוי הכי מתאים בעיני חז"ל לערב הבדיקה. זו המילה הפותחת את מסכת פסחים, מסכת הגאולה.

התרגלנו לזהות את האור עם השמש ועם זמן היום, אך חז"ל לא ראו אותו כמוגבל למישור הגשמי. חז"ל רואים באור אנרגיה רחבה ויסודית יותר, אנרגיה א-לוקית קמאית המשודרת לעולם כאל מנסרה הפורטת את אורו להמון כוחות. אחד הכוחות הוא אמנם האור המוכר לנו, אבל יש אור שנוכח במיוחד דווקא בלילה.

אם נשתחרר קצת מהפינוק הדורש אור מלא וחזק של יום, נתוודע לכך שגם שמיים עוטי ערפל מפיקים אור נעים. האור ה'קטן' המופיע בחשכה גם הוא אור. זהו האור הקטן אותו רצתה מסכת פסחים להדגיש והקדישה לו את מילת הפתיחה במשנה ואת הדפים הראשונים בתלמוד. היא הצליחה להמתיק את הלילה ולגלות בו להבות של אור.

להבה ראשונה שמגלים לנו חז"ל היא מעולם הדעתי- "וכאור בוקר יזרח שמש". בלילה הראיה מעורפלת: הספקות גוברים ומתחזק חוסר ודאות פנימי, שמא המסלול בו אני הולך מוביל אותי לאבדון. הפיכת החשכה לאור היא בעצם קביעה נחושה של אמונה וביטחון בקב"ה. זוהי עבודה רוחנית, גאולת הדעת הנדרשת מאתנו בליל ארבעה עשר. היא תלווה אותנו לתוך גאולת ליל הסדר וחג הפסח מתוך בהירות רוחנית פנימית.

להבה שניה שחז"ל מגלים לנו בחושך היא רגשית – "יחשכו כוכבי נשפו, יקו לאור ואין". בלילה אנו עלולים לחוש עייפות, רפיון וייאוש מהעתיד. כאן חז"ל מציבים לנו אתגר בליל בדיקת חמץ – להתמודד עם החולשה ולהפוך אותה לגבורה, להפוך את הייאוש לתקווה. זו התשתית של גאולת הלב.

להבה שלישית שחז"ל חושפים בפנינו מתוך החושך, נמצאת בעולם הרצון שלנו – "אך חושך ישופני ולילה אור בעדני… ולילה כאור יאיר". עולמו של דוד המלך, משיח ה', חשך בעדו לאחר מעשה בת שבע. או אז שב בתשובה– והחושך האיר. המהפך מהבחירה ברע לבחירה בטוב– זו גאולת הרצון וגאולת החירות. כך נפרץ המחסום העומד בפני משיח בן דוד.

מסכת הגאולה, מסכת פסחים, מכוונת אותנו בפתיחתה כיצד נוכל להתמודד עם מחסומי החושך הטבעיים המכבים אותנו. בדיקת חמץ היא כח שניתן לנו לעמוד מול החושך ולבצע בו מהפכות מרחיקות לכת, כאלה שיפרסו בפנינו עתיד חדש: מספקנות לאמונה, מייאוש לתקווה, והעיקר- לפלא התשובה. אור לארבעה עשר הוא אורה של מהפכת התשובה, מהפכה פנימית המבשרת את המהפכה ההיסטורית – המהפכה שבגאולה 

עוד במדור זה

״מה יהיה עם הדור הזה?...״

״מה יהיה עם הדור הזה?...״

ר׳ אריה בינה, ראש ישיבת ׳נתיב מאיר׳ ומייסד ישיבות הסדר…
חינוך ל׳דמוקרטיה׳? ב...בית המדרש!

חינוך ל׳דמוקרטיה׳? ב...בית המדרש!

זכיתי כמה פעמים לקבל עצות והדרכות הלכתיות מהדיין החיפאי הרב…
סיפורים ששמעתי

סיפורים ששמעתי

01 סיפר לי ר׳ מאיר הכהן סינגר: ״גדלתי בארה״ב בתקופה…
על הרב שג"ר – 15 שנים לפטירתו

על הרב שג"ר – 15 שנים לפטירתו

ישבתי כבחור בבית המדרש של ישיבת 'קבר יוסף' בשכם ולמדתי…
הרב שמחה הכהן קוק זצ"ל

הרב שמחה הכהן קוק זצ"ל

01לפני כמה שנים סיפר לי ד״ר ישראל קוגן, קרדיולוג ואיש…
יניח למקדש את אבן הפינה

יניח למקדש את אבן הפינה

01״את אחד המשוריינים שאתה רואה בצידי הדרך לירושלים – אני…
פוסקים ללא אג׳נדה

פוסקים ללא אג׳נדה

״אבל הרב הזה הוא…חרדי״.מיהו הפוסק שעודד ׳חרדים׳ שלא לגור בשכונות…
מ״עיר החסידות״ תל אביב

מ״עיר החסידות״ תל אביב

סיפר לי הרב ישעיהו הדרי זצ״ל על ניצני רעיון ישיבות…
״רגשות מעורבים״ - בין יום הזיכרון ליום העצמאות

״רגשות מעורבים״ - בין יום הזיכרון ליום העצמאות

זקני מאה שערים אמרו לי שהרב קוק היה אהוב מאד…
האם עשיתי רע בכך שבירכתי חייל?

האם עשיתי רע בכך שבירכתי חייל?

אחרי תפילת יזכור לחללי צה״ל, בשביעי של פסח, ניגש אלי…
הקב״ה בוחר ב״תל-אביביים״ שלו

הקב״ה בוחר ב״תל-אביביים״ שלו

שמעתי ממו״ר בעל ״נתיבי ישורון״ שליט״א: פעם דרש מורי חמי…
איך לא יעזבו הילדים את הדרך?

איך לא יעזבו הילדים את הדרך?

סיפר לי איש החסד צביקה הלוי יונגרייז: גדלתי במושב הזורעים…
מה קצר יותר מבו״ה?

מה קצר יותר מבו״ה?

השבוע שאלו אותי תלמידי אם הייתי אצל ר׳ חיים קנייבסקי.…
לא סוגרים את הבריח

לא סוגרים את הבריח

המשפט החזק שתפס אותי השבוע בסיפורים על ר׳ חיים קנייבסקי,…
הוראת הרב: שלא יעבור לבית ספר דתי

הוראת הרב: שלא יעבור לבית ספר דתי

משפחה חזרה בתשובה. אחד הילדים, בכיתה ה׳, השקיע הרבה בהשלמת…
מי מתעניין בצרות שלך

מי מתעניין בצרות שלך

סיפרה לי מישהי מזכרונות ילדותה: ׳בחוה״מ הראשון אחרי שעלינו לארץ,…