טור אורח

תופעת השנורר

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

"קחו מאתכם תרומה… כל נדיב לבו יביאה את תרומת ה' ".

"נדיב לב: לשון נדבה,והוא לשון רצון טוב" (רש"י).

היסוד בנתינת התרומה – הצדקה: הרצון הטוב, השמחה והנדיבות, שבאים מתוך הזדהות עם המטרה שלשמה ניתנת התרומה ומתוך שאיפה אמיתית וכנה להיות שותף במצווה.

היום, אנו עדים לתופעה ההולכת ומתגברת בענף התרומות והשנורר – תופעת הטלמרקטינג. קרי: עשרות הטלפונים שכל אחד מאתנו מקבל בכל שבוע לטלפון הביתי , לסלולרי, לבעל ולאשה (ולפעמים אף לילדים), בבקשה ולפעמים בדרישה לתרום לארגון חסד, למוסד כזה או אחר ולכל מיני גופים וארגונים הפזורים בארץ, שרובנו איננו מכירים. זאת כשמאחורי הטלפון יושבת טלפנית של חברת הטלמרקטינג, שמנסה לשכנע אותנו בחשיבות התרומה לאותו מוסד או ארגון ומשתמשת בכלים שבהם הודרכה על מנת ללחוץ עלינו ולתת לנו תחושה של אי נעימות אם נסרב לבקשתה.

פעמים אנו מסרבים בנימוס, פעמים בחוסר נימוס, ופעמים נענים ותורמים בחוסר התלהבות. בין כך ובין כך נראה שיש טעם לפגם בתופעה זו, העוקרת את השורש מן העניין, הופכת את מצוות הצדקה למעושה ולחסרת נדבת הלב, וללא ספק גורמת לנו לקפח את אותם ארגונים שאכן ראוי וחשוב לתרום להם.

לעניות דעתי, כמי שעוסק שנים רבות בגיוס כספים לבניין עיר האבות חברון, כל ארגון מקומי צריך לגייס אליו את האנשים הקרובים פיזית ורוחנית לפעילות הארגון, לרתום אותם למצווה הקרובה אליהם בבחינת "עניי עירך קודמים", ולפנות מלב אל לב ולא בצורה מסחרית.

אותם ארגונים הפועלים ברמה הארצית, או שתרומתם ושהשפעתם איננה בקהילה ובאיזור מסויימים אלא ברמה הארצית והלאומית, כתרומת המקדש – אכן ראוי שיפנו אלינו לכל אתר ואתר וישתפו אותנו במצווה ובשליחות שלמענן הם פועלים.

אני מעריך מאוד את כל התורמים לעיר האבות חברון, צקום משכנם של אבותינו הקדושים ישני חברון. שם נמצאים השורשים של העם שלנו.

ובכל מקרה, ראוי לבדוק ולוודא שהתרומה והצדקה מגיעות ברובן לארגון המתרים ולא לחברת הטלמרקטינג.

זו הדרך להחזיר את האמון ואת נתינה מתוך שמחה לקיום מצוות הצדקה. "ציון… תפדה ושביה בצדקה" 

מתוך תקווה ואמונה שעם ישראל גומלי חסדים.

עוד במדור זה

כשמתייחסים לאנשים מסויימים בזלזול

כשמתייחסים לאנשים מסויימים בזלזול

01‭ ‬קראתי‭ ‬ברשתות‭ ‬שעדי‭ ‬אשכנזי‭, ‬סטנדאפיסטית‭ ‬מהשמאל‭, ‬צילמה‭ ‬במהלך‭ ‬הופעה‭…
אנו בוחרים בחיים והבוחר במוות ישא באחריות

אנו בוחרים בחיים והבוחר במוות ישא באחריות

השבוע‭ ‬עבר‭ ‬בקריאה‭ ‬ראשונה‭  ‬חוק‭ ‬עונש‭ ‬מוות‭ ‬למחבלים‭. ‬בהצגת‭ ‬החוק‭…
חינוך לקבלת האחר ושנאת ההוא

חינוך לקבלת האחר ושנאת ההוא

01‭ ‬בשנים‭ ‬הראשונות‭ ‬לקום‭ ‬המדינה‭, ‬הפוליטיקאים‭ ‬והמורים‭ ‬מהצד‭ ‬השמאלי‭ ‬של‭…
גבורה מעוררת השראה

גבורה מעוררת השראה

01‭ ‬קרית‭ ‬ארבע‭ ‬לבשה‭ ‬השבוע‭ ‬חג‭. ‬נראה‭ ‬שהרגע‭ ‬הזה‭ ‬הוא‭…
אל תתנו למחבלים לנצח

אל תתנו למחבלים לנצח

לפני‭ ‬שנתים‭ ‬הערבים‭ ‬יצאו‭ ‬להתקפת‭ ‬טרור‭ ‬על‭ ‬ישראל‭. ‬למה‭? ‬כי‭…
לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭…
תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…