בדרך לכותל

תפילתם של עוברי דרכים בגליל

שיחזור חצר הראשונים בקיבוץ עין שמר
ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01
כבר סיפרתי כמה נעים לצעוד לכותל בשבת אביבית באמצע החורף. מצד שני שאילת הגשמים נעשית חיונית מיום ליום. החקלאים נושאים עיניהם לשמים בתפילה ובאמונה גדולה. הכול מאיתו יתברך.
02
בדרך לכותל, ביום חמישי, יצאנו רעייתי ואני לטיול בצפון הארץ, שבשיאו שבת מהממת של מפגש גיסים והורים במלון קיבוץ ״לביא״ הנעים והטעים.
עצרנו לסיור מהנה ומחכים ביער אילנות של קק״ל, פינת חמד מקסימה, מוצלת ומזמינה, בלב השרון. חוויה לאוהבי טבע, במרחק קפיצה מכל מקום. זהו גן-יער בוטני, שהוא בית גידול של מאות עצי נוי מכל העולם, ובטבורו מרכז מבקרים עשיר בתוכן – בסרטונים, בחידונים, בחוויית דיווש וירטואלי ביער על אופניים עם משקפי תלת מימד, ועוד אתגרים לכל המשפחה.
בלב החורשה הקסומה תמצאו מבוך ייחודי ומאתגר, עשוי כולו מעצים חיים ומשיחים פורחים. לצידו, מצטלמות כלות החן בתוך מעגל מרהיב ביופיו של עצי ״קזוארינות״, הלקוחים הישר משירה הנצחי של נעמי שמר. צמרותיהם המחודדות של עצי הקזוארינות מלטפות ברוך את עין השמים ויוצרות מגדל חי וחלול, המאפשר לעדשת המצלמה האומנותית לבצע בינותיהן הצצה מוארת לשחקים.
לאחר שהתמלאנו בידע רב והרחבנו את אהבת הארץ שלנו, נפרדנו לשלום מטובית, מנהלת מרכז המבקרים ומדריכת קק״ל המסורה והידענית.
03
בהמשך הטיול חברנו אל החקלאים הוותיקים והאהובים, מפריחי השממה בנגב, ההורים של רעייתי, לסיור מהפנט בקיבוץ עין שמר של השומר הצעיר.
קיבוץ הוא המצאה ישראלית ייחודית שאפשרה במשך שנים רבות לקיים חברה חלוצית ששמה בראש שאיפותיה להפריח את אדמות ארצנו תוך תמיכה הדדית מרבית – כמאמר נתן אלתרמן: ״הם אמרו – נייסד קבוצה ונהיה אנשים אחים, ובכל, משרוך נעל ועד חולצה, נחלק בלבבות שמחים״.
נראה בעליל שהחזון הגדול של אופי החיים בקיבוץ לא עמד במבחן הזמן ונכנס למסע של דעיכה איטית ומצערת במשך עשרות שנים, ומגיע בימים אלו לשיא של תסכול ומצוקה המחייבים פירוק כואב.
04
נכנסנו לביקור בלתי נשכח במוזיאון הטרקטורים והציוד החקלאי הקדום, שם נחשפנו לעשרות כלים חקלאיים, מהקומביין הראשון בעמק יזרעאל ועד הטרקטור שחרש את אדמות הגליל לפני כמעט 100 שנות התיישבות, תוך שהוא מונע בכוח הקיטור… איכות סביבה כבר אמרנו?
הסכמנו כולנו, פה אחד, שהחקלאות העברית בארץ ישראל מאז ועד היום, בקיבוצי השומר הצעיר דרך הקיבוץ הדתי ומושבי הפועל המזרחי ועד למושבי פאג״י, היא עמוד התווך של חזון שיבת ציון ונס תקומת ישראל בדורנו, דור הגאולה.
05
משם נכנסנו לחצר ראשונים בקיבוץ עין שמר – כאן שמרו ושחזרו בדקדקנות את אורח החיים בתחילת ימי הקיבוץ. השחזור מאפשר הצצה והתרשמות מהרוח החלוצית של החקלאים העולים בראשית ההתיישבות המתחדשת בארץ ישראל, של לפני כ-120 שנה. כאן פגשנו את סיפור הקיבוצים מימי ייסודם לפני כ-100 שנה ועד התמורות מרחיקות הלכת שעוברות עליהם בימים אלו.
משם נסענו לפגוש חברים במצפה הושעיה, שמנהלים מפעלי מזון בגליל.
06
ביום שישי, עם בוקר, נסענו לטיול ולתצפית משפחתית ביער בית קשת החולש על נופי הגליל התחתון בואכה טבריה וכנרת. עשינו סרטונים לטיק טוק מול נופי הארץ הקסומה, לצלילי השיר המשכנע – ״ראו מה הפסדתם״… וד״ל.
משם נסענו לביקור מרתק במושב אילניה המכונה ״סג׳רה״, החוגג 120 שנה לייסודו. החותן שלי, שזכינו להצטרף אליו לטיול החשוב הזה בגליל, הספיק להיות גם מדריך מטעים בסג׳רה לפני עשרות שנים רבות.
שמענו הרצאה מומחזת על כ-150 ה״סובוטניקים״, שהיו ברובם המכריע גרי צדק שעלו מרוסיה, התיישבו בסג׳רה, עסקו בחקלאות ובבניין הארץ, תוך שסבלו כל העת מהצקות קשות מאוד – מצד אחד מהיהודים המקומיים, שהתייחסו אליהם כגויים בתחפושת, ומצד שני הוקנטו על ידי הנוצרים, שביקרו אותם על ההתגיירות ההמונית ועל עזיבת הנצרות המסיונרית.
חלקם ׳נשבר׳ וחזר למחוז מוצאם. דבר זה הוליד מציאות שבה נולדו יהודים לגרי צדק באזורים ברוסיה שבהם לא נחה כף רגלו של יהודי מעולם. (יש שמקשרים את תופעת הגיור ההמוני לצאצאי מלך כוזר. שלפי תיאורי רבי יהודה הלוי, הפך למעריץ של דת היהודים בעקבות השיחות שלו עם ׳החכם׳ – הרב היהודי. ראו בספר הכוזרי).
סימן שאלה גדול מרחף מעל המניע של הקבוצה המיוחדת הזו להצטרף ליהדות, לקבל עול מצוות ולהתמסר, מתוך סיכון והקרבה רבה, בחוסר כול ובידיים חשופות למלחמה הקשה על יישוב הארץ והפרחתה.
ברוסיה חיו באותם ימים כ-10,000 סובוטניקים שלא כולם התגיירו ממש. הקבוצה שעלת לארץ הייתה מורכבת מאלו שהתגיירו כהלכה, עברו ברית מילה וכו׳. המפורסם שבהם הוא אלכסנדר זייד, איש השומר, שדמותו התמירה על סוסו האציל מסמלת את החזרה של עם ישראל אל מחוזות הגליל, ואת הצורך החיוני, גם כיום, לגאול את חבלי ארץ הצפון מיד הפורעים הערבים.
07
בשבת קודש זכינו להתארח במלון לביא. שלום אשכנזי, המנהל המוכשר והאהוב, בן הקיבוץ, קיבל אותנו בחיוך לבבי ובזרועות פתוחות. גילינו שוב שלביא הוא אחד המלונות הטובים והמזמינים ביותר לציבור הדתי בארץ. כל פינה במלון הפסטוראלי מפנקת ומרגיעה. החל מהבריכה הצלולה, המחוממת, המקורה והנפרדת, דרך המניינים הרבים והתכופים, ועבור לספא, לבר העשיר, להדרכת הטיולים, לשיעורי התורה, לסיורים בקיבוץ ולנוף הרי הגליל הנשקף מכל עבר.
אני חייב להעלות כאן על נס את ארוחות השבת העשירות והטעימות העשויות בידי שפים מוכשרים, המבשלים ואופים לכם מעדנים ומגדנות בשפע רב, ברוח מטבחה המופלא של ה״אימא היהודית…״.7
המפגש הקבוע של האחים והאחיות, של הגיסים והגיסות עם הסבא והסבתא, הוא הזדמנות נעימה ומוצלחת להחלפת חוויות ודעות, לשיחות עומק חמות, אוהבות, מגבשות, מלמדות ומחוננות. המפגש החכם הזה מאפשר שפע של שיחות דוריות ובין דוריות, רגועות ואיכותיות. מומלץ בחום.
08
ביום שני הקרוב, ״זאת חנוכה״ – ״קרן אביה״ מפיקה ב״בית אורות״, בכניסה להר הזיתים, את האירוע הענק מהבוקר עד הערב – ״פארק הזה״ב – חמד על גלגלים״. מאות משפחות יגיעו בע״ה ליהנות יחד מעשרות רבות של אטרקציות מצילות חיים, סיורים ותצפיות.
״הנעה לכל המשפחה״ – סימולטורים של רכבים, אופניים, קורקינטים, מציאות מדומה, הצגות חדשות, משחקי טאבלטים, מיני קארטינג, פינות יצירה, פינות איפור וצילום מגנטים, הגרלות עם פרסים מפתיעים כמו – זוגות אופניים, חלוקת מיני תופינים לטף ולנוער כמו – ימבמבם, ברד, פופ קורן, ספגניות לכל דיכפין ועוד.
נזכה במפגש מרתק עם חוקר ארץ ישראל, אלידע בר שאול – ובע״ה נצא עם תובנות מצילות חיים על נס קיומנו.
זאת ועוד – השנה במסגרת פארק הזה״ב – אנו מפיקים לראשונה, מאז ומעולם, יום עיון תורני מרתק בנושא ״הגבורה שבזהירות״, עם טובי המרצים וגדולי הרבנים, ובראשם הרב דוב ליאור שליט״א, הרב שמואל אליהו, הרב בן ציון אלגזי, הרב מיכה הלוי, הרב מאיר גולדויכט, הרב חן חלמיש ועוד רבים וטובים. יום העיון יתחיל בשעה 11 בבוקר ויתקיים בתוך פארק הזה״ב, בבית המדרש הירושלמי לבוגרי צבא בבית אורות. יהיה מרתק.
שבת שלום – של ביאת משיח בן יוסף, של חיזוק החקלאות היהודית בארץ ישראל, של חיבור בין דורי מוצלח ופורה, של פרסום נס תקומת ישראל בכל הדורות עד היום. של הפסקת שפיכות הדמים בדרכים ושל הצלת חיים בכבישי הארץ. ■

בתמונה הראשית: שיחזור חצר הראשונים בקיבוץ עין שמר

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…