הרב חגי לונדין

תפסיקו‭ ‬לקלל

01‭ ‬

בפרשת‭ ‬בלק‭, ‬בלק‭ ‬מלך‭ ‬מואב‭ ‬שוכר‭ ‬‮"‬מקלל‮"‬‭ ‬מקצועי‭ ‬על‭ ‬מנת‭ ‬לקלל‭ ‬את‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬‮–‬‭ ‬בלעם‭, ‬סוג‭ ‬של‭ ‬מכשף‭ ‬קדמוני‭ ‬ששמו‭ ‬מעיד‭ ‬עליו‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬בלי‭-‬עם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אדם‭ ‬שמרוכז‭ ‬בפרטיות‭ ‬שלו‭ ‬ומנותק‭ ‬מההקשר‭ ‬הלאומי‭ ‬הרחב‭. ‬לאנשים‭ ‬שהם‭ ‬‮"‬בלי‭ ‬עם‮"‬‭ ‬יש‭ ‬נטייה‭ ‬‮"‬לקלל‮"‬‭, ‬כלומר‭ ‬למצוא‭ ‬את‭ ‬הצד‭ ‬ה"קל‮"‬‭ ‬והנמוך‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬כינוי‭ ‬נוסף‭ ‬שבלעם‭ ‬מכונה‭ ‬בתורה‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬גבר‭ ‬שתום‭ ‬העין‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬גבר‭ ‬או‭ ‬אישה‭, ‬בעלי‭ ‬מבט‭ ‬חלקי‭ ‬ומריר‭ ‬שמתמקדים‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬בחסרונות‭ (‬שאכן‭) ‬קיימים‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

‮"‬ברכה‮"‬‭ ‬לעומת‭ ‬זאת‭ ‬היא‭ ‬מלשון‭ ‬‮"‬להבריך‮"‬‭ ‬לחבר‭ ‬ענף‭ ‬של‭ ‬צמח‭ ‬לאדמה‭ ‬על‭ ‬מנת‭ ‬שיכה‭ ‬שורש‭ ‬ויצמיח‭ ‬עץ‭ ‬חדש‭. ‬במילים‭ ‬אחרות‭: ‬מבט‭ ‬רחב‭ ‬שמתמקד‭ ‬בטוב‭ ‬ובתמונה‭ ‬הכוללת‭, ‬ולכן‭ ‬מצמיח‭ ‬דברים‭ ‬טובים‭.‬

03‭ ‬

בלעם‭ ‬מוצא‭ ‬עצמו‭ ‬מברך‭ ‬את‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭: ‬‮"‬כי‭ ‬מראש‭ ‬צרים‭ ‬אראנו‭ ‬ומגבעות‭ ‬אשורנו‮"‬‭ ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬שה"צורים‮"‬‭ ‬הם‭ ‬האבות‭ ‬והאימהות‭ ‬של‭ ‬האומה‭. ‬בלעם‭ ‬מזהה‭ ‬את‭ ‬הטוב‭ ‬בשורש‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭, ‬במקור‭ ‬היסודי‭ ‬שלהם‭. ‬באופן‭ ‬דומה‭, ‬כאנשים‭ ‬מחפשים‭ ‬נקודה‭ ‬של‭ ‬תום‭ ‬ואושר‭ ‬בחייהם‭, ‬הם‭ ‬מוצאים‭ ‬אותה‭ ‬בילדותם‭; ‬הילדות‭ ‬שלהם‭ ‬הייתה‭ ‬מאושרת‭, ‬וזה‭ ‬מעיד‭ ‬שחייהם‭ ‬נובעים‭ ‬ממקור‭ ‬חיובי‭. ‬עם‭ ‬השנים‭ ‬יש‭ ‬קלקולים‭, ‬החמצות‭ ‬וסטייה‭ ‬מהמקור‭, ‬אבל‭ ‬החיים‭ ‬ביסודם‭ ‬הם‭ ‬טובים‭.‬

04‭ ‬

בפעם‭ ‬השנייה‭ ‬ממשיך‭ ‬בלעם‭ ‬את‭ ‬נבואתו‭: ‬‮"‬‭…‬הנה‭ ‬ברך‭ ‬לקחתי‭, ‬וברך‭ ‬ולא‭ ‬אשיבנה‭… ‬א‭-‬ל‭ ‬מוציאם‭ ‬ממצרים‭ ‬כתועפת‭ ‬ראם‭ ‬לו‮"‬‭. ‬לא‭ ‬רק‭ ‬בתחילת‭ ‬החיים‭ ‬ישנה‭ ‬ברכה‭, ‬אלא‭ ‬גם‭ ‬במהלך‭ ‬ההתבגרות‭. ‬גם‭ ‬המשך‭ ‬ההיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭, ‬שאליו‭ ‬בלעם‭ ‬מביט‭ ‬כעת‭, ‬משנה‭ ‬את‭ ‬קללתו‭ ‬לברכה‭. ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬השתחרר‭ ‬מעבדות‭, ‬יצא‭ ‬מן‭ ‬המיצרים‭ ‬והתקדם‭. ‬עם‭ ‬כל‭ ‬הכאבים‭ ‬והכישלונות‭, ‬הרי‭ ‬שבפרספקטיבה‭ ‬רחבה‭ ‬‮–‬‭ ‬העולם‭ ‬הולך‭ ‬ומשתפר‭, ‬המציאות‭ ‬נעשית‭ ‬מוארת‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭.‬

05‭ ‬

בפעם‭ ‬השלישית‭, ‬בלעם‭ ‬ממשיך‭ ‬‮"‬‭…‬מה‭ ‬טבו‭ ‬אהליך‭ ‬יעקב‭ ‬משכנתיך‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬לפי‭ ‬חז"ל‭, ‬בלעם‭ ‬ראה‭ ‬כיצד‭ ‬מסודרים‭ ‬אוהליהם‭ ‬של‭ ‬ישראל‭ ‬‮–‬‭ ‬פתחיהם‭ ‬אינם‭ ‬מכוונים‭ ‬זה‭ ‬מול‭ ‬זה‭, ‬משום‭ ‬צניעות‭. ‬זו‭ ‬דרך‭ ‬נוספת‭ ‬לזהות‭ ‬את‭ ‬הנקודה‭ ‬הפנימית‭: ‬אפשר‭ ‬להביט‭ ‬על‭ ‬המקור‭, ‬אפשר‭ ‬להביט‭ ‬על‭ ‬ההיסטוריה‭ ‬ואפשר‭ ‬גם‭ ‬להביט‭ ‬על‭ ‬אורח‭ ‬החיים‭ ‬הישראלי‭ ‬היומיומי‭. ‬את‭ ‬המבט‭ ‬הזה‭ ‬משקפת‭ ‬הצניעות‭, ‬ההתכנסות‭ ‬פנימה‭. ‬לעומת‭ ‬המבט‭ ‬החיצוני‭, ‬הביקורתי‭ ‬והשכלתני‭, ‬שעוסק‭ ‬בניתוחים‭ ‬קרים‭ ‬של‭ ‬הקליפה‭ ‬החיצונית‭ ‬במציאות‭, ‬אדם‭ ‬יכול‭ ‬להתכנס‭ ‬ולהביט‭ ‬באוהל‭ ‬הפרטי‭ ‬שלו‭, ‬ולראות‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬הטוב‭ ‬שבנה‭ ‬עד‭ ‬היום‭.‬

06‭ ‬

אם‭ ‬בקללות‭ ‬עסקינן‭, ‬כמעט‭ ‬כל‭ ‬הבעת‭ ‬דעה‭ ‬שמתייחסת‭ ‬לתחקירי‭ ‬השביעי‭ ‬באוקטובר‭ ‬מגיעה‭ ‬למסקנה‭ ‬ש"העם‭ ‬נפלא‭ ‬וההנהגה‭ ‬אשמה‮"‬‭; ‬‮"‬הלוחמים‭ ‬בשטח‭ ‬גיבורים‭ ‬והמפקדים‭ ‬פחדנים‮"‬‭; ‬‮"‬האזרחים‭ ‬פועלים‭ ‬והממשלה‭ ‬נכשלת‮"‬‭ ‬וכו‮'‬‭. ‬מנטרה‭ ‬זו‭ ‬מהודהדת‭ ‬משמאל‭ ‬ומימין‭ ‬של‭ ‬המפה‭ ‬הפוליטית‭: ‬מצד‭ ‬השמאלי‭ ‬‮–‬‭ ‬שמכוון‭ ‬את‭ ‬האשמה‭ ‬כנגד‭ ‬ההנהגה‭ ‬הנבחרת‭ ‬בכדי‭ ‬להפיל‭ ‬אותה‭; ‬ומצד‭ ‬הימני‭ ‬‮–‬‭ ‬שמכוון‭ ‬את‭ ‬האשמה‭ ‬כלפי‭ ‬ההנהגה‭ ‬הלא‭-‬נבחרת‭ ‬של‭ ‬מערכות‭ ‬הצבא‭ ‬והפקידות‭. ‬בין‭ ‬כה‭ ‬וכה‭,‬‭ ‬הקונצנזוס‭ ‬הוא‭ ‬שיש‭ ‬את‭ ‬‮"‬הם‭ ‬הרעים‮"‬‭ (‬פוליטיקאים‭, ‬אלופים‭, ‬מקבלי‭ ‬החלטות‭), ‬ויש‭ ‬‮"‬אותנו‭ ‬הטובים‮"‬‭ (‬אזרחים‭, ‬חיילים‭ ‬ואנשים‭ ‬פשוטים‭).‬

07‭ ‬

ברור‭ ‬שמקבלי‭ ‬החלטות‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭ ‬אישית‭ ‬אולם‭ ‬אסור‭ ‬לשכוח‭ ‬שראשית‭, ‬רוב‭ ‬ההחלטות‭ ‬מתקבלות‭ ‬עקב‭ ‬הלך‭ ‬רוח‭ ‬ציבורי‭ ‬ולא‭ ‬רק‭ ‬מגחמות‭ ‬של‭ ‬מנהיגים‭ ‬‭(‬אם‭ ‬נתניהו‭ ‬למשל‭ ‬היה‭ ‬מחליט‭ ‬בשישי‭ ‬באוקטובר‭ ‬לתקוף‭ ‬את‭ ‬עזה‭, ‬הציבור‭ ‬היה‭ ‬תומך‭ ‬בו‭?); ‬ושנית‭, ‬הביקורת‭ ‬כלפי‭ ‬ההנהגה‭ ‬אמורה‭ ‬להיות‭ ‬ללא‭ ‬ייחוס‭ ‬של‭ ‬כוונות‭ ‬זדון‭. ‬אף‭ ‬אחד‭ ‬לא‭ ‬התכוון‭ ‬פה‭ ‬לרעה‭ ‬מהסיבה‭ ‬הפשוטה‭ ‬שמקבלי‭ ‬ההחלטות‭ ‬הם‭ ‬חלק‭ ‬מאיתנו‭. ‬הזדמן‭ ‬לי‭ ‬לשמוע‭ ‬מונולוג‭ ‬מתלהם‭ ‬של‭ ‬נערה‭ ‬מקיבוצי‭ ‬העוטף‭ ‬שהמסר‭ ‬הנדוש‭ ‬בו‭ ‬היה‭ ‬ש"הופקרנו‭ ‬בכוונה‮"‬‭ ‬ו"ההנהגה‭ ‬צריכה‭ ‬להיות‭ ‬ראויה‭ ‬לעם‭ ‬הזה‮"‬‭; ‬רק‭ ‬שבהמשך‭ ‬התברר‭, ‬למרבה‭ ‬המבוכה‭, ‬שאביה‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬נערה‭ ‬הוא‭ ‬מפקד‭ ‬בכיר‭ ‬בגזרה‭; ‬אז‭ ‬מי‭ ‬‮"‬הפקיר‮"‬‭ ‬אותה‭ ‬בדיוק‭?‬

08‭ ‬

הנרטיב‭ ‬האוטומטי‭ ‬ש"ההנהגה‭ ‬אשמה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬שמאז‭ ‬מלחמת‭ ‬יום‭ ‬כיפור‭ ‬הפך‭ ‬להיות‭ ‬הנרטיב‭ ‬השולט‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תפיסת‭ ‬עולם‭ ‬פוסטמודרנית‭ ‬שמייחסת‭ ‬כוונה‭ ‬רעה‭ ‬לכל‭ ‬מקור‭ ‬סמכות‭ (‬וכמובן‭ ‬מתחנפת‭ ‬לרוב‭ ‬הקהל‭ ‬שהוא‭ ‬מטבע‭ ‬הדברים‭ ‬אינו‭ ‬בעל‭ ‬סמכות‭). ‬יתרה‭ ‬מזאת‭, ‬זו‭ ‬תפיסה‭ ‬שמטפחת‭ ‬עמדה‭ ‬פרטית‭ ‬ולא‭ ‬כללית‭, ‬היינו‭ ‬אנחנו‭ ‬בעמדת‭ ‬‮"‬לקוח‮"‬‭ ‬ביחס‭ ‬למדינה‭ ‬שאמורה‭ ‬לרצות‭ ‬אותנו‭. ‬התפיסה‭ ‬התורנית‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬לקוחות‭ ‬אלא‭ ‬שותפים‭ ‬במדינה‭. ‬זהו‭ ‬אגב‭ ‬כלל‭ ‬נכון‭ ‬לביקורת‭ ‬כלפי‭ ‬כל‭ ‬מערכת‭ ‬כלכלית‭, ‬חינוכית‭ ‬או‭ ‬משפחתית‭. ‬אנו‭ ‬נבקר‭ ‬ללא‭ ‬משוא‭ ‬פנים‭ ‬את‭ ‬הכשלים‭ ‬של‭ ‬הדרג‭ ‬הפיקודי‭, ‬הניהולי‭ ‬והממשלתי‭ ‬אולם‭ ‬מתוך‭ ‬הכרה‭ ‬שכולנו‭ ‬מעוניינים‭ ‬באותו‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬טובת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭; ‬יתכן‭ ‬שנגלה‭ ‬אז‭ ‬שביקורת‭ ‬מעין‭ ‬זו‭ ‬גם‭ ‬תהיה‭ ‬יותר‭ ‬יעילה‭. ‬ 

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…