השבוע לפני 65 שנים, כ״ה בטבת ה׳תשי״ח (17.01.58) קבע בית המשפט העליון כי ישראל קסטנר לא שיתף פעולה עם הנאצים ולא היה שותף ולו במעט להשמדת יהודי הונגריה וגזל רכושם. אולם פסק הדין שניתן כמעט שנה לאחר ההתנקשות בקסטנר, לא הצליח למחות את תוצאות המשפט הראשון מזיכרונו של הציבור: ״קסטנר מכר את נשמתו לשטן״.
ישראל קסטנר נולד בהונגריה, ובזמן מלחמת העולם השנייה היה חבר בוועד העזרה וההצלה בבודפשט. הארגון סייע ליהודים שנמלטו מפולין ומארצות נוספות להונגריה, שנחשבה בטוחה יחסית, ואנשיו ידעו על השואה נגד היהודים בפולין וברוסיה. כשכבשו הנאצים את הונגריה נפגשו נציגי הוועד עם עוזרו של אייכמן וניסו להציע עסקה שתכלול את הצלת יהודי הונגריה תמורת תשלום. לבסוף הצליח קסטנר לשכנע את הנאצים לאפשר את יציאתם של מעט יהודים, במה שזכה לכינוי ׳רכבת המיוחסים׳ או ׳רכבת קסטנר׳.
על הרכבת היו 1,684 אנשים, ביניהם עשירי הקהילה היהודית בבודפשט, רבנים, ידידיו של קסטנר ובני משפחתו – ובהם אימו, אשתו ואחיו. לאחר עיכובים רבים הגיעה הרכבת לשוויץ הניטרלית, כשבמקביל מתרחשת השמדת יהודי הונגריה בקצב הולך וגובר.
משפט גרינוולד
שמו האמיתי של משפט קסטנר היה אמור להיות ׳משפט גרינוולד׳. ליתר דיוק, משפט קסטנר כלל לא התנהל נגד קסטנר – אלא נגד עיתונאי זקן בשם מלכיאל גרינוולד. בשנת 1952 פרסם גרינוולד האשמות חמורות נגד קסטנר, טען כי הכשיר את הקרקע לרצח יהודי הונגריה על ידי הנאצים וכי השתתף בגזל רכושם יחד עם ידידו הנאצי, קורט בכר. גרינוולד גם טען כי קסטנר העיד לטובת בכר במשפטי נירנברג, עדות שהיא עדות שקר.
קסטנר, שהיה מאנשי מפא״י ומקורב לשלטון, עבד באותה העת עבור השר ד״ר דב יוסף ונחשב עובד מדינה. השר והיועץ המשפטי לממשלה הותירו בפניו שתי ברירות: תבע את גרינוולד תביעת דיבה או שתתפטר. קסטנר הגיש תלונה נגד גרינוולד, והפרקליטות מיהרה להגיש נגדו תביעת דיבה. אלא שבמשפט הכול התהפך.
את גרינוולד ייצג עורך הדין שמואל תמיר, במקור כצנלסון, בן למשפחת אנשי ציבור. אימו, בת שבע כצנלסון, הייתה חברת כנסת בכנסת השנייה של מדינת ישראל, ואביו, ד״ר ראובן כצנלסון, הקים את קופת החולים עממית (לימים הפכה למאוחדת). תמיר נולד בירושלים בשנת 1923 והתחיל את דרכו הציבורית כבר בהיותו נער בן 15, כשהצטרף לארגון האצ״ל בירושלים. בהמשך הפך תמיר לסגן מפקד האצ״ל בירושלים, ואף הוגלה לקניה באפריקה לשנה וחצי, לאחר שהלשינו עליו לבריטים בתקופת הסזון. עם הקמת מדינת ישראל חזר תמיר מקניה, ושוחרר.
מה רצה רש"י ללמדנו בדבריו שהזכרנו? פשוט וברור לכל בר דעת שהדלקת הנר נעשית עד אשר הפתילה נאחזת באש וכבר אינה זקוקה לגפרור והשלהבת עולה מאליה?
מרתקת היא הדלקת הנר, מציתים את הגפרור ומצמידים לפתילה, אבל אין כללים קבועים מראש להדלקה, כל פתילה קובעת זמן הדלקה לעצמה לפי החומר שממנו היא עשויה ולפי סוג השמן שהיא טבולה בתוכו, לפי מזג האוויר ותנאי הסביבה. יש פעמים שהפתילה נדלקת מיד ויש פעמים שלוקח לה זמן רב, יש פעמים שגפרור אחד מספיק להדליק כמה פתילות ויש פעמים שלפתילה אחת נדרשים כמה גפרורים, כך היא מלאכת ההדלקה, תובעת מאיתנו סבלנות ועוד סבלנות…
פרשנים רבים למדו את דברי רש"י כמשל על מלאכת החינוך, לילדינו ולתלמידנו ואף לעצמנו… ההורה והמחנך חייבים להבין שאין כללי ברזל הזהים לכל הילדים ולכל התלמידים, לכל ילד יש כללי 'הדלקה' או 'העלאה' משלו, יש ילד אשר זקוק להשארות מקור האש קרוב אליו, להשארות מקור החום והאהבה צמוד אליו לזמן ממושך. יש ילד שקשה מאוד להדליקו ולהעלתו וזקוק הוא לכמה גפרורים, נסיונות חוזרים ונשנים להעלותו. גם עבור ילד כזה – אופציית היאוש מהדלקתו לא קיימת… ההורה והמחנך מחוייבים להעלותו 'עד שתהא השלהבת עולה מאליה', מאמץ גדול שוב ושוב, עם אהבה וסבלנות אין קץ, עד שהשלהבת תהא עולה מאליה, עד שהנער יעמוד על רגליו, עד שיעמוד על דעתו ללא הגפרור.
פעולת החינוך אינה מפסיקה לעולם, אך יש בה שלבים, בגיל הילדות זקוק הילד והתלמיד לליווי צמוד יותר. מדי פעם עלינו לבדוק את עצמנו: האם אנו מחנכים או חלילה חונקים? האם אנו מעלים, מדליקים או שורפים… או חלילה אף מכבים? בגיל הנערות שבו הנער מגלה כוחות של התנערות ועצמאות ההדלקה היא רגישה יותר, לפעמים עלינו לעמוד מרחוק ולראות שאכן האש עולה מאליה, האור מאיר, אנו ניתן לנער מעטפת של אמון, חום ואהבה, אך הכל יעשה בבניית אמון בילד תוך שהוא עצמו יעשה את העבודה. וגם אם לפעמים נראה שהאור כביכול מתמעט לא תמיד נשעט על הילד והתלמיד, אלא ניתן לו להאיר מאליו, נאפשר לו עצמאות זהירה בשיקול דעת מירבי בכדי שתתאפשר עמידה על קרקע בטוחה בדעה שלמה להיות השלהבת עולה מאליה.
הרב מ. צ. נריה זצ"ל מבאר את המשנה במסכת אבות: "העמידו תלמידים הרבה" (פרק א, א) ואומר: העמדת תלמידים היא להעמיד אותם על רגליהם. לאפשר להם לפתח את עצמאותם באופן כזה, שהכוח עליו מבוסס עולמם הרוחני והמוסרי ייבנה מבפנים. ןלכן אין זה נכון שהנערים יהיו תלויים בהוריהם או ברבותיהם גם בשנות בגרותם.
נמצאנו למדים שמלאכת 'ההדלקה' ו'ההעלאה' הם מלאכות המצריכות חשיבה עמוקה, ויותר מכל: התאמה לכל ילד וילד על פי תכונותיו ועל פי השגותיו, יש לדעת מתי להתקרב ומתי להתרחק, מתי לעמוד מן הצד ומתי לתת תמיכה וסיוע. מתי לשחרר ומתי לעטוף, ואכן מלאכת החינוך קשה היא ולא לחינם אמר מי שאמר שרובה המוחלט תלוי בתפילה ועוד תפילה ועוד תפילה. ■