מאיר דורפמן

׳מה אמרתי בדרשתי לפני 86 שנה?…׳

קבר יהודי
מאיר דורפמן

סיפר לי ר׳ גרשון קופרמן מפתח תקווה, כעת בירושלים:
״אני זוכר מילדותי בדבלין שבאירלנד, את הרב הראשי שם, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג, פותח את בית המדרש בלילות שבת לטובת לימוד העברית. הביאו מרצים שונים בכל פעם, הם חדו חידות והיה צריך להשיב עליהן בעברית. הוא היה מגיע כדי לעודד אותנו.
גרנו במרחק כמה בתים ממנו. אני זוכר אותו תמיד בהדר, עם כובע הצילינדר הגבוה. כל הציבור כיבד אותו מאוד. הוא היה שקוע תדיר בלימוד תורה. סיפרו אז, שאחרי שישה חודשים מהתחלת הרבנות שלו הפסיקו לתת לו משכורת. מדוע? הוא היה מחלק הכול לעניים ולארגוני צדקה, ולכן הוחלט שאת המשכורת תקבל מעתה אשתו הרבנית.
בשנת תרצ״ה נפטר הרב קוק, ובחרו ברב הרצוג לשבת על כסאו כרב ראשי לארץ ישראל. בשנת 1936 נפרדה ממנו הקהילה בדבלין שבאירלנד, ובחרו בי לשאת נאום פרידה, כנציג הילדים שלמדו אצלו בשיעור הנ״ל. הייתי אז בן עשר ודיברתי בטקס בלשון הקודש. אמרתי שהרב הרצוג מהווה עבורנו דוגמה חיה לדברי חז״ל במסכת אבות: ״הוי מקבל את כל האדם בספר פנים יפות״. אני זוכר עד היום את הנאום. הוא אכן היה אדם פתוח לכול וחביב על כולם. היו באים להתדיין בפניו גם יהודים וגם גויים.
עבור אחי, הרב יהודה קופרמן, מייסד המכללה לבנות בבית וגן, ועבורי, היווה הרב הרצוג דמות מופת כל ימינו. כשהייתי מגיע ארצה, תמיד נכנסתי לבקרו.
הרבנית שרה הרצוג לא הייתה רק אשת הרב אלא דמות בזכות עצמה. היא ניהלה למעשה את ענייני הרבנות, כשהרב היה שקוע לגמרי בתורה ובפסיקת הלכה. היא הייתה אשת חסד נדירה, עם יוזמות נתינה רבות ומגוונות. כשאימי כבר הייתה זקנה והתגוררה בשכונת בית וגן בירושלים, התקשרה אליה הרבנית וגייסה אותה להתנדבות בעבודה של סריגה עם המטופלים בבית החולים שייסדה – ׳עזרת נשים׳. הרבנית שלחה לה רכב שלוש פעמים בשבוע כדי לקחתה ולהחזירה.
עם בנו, הרב ד״ר יעקב הרצוג, למדתי בחיידר. הוא היה עילוי ממש, וזה ניכר כבר אז. אבי תמיד חלם לעלות לארץ, נקבעו ונדחו כמה תאריכים. התאריך האחרון היה ב-1939, וגם הוא נדחה בגלל פרוץ מלחמת העולם השנייה. ב-1940 הוא נפטר, ואימי ז״ל נהגה בחוכמה לקברו בארון על תנאי. למרות בקשותיי, רק בשנת 1947 קיבלנו אישור מהבריטים להעלות את עצמותיו לקבורה בארץ. כתבתי ליעקב הרצוג, והוא סייע בכל מה שצריך. כתבתי לו שההלוויה תתרחש מייד עם הגעת הארון לחיפה, כשהמסע ימשיך להר הזיתים. שלחתי לוח זמנים, הוא התקשר ואמר שיגיע. למעשה לא ראיתי אותו בהלוויה כלל, ולא שמעתי ממנו אחריה. התפלאתי, הוא הרי היה כל כך מסור ואמין. רק כחודש אחרי הקבורה הגיע מכתב ממנו, ובו הוא מתנצל ומסביר שאצל בן גוריון עלו חששות בקשר להצלחת ההצבעה באו״ם. ברגע האחרון ביקש ממנו בן גוריון לנסוע ללייק-סקסס בארה״ב כדי לפעול בניסיון להשפיע על ההצבעה לטובת הקמת מדינת ישראל (כידוע, אכן הועילה השתדלנות של העוסקים בה, כשלפניה לא היה צפוי רוב. מ.ד.). בהמשך המכתב כתובים זיכרונותיו מדמותו של אבי. רק תירוץ כמו הקמת מדינת ישראל אחרי 2,000 שנה, היה תירוץ טוב דיו, עבורו, כדי שלא לעמוד בהתחייבות…״.
כידוע, האיש המיוחד הזה, נבחר כרב ראשי לבריטניה, השיב חיובית, אבל המשיך להתלבט קשות בין המשך ניהול משרד ראש הממשלה לבין תפקיד זה, עד שנאלץ לחזור בו מהסכמתו. הוא לקח את החזרה הזאת בצורה קשה. אולי זה מה שהאיץ את קיצו כשחלה ונפטר בגיל צעיר.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…