מאיר דורפמן

״שבעה באוקטובר״? ״שנה אזרחית חדשה״?

מאיר דורפמן

מתוך מכתב:
ערן היקר, חנוכה מאיר, מלא שמחה וגבורה.
…דווקא בגלל ידידותנו, אני מוכרח לכתוב לך שמשהו צרם לי בתוכן ששלחת עם המייל האישי. היה קשה לי לקבל ממך את התוכן הזה, ביחס לחגיגות ״השנה האזרחית החדשה״, עם ציורי הצלב בכל מקום, ולראות עד כמה אתה מזדהה עם כל זה. אני רוצה להסביר, לא מבחינה פילוסופית או דתית, אלא קודם כל רגשית. הרי בשם האלהים שלהם הם רצחו יהודים באכזריות רבה במשך דורות על דורות. בשם האלהים שלהם הם שתקו ואף שיתפו פעולה לעתים עם ההשמדה הנאצית של העם היהודי בימי השואה. אני חושב על סבא שלי, ואולי גם שלך, על דור ושניים לפניו, הרי הם מתהפכים בקברם. נכון, היו שם גם כאלה שנהגו אחרת, אבל אנחנו עוסקים בסמל, במה שהם חוגגים בימים האלו.
אני מעתיק לך קטע מיצירה שמופיעה בסוף הספר ״אני מאמין״, מתוך מכתב שנמצא בבקבוק קטן בגטו ורשה, אחרי המרד. זהו מכתב ארוך שכתב יהודי רגע לפני הרצחו ע״י הנאצים. וכך הוא כותב: ״אלוקינו, שהוא אלוקי הנקמה ותורתנו כולה דיני מוות בעד עבירות קטנות ביותר – ובכל זאת מספיק היה לסנהדרין, אותו בית משפט עליון של אומתנו בארצה, שידון פעם בשבעים שנה אדם למיתה ויחשב לסנהדרין קטלני. אלוהיהם, לעומת זאת, ציווה לאהוב את כל מי שרק נברא בצלם, – ובשמו שופכים יום יום את דמנו זה אלפיים שנה בקירוב״.
אני מבין מדוע יש לנו הישראלים קצת נטייה לשכוח את זה, כי ההתמודדות שלנו היום היא לרוב עם מוסלמים קיצוניים, שמאמינים שיש להם מצוה לרצוח אותנו. אבל אל תשכח שהנוצרים היו בתפקיד המסורתי הזה מאות רבות של שנים, בעינויי האינקוויזיציה ועוד אינסוף עלילות דם, טבח, אונס, רצח, גניבה וכל רעה שבעולם. אולי הם קיבלו מכה גדולה בהקמת מדינת ישראל, שהרי לפי אמונתם האל עזב את עם ישראל, ולא יקים אותו שוב לעולם. אבל המהות, ריבונו של עולם! קשה לי לראות את הדברים. אני שומע באזני רוחי את הצעקות של המעונים בשם האל הזה, ואולי זה אח של הסבא שלי, ודוד של הסבא שלך, אולי כמה דורות אחורה, כנ״ל, ואז אני רואה מה אתה שולח לי. קשה לי. אני מתרגש בכל שנה מחדש בימים נוראים, בתפילת רבי אמנון ממגנצא ״ונתנה תוקף״ שנכתבה בדיוק במצב הזה, ע״י איש גדול שהוצא להורג בעינויים בגלל שלא הסכים להתנצר. לא רק אני מתרגש, אלא כל עם ישראל, כשבכל שנה סמוך ליום כיפור משמיעים את הניגון המרטיט הזה בכלי התקשורת בארץ עשרות ומאות פעמים. כל קיבוצניק, ואפילו הרחוק ביותר מיהדותו, מזדהה עם זה, מרגיש את דופק הדורות הפועם דרך התפילה הזאת. בקהילות יהודיות בכל העולם מכירים את התפילה, את הניגון המיוחד, עומדים בו היהודים הכי רחוקים, מתרגשים ומזילים דמעות. הייתי חזן בקהילה בארה״ב, שבה הרב מקפיד לתרגם את התפילה הזאת לאנגלית, כדי שכל הקהל יבין, לפני אמירתה. ואתה מנפנף לי בחידוש שמצאת.
ערן היקר, יש לך בחירה חופשית, זכותך לבחור במה שתרצה. אני רחוק מלהטיף, לך או לכל אחד אחר, אני לא מדבר בשם הדת, אבל אני מדבר בשם עצמי, בשם הכבוד הלאומי (כן, יש עוד דבר כזה!), בשם הרגש האנושי הבסיסי ביותר, בשם ניצולי השואה שבמשפחתנו. האמן לי, כל כך כואב לי לראות את החגיגות האלה מתרחשות גם במדינת ישראל הצעירה, שנבנתה גם על דם ההרוגים האלה. אספר לך משהו, שאולי אינך יודע: אחרי השואה נסע הרב הראשי יצחק הרצוג להיפגש עם האפיפיור, לבקש ממנו לסייע בהצלת ילדים יהודים שעוד נותרו, כשהוחבאו במנזרים. הוא מתאר אכזריות ונבזות של יחס האפיפיור כלפיו וכלפי העם היהודי. הרב הרצוג הלך והציל ילדים, כשההוראה השקטה מהאפיפיור לאנשיו הייתה להפריע לו במשימתו, עד כמה שאפשר. פגשתי כמה יהודים כאלה כאן בארץ, מהילדים שהציל, כך שאצלי זה לא סיפור היסטורי אלא משהו חי. אתה מבין מהי המשמעות של לחגוג את היום הזה? האם אתה יודע שהמסורת שלהם הייתה, לערוך פוגרומים ביהודים ביום הזה? זה יום אבל אצלנו, על יהודים רבים שנרצחו באכזריות בלילה הזה כחלק מהחגיגות שלהם, ואנחנו נחגוג איתם?
כל זה לא קשור לנושא שיתופי פעולה שיש למדינת ישראל ולארגונים רבים, למטרות ענייניות, עם כל גוף שפועל למען דברים טובים בעולם ובישראל. אתן לך סימן ורמז ע״פ הרגשתי: מי שפועל במטרה אמתית להיטיב, רגיש מספיק שלא לדחוף את סימני הנצרות שלו בכל מקום. מי שבאמת חשוב לו להיטיב, שמח בטוב עצמו, והוא אינו זקוק לצעדים מיסיונריים על הדרך. ראיתי בחו״ל שיתופי פעולה בין מנהיגים דתיים, כשהמנהיגים הנוצריים הקפידו להגיע למפגשים ללא כל סממן חיצוני, וודאי לא לנפנף בהם.
אנא, חשוב על זה שוב. ואני אשמח, כשתבוא לארץ, להיפגש ולדבר לעומק. לבי פתוח, אוהב, רוצה באמת שיהיה לך טוב, ומאחל לך את כל הטוב בחייך.
להתראות בקרוב. מאיר
הסבר: את המכתב הנ״ל כתבתי לפני כשנתיים. משפחות חטופים שחזרו לאחרונה מפגישה עם האפיפיור סיפרו שלא היה לו די זמן להקדיש לסיפורם של כל 12 המשפחות הנציגות. מיד אחרי הפגישה עמם הוא הוציא גינוי משותף ל״אלימות שני הצדדים״, טובחי החמאס ו…לוחמי צה״ל. לאחרונה התפרסמה קריאה חריפה של הרב הראשי לדרום-אפריקה, הרב ד״ר זאב וורן גולדשטיין, לאפיפיור, עם אמירה שבהזדמנות הנוראה שנקרתה בפנינו שוב כעת, יש לו הזדמנות לעשות מהפך בגישתו, ולהוכיח תיקון כלשהו מאז היחס הנורא של האפיפיור כלפי היהודים בזמן השואה…
אגב, לא שמעתי כל מחאה מהוותיקן כלפי ארגון הצלב האדום ביחסו לחטופים, כשמקור סמלו של הארגון קשור לערך ההומניטרי המקודש, כביכול, בנצרות, לכל אדם באשר הוא.
פעם נסעתי במונית עם נהג ירושלמי מוסלמי, ודיברנו על העתיד. הוא ״הרגיע״ אותי בכך שאין להם משהו אישי דווקא נגד היהודים אלא נגד כל הכופרים, ובבוא יום פקודה, גם שכניהם הערבים הנוצרים בשכונת בית חנינא ימצאו את סופם… אז אני מלמד זכות בכך שאולי זהו ביטוי לתחושת ״אחוות הכופרים״.
אציין שיש קבוצות נוצריות שתמכו ותומכות מאד בישראל, וזו שאלה אחרת. רמזתי בסוף המכתב לאיזושהי דרך להבחין, ולא כאמירה הלכתית. שאלתי פעם את מו״ר הגרז״ן גולדברג על קבלת תרומות מנוצרים, ותשובתו המורכבת תתפרסם בע״ה בקרוב, אבל אני מתמקד רק בנושא ״חגיגות השנה האזרחית״.
ושוב הזדעזעתי השבוע לשמוע הצעה לקרוא למלחמה הנוכחית ״מלחמת השבעה באוקטובר״, ״כי כך העם קורא לזה״. כשאנשים בתקשורת קוראים לעצמם ״העם״ יותר מאשר חלק גדול מהלוחמים עצמם, זו בעיה נוספת. אבל מעבר לכל הנ״ל, יש בזה זלזול עמוק בנופלים רבים, חלילה, שוודאי סולדים מכיתוב כזה על מצבתם, או על לוחות הנצחה בבתי כנסיות בארץ ובעולם. ■
meirdorfman@gmail.com
הרב מאיר דורפמן, מחבר סדרת ה׳מרבדים׳ על מסכתות הש״ס, ו״פעמיים באהבה״.

  1. פעם אמר לי מו״ר בעל ״נתיבי ישורון״ בשם פירוש האלשיך להפטרת ויקרא ״עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו״, שביאר את הפרק שם על הפחדים של יעקב אבינו, שמא בניו לא יהיו ראויים מבחינה רוחנית לגאולה. והקב״ה מרגיע אותו ומבטיח לו שיהיו כולם ראויים, אבל שיהיה מוכן לכך שכל אחד יפעל אחרת, לפי יכולתו וחשקו, וזה יתפזר על פני תחומים רבים כפי נטיות הלב האישיות. ואכן בימים אלו ממש אנחנו רואים במציאות איך ״דבר אחד מדבריך אחור לא ישוב ריקם״, בצורה שלא יכולנו אפילו לדמיין את עוצמות העשייה המתגלות בתחומים השונים, בעולם היהודי כולו. ■
    meirdorfman@gmail.com
    הרב מאיר דורפמן, מחבר סדרת ה׳מרבדים׳ על מסכתות הש״ס, ושו״ת הגרז״ן

עוד במדור זה

השלישיה הפוקחת

השלישיה הפוקחת

לממשלה גלי בהרב מיארה מתנגדת להצעה של אחד מהשופטים (עודד שחם) לקיים הליך גישור פלילי. "היועמ"שית הכריעה: לא להליך גישור", נכתב באחד מהעיתונים שמסקרים את המשפט באובייקטיביות כמו כל דבר שמעורב בו נתניהו.
נתחיל ונאמר שבמחנה הימין הנטייה היא לא ללכת לגישור או עסקת טיעון, אלא להמשיך ולגלות את העבירות והכשלים שבהליך המשפטי שהשפיע ישירות על הבחירות וגרם להעברת מנדטים מצד לצד אי אז בתחילת המסע. בין אם אתם בעד הליך גישור, או נגדו, שלוש שנים לשלושת התיקים זו הזדמנות מצוינת לעצור רגע ולגלות זוויות שנעלמות לפעמים מן העין.
שלוש שנים של משפט ובינתיים מה אנחנו למדים? ריכזתי לכבוד האירוע שלוש נקודות תקשורתיות וממש לא משפטיות כדי להבין את האווירה, האקלים ולמה הרפורמה המשפטית הנחוצה כוללת גם תיקון חזק לתקשורת:
01
רק אחרי 3 שנים אנחנו מגלים שעסקת הטיעון כבר היתה מונחת על השולחן מתחילת המשפט, כך דיווח רק לאחרונה כמובן, הפרשן גיא פלג – כלומר בפרקליטות המדינה המוטיבציה היתה להגיע לאיזשהו הליך, שאינו כולל בירור הצדק והעבירות, רק כדי לסיים בעסקת קלון שכבר פורסמה לפני כשנה. אצל כתבי המשפט ההודעה הזו של הפרקליטות לא מובילה למסקנה שיש פה במקרה הטוב אובר מוטיבציה להזזת ראש ממשלה פופולרי מתפקידו ובמקרה הרע עוול נוראי. עסקת הטיעון המפורסמת כוללת השמטה של סעיף השוחד, שאחרי שלוש שנים על סמך משפטנים בכירים כבר מפוררת לגמרי. הקלות הזו שבה אישום בשוחד נגד ראש ממשלה זוכה להסכמת ויתור בעסקה הוא בלתי מתקבל על הדעת. ללא האישום ב'שוחד, מרמה והפרת אמונים' וכתב אישום הכולל רק את שני הסעיפים האחרונים, ספק אם הימין היה מאבד את מספר המנדטים שהוביל לממשלת השינוי. כל הזועקים לד-מו-קר-טיה ברחובות מתעלמים מהקלות הבלתי נסבלת להמציא אישום בשוחד ערב בחירות כדי לפגוע בצד המשתתף בחגיגה הדמוקרטית.
02
רק אחרי 3 שנים אנחנו מגלים, ותקנו אותי אם אני טועה, ששום עד ושום ראייה לא הפכו לכותרת ש'נועלת' על ראש הממשלה עד היום אישום כלשהו. שלוש שנים ואף אחד בציבור לא זוכר מהדורת חדשות הנפתחת בכותרת דרמטית שמסבכת באמת את נתניהו בעבירות הפליליות בהן הוא הואשם. כולנו זוכרים איך בתקופה שלפני פתיחת המשפט כיכבו הדלפות פליליות ערב ערב, הוקראו בקול דרמטי ועוצבו בטקסטים שחורים ואדומים כדי לספר כמה החשדות מאומתים. איפה כל זה? מישהו זוכר שם של עד או עדות שמסבכת את ראש הממשלה באישום השוחד?
כתבי המשפט המוטים באופן בוטה, היו צריכים היום, שלוש שנים אחרי, להיות כוכבי בידור וספקי כותרות שבוע אחרי שבוע בעקבות התנהלותם במשפט. למה זה לא קרה? למה חלקם כבר מזמן לא באירוע? כי מדובר בתיקים תפורים היטב גם תקשורתית, אשר נועדו להסתיים בפרישת הנאשם עוד בתחילתם.
03
רק אחרי 3 שנים אנחנו מגלים באיזה קמפיין תודעה אלים השתמשו כאן כדי לסגור על ראש הממשלה. רוצים דוגמה? מישהו זוכר את "איך ראש ממשלה שצריך להגיע שלוש פעמים בשבוע לבית המשפט יכול לנהל את המדינה?", זה היה אחד מהטיעונים הנפוצים כדי להשפיע על הציבור להתנגד למשפט צדק ולעיקרון "אדם הינו חף מפשע עד שהוכחה אשמתו" – מה שהוביל להשפעה ישירה על מערכת הבחירות. קצת יותר משלוש שנים אחרי, וכולנו יודעים איך נתניהו לא רק שיכול היה להיבחר שוב, אלא גם לנהל את המדינה ללא הצורך להגיע לבית המשפט "שלוש פעמים בשבוע". ניפגש כאן בעוד שלוש שנם למסקנות נוספות.

למידע, להצטרפות ולעדכונים:
דוא״ל: miflegetnoam@gmail.com | אתר: https://noamparty.org.il/

החטא בלי עונשו

החטא בלי עונשו

אתם יודעים ממה נמאס לי? מלדמיין מקרה דומה. וכשאני אומר לדמיין מקרה דומה אני מתכוון לכל פעם שימני בעצם אומר את המשפט "אם זה מישהו מהימין שהיה אומר או עושה כך זה היה נראה אחרת". למה אני והמחנה שלי צריכים להתנהל תחת הדפוס הזה ולדמיין מה היה קורה? וכאן נכנסת סערת גלית גוטמן והאמירה "החרדים מוצצים לנו את הדם" לתמונה. 

הטור הזה נכתב עוד לפני שגוטמן התנצלה בשידור, אתם ודאי קוראים אותו אחרי שעשתה זאת. בתחילת השבוע קבעה איזושהי ועדת משמעת ב'קשת' שגוטמן לא תושעה משידור, אפילו לא לשבוע אחד סמלי, ותסתפק בהתנצלות בפתח התכנית. סערת גלית גוטמן ייחודית ומקוממת מרבדים רבים, את חלקם אתם בטוח כבר שמעתם: איך יכול אולפן שלם כמעט (למעט הפרשן ברק סרי) לשבת בנינוחות למשמע משפט כזה, אמירה שכל בר דעת ובטח כל איש תקשורת יודע שמתכתבת עם סטריאוטיפים אנטישמיים. האם זה בגלל שרובם חושבים כמוה בדיוק ולא מסוגלים לתקוף אמירה כזו? האם מחשש שלא יוזמנו יותר לתכנית? לזכותם ייאמר שמחוללת האירוע הפגינה לא רק נבזות, היא גם השתלחה בפאנליסט היחיד שהעז להעיר לה והאשימה אותו בריצוי מצביעים חרדים שלו (סרי הכריז לפני כחודשיים כי יתמודד על ראשות העיר אשדוד). 

זה אירוע טלוויזיוני חריג גם בגלל שהמנחה שיודעת להטיף לכל דבר שזז במדינה, לא ראתה לנכון להתאפס על עצמה, ולהציל מעט מהכבוד תוך כדי השידור עצמו. 

החריגות מגיעה גם מההתנצלות שפרסמה גוטמן מיד אחרי התכנית, טקסט יבש שלכאורה נכתב כדי לצאת ידי חובה, שממסגר אותה כאוהבת הארץ גדולה שלא הובנה נכון, היא בכלל התכוונה למנהיגי הציבור. כמובן שמדובר בשטויות, בדברים שלה ציינה את גודלם (וטעתה כמובן) של החרדים לכן ברור שהיא מתכוונת לציבור עצמו. 

אבל קרה באירוע הזה דבר נוסף שהופך אותו לשובר שיאים בלתי נסבלים: היעדר הענישה המינימלית. מגישת טלוויזיה באמירה הכי קיצונית ומסיתה שנשמעת באופן פומבי, ולא בחלל ריק. בשבועות של קמפיין בהובלת מטות המאבק כנגד הרפורמה, עם תהלוכות שנאה לכיוון בני ברק וסרטונים אלימים מילולית – גוטמן רק הביאה את זה אל הבמה של ערוץ 12 ואל הקהל שצמא לעוד שנאה. איך דברים קשים כאלו לא מסתכמים בהשעיה ארוכה? נשגב מבינתי. השעיה קצרה? גם אפשרות. חופשה של כמה ימים מהתכנית? הייתי מקבל הכל. 

וזה אפרופו ההשוואה האוטומטית ל"אם מדובר היה במנחה ימני מה היה קורה?" לא צריך להשוות וכאמור, כבר נמאס מזה. אפשר פשוט להשוות למנחה מהשמאל. 

בתחילת 2019 אחרי עוד כתבה בחדשות 13 על שירות חיילים ביו"ש, סיכמה העיתונאית אושרת קוטלר ואמרה: "שולחים את הילדים לצבא, לשטחים, ומקבלים אותם חיות אדם". באותו המשדר ולאחר שהגיעו לא מעט תלונות, קוטלר חצי הבהירה את דבריה וחצי עמדה את שלה. היא הושעתה מהגשת התכנית. ואגב, באירוע הזה בעצם הסתיימה הקריירה הארוכה שלה. וזו החוצפה של "קשת" לדעתי: מסתבר שעל הרבה יותר מהשתלחות בחיילים, על הכפשה שמזכירה את אירופה של שנות ה-30 תסתפק גוטמן בהתנצלות בפתיחת התכנית הבאה שתגיש. 

רוצים עוד דוגמה? גוף תקשורת שמכריז על עצמו 'הטלוויזיה של ישראל' שכבר ידע להשעות את התכנית 'אופירה וברקו' על האמירה נגד חברי כנסת ערבים "מחבלים היושבים בכנסת", לא רואה לנכון להשעות את גוטמן אפילו לתכנית אחת. אז חיילי צה"ל שווים השעיה? ח"כים ערבים שווים ענישה? ומשפחות חרדיות שסופגות הערות ואלימות בימים אלו – לא?  

אסור לקנות את ההתנצלות לכאורה של גוטמן, ובטח שלא להאמין לה. אם זה היה אמיתי, גם מקום העבודה וגם העובדת שפגעה בציבור שגם ככה נמצא תחת מתקפה, היו מסכימים יחד על השעיה. ■

למידע, להצטרפות ולעדכונים:
דוא״ל: miflegetnoam@gmail.com | אתר: https://noamparty.org.il/

כשהמחאה הופכת לגול עצמי

כשהמחאה הופכת לגול עצמי

אפשר רגע לדבר על כדורגל? אוקיי. איזו אליפות משמחת לקחה…
איך עושים פאנלים

איך עושים פאנלים

״למה אתה לא מכניס להם יותר?״, ״תהיה יותר תוקפני, אתה…
הפרסום בימין עובד

הפרסום בימין עובד

היום יותר מתמיד כולנו רוצים להיות מאוחדים, לשבת מחובקים, לגשר…
חיים ומוות ביד הלשון

חיים ומוות ביד הלשון

אומרים שאתה הכי מכאיב למי שאתה הכי אוהב, וגם הכי…
למה כן אצפה השנה במטס חיל האוויר

למה כן אצפה השנה במטס חיל האוויר

את הטור הזה אתם קוראים בשבת שנכנסה ׳בין הזמנים׳, בין…
עבדים נהיינו

עבדים נהיינו

לא לכל עם בהיסטוריה יוצא לספר על תקופת העבדות שלו,…
ערב טוב צודק הרחוב

ערב טוב צודק הרחוב

כולנו מכירים את המושג 'מעט מדי מאוחר מדי', השאלה אם…
פלשתינים: מקסימום אגדת עם

פלשתינים: מקסימום אגדת עם

השבוע סערה הארץ, ולא מעוד יום במסע לעבר הרפורמה המשפטית…
צאר המשפטים

צאר המשפטים

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
מה שהיה הוא לא שיהיה

מה שהיה הוא לא שיהיה

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
השמאל מתלוצץ עם אויביו

השמאל מתלוצץ עם אויביו

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
אחים לפתק, אחים לצדק

אחים לפתק, אחים לצדק

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
שבוע טוב בשלושה ימים

שבוע טוב בשלושה ימים

יש לי סיפור שבזכותו יהודים מקיימים מצוות. הוא נוגע בכל…
מלא מצוות

מלא מצוות

יש לי סיפור שבזכותו יהודים מקיימים מצוות. הוא נוגע בכל…