01
מבחינה היסטורית חודש אב נקרא כך עקב מזג האויר הלוהט, משום שבשפה הבבלית אב משמעו אש. האש משתוללת כעת וחורכת בכל החזיתות; בית המקדש נשרף גם הוא באש. אנו נמצאים באחד החודשים החמים בחייה של מדינת ישראל. במשך שנים ידענו שהתלקחות של מלחמה אזורית היא בלי נמנעת והיא לא הסתיימה עדיין. רבים נלחצים מכך שאנו נמצאים בימים שהם מיועדים במסורת לפורענויות.
02
אבל בעברית יש למלה אב משמעות אחרת לגמרי. אביו של אדם הוא מקור החיים שלו. אחת המידות שהתורה נדרשת בהן נקראת בניין אב, היינו עיקרון יסודי שמשמש כמקור והשראה ללימוד למקומות נוספים. המילה אב מזכירה גם את השרש אבה, כלומר רצה. בחודש זה אנו רוצים לגעת בשורש החיים, להתחבר לא"ב הגדול – אבינו בשמים.
03
אחד מתפקידיו של האב הוא לנחם. להעניק פרופורציה לילדיו. גם כשהאש משתוללת בחוץ האב והאם מגוננים ומנחמים. נכון הוא שימי חודש אב עלולים לפורענות אבל גם המשיח, מנחם, נולד בתשעה באב (ירושלמי, ברכות); בחודש זה גם חל גם ט"ו באב. ראינו בשנתיים האחרונות שגם כשהאש פרצה, בסופו של דבר היא הביאה גם לתשועה ואהבה.
04
ספר דברים שנתחיל לקרוא השבוע מכונה משנה תורה, כי הוא חוזר ושונה את התורה, אך בדרך שונה מארבעת החומשים הקודמים. בספר דברים ישנה סקירה של המאורעות מהזווית האנושית של משה; הוא מלמד לא רק כיצד דברי התורה נאמרו באופן אובייקטיבי מאת א-להים, אלא כיצד הם נקלטים ונשמעים אצלנו באופן סובייקטיבי.
05
כל דבר מתחלק לשני חלקים: המאורע האובייקטיבי מצד עצמו והספיגה הסובייקטיבית שלנו. "אחת דיבר א-להים שתיים זו שמעתי" (תהילים סב, יב). ישנה המלחמה וישנה הדרך שבה אנו מתייחסים אליה.
06
בפרשת דברים נאמר על השופטים: "ואצוה את שפטיכם בעת ההוא לאמר: שמע בין אחיכם ושפטתם צדק בין איש ובין אחיו ובין גרו. לא תכירו פנים במשפט, כקטן כגדל תשמעון. לא תגורו מפני איש, כי המשפט לא-להים הוא, והדבר אשר יקשה מכם תקרבון אלי ושמעתיו". הפועל ש.מ.ע. הוזכר בפסוקים אלה שלוש פעמים בהטיות שונות. לעומת הראייה המשקפת את המציאות האובייקטיבית, שמיעה היא הקליטה הסובייקטיבית שלנו, כל אדם שומע משהו קצת אחר. השפיטה בעם ישראל מתבצעת דרך השמיעה של השופטים, דרך העולם האנושי.
07
השבת נקראת שבת חזון, על שם ההפטרה מחזון ישעיהו בן אמוץ, אשר חזה על יהודה וירושלים. שם כתוב: "שמעו שמים והאזיני ארץ כי ה' דבר…". הנביא פונה ומבקש לשמוע. על המבט הזה שלמרות שעכשיו בית המקדש לא בנוי, למרות שעכשיו אנחנו לא רואים, אנחנו כן שומעים. גם אם בית המקדש עדיין לא נבנה, בכל יום אנחנו מתקדמים לקראת בניינו.
08
יש אנשים שנותנים לתקופת המלחמה "לעבור לידם", סוג של ניתוק שאולי עוזר לשרוד אך לא יותר מכך. אבל יש אנשים ששומעים היטב את קולו של הקדוש ברוך הוא העולה מתוך המלחמה. אני מציע לא לתת לימים הללו לעבור לידינו, לנסות למצוא מה כל אחד מאיתנו מצליח למצות בלב מתוך התקופה התנכי"ת שאנו נמצאים בתוכה. בית המקדש יבנה מתוך התקופה שלנו. "אלה הדברים אשר דבר משה אל כל ישראל". ■