בקול רב

האם בקרוב הרבנים יהיו מיותרים?

הרב יוני לביא

הרב יוני לביא

הצצה לעולמו הפנימי של הרב: הלבטים, הרגשות, התובנות

הרב יוני לביא

הרב יוני לביא

הצצה לעולמו הפנימי של הרב: הלבטים, הרגשות, התובנות

הצצה לעולמו הפנימי של הרב: הלבטים, הרגשות, התובנות

עשו לי את התרגיל הזה שלוש פעמים בחודש האחרון. שוב ושוב נפלתי בפח. זה התחיל כשקיבלתי מייל מעניין עם תוכן חינוכי על גיל ההתבגרות. רק לקראת הסיום טרחו לציין: ״כל מה שקראת עד כה נכתב על ידי בינה מלאכותית״. הייתי מופתע והתחלתי לקרוא הכול שוב מהתחלה. מה אני אגיד? זה היה הגיוני ומובנה. זה המשיך במייל עם טיפים עסקיים וחזר בשלישית עם תובנות חשובות על זוגיות. האחראי לשלושתם היה ChatGPT, הבוט החדשני שמופעל על ידי בינה מלאכותית. הוא מסוגל לספק תשובה כמעט לכל שאלה ועושה זאת בזריזות וביעילות. השבוע הזדמנתי למסיבת שבע ברכות חגיגית, ואבי החתן נשא דרוש יפה שקישר בין פרשת השבוע לבין החתונה, ובסוף דבריו ציין בגאווה שמי שכתב עבורו את הרעיון היה הבוט הדיגיטאלי. יצאתי משם מהורהר ונתקלתי במכר ותיק שאמר לי בקריצה: ״נו, אז עוד מעט אתם הרבנים תהיו מיותרים, אה? ה-GPT יוכל לענות על כל השאלות ההלכתיות, לחבר דרשות יפות, והכי חשוב – אפשר יהיה למכור לו ישירות את החמץ כי הוא לא יהודי חחחחחח״.
הבוט הרוחני
אין ספק שיש משהו מפתה בשימוש בבינה מלאכותית כדי שתפתור לנו את שאלות החיים. מאז ומעולם בני אדם לא אהבו התלבטויות וחיפשו גורמים שיקצרו עבורם את הדרך ויובילו אותם הישר אל המסקנה. למעשה, כבר התורה מספרת על מכשיר שכזה. שמו היה ׳אורים ותומים׳. כתב ובו שם השם המפורש שהיה מונח בין כפלי החושן שעל ליבו של הכהן הגדול. היו מפנים אליו שאלה ומקבלים תשובה דרך אותיות החושן שהיו מאירות. כאשר דוד התלבט האם לרדוף אחרי העמלקים שפשטו על צקלג הוא שאל באורים ותומים: ״אֶרְדֹּף אַחֲרֵי הַגְּדוּד הַזֶּה? הַאַשִּׂגֶנּוּ?״ והתשובה הייתה: ״רְדֹף, כִּי הַשֵּׂג תַּשִּׂיג וְהַצֵּל תַּצִּיל״ (שמואל א,ל,ח).
במבט ראשון נראה שהאורים ותומים הוא כלי נהדר שנחוץ מאוד בכל בית בישראל. כמה דילמות היו נחסכות וכמה טעויות היו נמנעות. היה אפשר לשאול לגבי בחירת מקום לימודים לילד ומקום עבודה לאבא, התאמה של שידוכים והשקעות של כספים.
אך נראה שהתורה לא התלהבה מהרעיון של ׳בוט רוחני יודע-כול׳ שינחה אותנו על כל צעד ושעל. ההלכה קובעת ש״אין נשאלין אלא למלך ולבית דין ולמי שהציבור צריך בו״ (משנה יומא ז,ה). כלומר, האורים ותומים לא נועדו כלל לשאלות פרטיות, וגם כשמדובר בצורך ציבורי מותרת רק שאלה אחת בכל פעם.
מי לוקח אחריות?
המסר ברור: על האדם לקחת אחריות על חייו. להתלבט, לשקול את האפשרויות, להתייעץ ובסופו של דבר להחליט. לא טוב שמישהו אחר יקבע עבורו. גם כאשר שואלים רב הוא בעצם משמש צינור כדי לגלות את דעת התורה ואת רצון השם. את ההחלטה האם לאמץ אותה או לא – על האדם לקבל בעצמו. הבינה המלאכותית התפרצה לחיינו בסערה ומפתה מאוד להפוך את הצ׳ט שלה, שמן הסתם עוד ילך וישתדרג, לסוג של ׳אורים ותומים׳. אך עלינו להיזהר שהוא לא יחליף את שיקול הדעת של האדם ולקיחת האחריות שלו על חייו.
ומה באשר למקום הרבנים? האם קרוב היום שהבינה המלאכותית תהפוך אותם למיותרים? התשובה לכך שלילית, משתי סיבות עיקריות:
א. רב אינו ׳תשובומט׳. עליו לענות לא רק לשאלה אלא גם ובעיקר לשואל. עליו לקחת בחשבון מגוון שיקולים הקשורים בהיכרות אישית עם האדם ועם הסיטואציה, לאור זאת לבחון את ההיבטים ההלכתיים, ומתוך כל זה לייצר הדרכה הלכתית מתאימה. הדבר מצריך סוג של בינה ואינטואיציה שקיימת רק בנפש ובדעת של אדם חי, ולא של רובוט שיודע לעשות חישובים טכניים קרים בהתאם לנתונים שהזינו לו.
ב. חז״ל מלמדים ש״גדול שימושה של תורה יותר מלימודה״ (ברכות ז,א). הערך המרכזי של תלמיד חכם אינו במאגר הידע שבמוחו, אלא בהיותו אדם ש׳חי את התורה׳ ומגשים אותה בהליכותיו. בהיבט הזה שום בוט לא יוכל להחליף תלמיד חכם אמיתי שמגלם בחייו אמונה ושמחה, ענווה ורגישות, חמלה וגבורה.
כה אמר ה-GPT
ואחרי ככלות הכול, אמרתי לעצמי: אם כולם עושים את זה, גם אתה יכול. פניתי אל הבוט, בכבודו ובעצמו, והצגתי לפניו את השאלה: האם הבינה המלאכותית תוכל יום אחד להחליף את הרבנים?
שימו לב מה הייתה תשובתו: ״בעוד שבינה מלאכותית עשתה התקדמות משמעותית בשנים האחרונות, לא סביר שהיא תוכל להחליף לחלוטין רבנים או מנהיגים דתיים אחרים. רבנים ומנהיגים דתיים אחרים מספקים מגוון שירותים מעבר להעברת מידע פשוט או מענה לשאלות. הם משמשים כמדריכים רוחניים, מספקים ייעוץ ותמיכה לבני עדתם, והם עוזרים לטפח תחושת קהילה בקרב חסידיהם. יתרה מכך, הדת קשורה לעתים קרובות מאוד למנהגים ומסורות תרבותיות, שקשה לבינה מלאכותית להבין ולהעריך. בעוד שבינה מלאכותית עשויה לספק הנחיות לגבי טקסטים או מסורות דתיים, היא לא יכולה להחליף במלואה את המגע האנושי וההבנה שמספקים רבנים ומנהיגים דתיים אחרים. עם זאת, בינה מלאכותית עשויה לסייע לרבנים ומנהיגים דתיים אחרים בעבודתם, למשל על ידי סיוע להם לחקור ולארגן מידע, או על ידי אוטומציה של משימות שגרתיות כך שיוכלו להתמקד בעבודה מורכבת ומשמעותית יותר. בסופו של דבר, התפקיד של בינה מלאכותית בדת יהיה כנראה תפקיד של תמיכה והגדלה, ולא תחליף״.
והפעם לא נותר לי אלא להצטרף לדבריו. ■

עוד במדור זה

שש תחנות ממצרים לירושלים

שש תחנות ממצרים לירושלים

המסע אל הר סיני שני‭ ‬הראשונים‭ ‬שקל‭ ‬לזהות‭ ‬את‭ ‬הקשר‭…
9 דברים שחשוב לדעת על השואה

9 דברים שחשוב לדעת על השואה

1. מלחמת הדמיםמלחמת העולם השנייה הייתה הסכסוך הקטלני היסטוריה. 65…
האפיקומן – למה זה לא עובד? 

האפיקומן – למה זה לא עובד? 

‮"‬אתה‭ ‬שואל‭ ‬איך‭ ‬הלך‭ ‬הסיפור‭ ‬עם‭ ‬האפיקומן‭ ‬אצלנו‭ ‬בבית‭?‬‮"‬‭, ‬אמר‭…
לבד...אבל איתו

לבד...אבל איתו

זה‭ ‬קרה‭ ‬בדיוק‭ ‬לפני‭ ‬4‭ ‬שנים‭. ‬מגפת‭ ‬הקורונה‭ ‬השתוללה‭, ‬ופסח‭…
10 דברים שלא ידעתם על פסח

10 דברים שלא ידעתם על פסח

1. מלך החגים פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬היהודי‭ ‬הראשון‭, ‬היחיד‭ ‬בו‭…
מי שמקריב מתקרב

מי שמקריב מתקרב

השנה‭ ‬שמתי‭ ‬לב‭ ‬לתופעה‭ ‬מעניינת‭. ‬כידוע‭, ‬מבין‭ ‬שלושת‭ ‬הרגלים‭, ‬פסח‭…
חייבים לשנות את הקונספציה

חייבים לשנות את הקונספציה

איך‭ ‬קרה‭ ‬שמצווה‭ ‬מתוקה‭ ‬וקלה‭ ‬ליישום‭ ‬מחוללת‭ ‬מחול‭ ‬שדים‭ ‬מלחיץ‭…
עשרה דברים שלא ידעתם על תחפושות

עשרה דברים שלא ידעתם על תחפושות

1. אין חובה להתחפש בפורים הדבר לא מוזכר בגמרא וגם…
להיות פתוח

להיות פתוח

אם מישהו יכנה אותך ׳סגור׳ או ׳מקובע׳ – תיעלב. ובכל…
חמישה דברים שהאויב מבין טוב מאיתנו

חמישה דברים שהאויב מבין טוב מאיתנו

אי אפשר לנצח במלחמה בלי להבין את עקרונות היסוד שלה. …
עשרה דברים שחייבם לדעת על שחרור חטופים

עשרה דברים שחייבם לדעת על שחרור חטופים

1.  להחזיר את לוט זה התחיל לפני 4,000 שנה אצל…
עשרה דברים שלא ידעתם על עמלק

עשרה דברים שלא ידעתם על עמלק

1. לא ייאמן, אבל אנחנו קרובי משפחה עמלק היה בנו…
עשרה דברים שלא ידעתם על עלילות דם

עשרה דברים שלא ידעתם על עלילות דם

1. קניבליזם בבית המקדש? נחזור 2200 שנה אחורה. אנטיוכוס הרביעי…
למה לטיגיסט אין סבלנות?

למה לטיגיסט אין סבלנות?

כרמי חזרה מהגן ועיניה בורקות. היא החזיקה בידיה קופסת פלסטיק…
עשרה דברים שחשוב לדעת על הנצרות

עשרה דברים שחשוב לדעת על הנצרות

במקומות רבים ציינו את חג המולד וחגגו בסילבסטר ובחנויות נצפו…
כשהייתי ילד

כשהייתי ילד

כשהייתי ילד‭ ‬חשבתי‭ ‬שאלוקים‭ ‬נמצא‭ ‬בשמים‭ ‬ורק‭ ‬כשאין‭ ‬לו‭ ‬ברירה‭…
Scroll to Top
גלילה למעלה