בדרך לכותל

הבשורה המרה באתיופיה

בדרך לכותל | מאת ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

בדרך לכותל | מאת ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

בדרך לכותל | מאת ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

השבוע חזרנו לארץ בגעגוע עם חברינו מהמשלחת היקרה איתם זכינו לתור את אתיופיה, בדיוק בשבוע בו חל חג הסיגד.
פגשנו שם אנשים נפלאים, מחייכים, מנומסים, ביישנים, נעימים ומזמינים. רובם חיים בדוחק, בעוני רב ובצפיפות. תיירנו בנופי בראשית פראיים. ראינו עדרים אין-סופיים של בקר שמאיימות עליהם חיות פרא שמתהלכות בטבע באין מפריע. הפתיעו אותנו קופים שקיפצו בין חדרי המלון שלנו. הצטלמנו עם להקות של מאות קופים בעלי רעמת שיער מרשימה שהילכו ללא חשש לצידנו בין גבעות ירוקות בארץ הענקית הזו.
בדרום אתיופיה, על גבול קניה, פגשנו שבטים פגניים, עובדי אלילים, החיים בדיוק כמו לפני אלפי שנים. הם מנותקים מכל סממן של חיי ציוויליזציה, לא מים, ללא חשמל, בלי תקשורת ובלי תשקורת. הם מזכירים וממחישים לנו להפליא כיצד חיו השבטים הכנעניים עובדי האלילים שפגשו אבותינו בארץ ישראל ובמצרים, כפי שאנו פוגשים בפרשות השבוע האחרונות. כבר אז, לפני 4,000 שנה, היו אבותינו ואימהותינו בני אברהם יצחק ויעקב נאורים יותר, חינכו לאמונה בא-ל אחד, גמלו חסדים, שמרו על צניעות, הכניסו אורחים וקיימו אורח חיים ערכי, תרבותי ומתקדם, נס לגויים.

כדי להגיע מעיר לעיר ומדרום לצפון טסנו בטיסות-פנים ארוכות רבות. נשאנו איתנו ספר תורה קטן ומתוק שהבאנו מהארץ. קראנו בו בכל מקום שהגענו. הספר המהודר והמקושט עורר התפעלות ומשך תשומת לב רבה. נפגשנו בגונדר עם קהילת היהודים הגדולה, שרובם נאלצו להתבולל וסבלו מרדיפות ומהשפלות רק בשל היותם יהודים. אף שנולדו לזוגות מתבוללים או מעורבים שימרו רובם מנהגים יהודיים מחמירים הנשענים רק על התורה שבכתב. התורה שבעל פה לא הגיעה לאתיופיה.  אלפיים שנות פסיקה של תנאים, אמוראים, ראשונים ואחרונים פסחו על הקהילה היהודית הנידחת. 

לדוגמה, בשבת ישבו משפחות שלמות בחושך מוחלט ולא השתמשו אפילו באש שדלקה מערב שבת. רק בשנים האחרונות גילו יהודי אתיופיה את הלכות חז"ל והתורה שבעל פה וחוו שינוי ניכר בחיי היחיד והקהילה. כיום נשארו באתיופיה כעשרת אלפי בני הקהילה, מתבוללים בקשת רחבה של קרבה ומרחק, והם זקוקים לחיבוק חם, לתמיכה, לאהדה ולגיור ארץ-ישראלי אורתודוקסי ארוך, רציני ומסודר.
זכינו לחוויה מיוחדת כשהתארחנו בבית חב"ד באדיס אבבה, פינת חמד חמה ופתוחה לכל יהודי. בני משפחת אליהו, השליחים המסורים, מתמודדים בתנאים קשים יותר משבע שנים כדי לספק לכל יהודי ארוחה חמה טעימה וכשרה ותפילה בבית הכנסת. במאור פנים סיפרו לנו הזוג אליהו על החיים בארץ הרחוקה, מנותקים מציוויליזציה, ללא בית ספר או גן של יהודים, ללא מכולת או מאפייה כשרה. 

עופות הם שוחטים בעצמם, ואת יתר המוצרים הם מביאים מהארץ. מסירות נפש ממש.

בעוד אנו שוהים בבית חב"ד, באדיס, קיבלנו בשורה קשה ומרה על הסתלקותה לגנזי מרומים של גיסתי,

ד"ר שלי גולדברג ע"ה. שלי הייתה מומחית בחסידות ובתורת חב"ד וכתבה מחקר עמוק לדוקטורט שלה על הישארות הנפש בתורת הרבי. חב"דניקים רבים היו באים לשאול אותה שאלות על צפונות תורת חב"ד, והיא הייתה מפליאה בתשובותיה הספוגות בידע עצום ובבקיאות מופלאה. שלי הייתה אישיות רוחנית עדינה, רגישה ומתחשבת, כולה נתינה וחסד. שלי הייתה עטופה בענווה עצומה, שילוב של טוב לב מיוחד עם גאונות וידע נרחב מאוד ביהדות ובצפונות השפה העברית ובהשכלה רחבה מאוד. היה לה זיכרון פנומנלי. לשיחות ולשיעורים הרבים שנתנה באו מגוון מעריצים. קהלים עצומים ישבו שעות פעורי פה ושתו בצמא את חוכמתה ותבונתה. חילונים ודתיים, צעירים ומבוגרים, דוקטורים ובני ישיבות,

 נשים וגברים, כולם באו שוב ושוב ליהנות, להחכים, להרחיב את הדעת ולהתקרב ליהדות בזכות ידיעותיה, שתובלו בחוש הומור חינני, שהיה אופייני רק לה. שלי קירבה ליהדות באהבה ובמאור פנים את שוחריה הרבים, שועי עולם, אומנים, ידוענים, זמרים וזמרות, אנשי עסקים, סוחרים, משפטנים, כלכלנים ובעלי מלאכה, והקסימה אותם בטוב ליבה האמיתי העמוק והטהור. היא אהבה כל אדם והשתדלה מאוד לסייע לכל נצרך. היא הקדישה ימים ולילות לשיקום נפגעי טרור מצומת בית ליד ובכלל, וחיזקה נפגעי תאונות דרכים וכל נצרך. שלי הטתה אוזן קשבת לכל מי שהיה זקוק להקשבה, למילה טובה, לעצה ולחיזוק. על עצמה דילגה. היא לא הייתה חשובה לעצמה, כאילו לא הייתה קיימת. בביטול עצמי טבעי ומעורר השראה נתנה את כל כולה למשפחתה המופלאה שגידלה לתפארת עם משה אחי הי"ו, לילדיה המקסימים יבדל"א, אורי, דוד, אסף ומאיה, לנכדים המתוקים, לחברים, לתלמידים ובעצם לכולם. 

בשנים האחרונות חלתה במחלה קשה, והיא בשיא כוחה. נתנה את כולה, ממש את כולה, עד שעלתה בסערה השמיימה, כאילו מפילה מחיצות ונותנת דרור לנשמתה הגדולה להמשיך ולרחף מעל אהוביה, חברים כל ישראל. תהא נשמתה צרורה בצרור החיים.

הקבוצה שלנו החליטה לתרום לבית חב"ד סידורים וחומשים די הצורך. כמו כן הבטחתי לסייע בלי נדר לגייס עוד ספר תורה כשר, שחסר באתיופיה כל כך. אם מישהו מהקוראים יכול לסייע בתרומה של ספר תורה לבית חב"ד לעילוי נשמת ד"ר שלי גולדברג ובתרומת עוד ספר לקהילות היהודיות באדיס ובגונדר, תבוא עליו ברכה. אנא צרו עימי קשר במייל: manager@pisrael.com.

עוד במדור זה

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

01‭ ‬ מזג‭ ‬האוויר‭ ‬הירושלמי‭ ‬הנפלא‭ ‬הזמין‭, ‬בשבת‭ ‬האחרונה‭, ‬יהודים‭…
עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

01‭ ‬ שבת‭ ‬מברכים‭ ‬חודש‭ ‬ניסן‭. ‬שמש‭ ‬אביבית‭ ‬מלטפת‭ ‬את‭…
כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

01 שבת‭ ‬‮'‬פרשת‭ ‬פרה‮'‬‭ ‬בכותל‭, ‬כהכנה‭ ‬לעבודת‭ ‬הכוהנים‭, ‬וכהתעוררות‭ ‬לפני‭…
תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

01 שבת‭ ‬זכור‭ ‬בכותל‭, ‬היא‭ ‬חוויה‭ ‬מיוחדת‭ ‬ומרגשת‭. ‬ אני‭…
חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

01 כששרו‭ ‬של‭ ‬חורף‭ ‬נאבק‭ ‬עם‭ ‬שרו‭ ‬של‭ ‬אביב‭ ‬אנו‭…
ורק חרבונא נעלם

ורק חרבונא נעלם

01 שבת‭ ‬סגרירית‭ ‬עברה‭ ‬על‭ ‬כוחותינו‭. ‬עובדי‭ ‬העירייה‭ ‬החרוצים‭ ‬הספיקו‭…
לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

01כשהאביב מציץ בין העננים הכותל מתמלא במתפללים. בשבת כי תשא,…
את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

01בשבת קודש תצווה, מזג האוויר המתון הזמין אורחים רבים לכותל.…
שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

01מזג האוויר החורפי אתגר את שוחרי הכותל, אך לא מנע…
בדרך להר המוריה

בדרך להר המוריה

01 המים להם חומהבדרכי לכותל, בשבת ראש חודש אדר א׳,…
משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

01שבת מברכים חודש אדר א׳. 4 חודשי מלחמת מצווה. ארובות השמים…
מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

01שבת חורפית בעיצומה של מלחמה. הרוחות יבבו במשך כל הלילה…
טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

01הדיווח על תפילות השבת בכותל מגיע אליכם , לצערי, באיחור…
בלילה‭ ‬שאחרי

בלילה‭ ‬שאחרי

01 בשבתות‭ ‬של‭ ‬מלחמה‭ ‬הכותל‭ ‬עובד‭ ‬שעות‭ ‬נוספות‭. ‬בולטים‭ ‬מאד‭…
והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

01 מה‭ ‬נורא‭ ‬המקום‭ ‬הזה‭. ‬אסורה‭ ‬נא‭ ‬ואראה‭ ‬את‭ ‬המראה‭…
ותן שיחזור שוב לביתו…

ותן שיחזור שוב לביתו…

01שבת בר מצווה למלחמה. החורף הופיע בגדול. ויולך ה׳ רוח…
Scroll to Top
גלילה למעלה