טור אורח

הדף היומי של כולם

הלל שליט וישראל קלאר

הלל שליט וישראל קלאר

מה משותף לילד בן עשר מהיישוב בני דקלים, חמשוש מישיבת ישל"צ ומבוגר מניו יורק? הרב מאיר שפירא. מיזם הדף היומי שייסד הרב שפירא חוגג 100 שנים להיווסדו, ומצליח לגעת במגוון יהודים בארץ ובעולם • "הילדים הקטנים שלי מגיעים קבוע לשיעורים. הלומד הכי צעיר הוא בכיתה ד וגם הוא גומר מסכתות״

מהו סודו של הדף היומי? איך הוא מצליח לסחוף אחריו כל כך הרבה לומדים, שכל אחד שונה מחברו? אולי זהו סוד הקביעות, אולי הידיעה שאותו דף נלמד כאן בישראל וגם מעבר לים, אולי העובדה שמדובר בגמרא העתיקה העוברת מדור לדור – מה שבטוח, הציבור מצביע ברגליים ובראש, ולומד.
לימוד הדף היומי הפך להיות הטרנד ה'חם' בעולם היהודי בכלל ובארץ בפרט. כמעט אין בית כנסת שאין בו לפחות שיעור דף יומי אחד, ובכל מקום אפשר לראות גמרות מפוזרות של המסכת הנלמדת.
אז איך הכול התחיל? הדף היומי נוסד לפני 100 שנה על ידי רבי מאיר שפירא מלובלין. הרב שפירא הכריז על הרעיון החדשני במסגרת הכנסייה (כנס) הגדולה הראשונה של תנועת אגודת ישראל בפולין בשנת 1923, לאחר שנועץ בחפץ חיים ובאדמו"ר מגור, האמרי אמת. רבי מאיר שפירא מלובלין, שלא זכה לילדים, אמר כי יש לו שני צאצאים: לימוד הדף היומי וישיבת חכמי לובלין. עם השנים הצטרפו עשרות אלפי לומדים לדף היומי, וכיום יש אלפי שיעורים בדף היומי ועשרות אלפי לומדים.
היתרון שבמסגרת הדף היומי הוא הקביעות הברורה שמאפשרת להתמיד גם במקביל למירוץ החיים המתמשך. "מלבד לערך הגדול שבלימוד גמרא, בלימוד הדף היומי נוצרת תנועה חזקה בנפש של קביעות, של התמדה ושל כניסה לעולם המושגים הרחב של הגמרא, לכלל הלומדים ובפרט לנוער. בלימוד הגמרא יש מפגש עם עולם שלם של בית המדרש בבבל", אומר חיים, לומד ותיק של הדף היומי.
הדף היומי – גרסת ה'תשפ"ד
אחת הדרכים הנפוצות ללימוד הדף היומי היא 'פורטל הדף היומי', אתר אינטרנט המרכז עשרות אלפי שיעורים וחומרי עזר ללימוד הדף היומי. לפורטל הדף היומי יש גם אפליקציה עם כ-200 אלף הורדות, ובין המשתמשים מאות ואלפי בני נוער שנעזרים בה ללימוד. מנהל פורטל הדף היומי ומייסדו הוא הרב הראל שפירא, שהסכים לחשוף מה הוביל להקמתו.
איך עבר הדף היומי מדפי הגמרא אל מרחבי הרשת?
"במהלך השנים שבהן לימדתי גמרא בישיבת ההסדר בחיפה, ולאחר מכן כשלימדתי דף יומי בישיבת הר עציון, הכנתי מעת לעת, כשהתעורר צורך בכך, דפי עזר ודפי העשרה ללומדים. כשהצטבר חומר רב, לפני למעלה מעשור, צץ הרעיון להעלות ולרכז דפים אלו באתר אינטרנט קטן שהקמתי לשם כך, כדי שהדברים לא ילכו לאיבוד ואולי אף שישמשו לומדים נוספים", הוא מתאר.
אלא שהרב שפירא לא חלם שהביקוש לחומרי העזר שלו יהיה רחב כל כך. "במהלך הזמן קיבלתי תגובות ובקשות מפתיעות מגולשים בנוגע לדפים אלו, וכך נוכחתי לראות את העוצמה שבפרסום ברשת האינטרנט. לאט לאט חשבתי שאפשר לנצל את הרשת עבור פרסום חומרי לימוד רבים של אנשים ושל ארגונים נוספים, וכך התגבש אצלי הרעיון להקים את פורטל הדף היומי. אגב, באופן דומה, זהו בדיוק גם הרקע להקמת אתר אינטרנט אחר שהקמתי ללומדי סמיכה לרבנות".
ציפית שזה יגיע לתפוצה כל כך גדולה?
"ממש לא, זה מעל ומעבר למה שיכולתי לדמיין, ולמעשה כמעט בכל יום אני מופתע מחדש מהתפוצה של האתר כאשר אני נחשף לפניות נוספות ומפתיעות".
מה התוכניות להמשך?
"יש עוד הרבה מה לפתח באתר ובאפליקציה, וגם עוד הרבה חומר לימודי להוסיף. הרשימה באמת עוד ארוכה מאוד מאוד ומגוונת".
בין התגובות והסיפורים שהגיעו אליו מציג הרב שפירא דוגמא טרייה: "לפני כמה ימים מישהו כתב 'יש לי קביעות ללמוד עם הבן שלי בישיבה שלו פעם בשבוע. קצת קשה לעשות זאת מניו יורק, שם שהיתי באותו זמן, וסיכמנו שנלמד דרך המחשב. הוא פתח שיחת ועידה כדי שנוכל ללמוד ואמרתי לו שאין לי גמרא במשרד. הוא אמר לי מה הבעיה. תפתח דרך פורטל הדף היומי. הוא אמר ואני עשיתי והיה מצוין'", מתרגש הרב שפירא.
כמה לומדי דף יומי יש להערכתך?
"שאלה קשה, הרבה שואלים את זה…", הוא מחייך. "לאפליקציה יש כ-200,000 הורדות (של אנשים שנכנסו לחנות האפליקציה וחיפשו אפליקציה על גמרא ודף יומי), אז אולי זה יכול לתת כיוון מסוים. בכל אופן, לפי ניתוחי סטטיסטיקה שונים שביצענו, נראה לי שיש כ-90,000 לומדי דף יומי באתר ומספר זהה בחו"ל. סך הכול 180,000 לומדים". הוא מסכם.
זה נוער זה?
בשנים האחרונות ישנה תופעה חדשה שצוברת תאוצה אך מדוברת פחות: נערים שמחליטים מיוזמתם האישית ללמוד דף יומי מעבר למסגרת הלימודים הרגילה. התופעה מונה כבר אלפי נערים, שלומדים מדי יום את הדף היומי בארץ ובעולם באמצעות שיעורים, בקבוצות או אפילו לבד.
"יש קושי גדול לחבר את הנוער ללימוד גמרא", מתאר הרב שפירא מציאות לא פשוטה, "אבל אולי במסגרת של הדף היומי, שהיא מסגרת 'התנדבותית' ולא חלק מחובות הלימודים בתיכונים, אולי זה מה שמסייע לכך שיש נוער שמצטרף ללימוד. גם תחושת ההספק נותנת המון – עוד דף ועוד דף כל יום, וסיומי מסכתות אחת לכמה זמן. כמובן שאם מלמדים טוב וברור – אז התלמידים נמשכים ללימוד".
איך מצליחים להתמיד בדף יומי? בני נוער וכלל הציבור.
"זה 'שם המשחק', חייבים להתמיד ולא לצבור פיגור", מדגיש הרב שפירא. "זה חייב להיכנס לסדר היום באופן קבוע, כמו אוכל, תפילה ושינה. אין פטנטים שאני מכיר… אולי לימוד בחברותא או בקבוצה עוזר מאוד להצליח בהתמדה".
כחלק מאירועי 100 שנה לדף היומי מקיימים מנהלי הפורטל מספר אירועים, וביניהם שבת ללומדי הדף היומי במלון בירושלים, וכן הקדשת ההקפות השניות בבית הרב קוק עבור הלומדים. בנוסף הוצאו חולצות, מדבקות וסימניות לעידוד הלימוד.
"בגמרא יש הכול"
הרב חגי מלר מרכז את לימוד הדף היומי ביישוב בני דקלים. במסגרת התוכנית כ-40 תלמידי כיתות ו-ח מתכנסים בשעה 19:15 מדי ערב, ובמשך 45 דקות עד תפילת ערבית לומדים את הדף היומי.
"מישהו ביישוב רצה לפתוח שיעור למבוגרים, ולא רצינו לפגוע בשיעורים הקיימים ולכן הקמנו שיעור לנערים", מספר הרב מלר על ימי פתיחת השיעור. "תוך כמה ימים היזם עזב את התוכנית אבל מאז אנחנו ממשיכים. התוכנית קיימת יותר משש שנים ובמסגרתה לומדים בני כיתות ו-ח את הדף היומי. גם אם לא מספיקים את כל הדף אנחנו מקפידים את הדף היומי לפי התאריך".
לדברי הרב מלר הילדים מתייצבים ללימוד: "החבר'ה מגיעים בצורה מפליאה מדי ערב, ואנחנו משלבים גם שלושה טיולים ופעילויות במהלך השנה. הרעיון הוא לחבר את הלימוד ואת התורה לחיים, לסביבה ולארץ – וליצור חיבור מעבר ללימוד".
הצעירים מתחברים לדף היומי בגלל האווירה שמסביב?
"כן, זה יוצר מין 'יוקרה' מסביב לדף יומי, זה כבר מושג, ובאמת אני רואה בזה ערך מוסף כמשהו שגורם להם להגיע".
הרב חושב שהם מבינים את הלימוד?
"כל דבר אפשר לפשט ולאפשר להם להבין, לפחות בצורה חלקית. כל אחד מבין יותר או פחות, כל אחד קולט משהו מהמושגים ומהאווירה, ויש חשיבות מיוחדת לחיבור ולשייכות".
למה בחרתם דווקא בדף יומי ולא בלימודים אחרים?
"בגמרא יש הכול. יש בגמרא חשיבה מופשטת, מושגים, סיפורים, אקשן וערך מוסף לדברים אחרים. כל אחד יכול למצוא בזה חלק. יש בגמרא משהו עשיר שכל אחד יכול למצוא את המקום שלו. לא בטוח שלימוד גמרא הכי מתאים, אבל העובדה שיש קביעות של הישג זה המפתח ללימוד הזה".
מה גיל הלומד הכי צעיר אצלכם?
"הילדים הקטנים שלי מגיעים קבוע לשיעורים, והלומד הכי צעיר הוא בכיתה ד וגם הוא גומר מסכתות. גם אם הוא לא מבין הכול הוא קולט מושגים, ויש לו יכולות הבנה נוספות".
דף יומי לילדים: עשה ולא תעשה
הרב מלר מסביר כי כדי ליצור קבוצת ילדים משמעותית שלומדת דף יומי בקביעות צריך עזרים נוספים. "צריך עוד דברים מסביב. מאוד עוזר להביא משהו שמושך את החבר'ה להגיע, כי רק ללמוד דף גמרא מדי לילה זו לא משימה קלה. בנוסף, צריך לשתף את ההורים ברעיון כדי שירצו. צריך גם לפשט דברים ולמצוא את הנוח, את הנעים ואת המצחיק. צריך חוש לדבר הזה וזה לא מתאים לכולם".
עם אלו אתגרים נוספים צריך להתמודד?
"בנושאים שבינו לבינה לפעמים זו דווקא הזדמנות להעביר דברים בצורה נקייה. מאוד חשובה גם ההתמדה. אני תמיד אומר שמבוגר שמשתעמם נרדם, אבל ילד שמשתעמם מביא את ההרגלים שלו מבית הספר – ולכן צריך לעזור לו להבין שהוא לא חייב לבוא. למרות שזה נשמע לא רלוונטי יש לפעמים התמודדות עם משמעת", הוא מודה.
הלימוד בגיל צעיר יגרום לחיבור לתורה בהמשך או להפך?
"אני רוצה להאמין שכן וחושב שכן". על היתרון בלימוד שלהם, מספר הרב: "זה היתרון של המערכת – שהיא לא כפייתית. כשהילד שואל את עצמו למה הוא מגיע הוא עונה שזה כי הוא רוצה. הוא מתרגל לזה שזה כנראה משהו שמעניין ונכון לעשות".
איך הרב רואה את לימוד הדף היומי בעוד 20 שנה?
"לפי איך שזה נראה עכשיו התופעה תתרחב, גם אצל נערים – למרות שמבחינת היכולות הקוגנטיביות זה לא הכי תפור על נערים בגיל כזה. יש משהו מיוחד בגמרא שממגנט", מסכם הרב מלר.
היוזמה של הישל"צניקים
בישיבת ירושלים לצעירים (ישל"צ), אחת מישיבות הדגל של הציונות הדתית, החליטה קבוצת תלמידים לקחת את הטרנד צעד אחד קדימה: "כשהתחיל הסבב של לימוד הדף היומי לפני שלוש שנים, עשינו יחד כמה חבר'ה קמפיין פרסומות מאסיבי לעידוד הצטרפות ללימוד הדף היומי. כמעט ולא הייתה פינה בישיבה שלא תקענו בה לפחות שתי פרסומות שונות..", מספר אברהם-יצחק, בוגר הישיבה.
"בהמשך גייסנו תרומות וארגנו 'סיום' בשרי ומכובד בסוף כל מסכת. הגענו עד ל-150 לומדים מתוך כ-250 תלמידי הישיבה, שלמדו מרצונם החופשי, לא במסגרת הישיבתית. הישיבה תמכה, עודדה ועזרה – אבל בסופו של דבר זו הייתה יוזמה שבאה מהחבר'ה ומתוחזקת על ידם. אין שום סיבה שבאף ישיבה אחר לא יעשו את זה גם", הוא קורא לשאר בני גילו.
אברהם יצחק מתאר בפנינו את הקשיים בלימוד: "כשהגענו למסכת יבמות, היו כמה סקפטיים שאמרו שאין מצב שחמשושים (תלמידי כיתה ט) יצליחו לגמור את המסכת, אבל עם הרבה השקעה, עידוד ומוטיבציה, כמות מכובדת של חמשושים הצליחה בסופו של דבר ללמוד את מסכת יבמות ולסיימה מרצונם החופשי", הוא מתגאה.
בישל"צ מוציאים מדי שנה חולצה מיוחדת עבור לומדי הדף היומי בישיבה, במטרה להנכיח את אווירת הלימוד בכל מקום.
מאיפה אתה חושב שיש לחבר'ה את המוטיבציה ללמוד?
"אני חושב שהלימוד מגיע מתוך אווירה שזה הדבר הכי טוב לעשות. כמעט בכל שעה נתונה ביום או בלילה אפשר למצוא חבר'ה בבית מדרש לומדים, זה נותן אווירה ורצון להיות חלק. נכון, להקריב את הפסקת הצהריים בשביל ללמוד דף יומי יכול להיות קשה, אבל כשבית המדרש מלא ב-60 חבר'ה, זה נותן רצון ללמוד גם", הוא מסביר.
האם זה השפיע לטובה גם על ציוני הבגרות בגמרא?
"הבגרות בגמרא היא לא כל כך סיפור. בעוד בבגרות נבחנים על 20 דפים, פה החבר'ה למדו מעצמם יותר מ-300 דפים".
מה הייתם ממליצים לחבר'ה מישיבות אחרות שרוצים לחזק את לימוד הדף יומי אצלם בישיבה?
"אנחנו לא מתיימרים להבין", אומר אבישי גרין, עוזר לרכז הדף היומי, "אבל אני חושב שהנקודה העיקרית היא שצריך שהחבר'ה יבינו את החשיבות של לימוד הגמרא. אצלנו ב"ה זה היה קל כי לכולם היה ברור שחשוב ללמוד גמרא ושהם רוצים ללמוד הרבה, היה צריך רק לתת להם קצת מוטיבציה..", הוא מחייך.
"אמר רבי שמואל בר נחמני א"ר יונתן: כל המלמד בן חברו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו", (סנהדרין יט, ב). אין ספק כי לומדי הדף היומי הרבים והמגוונים מסבים נחת רבה לרב מאיר שפירא, שמפעל חייו ממשיך בעוז גם לאחר 100 שנה. ■

עוד במדור זה

ניסן‭ - ‬לנהוג‭ ‬מחוץ‭ ‬לקופסא‭ ‬

ניסן‭ - ‬לנהוג‭ ‬מחוץ‭ ‬לקופסא‭ ‬

לפני‭ ‬מספר‭ ‬שנים‭ ‬יצאה‭ ‬חברת‭-‬המכוניות‭ ‬היפנית‭ ‬‮'‬ניסאן‮'‬‭ ‬במסע‭-‬פרסום‭ ‬מבריק‭ ‬ויצירתי‭,…
התורה‭ ‬חסה‭ ‬על‭ ‬הממון

התורה‭ ‬חסה‭ ‬על‭ ‬הממון

01‭ ‬טבעו‭ ‬של‭ ‬האדם‭ ‬לאהוב‭ ‬את‭ ‬ממונו‭, ‬עד‭ ‬כדי‭ ‬כך‭…
נגישות לאחר המלחמה

נגישות לאחר המלחמה

את הטור הזה אני כותב לאחר ניסיונות מרובים של שמואל…
לדמותו של הרב פרופ׳ זכריה דור-שב זצ״ל

לדמותו של הרב פרופ׳ זכריה דור-שב זצ״ל

הרב פרופסור זכריה דור-שב זצ״ל נלקח לבית עולמו בז׳ שבט…
היה חכם, לא רק צודק

היה חכם, לא רק צודק

היה חכם, לא רק צודקשבע שמות היו לו ליתרו ואחד משמותיו…
אין כמו נוסטלגיה

אין כמו נוסטלגיה

השבוע באופן ספונטני יצא לי לדבר עם כמה נשים ולהעלות…
גאולה‭ ‬שלימה

גאולה‭ ‬שלימה

ארבע‭ ‬פעמים‭ ‬אנו‭ ‬מוסיפים‭ ‬בתפילה‭ ‬את‭ ‬הביטוי‭ ‬‮"‬שלימה‮"‬‭. ‬בסיום‭ ‬התפילה‭…
אפרים ומנשה

אפרים ומנשה

הבכור והנבחר לא תמיד הולכים שלובים כאחד במקרא, ופעמים רבות…
יעקב ויוסף

יעקב ויוסף

כשבקש יצחק אבינו לירד למצרים התגלה אליו הקב״ה ואמר לו:…
נר חנוכה כבתה אין זקוק לה

נר חנוכה כבתה אין זקוק לה

הראי״ה בספרו ״עין איה״ (שם) מסביר את ההבדל בין נר…
להגיד להם תודה

להגיד להם תודה

השבוע כולנו ב״ה זכינו לשמוח בפעימות הראשונות של החזרת החטופים…
גאון קדוש ונורמלי

גאון קדוש ונורמלי

איך קטן כמוני יכול לכתוב על הגדול בענקיםקשה להקיף דמות…
געגועים

געגועים

עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים ואיש משענתו בידו מרוב…
מוסר מלחמה – חישוב מסלול מחדש

מוסר מלחמה – חישוב מסלול מחדש

מדוע נזף הגנרל האמריקאי בקצין הישראלי על מוסר המלחמה של…
חובתנו לנצח

חובתנו לנצח

הקב"ה הכניס אותנו לאירוע היסטורי וחשוב לנו לנסות להבין את…
שבוע מילוט זוגי

שבוע מילוט זוגי

בקורס טיס, הלוא הוא אחד הקורסים היוקרתיים של צה"ל יש…
Scroll to Top
גלילה למעלה