אורי שכטר

ישמע בזיונו ידום וישתוק

לא רק שצרכים לשתוק כשמישהו מבזה אותך, אלא יש לך כוח מיוחד באותו רגע לבקש בקשות. עצמתי את עיני ואמרתי בלבי “בורא עולם אני מקבל את הביזיון הזה באהבה ומבקש ממך שתמצא כבר חתן ל...”

לפני כמה שנים נסעתי עם משפחתי מראש צורים לחוף הים באשדוד.
כשהגענו למחסום הל”ה שיורד מגוש עציון לכיוון השפלה, עצר אותנו המאבטח במחסום והתחיל לתחקר אותנו כאילו מינימום היינו איזה רכב של מחבלים בארגון דאע”ש. הוא שאל: “מאיפה אתם?” עניתי “מראש צורים”, הוא המשיך ושאל: “לאן אתם נוסעים?” עניתי לו “לים”.
המאבטח המשיך והמשיך בשאלות אין סופיות, והשיא היה כשבשלב מסוים אשתי קיבלה שיחת טלפון וענתה לשיחה והוא התחיל לצעוק עלי: “מה זו החוצפה הזאת? למה היא מדברת בטלפון כשאני מדבר איתכם?”. הדם עלה לי לראש והרגשתי מבוזה עד עפר, ללא הילדים, שהרגיעו אותי מאחור, לא בטוח שהייתי מצליח לעצור את עצמי.

במקרה זה לא הצלחתי להתגבר ולעמוד בניסיון שבורא עולם זימן לי.
אספר סיפור נוסף
לפני כמה שנים ישבנו בביתם של חברים טובים. אחותה של חברתנו התווכחה עם בעלה מתי הם נפגשו בפעם הראשונה.
שמעתי את הויכוח ואמרתי להם: “תפסיקו להתווכח אני אגיד לכם מתי נפגשתם בפעם הראשונה”. סיפרתי להם שהתפללנו עליה רבות, שתמצא את בן זוגה (מכיוון שהיא נשקה כבר לגיל 40).
יום אחד לקראת סוף החופש הגדול לקחנו את ילדינו לקנות את כל הציוד הדרוש להם לבית הספר לקראת שנת הלימודים הקרבה ובאה. את הקניות עשינו בחנות מוצרי כתיבה בקניון הדר שבשכונת תלפיות בירושלים. בתום סיבוב ארוך בחנות, כשכל אחד מהילדים מילא את סלו בדברים שהוא צריך, ניגשנו לקופה. התור לתשלום בקופה היה ארוך מאוד.
כשהגיע תורנו, שמתי את הדברים הרבים על הדלפק, במשך דקות ארוכות המוכר חישב את החשבון וכמה אני אמור לשלם על כל הדברים. בינתיים התור מאחורי הולך ומתארך. כשהמוכר סיים את החשבון הגשתי לו את כרטיס האשראי והוא ניסה להעביר אותו מספר פעמים רב ללא הצלחה. באותם הרגעים הרגשתי בגבי את מבטי האנשים חסרי הסבלנות והתחלתי מעט להזיע במבוכה. נתתי למוכר כרטיס אשראי נוסף וגם אותו הוא לא הצליח להעביר בהצלחה.
המוכר הסתכל עלי בכעס רב וצעק “אם אין לך כסף, למה אתה בא לקנות. אתה לא שם לב שאתה מעכב את כולם!”.
הילדים הסתכלו עלי במבט מבויש, ואני הרגשתי מושפל עד עפר.
לא יודע מאיפה זה בא לי, באותו רגע נזכרתי בתורה של רבי נחמן מברסלב: “ישמע בזיונו ידום וישתוק”. לא רק שצרכים לשתוק כשמישהו מבזה אותך, אלא יש לך כוח מיוחד באותו רגע לבקש בקשות. עצמתי את עיני ואמרתי בלבי “בורא עולם אני מקבל את הביזיון הזה באהבה ומבקש ממך שתמצא כבר חתן ל…”.
הסתכלתי על הזוג שהתווכח ואמרתי להם: “באותו שבוע אתם נפגשתם”.
הם בדקו אותי ואכן צדקתי.
ברוך ה’ לזוג הזה כבר שלושה ילדים.
מאיפה מגיע הכוח המיוחד הזה לברך מישהו דווקא בזמן הביזיון ושהברכה אכן תתקיים וירד שפע כזה גדול לעולם?
בימים אלה של חודש מרחשוון אנחנו מתפללים לגשם ולשפע, לתפילה על הגשם אנחנו קוראים “גבורות גשמים”. מה הקשר בין גבורה לגשם?
כתוב במסכת תענית: “גבורות גשמים משום שיורדים בגבורה”. הכוונה שהגשמים יורדים בשליטה, במתינות ובדיוק.
גבורה אמיתית ביהדות היא שליטה “איזהו גיבור הכובש את יצרו”. כשבורא עולם מנסה אותנו, הוא לא מעוניין לענות אותנו. אלא מטרת הניסיונות היא כדי שנתקן את דרכנו. ברגע שאנחנו מתגברים על עצמנו ועומדים בניסיון אז יכול להגיע השפע, בתוך הניסיון מסתתר הנס.
שנזכה בחודש כסלו, חודש הגבורה והניסים, הבא עלינו השבוע, להתגבר על הניסיונות ולראות ניסים גדולים.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…