צבי סוכות

מבצע צפון השומרון תחילה

צבי סוכות

צבי סוכות

עורך גילוי דעת

צבי סוכות

צבי סוכות

עורך גילוי דעת

עורך גילוי דעת

בשבוע האחרון ביקרתי ביישוב אבני חפץ שבצפון מערב השומרון. היישוב שמתפתח בצעדי ענק סמוך לכביש 6, ממוקם מרחק של פחות מחצי שעה מנתניה ויש בו קהילה תוססת מכל הגילאים. בשנים האחרונות זוגות צעירים רבים בני המגזר בחרו לקנות את ביתם דווקא ביישוב שבקצה השומרון.
מאות יחידות דיור נבנות שם בקצב מסחרר, מרכזים מסחריים, פארקים ומוסדות לימוד. אפילו אזור תעשייה ענק, 'בוסתני חפץ', עם קרוב ל-1,000 דונם תעשייה אמור לקום בזמן הקרוב סמוך ליישוב.
כמעט שום דבר לא הכין את תושבי היישוב לחודש האחרון. לא פחות מארבעה פיגועי ירי התרחשו בתוך חודש מסביב ליישוב. בפיגוע האחרון עמד מחבל בכביש הגישה ליישוב וירה לעבר מספר רכבים. תושבת היישוב שניסתה לדווח לצבא נתקלה בחוסר קליטה מוחלט של חברת הסלולר במקום, ונאלצה להמשיך בנסיעה עד למקום עם קליטה כדי שתוכל לדווח על הפיגוע. בחסדי שמיים, למרות פגיעת הכדורים ברכבים, הפיגוע נגמר ללא נפגעים בגוף, ובשבת האחרונה חיסל צה״ל את חוליית הטרור בעת שהסתתרה בטול כרם הסמוכה.
אבני חפץ לא לבד. בשנתיים האחרונות פיגועי הירי בצפון השומרון הפכו תדירים יותר ויותר. מאז גורשו היהודים מצפון השומרון נוצר 'אקס טריטוריה' בכל השטח המשתרע מדרום בין טול כרם שבשרון לבין חמרה שבבקעה, ועד הגלבוע ואום אל-פאחם מצפון. שטח עצום שבו אין יישובים יהודיים ואף לא בסיסים צבאיים. ילד ערבי שגדל במרחב הזה ב-18 השנים האחרונות יכול להעביר את חייו כמעט מבלי לפגוש אף פעם בחייל צה״ל או ביהודי.
עם השנים בשל חוסר הנוכחות הצבאית בשטח הרשו לעצמם המחבלים להסתובב בגלוי עם כלי נשק ולנוע איתם בצירים. הנשק שזרם לאזור בכמויות אדירות נאמד היום ביותר מ-100,000 כלי נשק שמפוזרים בין חמולות שונות, ורובו לא למטרות טרור. זו גם הסיבה שצה״ל בחר במודע כמעט ולא להתעסק בתופעה המעצימה של אחזקת כלי הנשק במרחב.
בשנתיים האחרונות זה התחיל לזלוג. במהלך מעצרים שגרתיים בג'נין ובשכם לוחמי צה״ל נתקלו פעם אחר פעם בירי לעבר הכוחות. אם עד לפני שלוש שנים כוחות צה״ל נתקלו בעיקר בבקבוקי תבערה ובאבנים, בשנתיים האחרונות ירי הפך לדבר שבשגרה. וכשהמחבלים מתרגלים להפעיל את כלי הנשק נגד חיילי צה״ל וחמאס משלם כסף למי שמבצע ירי על מוצבים ובסיסים – הירי מתחיל להגיע מתוך השטח לעבר המחסומים, ומשם בשנה האחרונה לכל השטח העוטף של צפון השומרון.
יישובי גב ההר בדרום, אבני חפץ שבמערב, מבוא דותן, שקד ומעלה גלבוע מצפון, והצירים העוטפים את האזור, הפכו גם הם ליעד מועדף לפיגועים. בהיעדר מחסומים, כל מחבל שמבצע פיגוע ב'עוטף צפון השומרון' יודע כי היכולת שלו לבצע פיגוע ולהיעלם בעומק השטח קלה בהחלט. למעט אבטחת ישיבת חומש אין לצה״ל כוחות שיתפסו אותו בעומק השטח, ולכן האזור הזה הפך ליעד מועדף לפיגועים.
כמעט חצי מהנרצחים בפיגועים בשנה וחצי האחרונות היו כתוצאה מטרור שמקורו בצפון השומרון. יחד עם ההבנה שאת הדירקטיבה הכוללת בת עשרות שנים שלפיה התנהלה מערכת הביטחון קשה לשנות ביום אחד, אנו מנסים לדחוף בטווח הזמן המיידי למבצע צבאי רחב בצפון השומרון. מבצע שבדומה לחומת מגן בכפוף לשינויי הטכנולוגיה מ-2002 יצליח לעצור את תשתית הטרור בצפון השומרון.
המבצע הזה הכרחי ולא סותר מהותית את דירקטיבת הביטחון שלפיה התנהלה ישראל בשנים האחרונות. הוא אולי יתמשך לאורך זמן ולא ייגמר תוך ימים בודדים, וארגוני הטרור מצפון ומדרום יחושו לעזרת אחיהם להילחם בישראל, אבל צריך לזכור שחולשה גוררת חולשה וחוזקה גוררת חוזקה.
זו הסיבה שחבריי ואני דוחפים בתוך הקואליציה ליזום פעולה נרחבת – כי אם נילחם ביד קשה בטרור שמגיע מצפון השומרון – המסר יחלחל בכל הגזרות, וגם בגזרה הזאת יבינו שמדינת ישראל ערוכה להכות בהם ביד קשה. ■

עוד במדור זה

האמונה ניצחה

האמונה ניצחה

01ראש הממשלה האחרון לא היה סתם איש שמאל. לפני מספר…
לא טור פרידה

לא טור פרידה

01לפני שש שנים עזבתי את הישיבה לטובת החיים הציבוריים. זה…
זה דור לגאולה

זה דור לגאולה

הגעתי עם הבנות לעליות של תנועת נחלה בשבוע שעבר. סביבנו…
בין ויכוח לגיטימי לבין קמפיין הסתה

בין ויכוח לגיטימי לבין קמפיין הסתה

01שני חריגים יהיו בטור הזה: קודם כל הוא אישי, ובשונה…
חד ושנון: עידן חדש של ראש ממשלה

חד ושנון: עידן חדש של ראש ממשלה

01יאיר לפיד הוא אדם של מילים. חייל ב"במחנה", עיתונאי, פרשן,…
החיים הם לא כדורגל

החיים הם לא כדורגל

01חיי אף אחד לא ישתנו אם הכדור ייכנס לשער של…
"הארץ" השתמשו בי לנגח את צה"ל

"הארץ" השתמשו בי לנגח את צה"ל

01בתחילת השבוע הופנה מסע הציד העונתי כלפי מפקדי החטיבות ביהודה…
מצעד הענווה

מצעד הענווה

01שני מצעדים התקיימו בירושלים בתוך שלושה ימים. אחד אחרי השני…
עובדה – סכנה לדמוקרטיה

עובדה – סכנה לדמוקרטיה

גיל 16, שבת של בלגאן בחברון – תפילת ליל שבת…
הקרב על הדגל

הקרב על הדגל

גורמי השמאל בישראל מצאו להם עניין חדש בשבוע האחרון –…
ואם כהנא צדק

ואם כהנא צדק

בשבוע שעבר פרסם חבר הכנסת מתן כהנא, פוסט ברשת הפייסבוק…
כשהזיכרון הפך לתוכנית עבודה

כשהזיכרון הפך לתוכנית עבודה

סביר להניח שבעוד תקופה אף אחד לא יזכור את השם…
כשאנחנו מנשימים את הטרור

כשאנחנו מנשימים את הטרור

01בשבוע שעבר פינה מסוק צה"ל את אחד מהמחבלים הפצועים בג'נין.…
Scroll to Top
גלילה למעלה