טור אורח

משפט שלמה של ימינו

ד"ר יפה בש

רופאת הנקה, אמא ל-4 ניסים מופלאים

ד"ר יפה בש

רופאת הנקה, אמא ל-4 ניסים מופלאים

רופאת הנקה, אמא ל-4 ניסים מופלאים

בילדות כשלמדתי בתנ״ך על משפט שלמה, זה תמיד היה נראה לי בלתי אפשרי לחלוטין. סיטואציה הזויה שכזו, אולי אפילו דיון היפותטי, אבל לגמרי היה ברור שם, מי האימא האמיתית, ומי המתחזה. האמת שמעולם לא חשבתי שאחזה בסיטואציה די דומה בשנת 2022, תשפ״ב-ג.
מחדל העוברים של ׳אסותא׳, משפט שלמה של ימינו. למי שאינו מעודכן בפרטים, להלן תקציר. אישה בהריון עברה ניתוח מורכב להצלת העובר שברחמה, במהלך הניתוח, בבדיקות שבוצעו התברר כי אין תאימות גנטית בין העובר לבין האשה הנושאת אותה ברחמה. ככל הנראה במהלך תהליך הפריה חוץ גופית, הוחזר עובר לזוג הורים שאינם ההורים הביולוגים שלו. בית החולים אסותא מברר כיצד התרחש המחדל, ומנסה לברר מיהם זוג ההורים הביולוגים של העובר אשר נולד בינתיים לפני כשבוע, והיכן נמצאים העוברים הביולוגים של האישה ההרה ובן זוגה.
מקרה כזה הינו התגשמות הפחד הגדול ביותר של זוג מאותגר פוריות (אולי מלבד הפחד שיישארו ללא ילדים). הפחד הזה טמון בכל אחד משלבי תהליך ההפריה החוץ גופית. בתהליך ההפריה, לאחר כשבועיים בהם היאשה מזריקה לעצמה הורמונים במינונים גבוהים, על מנת לייצר כמות גדולה של ביציות, הביציות נשאבות בהליך ניתוחי, בחדר ניתוח, תחת הרדמה כללית. את הביציות האלו מפרים בזרעו של הבעל. יש צורך בהקפדה יתירה ובמשנה זהירות על דיוק תהליך ההפריה, על מנת לוודא שמודבר בביציות ובזרע של בני הזוג. בתהליך ההפריה נוצר עובר זהו צבר של 6-8 תאים, שהוא פסגת חלומותיו של הזוג, זהו הפוטנציאל לילד עתידי.
בשלב הבא העוברים מוחזרים לרחם האישה, ואם יש יותר משני עוברים, בדרך כלל מתבצעת הקפאה של העוברים הנותרים והחזרתם במועד מאוחר יותר. ההקפדה על הדיוק וההתאמה צריכה להתבצע על ידי עובדי המעבדה. זוגות דתיים ברובם משתדלים לקחת גם השגחה הלכתית, כגון זו של מכון פוע״ה או ׳בוני עולם׳, כאשר המשגיחה נמצאת במעבדה לצורך זוג עיניים נוסף, ושמירת העוברים במכלים המיוחדים להם, להפחתת הסיכון לטעויות מעין אלו.
העובר הנוצר, אינו רק ״חומר ביולוגי״, אינו רק ״צבר של תאים״, זהו מושא חלומותיו של כל זוג. המאמץ להשגת עוברים טובים ברי החזרה הוא עצום. הוא כולל בדיקות חודרניות ובדיקות דם כל יומיים, כמויות גדולות של הורמונים, עלויות כספיות גבוהות, פרוצדורות בהרדמה כללית, תקוות ותפילות. לעיתים שני בני הזוג יצטרכו לעבור פרוצדורות בהרדמה כללית, אובדן ימי עבודה, פגיעה בבריאות, בפרטיות, באינטימיות הזוגית. סבב כזה הנמשך בין שבועיים לחודש יכול להסתיים במפח נפש, כאשר אין עוברים טובים להחזרה, ויש לחזור על כל הסבב מחדש. הטלטלה הנפשית בין התקווה לאכזבה, שוברת מפרקת ומרסקת. וצריך איכשהו לגייס את כוחות הנפש, כוחות הגוף, ותקציב כספי על מנת להתחיל הכל מהתחלה.
יש משמעות גדולה לגיל, זוג מעל גיל 35, סיכוייו להשגת עוברים טובים הוא נמוך יותר, כאשר הזוג הינו מעל גיל 40 הסיכוי יורד משמעותית.
בסיפור הזה של מחדל אסותא אין מנצחים, יש רק מפסידים. שני הזוגות, זוג ההורים הביולוגי והזוג שנשא את ההיריון, שניהם עברו את הטלטלה הזו. הבדיקות, הזריקות, שאיבת הביציות והחזרת העוברים. שניהם ידעו טלטלות ואכזבות. והינה עד שנקלט הריון, אף שהיה מורכב, במקום להנות ממנו, הרי הם עוברים טלטלה נוספת.
כל זוג העובר טיפולים מרגישים כבר סוג של הורים, לאותם עוברים שנותרו להם, כל שבועיים אחרי החזרה מרגישים כמו הריון. כל זוג העובר טיפולים מרגיש כאילו הוא נמצא בהריון ארוך במיוחד, יש כאלו העוברים הריון כזה של מספר שנים.
הרשתות החברתיות סערו בשבועות האחרונים, במחלוקת בין אלו שצידדו בביולוגיה, שיש להמשיך ולחפש את ההורים הביולוגים ולהחזיר לידיהם את הילדה (על אף שכלל לא ברור שאם היו מחזירים את העובר לרחם האם הביולוגית הוא היה נקלט), לבין אלו שסברו כי האם שילדה הינה האם האמיתית, ולכן יש להפסיק את החיפושים ולתת לה לגדל את הילדה בשמחה ובנחת.
גם בקרב מטופלות פוריות אין הסכמה לגבי זהות האם של התינוקת. מה שכן ברור לכל המטופלות הוא שיש כאן פגיעה גדולה בנו, המטופלות, אלו שאמורות לתת אמון במעבדה ובכל התהליך הרפואי המתבצע. לתומנו חשבנו שבדיקת מספר תעודת הזהות לפני כל פרוצדורה לצורך זיהוי הינו מספיק, אך מסתבר שזה לגמרי לא כך. כרגע, במצב הנוכחי, כל טיפול שיתבצע מרגיש קצת כמו הימור. האם אקבל בסוף את הילד שהוא באמת שלי? לאלוקים ולאסותא הפתרונים. ■
ד״ר יפה בש, רופאת הנקה ורופאת שיניים לילדים
מטופלת פוריות מעל 20 שנה.
אמא ל-5 ניסים מופלאים
Yaffa.basch@gmail.com
050-7759693

עוד במדור זה

מצור, הפגנה ותאונה: היום הארוך בשנה

מצור, הפגנה ותאונה: היום הארוך בשנה

01‭ ‬ בשנתיים‭ ‬האחרונות‭, ‬ימי‭ ‬השישי‭ ‬הארוכים‭ ‬בשנה‭ ‬הם‭ ‬ימי‭…
ניסן‭ - ‬לנהוג‭ ‬מחוץ‭ ‬לקופסא‭ ‬

ניסן‭ - ‬לנהוג‭ ‬מחוץ‭ ‬לקופסא‭ ‬

לפני‭ ‬מספר‭ ‬שנים‭ ‬יצאה‭ ‬חברת‭-‬המכוניות‭ ‬היפנית‭ ‬‮'‬ניסאן‮'‬‭ ‬במסע‭-‬פרסום‭ ‬מבריק‭ ‬ויצירתי‭,…
התורה‭ ‬חסה‭ ‬על‭ ‬הממון

התורה‭ ‬חסה‭ ‬על‭ ‬הממון

01‭ ‬טבעו‭ ‬של‭ ‬האדם‭ ‬לאהוב‭ ‬את‭ ‬ממונו‭, ‬עד‭ ‬כדי‭ ‬כך‭…
נגישות לאחר המלחמה

נגישות לאחר המלחמה

את הטור הזה אני כותב לאחר ניסיונות מרובים של שמואל…
לדמותו של הרב פרופ׳ זכריה דור-שב זצ״ל

לדמותו של הרב פרופ׳ זכריה דור-שב זצ״ל

הרב פרופסור זכריה דור-שב זצ״ל נלקח לבית עולמו בז׳ שבט…
היה חכם, לא רק צודק

היה חכם, לא רק צודק

היה חכם, לא רק צודקשבע שמות היו לו ליתרו ואחד משמותיו…
אין כמו נוסטלגיה

אין כמו נוסטלגיה

השבוע באופן ספונטני יצא לי לדבר עם כמה נשים ולהעלות…
גאולה‭ ‬שלימה

גאולה‭ ‬שלימה

ארבע‭ ‬פעמים‭ ‬אנו‭ ‬מוסיפים‭ ‬בתפילה‭ ‬את‭ ‬הביטוי‭ ‬‮"‬שלימה‮"‬‭. ‬בסיום‭ ‬התפילה‭…
אפרים ומנשה

אפרים ומנשה

הבכור והנבחר לא תמיד הולכים שלובים כאחד במקרא, ופעמים רבות…
יעקב ויוסף

יעקב ויוסף

כשבקש יצחק אבינו לירד למצרים התגלה אליו הקב״ה ואמר לו:…
נר חנוכה כבתה אין זקוק לה

נר חנוכה כבתה אין זקוק לה

הראי״ה בספרו ״עין איה״ (שם) מסביר את ההבדל בין נר…
להגיד להם תודה

להגיד להם תודה

השבוע כולנו ב״ה זכינו לשמוח בפעימות הראשונות של החזרת החטופים…
גאון קדוש ונורמלי

גאון קדוש ונורמלי

איך קטן כמוני יכול לכתוב על הגדול בענקיםקשה להקיף דמות…
געגועים

געגועים

עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים ואיש משענתו בידו מרוב…
מוסר מלחמה – חישוב מסלול מחדש

מוסר מלחמה – חישוב מסלול מחדש

מדוע נזף הגנרל האמריקאי בקצין הישראלי על מוסר המלחמה של…
חובתנו לנצח

חובתנו לנצח

הקב"ה הכניס אותנו לאירוע היסטורי וחשוב לנו לנסות להבין את…
Scroll to Top
גלילה למעלה