פנימייה: נקודות וטיפים שכל הורה חייב לדעת

אבינועם הרש - מחנך

אבינועם הרש - מחנך

קפה הפוך וחינוך סיפורים

 

האם לשלוח ילדים לפנימיה, קפה הפוך וחינוך, גילוי דעת 418

בזמן האחרון קיבלתי כמה וכמה שאלות ובקשות מהורים התוהים אם נכון לשלוח את הילדים לפנימייה, כי בבית הם גם ככה הולכים להשתעמם על שום כלום. לכאורה הטיעונים בעד השארת הילד במסגרת חינוכית גם מעבר לשעות בית ספר חזקים ומובנים: פחות טלוויזיה, פחות סמארטפונים, פחות זמנים בטלים. הנער נמצא בהשגחת מדריכי הפנימייה. גן עדן.
ובכל זאת, כמי שהיה בעצמו בפנימייה הן כתלמיד הן כמדריך חינוכי אני יודע שמגוון הזמנים ה'מתים' שבהם התלמידים נמצאים ללא שום השגחה, נתונים בחדרים סגורים ויכולים לעשות כמעט כל מה שהם רוצים, הרבה יותר גדול ממה שהיינו רוצים לדמיין:
לוקחים עשרות נערים בגיל ההתבגרות, מכניסים אותם לחלל אחד, מחלקים אותם לחדרים עם מנעולים, ובסוף היום ההורים בטוחים שהילד שלהם נמצא במקום בטוח, כי עובדה שמדובר בישיבה בעלת שם.

לכן אדייק: יש פנימיות וישיבות נהדרות. מצוינות. יש גם תלמידים נהדרים, צדיקים אמיתיים, מלח הארץ. הכול נכון. אבל עדיין, איך שלא תהפכו את זה, הפיתוי וההזדמנויות והגורמים וטבע האדם תמיד יהיו שם.
הינה כמה נקודות שכדאי לכם לברר ולדייק עם הילדים שלכם רגע לפני ששלחתם אותם וכמובן גם תוך כדי.
1. אל תהססו לפנות ולעדכן אותנו, ההורים, אם משהו לא נראה לך תקין
אף שהגבולות בין אסור למותר ובין הטרדה להתנהגות נורמטיבית נראים לנו ברורים מאוד, לילדים וגם לנוער המצב שונה. לא תמיד הם מודעים להבדל בין צ'פחה חברית וידידותית לבין התחלה של הטרדה שיכולה להגיע מצד החברים, וכן, גם מצד המדריכים בעצמם. כמו שכולנו יודעים, תם עידן התמימות, ובדיוק בגלל כל הסיפורים שנחשפנו אליהם לאחרונה אין כאן מקום ליותר מדי שאלות וספקות.
דברו עם הילדים שלכם במפורש והסבירו להם שבכל רגע נתון הם צריכים להרגיש בנוח עם גופם ועם נפשם. ואם זה לא המצב, כנראה יש כאן משהו לא בסדר ואתם יותר ממצפים שהם ידברו איתכם על זה.
2. עשו ביקורי פתע
מה ששמעתם. בלי להכין את הילד מראש, גם במחיר הפדיחות שהדבר יעשה לו. כל הצוות החינוכי של הפנימייה צריך לדעת שההורים של התלמידים יכולים להופיע בכל רגע נתון בלי שקיבלו הזמנה מוקדמת. תגיעו לפנימייה, תשאלו איפה החדר שלו ולכו על זה.
אף שהדבר כרוך לכאורה באי נעימות, ברגע שהילד שלכם ידע שהדפיקות על דלת חדרו גם בעשר בערב עלולות להיות של ההורים שלו, כל תפיסת העולם שלו לגבי מרחב הפעולה של הפנימייה תשתנה. וחשוב יותר: כל תפיסת העולם של הסובבים אותו תשתנה.
3. דברו עם המדריכים של הפנימייה
נכון, עברנו את כיתה ג', ובכל זאת ככל שתיצרו איתם קשר (אחת לחודש זה אחלה לגמרי) הם ידעו ויבינו שיש להם עניין מיוחד להשגיח על הילד שלכם, ומעבר לזה, שהילד שלכם מושגח ונמצא תחת מעקב.
תאמינו לי מניסיון: לא תצטערו. מעבר לתחושת הביטחון השיחות הללו יבנו וייתנו גם לילדים שלכם מעטפת הכרחית של גבולות וביטחון. לפעמים השיחות והביקורים ושאר הדברים הקטנים-גדולים הללו הם שיעשו את ההבדל בין התפתחות תקינה והמשך בניין האישיות של הילד שלכם, לבין חלילה עוד מקרה של הטרדה שנוסף לסטטיסטיקה.

להזמנת הרצאות לחדרי מורים ולנוער בנושא ההתמודדויות של דור ה-Z עם גיל ההתבגרות, מוזמנים לפנות לאבינועם הרש:
052-3273384,
avinoam811@gmail.com

שתפו

כתבות נוספות באותו נושא

הקרבה‭ ‬ללא‭ ‬גבול

‬4‬ הסעיפים‭ ‬הראשונים‭ ‬פורסמו‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭. ‬בזמן‭ ‬איומי‭ ‬הסרבנות‭ ‬משמאל‭.

קריאת שם לבת

שאלה: שלום הרב,זוג מסורתי/חילוני שנולדה להם בת והם לא מתכוונים

כן המפקד!

01 לאחר‭ ‬פרשיות‭ ‬קודמות‭ ‬שבהן‭ ‬תוארה‭ ‬באופן‭ ‬תיאורטי‭ ‬מלאכת‭ ‬המשכן‭,

ורק חרבונא נעלם

01 שבת‭ ‬סגרירית‭ ‬עברה‭ ‬על‭ ‬כוחותינו‭. ‬עובדי‭ ‬העירייה‭ ‬החרוצים‭ ‬הספיקו‭

הברה בתפילה

שאלה: שלום הרב,יש לי כמה שאלות בנוגע להברה המקובלת בינינו

אשכוליות הפקר

שאלה: קיבלתי הודעה בקבוצה של שכנים: שכנים יקריםבריינס xx משפחת

Scroll to Top
גלילה למעלה