בדרך לכותל

תפילתם של עוברי דרכים בגליל

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

01
כבר סיפרתי כמה נעים לצעוד לכותל בשבת אביבית באמצע החורף. מצד שני שאילת הגשמים נעשית חיונית מיום ליום. החקלאים נושאים עיניהם לשמים בתפילה ובאמונה גדולה. הכול מאיתו יתברך.
02
בדרך לכותל, ביום חמישי, יצאנו רעייתי ואני לטיול בצפון הארץ, שבשיאו שבת מהממת של מפגש גיסים והורים במלון קיבוץ ״לביא״ הנעים והטעים.
עצרנו לסיור מהנה ומחכים ביער אילנות של קק״ל, פינת חמד מקסימה, מוצלת ומזמינה, בלב השרון. חוויה לאוהבי טבע, במרחק קפיצה מכל מקום. זהו גן-יער בוטני, שהוא בית גידול של מאות עצי נוי מכל העולם, ובטבורו מרכז מבקרים עשיר בתוכן – בסרטונים, בחידונים, בחוויית דיווש וירטואלי ביער על אופניים עם משקפי תלת מימד, ועוד אתגרים לכל המשפחה.
בלב החורשה הקסומה תמצאו מבוך ייחודי ומאתגר, עשוי כולו מעצים חיים ומשיחים פורחים. לצידו, מצטלמות כלות החן בתוך מעגל מרהיב ביופיו של עצי ״קזוארינות״, הלקוחים הישר משירה הנצחי של נעמי שמר. צמרותיהם המחודדות של עצי הקזוארינות מלטפות ברוך את עין השמים ויוצרות מגדל חי וחלול, המאפשר לעדשת המצלמה האומנותית לבצע בינותיהן הצצה מוארת לשחקים.
לאחר שהתמלאנו בידע רב והרחבנו את אהבת הארץ שלנו, נפרדנו לשלום מטובית, מנהלת מרכז המבקרים ומדריכת קק״ל המסורה והידענית.
03
בהמשך הטיול חברנו אל החקלאים הוותיקים והאהובים, מפריחי השממה בנגב, ההורים של רעייתי, לסיור מהפנט בקיבוץ עין שמר של השומר הצעיר.
קיבוץ הוא המצאה ישראלית ייחודית שאפשרה במשך שנים רבות לקיים חברה חלוצית ששמה בראש שאיפותיה להפריח את אדמות ארצנו תוך תמיכה הדדית מרבית – כמאמר נתן אלתרמן: ״הם אמרו – נייסד קבוצה ונהיה אנשים אחים, ובכל, משרוך נעל ועד חולצה, נחלק בלבבות שמחים״.
נראה בעליל שהחזון הגדול של אופי החיים בקיבוץ לא עמד במבחן הזמן ונכנס למסע של דעיכה איטית ומצערת במשך עשרות שנים, ומגיע בימים אלו לשיא של תסכול ומצוקה המחייבים פירוק כואב.
04
נכנסנו לביקור בלתי נשכח במוזיאון הטרקטורים והציוד החקלאי הקדום, שם נחשפנו לעשרות כלים חקלאיים, מהקומביין הראשון בעמק יזרעאל ועד הטרקטור שחרש את אדמות הגליל לפני כמעט 100 שנות התיישבות, תוך שהוא מונע בכוח הקיטור… איכות סביבה כבר אמרנו?
הסכמנו כולנו, פה אחד, שהחקלאות העברית בארץ ישראל מאז ועד היום, בקיבוצי השומר הצעיר דרך הקיבוץ הדתי ומושבי הפועל המזרחי ועד למושבי פאג״י, היא עמוד התווך של חזון שיבת ציון ונס תקומת ישראל בדורנו, דור הגאולה.
05
משם נכנסנו לחצר ראשונים בקיבוץ עין שמר – כאן שמרו ושחזרו בדקדקנות את אורח החיים בתחילת ימי הקיבוץ. השחזור מאפשר הצצה והתרשמות מהרוח החלוצית של החקלאים העולים בראשית ההתיישבות המתחדשת בארץ ישראל, של לפני כ-120 שנה. כאן פגשנו את סיפור הקיבוצים מימי ייסודם לפני כ-100 שנה ועד התמורות מרחיקות הלכת שעוברות עליהם בימים אלו.
משם נסענו לפגוש חברים במצפה הושעיה, שמנהלים מפעלי מזון בגליל.
06
ביום שישי, עם בוקר, נסענו לטיול ולתצפית משפחתית ביער בית קשת החולש על נופי הגליל התחתון בואכה טבריה וכנרת. עשינו סרטונים לטיק טוק מול נופי הארץ הקסומה, לצלילי השיר המשכנע – ״ראו מה הפסדתם״… וד״ל.
משם נסענו לביקור מרתק במושב אילניה המכונה ״סג׳רה״, החוגג 120 שנה לייסודו. החותן שלי, שזכינו להצטרף אליו לטיול החשוב הזה בגליל, הספיק להיות גם מדריך מטעים בסג׳רה לפני עשרות שנים רבות.
שמענו הרצאה מומחזת על כ-150 ה״סובוטניקים״, שהיו ברובם המכריע גרי צדק שעלו מרוסיה, התיישבו בסג׳רה, עסקו בחקלאות ובבניין הארץ, תוך שסבלו כל העת מהצקות קשות מאוד – מצד אחד מהיהודים המקומיים, שהתייחסו אליהם כגויים בתחפושת, ומצד שני הוקנטו על ידי הנוצרים, שביקרו אותם על ההתגיירות ההמונית ועל עזיבת הנצרות המסיונרית.
חלקם ׳נשבר׳ וחזר למחוז מוצאם. דבר זה הוליד מציאות שבה נולדו יהודים לגרי צדק באזורים ברוסיה שבהם לא נחה כף רגלו של יהודי מעולם. (יש שמקשרים את תופעת הגיור ההמוני לצאצאי מלך כוזר. שלפי תיאורי רבי יהודה הלוי, הפך למעריץ של דת היהודים בעקבות השיחות שלו עם ׳החכם׳ – הרב היהודי. ראו בספר הכוזרי).
סימן שאלה גדול מרחף מעל המניע של הקבוצה המיוחדת הזו להצטרף ליהדות, לקבל עול מצוות ולהתמסר, מתוך סיכון והקרבה רבה, בחוסר כול ובידיים חשופות למלחמה הקשה על יישוב הארץ והפרחתה.
ברוסיה חיו באותם ימים כ-10,000 סובוטניקים שלא כולם התגיירו ממש. הקבוצה שעלת לארץ הייתה מורכבת מאלו שהתגיירו כהלכה, עברו ברית מילה וכו׳. המפורסם שבהם הוא אלכסנדר זייד, איש השומר, שדמותו התמירה על סוסו האציל מסמלת את החזרה של עם ישראל אל מחוזות הגליל, ואת הצורך החיוני, גם כיום, לגאול את חבלי ארץ הצפון מיד הפורעים הערבים.
07
בשבת קודש זכינו להתארח במלון לביא. שלום אשכנזי, המנהל המוכשר והאהוב, בן הקיבוץ, קיבל אותנו בחיוך לבבי ובזרועות פתוחות. גילינו שוב שלביא הוא אחד המלונות הטובים והמזמינים ביותר לציבור הדתי בארץ. כל פינה במלון הפסטוראלי מפנקת ומרגיעה. החל מהבריכה הצלולה, המחוממת, המקורה והנפרדת, דרך המניינים הרבים והתכופים, ועבור לספא, לבר העשיר, להדרכת הטיולים, לשיעורי התורה, לסיורים בקיבוץ ולנוף הרי הגליל הנשקף מכל עבר.
אני חייב להעלות כאן על נס את ארוחות השבת העשירות והטעימות העשויות בידי שפים מוכשרים, המבשלים ואופים לכם מעדנים ומגדנות בשפע רב, ברוח מטבחה המופלא של ה״אימא היהודית…״.7
המפגש הקבוע של האחים והאחיות, של הגיסים והגיסות עם הסבא והסבתא, הוא הזדמנות נעימה ומוצלחת להחלפת חוויות ודעות, לשיחות עומק חמות, אוהבות, מגבשות, מלמדות ומחוננות. המפגש החכם הזה מאפשר שפע של שיחות דוריות ובין דוריות, רגועות ואיכותיות. מומלץ בחום.
08
ביום שני הקרוב, ״זאת חנוכה״ – ״קרן אביה״ מפיקה ב״בית אורות״, בכניסה להר הזיתים, את האירוע הענק מהבוקר עד הערב – ״פארק הזה״ב – חמד על גלגלים״. מאות משפחות יגיעו בע״ה ליהנות יחד מעשרות רבות של אטרקציות מצילות חיים, סיורים ותצפיות.
״הנעה לכל המשפחה״ – סימולטורים של רכבים, אופניים, קורקינטים, מציאות מדומה, הצגות חדשות, משחקי טאבלטים, מיני קארטינג, פינות יצירה, פינות איפור וצילום מגנטים, הגרלות עם פרסים מפתיעים כמו – זוגות אופניים, חלוקת מיני תופינים לטף ולנוער כמו – ימבמבם, ברד, פופ קורן, ספגניות לכל דיכפין ועוד.
נזכה במפגש מרתק עם חוקר ארץ ישראל, אלידע בר שאול – ובע״ה נצא עם תובנות מצילות חיים על נס קיומנו.
זאת ועוד – השנה במסגרת פארק הזה״ב – אנו מפיקים לראשונה, מאז ומעולם, יום עיון תורני מרתק בנושא ״הגבורה שבזהירות״, עם טובי המרצים וגדולי הרבנים, ובראשם הרב דוב ליאור שליט״א, הרב שמואל אליהו, הרב בן ציון אלגזי, הרב מיכה הלוי, הרב מאיר גולדויכט, הרב חן חלמיש ועוד רבים וטובים. יום העיון יתחיל בשעה 11 בבוקר ויתקיים בתוך פארק הזה״ב, בבית המדרש הירושלמי לבוגרי צבא בבית אורות. יהיה מרתק.
שבת שלום – של ביאת משיח בן יוסף, של חיזוק החקלאות היהודית בארץ ישראל, של חיבור בין דורי מוצלח ופורה, של פרסום נס תקומת ישראל בכל הדורות עד היום. של הפסקת שפיכות הדמים בדרכים ושל הצלת חיים בכבישי הארץ. ■

בתמונה הראשית: שיחזור חצר הראשונים בקיבוץ עין שמר

עוד במדור זה

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

01‭ ‬ מזג‭ ‬האוויר‭ ‬הירושלמי‭ ‬הנפלא‭ ‬הזמין‭, ‬בשבת‭ ‬האחרונה‭, ‬יהודים‭…
עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

01‭ ‬ שבת‭ ‬מברכים‭ ‬חודש‭ ‬ניסן‭. ‬שמש‭ ‬אביבית‭ ‬מלטפת‭ ‬את‭…
כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

01 שבת‭ ‬‮'‬פרשת‭ ‬פרה‮'‬‭ ‬בכותל‭, ‬כהכנה‭ ‬לעבודת‭ ‬הכוהנים‭, ‬וכהתעוררות‭ ‬לפני‭…
תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

01 שבת‭ ‬זכור‭ ‬בכותל‭, ‬היא‭ ‬חוויה‭ ‬מיוחדת‭ ‬ומרגשת‭. ‬ אני‭…
חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

01 כששרו‭ ‬של‭ ‬חורף‭ ‬נאבק‭ ‬עם‭ ‬שרו‭ ‬של‭ ‬אביב‭ ‬אנו‭…
ורק חרבונא נעלם

ורק חרבונא נעלם

01 שבת‭ ‬סגרירית‭ ‬עברה‭ ‬על‭ ‬כוחותינו‭. ‬עובדי‭ ‬העירייה‭ ‬החרוצים‭ ‬הספיקו‭…
לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

01כשהאביב מציץ בין העננים הכותל מתמלא במתפללים. בשבת כי תשא,…
את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

01בשבת קודש תצווה, מזג האוויר המתון הזמין אורחים רבים לכותל.…
שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

01מזג האוויר החורפי אתגר את שוחרי הכותל, אך לא מנע…
בדרך להר המוריה

בדרך להר המוריה

01 המים להם חומהבדרכי לכותל, בשבת ראש חודש אדר א׳,…
משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

01שבת מברכים חודש אדר א׳. 4 חודשי מלחמת מצווה. ארובות השמים…
מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

01שבת חורפית בעיצומה של מלחמה. הרוחות יבבו במשך כל הלילה…
טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

01הדיווח על תפילות השבת בכותל מגיע אליכם , לצערי, באיחור…
בלילה‭ ‬שאחרי

בלילה‭ ‬שאחרי

01 בשבתות‭ ‬של‭ ‬מלחמה‭ ‬הכותל‭ ‬עובד‭ ‬שעות‭ ‬נוספות‭. ‬בולטים‭ ‬מאד‭…
והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

01 מה‭ ‬נורא‭ ‬המקום‭ ‬הזה‭. ‬אסורה‭ ‬נא‭ ‬ואראה‭ ‬את‭ ‬המראה‭…
ותן שיחזור שוב לביתו…

ותן שיחזור שוב לביתו…

01שבת בר מצווה למלחמה. החורף הופיע בגדול. ויולך ה׳ רוח…
Scroll to Top
גלילה למעלה