בדרך לכותל

15 המעלות

לפתע שמענו מוזיקה שמחה ושירים עליזים. התקרבנו לעבר קולות השירה, שבקעו מכיוון הכיכר המרכזית. לתדהמתנו גילינו מחזה מלבב ומחמם לב - עשרות בני נוער נפלאים, חדורי אמונה וביטחון, רוקדים בהתלהבות עצומה עם דגלי ישראל ומצליחים להעלות חיוך על פניהם של נהגים והולכי רגל בעיר המופגזת. זה יכול לקרות רק בישראל. עם ישראל חי.

ביום שישי שעבר נסענו להתחזק ולשאוב כוחות מהחקלאים האמיצים, בני משפחתנו היקרה בכפר מיימון. שלושה דורות מגיל 8 עד יותר מ- 80 , עומדים בחזית ביישובי עוטף עזה, מנסים לקיים שגרת חיים בסיסית תחת מטר של טילים תוך שהם נמצאים בתנועה מתמדת אל ממ’’ד ובחזרה…
המשכנו משם לעיר נתיבות כדי לעשות קצת קניות ולעודד את העסקים המקומיים. היה קשה לראות כל כך הרבה חנויות סגורות. גם הקניון החדש והמפואר, שהוקם לאחרונה על ידי משפחת שריקי, עמד מבריק ומצוחצח ובטבורו רפליקה מרשימה של מגדל אייפל המפורסם… אך רוב החנויות בו היו סגורות.
תושבים בודדים יצאו לגיחות קצרות כדי להצטייד במצרכים חיוניים לפני השבת והחג. בשיחות איתם הם הדגישו לנו, שהם נותנים גיבוי מלא לצה’’ל, מתפללים כל הזמן, ומוכנים לשלם כל מחיר: ‘’העיקר שצה’’ל לא יירתע ולא יפסיק את פעולותיו הנחרצות, למיגור האויב החמסי וימשיך להילחם עד שהחמס ילמד לקח ולא יעלה על דעתו לשלוח שוב טילים או בלוני תבערה לכיוון ישראל’’.
רחובות העיר היו כמעט ריקים מאדם. לפתע שמענו מוזיקה שמחה ושירים עליזים. התקרבנו לעבר קולות השירה, שבקעו מכיוון הכיכר המרכזית. לתדהמתנו גילינו מחזה מלבב ומחמם לב – עשרות בני נוער נפלאים, חדורי אמונה וביטחון, רוקדים בהתלהבות עצומה עם דגלי ישראל ומצליחים להעלות חיוך על פניהם של נהגים והולכי רגל בעיר המופגזת. זה יכול לקרות רק בישראל. עם ישראל חי.
בשבת, השקם בבוקר, צעדתי עם חתני היקר, יהל אופן מעפרה, לכיוון הכותל המערבי. רחוב יפו היה שומם. בד’’כ בשבתות נעימות של ערב שבועות העיר שוקקת אורחים. מתעמלי הבוקר, הרצים והצועדים, נעדרו גם הם.
רחבת הכותל הייתה כמעט שוממה. ארבע מניינים בעיקר של ‘כיפות סרוגות’ שמרו על הגחלת. התפילות קיבלו משמעות עמוקה וחשנו בשליחות החשובה להתפלל על עם ישראל ועל חיילי צה’’ל וכוחות הביטחון שלנו שנלחמים מהאוויר מהים ומהיבשה כדי להחזיר את כוח ההרתעה שאבד לנו בדרך…
יש חוט או חבל מקשר בין ההתפרעויות של הערבים בירושלים, בלוד, ברמלה, בעכו, ביפו ובכל מקום בארץ לבין ירי הטילים מעזה. ערביי הגייס החמישי מקבלים גיבוי מלא מהחמס ומהג’יהאד לנסות ולהפחיד אותנו ולדחוק את רגלינו, חו’’ח, מהארץ המובטחת לנו. זה לא יעלה בידם. כי האמונה וההשגחה איתנו.
בהפוגות בין התפילות בכותל התבשרנו בעצב שדלילות המתפללים החרדיים בכותל היא תוצאה של הוראת הרבי מגור לחסידיו, להדיר רגליהם מתפילה בכותל. אליו הצטרפו עוד רבנים מובילים בציבור החרדי והתוצאה היא ריפיון נורא באחיזתנו במקום הקדוש הזה. דווקא בימים אלו, כשאויבנו מנסים בכל כוחם לנשל אותנו, בכל אתר ואתר, מאחיזתנו בכל היקר לנו, אנו צריכים להגיע בהמונים ולהפגין נוכחות בכל המקומות הקדושים – כלפי א-לוקים ואדם.
את חג השבועות חגגנו בכפר מימון. רצנו כמו כולם לממ’’ד אין ספור פעמים. ביום ובלילה. מהר מאד למדנו את השיטה. יש כאן רק 15 שניות להגיע לממ’’ד, וזה זמן ממש קצר. התושבים כאן גיבורים. אין לי מילים לתאר את גודל האמונה ואומץ הלב שלהם. הדי התותחים שלנו נשמעים היטב בכל בתי התושבים וממלאים את הלב גאווה. אך מצד שני קולות הפיצוצים והדף הפגזים יום ולילה, מרעיש עולמות ומפריע למנסים לתפוס תנומה קצרה בין ‘צבע אדום’ אחד למישנהו.
15 מעלות מפרידות בין בית הכנסת המרכזי למקלט המוגן. צריך לגמוע את המדרגות בחיפזון בהישמע האזעקה. לזקני כפר מיימון קשה הריצה התכופה מבית הכנסת למקלט. כדי לחסוך להם את הריצות, ומכיון ש15 שניות לא מספיקות לקהילה שלמה לגמוע 15 מעלות צרות… קיימנו את כל תפילות החג ולימוד לייל שבועות במקלט.
בחוץ נשמעו אזעקות ופיצוצים, אך האוירה במקלט הייתה מרוממת. השיעורים המרתקים של רב כפר מימון, הרב אדרעי והרב קצין (שהיה עד לאחרונה בכיר במערכת הביטחון) השכיחו את קולות המלחמה והשיעורים הוקדשו להצלחת חיילי צה’’ל היקרים ולרפואת הפצועים.
התבוננתי בקירות המקלט העתיק שספג במשך עשרות שנים הפגזות ממצרים ומעזה, וחשבתי לעצמי שמטר טילים כזה, פרי תכנונו הלקוי של אריק שרון הוא לא חווה מעולם.
הרי המחבל הראשי, הנייה, קיבל מתנה חד צדדית מאריק שרון את חבל קטיף הירוק והמבטיח, שהיה מיושב ביהודים שהפריחו את השממה. הנייה הצני והמרושע יושב לו עכשיו לבטח במקום מסתרים, מחביא את סוללות הטילים ואת מצבורי חומרי הנפץ מאחורי ילדים ונשים ומקריב בתאוות דם, בצע ושילטון את אחיו העזתים תוך שהוא מפקיר אותם לכל הרוחות.
שם, מול קירות הבטון, במקלט העתיק, נזכרתי בבונקר המורדים בוורשה ובבונקר הגיבורים בכפר עציון הי’’ד, שחרפו נפשם על תקומת העם והארץ. הודיתי לקב’’ה על הניסים הגלויים ועל כך שיש לנו עכשיו צה’’ל נפלא כזה וכוחות ביטחון ומודיעין מעולים. התפללתי בכל ליבי שה’ יתן למפקדי הצבא ולשרים אומץ ותבונה, לעמוד בלחצים מבית ומחוץ, ולמגר בתחבולות ובעוז את יוזמות הרצח של מחבלי החמס וחבריהם בערים המעורבות ולהביא סוף סוף לשבירת המעגל ולשינוי במאזן של ‘’עוד סבב’’ ו’’עוד סבב’’.
שבת שלום, של שלווה ובטחון, ליקרים שלנו – תושבי הדרום ולתושבי הערים המעורבות וגם לתושבי גוש דן, שחשו הפעם מעט ממה שעוברים יום יום אחינו הגיבורים בכפר מימון ובכל ישובי הדרום

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…