מאיר דורפמן

60‭ ‬שניות‭ ‬לתשובה‭ ‬ו‭-‬100‭ ‬שנה‭ ‬ל"אורות‭ ‬התשובה‮"‬

מאיר דורפמן

01‭ ‬

במלאת‭ ‬4‭ ‬שנים‭ ‬לפטירתו‭ ‬של‭ ‬מו"ר‭ ‬הגרז"ן‭ ‬גולדברג‭ ‬זצ‮"‬ל‭, ‬אוסיף‭ ‬דברים‭ ‬ששמעתי‭ ‬מחתנו‭ ‬יבלח"א‭ ‬הרב‭ ‬שלמה‭ ‬קושלבסקי‭, ‬וזה‭ ‬תורף‭ ‬דבריו‭: ‬‮'‬זכיתי‭ ‬ללמוד‭ ‬אצל‭ ‬הגאון‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אשר‭ ‬וייס‭ ‬שליט"א‭. ‬פעם‭ ‬הוא‭ ‬סיפר‭ ‬לי‭: ‬‮'‬הונחה‭ ‬לפתחי‭ ‬שאלה‭ ‬הלכתית‭ ‬קשה‭ ‬בדיני‭ ‬יוחסין‭, ‬שאלה‭ ‬לגבי‭ ‬בחור‭, ‬שעל‭ ‬פניו‭ ‬היה‭ ‬פסול‭ ‬חיתון‭. ‬עיינתי‭ ‬בשאלה‭, ‬והלכתי‭ ‬לשמוע‭ ‬דעת‭ ‬ארבעה‭ ‬מגדולי‭ ‬הדור‭. ‬אחד‭ ‬מהם‭ ‬השיב‭ ‬שהשאלה‭ ‬קשה‭ ‬מאד‭, ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬יוכל‭ ‬להיכנס‭ ‬לעניין‭. ‬אחר‭ ‬אמר‭ ‬שצריך‭ ‬להתיישב‭ ‬על‭ ‬הנושא‭, ‬ואכן‭ ‬השיב‭ ‬לי‭ ‬תשובתו‭ ‬אחרי‭ ‬שלושה‭ ‬ימים‭. ‬את‭ ‬חמיך‭ ‬ר‮'‬‭ ‬זלמן‭ ‬נחמיה‭ ‬פגשתי‭ ‬בין‭ ‬מנחה‭ ‬לערבית‭, ‬כשירד‭ ‬להתפלל‭ ‬בביה"כ‭ ‬שבשיכון‭ ‬חב"ד‭. ‬שאלתי‭ ‬אותו‭ ‬את‭ ‬השאלה‭, ‬ובמקום‭, ‬בלי‭ ‬לפתוח‭ ‬ספרים‭, ‬מנה‭ ‬מקורות‭ ‬רבים‭ ‬לעיין‭ ‬בהם‭. ‬לקחו‭ ‬לו‭ ‬כ60‭ ‬שניות‭ ‬למנות‭ ‬מהזיכרון‭ ‬את‭ ‬רשימת‭ ‬מראי‭ ‬המקומות‭ ‬הארוכה‭, ‬עד‭ ‬למסקנה‭ ‬הלכה‭ ‬למעשה‮'‬‭. ‬

‮'‬ר‮'‬‭ ‬אשר‭ ‬וייס‭ ‬היה‭ ‬מלא‭ ‬התפעלות‭ ‬מזה‭, ‬ורצה‭ ‬לספר‭ ‬לי‭ ‬על‭ ‬חותני‭. ‬אבל‭ ‬היה‭ ‬לסיפור‭ ‬הזה‭ ‬היה‭ ‬המשך‭ [‬בעיני‭ ‬לא‭ ‬פחות‭ ‬משמעותי‭. ‬מ‭.‬ד‭.]: ‬אחרי‭ ‬כמה‭ ‬ימים‭, ‬הגעתי‭ ‬לבית‭ ‬חמי‭ ‬לשיעור‭ ‬לאברכים‭, ‬אחד‭ ‬מעשרות‭ ‬השיעורים‭ ‬השבועיים‭ ‬שהוא‭ ‬מסר‭, ‬ואחרי‭ ‬השיעור‭ ‬סיפרתי‭ ‬לו‭ ‬ששמעתי‭ ‬מר‮'‬‭ ‬אשר‭ ‬וייס‭ ‬על‭ ‬השאלה‭ ‬הגדולה‭ ‬ועל‭ ‬התשובה‭ ‬ההלכתית‭. ‬חמי‭ ‬לא‭ ‬זכר‭ ‬במה‭ ‬המדובר‭. ‬כן‭, ‬הוא‭ ‬פגש‭ ‬את‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אשר‭, ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬זוכר‭ ‬על‭ ‬מה‭ ‬דיברו‭. ‬‮'‬אה‭, ‬על‭ ‬הנושא‭ ‬ההוא‭? ‬כן‭, ‬נכון‮'‬‭. ‬חמי‭, ‬למעשה‭, ‬‮"‬כתב‭ ‬תשובה‮"‬‭ ‬ולא‭ ‬עשה‭ ‬מזה‭ ‬שום‭ ‬ענין‭, ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬הנושא‭ ‬כלל‭. ‬זוהי‭ ‬איכות‭ ‬ייחודית‭ ‬בענווה‭, ‬לא‭ ‬כלפי‭ ‬החברה‭, ‬לא‭ ‬רק‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אלא‭ ‬זו‭ ‬ענווה‭ ‬פנימית‭. ‬בתודעתו‭, ‬הוא‭ ‬באמת‭ ‬לא‭ ‬תפס‭ ‬מקום‭, ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬הנושא‭ ‬בשום‭ ‬הקשר‮'‬‭. ‬

‮'‬אסביר‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬ע"י‭ ‬דוגמא‭ ‬נוספת‭: ‬פעמים‭ ‬רבות‭ ‬נכנסתי‭ ‬לביתו‭, ‬ומצאתיו‭ ‬יושב‭ ‬בסלון‭ ‬עם‭ ‬קבצי‭ ‬דפים‭ ‬וכותב‭. ‬המון‭ ‬דפים‭ ‬היו‭ ‬שם‭, ‬והוא‭ ‬כתב‭ ‬ברצף‭ ‬גמור‭, ‬ללא‭ ‬הפסקה‭. [‬לי‭ ‬זה‭ ‬מזכיר‭ ‬לי‭ ‬תיאורים‭ ‬ששמענו‭ ‬וקראנו‭ ‬על‭ ‬כתיבת‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭, ‬וגם‭ ‬רואים‭ ‬בצילומי‭ ‬כתביו‭, ‬איך‭ ‬שבסופי‭ ‬שורות‭ ‬הדיו‭ ‬הולך‭ ‬ודהה‭, ‬מסערת‭ ‬הכתיבה‭, ‬עד‭ ‬שיטבול‭ ‬שוב‭ ‬את‭ ‬הקסת‭ ‬בדיו‭, ‬ואז‭ ‬מתחילה‭ ‬שורה‭ ‬עם‭ ‬הרבה‭ ‬דיו‭…  ‬מ‭.‬ד‭.]  ‬הוא‭ ‬אפילו‭ ‬כתב‭ ‬בלי‭ ‬פסיקים‭, ‬בלי‭ ‬נקודות‭, ‬הכל‭ ‬רצוף‭. ‬אגב‭, ‬פעם‭ ‬שאלתי‭ ‬אותו‭ ‬איפה‭ ‬הפסיקים‭, ‬איפה‭ ‬הנקודות‭, ‬והוא‭ ‬אמר‭: ‬‮'‬בגמרא‭ ‬יש‭ ‬פסיקים‭ ‬ונקודות‭? ‬ולמרות‭ ‬זאת‭ ‬מבינים‭ ‬אותה‭, ‬נכון‭? ‬תוכן‭ ‬הדברים‭ ‬זועק‭ ‬לבד‭ ‬את‭ ‬הפיסוק‭ ‬שלו‭…‬‮'‬‭  ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬שאלתיו‭ ‬אם‭ ‬כתב‭ ‬על‭ ‬נושא‭ ‬מסוים‭. ‬הוא‭ ‬זכר‭ ‬שכן‭, ‬ניגש‭ ‬לארון‭ ‬לחפש‭, ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬מצא‭ ‬תוך‭ ‬4‭ ‬דקות‭, ‬הוא‭ ‬אמר‭: ‬‮'‬אין‭ ‬דבר‭, ‬אכתוב‭ ‬שוב‮'‬‭. ‬והוא‭ ‬היה‭ ‬מתיישב‭ ‬במקום‭ ‬וכותב‭. ‬מדוע‭ ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬היינו‭ ‬מגיבים‭ ‬כך‭? ‬זה‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬חשבון‭ ‬הזמן‭, ‬אלא‭ ‬זה‭ ‬משום‭ ‬שאנחנו‭ ‬חסים‭ ‬על‭ ‬יצירתנו‭, ‬אנחנו‭ ‬מרגישים‭ ‬שעמלנו‭ ‬על‭ ‬משהו‭, ‬מרגישים‭ ‬חשיבות‭ ‬בכך‭, ‬ומרגישים‭ ‬שמשהו‭ ‬שלנו‭ ‬אבד‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬עשה‭ ‬שום‭ ‬ענין‭ ‬מהיצירה‭ ‬שלו‭, ‬לא‭ ‬היה‭ ‬שם‭ ‬‮"‬מעשה‭ ‬כתיבה‮"‬‭, ‬‮"‬טקס‮"‬‭, ‬‮"‬יצירה‭ ‬תורנית‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬כאילו‭ ‬אמר‭: ‬בדיוק‭ ‬כשם‭ ‬שכתבתי‭ ‬את‭ ‬הדברים‭ ‬בעבר‭ ‬אני‭ ‬יכול‭ ‬לכתוב‭ ‬אותם‭ ‬שוב‭ ‬בהווה‭…‬‮'‬

‮'‬ענוה‭ ‬זו‭ ‬היא‭ ‬שהאהיבה‭ ‬אותו‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬סביבתו‭, ‬ולא‭ ‬היה‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬למדן‭ ‬כדי‭ ‬לזכות‭ ‬באהבתו‭. ‬כולם‭ ‬אהבו‭ ‬להיות‭ ‬בקרבתו‭. ‬סוד‭ ‬הדבר‭ ‬הזה‭ ‬קשור‭ ‬למצות‭ ‬‮"‬קדושים‭ ‬תהיו‮"‬‭, ‬שממנה‭ ‬למד‭ ‬דרכי‭ ‬הנהגתו‭ (‬בהרחבה‭ ‬בהקדמה‭ ‬לספרו‭ ‬‮"‬נתיב‭ ‬מצוותיך‮"‬‭ ‬על‭ ‬טעמי‭ ‬המצוות‭ ‬בהלכה‭)‬‮'‬‭. ‬

כך‭ ‬היה‭ ‬גם‭ ‬בנושא‭ ‬העמדת‭ ‬תלמידים‭. ‬השיחה‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬שלמה‭ ‬על‭ ‬חמיו‭, ‬התקיימה‭ ‬בישיבת‭ ‬ההסדר‭ ‬‮"‬כרם‭ ‬ביבנה‮"‬‭. ‬ר‮'‬‭ ‬זלמן‭ ‬נחמיה‭ ‬היה‭, ‬כידוע‭, ‬מוסר‭ ‬שיעור‭ ‬בכל‭ ‬בית‭ ‬מדרש‭ ‬שאליו‭ ‬הוזמן‭. ‬במשך‭ ‬25‭ ‬שנה‭ (!) ‬הוא‭ ‬מסר‭ ‬שיעור‭ ‬קבוע‭ ‬בישיבת‭ ‬ההסדר‭ ‬‮"‬כרם‭ ‬ביבנה‮"‬‭. ‬אלפי‭ ‬תלמידים‭ ‬עברו‭ ‬דרכו‭ ‬רק‭ ‬שם‭. ‬את‭ ‬זה‭ ‬אפשר‭ ‬להכפיל‭ ‬ברשימה‭ ‬ארוכה‭ ‬של‭ ‬ישיבות‭ ‬ובתי‭ ‬מדרש‭ ‬לגווניהם‭. ‬רוב‭ ‬עולם‭ ‬הרבנות‭ ‬והדיינות‭ ‬היום‭, ‬במידה‭ ‬מסוימת‭, ‬הם‭ ‬תלמידיו‭, ‬ותלמידי‭ ‬תלמידיו‭, ‬במישרין‭ ‬או‭ ‬בעקיפין‭, ‬והוא‭ ‬מעולם‭ ‬לא‭ ‬חשב‭ ‬על‭ ‬עצמו‭ ‬כך‭. ‬הרעיון‭ ‬היה‭: ‬‮'‬מזמינים‭ ‬אותי‭, ‬אז‭ ‬כנראה‭ ‬שיש‭ ‬בזה‭ ‬תועלת‭ ‬של‭ ‬לימוד‭ ‬תורה‭, ‬ואני‭ ‬הולך‮'‬‭. ‬

שאלה‭ ‬שמרבה‭ ‬להעסיק‭ ‬אותי‭: ‬איך‭ ‬יש‭ ‬לאנשים‭ ‬האלה‭ ‬זמן‭ ‬לכל‭? ‬האם‭ ‬השעון‭ ‬שלהם‭ ‬נע‭ ‬בקצב‭ ‬איטי‭ ‬יותר‭? ‬כתבתי‭ ‬לאחרונה‭ ‬על‭ ‬סוד‭ ‬הזמן‭ ‬בעיני‭ ‬חמיו‭ ‬הגרש"ז‭ ‬אויערבך‭, ‬כשמילת‭ ‬הקסם‭ ‬שלו‭ ‬הייתה‭: ‬סדר‭. ‬סוד‭ ‬הזמן‭ ‬של‭ ‬הגרז"ן‭ ‬היה‭, ‬לדעת‭ ‬חתנו‭: ‬שקט‭ ‬נפשי‭, ‬שלווה‭, ‬רוגע‭. ‬גם‭ ‬כשעמוס‭, ‬אין‭ ‬לחץ‭. ‬אם‭ ‬הוא‭ ‬צריך‭ ‬לצאת‭ ‬בעוד‭ ‬5‭ ‬דקות‭, ‬הרי‭ ‬שעד‭ ‬אז‭ ‬‮"‬כל‭ ‬היום‭ ‬כולי‭ ‬שלי‭ ‬הוא‮"‬‭ (‬עי‮'‬‭ ‬תענית‭ ‬י"ט‭:). ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬עסוק‭ ‬בזה‭ ‬בדקות‭ ‬שנותרו‭, ‬הוא‭ ‬לגמרי‭ ‬בעיסוק‭ ‬הנוכחי‭. [‬כולם‭ ‬זוכרים‭ ‬את‭ ‬שיעוריו‭, ‬שגם‭ ‬הם‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬בסערה‭, ‬לא‭ ‬היו‭ ‬שם‭ ‬עליות‭ ‬וירידות‭, ‬הכל‭ ‬היה‭ ‬ברוגע‭. ‬לתשובות‭ ‬הלכתיות‭ ‬לא‭ ‬היו‭ ‬זמנים‭, ‬כי‭ ‬כל‭ ‬זמן‭ ‬מתאים‭. ‬סמוך‭ ‬מדי‭ ‬לשבת‭? ‬אז‭ ‬מה‭, ‬הרי‭ ‬עוד‭ ‬לא‭ ‬נכנסה‭ ‬השבת‭! ‬אינני‭ ‬זוכר‭ ‬שהוא‭ ‬אפילו‭ ‬העיר‭ ‬אי‭ ‬פעם‭: ‬‮"‬עוד‭ ‬מעט‭ ‬שבת‭, ‬צריך‭ ‬להזדרז‮"‬‭ ‬וכדומה‭, ‬או‭ ‬כפי‭ ‬שאחד‭ ‬הרבנים‭, ‬אולי‭ ‬היה‭ ‬זה‭ ‬הרב‭ ‬אלי‭ ‬סדן‭, ‬ציטטו‭: ‬‮'‬אני‭ ‬באמצע‭ ‬דיון‭, ‬יושבים‭ ‬כאן‭ ‬אנשים‭. ‬אחזור‭ ‬אליך‮'‬‭. ‬וב1‭:‬00‭ ‬בלילה‭ ‬הוא‭ ‬מקבל‭ ‬טלפון‭ ‬‮–'‬כעת‭ ‬נגמר‭ ‬הדיון‭, ‬אפשר‭ ‬לדבר‭ ‬יותר‭ ‬ברוגע‭, ‬אם‭ ‬מתאים‭…‬‮'‬‭  ‬מ‭.‬ד‭.]‬

02

כתבתי‭ ‬בעבר‭ ‬על‭ ‬ניסיונותיו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭ ‬להעלות‭ ‬לארץ‭ ‬מה‭ ‬שיותר‭ ‬שומרי‭ ‬מצוות‭. ‬עקבות‭ ‬פעילותו‭ ‬נמצאים‭ ‬בכל‭ ‬העליות‭ ‬המשמעויות‭ ‬של‭ ‬קבוצות‭ ‬ויחידים‭ ‬כאלה‭. ‬להערכתי‭, ‬גם‭ ‬הקשר‭ ‬שלו‭ ‬עם‭ ‬חסידות‭ ‬גור‭ ‬השפיע‭ ‬רבות‭ ‬על‭ ‬ההכנה‭ ‬לבניית‭ ‬המרכז‭ ‬החסידי‭ ‬של‭ ‬גור‭ ‬בארץ‭. ‬לאחרונה‭ ‬שמעתי‭ ‬הדים‭ ‬לכך‭ ‬מכמה‭ ‬מזקני‭ ‬חסידי‭ ‬גור‭, ‬אכתוב‭ ‬בהזדמנות‭ ‬בע‮"‬ה‭. ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬שנים‭ ‬סיפרה‭ ‬לי‭ ‬אימו‭ ‬של‭ ‬ר‮'‬‭ ‬יעקב‭ ‬כץ‭ (‬‮"‬כצל'ה‮"‬‭) ‬על‭ ‬אביה‭ ‬שהיה‭ ‬חסיד‭ ‬גור‭, ‬ומשעלה‭ ‬לארץ‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬עושה‭ ‬דבר‭ ‬בלי‭ ‬עצת‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬מהחלוצים‭ ‬שהלכו‭ ‬להקים‭ ‬ישוב‭ ‬חרדי‭ ‬חקלאי‭ ‬בעמק‭ ‬יזרעאל‭, ‬ישוב‭ ‬שלא‭ ‬החזיק‭ ‬מעמד‭ ‬לבסוף‭, ‬אבל‭ ‬עקבות‭ ‬הקשר‭ ‬ההוא‭ ‬הלכו‭ ‬והתפתחו‭ ‬ביותר‭ ‬בדור‭ ‬הבא‭, ‬כידוע‭. ‬

ביום‭ ‬שישי‭, ‬ג‮'‬‭ ‬אלול‭, ‬ימלאו‭ ‬89‭ ‬שנים‭ ‬לפטירת‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭. ‬מה‭ ‬שעברנו‭ ‬בשנה‭ ‬האחרונה‭ ‬חידד‭ ‬את‭ ‬דבריו‭ ‬ועשה‭ ‬אותם‭ ‬רלוונטיים‭ ‬בכל‭ ‬כך‭ ‬הרבה‭ ‬תחומים‭! ‬מידיעה‭ ‬אישית‭, ‬ספריו‭ ‬זכו‭ ‬השנה‭ ‬להיפתח‭ ‬ע"י‭ ‬אנשים‭ ‬רבים‭ ‬שמעולם‭ ‬לא‭ ‬פתחו‭ ‬את‭ ‬ספריו‭ ‬קודם‭ ‬לכן‭. ‬ספריו‭ ‬זכו‭ ‬להימצא‭ ‬שוב‭ ‬בעזה‭ ‬וגלילותיה‭, ‬אחרי‭ ‬י"ט‭ ‬שנים‭, ‬בתיקי‭ ‬הלוחמים‭, ‬בשיחותיהם‭. ‬תורתו‭ ‬מנחמת‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬הרבה‭ ‬משפחות‭ ‬שקרסו‭ ‬עם‭ ‬בשורות‭ ‬איוב‭, ‬ומחזקת‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬הרבה‭ ‬פצועים‭, ‬נותנת‭ ‬משמעות‭ ‬עמוקה‭ ‬לכל‭ ‬ההתמודדות‭ ‬היום‭-‬יומית‭ ‬שלנו‭ ‬כאן‭. ‬פעמים‭ ‬רבות‭ ‬שמעתי‭ ‬מטועמי‭ ‬טעם‭ ‬תשובה‭, ‬על‭ ‬מהפכת‭ ‬‮"‬אורות‭ ‬התשובה‮"‬‭ ‬בחייהם‭. ‬בשער‭ ‬ההדפסה‭ ‬הראשונה‭ ‬כתוב‭: ‬‮"‬ערב‭ ‬ראש‭ ‬שנה‭ ‬תרפ‮"‬ה‮"‬‭. ‬

03

סיפר‭ ‬לי‭ ‬מו"ר‭ ‬בעל‭ ‬‮"‬נתיבי‭ ‬ישורון‮"‬‭: ‬‮'‬זכורני‭, ‬כשהייתי‭ ‬בן‭ ‬5‭ ‬קיבלתי‭ ‬סידור‭ ‬תפילה‭ ‬עם‭ ‬הקדשה‭ ‬אישית‭. ‬זה‭ ‬היה‭ ‬מאד‭ ‬משמעותי‭, ‬והאהיב‭ ‬עלי‭ ‬את‭ ‬התפילה‭ ‬לכל‭ ‬חיי‮'‬‭. ‬זוהי‭ ‬תזכורת‭ ‬בתחילת‭ ‬שנת‭ ‬הלימודים‭, ‬עבור‭ ‬המלמדים‭, ‬המורים‭, ‬המורות‭, ‬וגם‭ ‬רבני‭ ‬שכונות‭ ‬וקהילות‭: ‬הילדים‭ ‬זוכרים‭ ‬היטב‭ ‬את‭ ‬הימים‭ ‬הראשונים‭, ‬את‭ ‬קבלת‭ ‬הסידור‭ ‬והחומש‭, ‬לשנים‭ ‬רבות‭. ‬רבים‭ ‬מ"העם‭ ‬שבשדות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬זוכים‭ ‬להגיע‭ ‬לבתי‭ ‬הכנסת‭, ‬סיפרו‭ ‬לי‭ ‬על‭ ‬מפגשים‭ ‬יפים‭ ‬הזכורים‭ ‬להם‭ ‬מילדותם‭ ‬עם‭ ‬הרב‭, ‬בקבלת‭ ‬החומש‭ [‬בטרם‭ ‬נכנסו‭ ‬לתוקף‭ ‬בחלק‭ ‬מהמקומות‭ ‬איסורי‭ ‬ה"הדתה‮"‬‭…]. ‬■

meirdorfman@gmail.com

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…