בקול רב

9 דברים שכדאי לדעת על רשב״י

הרב יוני לביא

1. ילדותו

שנותיו‭ ‬הראשונות‭ ‬אפופות‭ ‬במסתורין‭. ‬מה‭ ‬שידוע‭ ‬לנו‭ ‬הוא‭ ‬שרבי‭ ‬שמעון‭ ‬נולד‭ ‬בגליל‭ ‬לזוג‭ ‬הורים‭ ‬חשוכי‭ ‬ילדים‭. ‬זה‭ ‬קרה‭ ‬כ-50‭ ‬שנה‭ ‬אחר‭ ‬חורבן‭ ‬בית‭ ‬שני‭ ‬באחת‭ ‬התקופות‭ ‬הקשות‭ ‬בחיי‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬הארץ‭ ‬הייתה‭ ‬תחת‭ ‬כיבוש‭ ‬רומאי‭ ‬אכזר‭ ‬וגזירות‭ ‬שמד‭ ‬היו‭ ‬דבר‭ ‬שבשגרה‭. ‬

2. רבותיו

מגיל‭ ‬צעיר‭ ‬התבלט‭ ‬רבי‭ ‬שמעון‭ ‬בשכלו‭ ‬החריף‭ ‬ובנטייתו‭ ‬הרוחנית‭. ‬הוא‭ ‬זכה‭ ‬ל׳סמיכה׳‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬רבי‭ ‬יהודה‭ ‬בן‭ ‬בבא‭, ‬והיה‭ ‬מחמשת‭ ‬תלמידיו‭ ‬הנבחרים‭ ‬של‭ ‬רבי‭ ‬עקיבא‭, ‬גדול‭ ‬חכמי‭ ‬תורה‭ ‬שבעל‭ ‬פה‭. ‬הוא‭ ‬למד‭ ‬ממנו‭ ‬שלוש‭ ‬עשרה‭ ‬שנים‭ ‬בבני‭ ‬ברק‭ ‬ואף‭ ‬לאחר‭ ‬שרבו‭ ‬נאסר‭ ‬המשיך‭ ‬לבקרו‭ ‬בכלא‭. ‬לבסוף‭ ‬נרצח‭ ‬רבי‭ ‬עקיבא‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬הרומאים‭ ‬והיה‭ ‬לאחד‭ ‬מעשרת‭ ‬הרוגי‭ ‬מלכות‭. ‬רבי‭ ‬שמעון‭ ‬שהתנגד‭ ‬להם‭ ‬נחרצות‭ ‬והעז‭ ‬להתבטא‭ ‬כלפיהם‭ ‬בתקיפות‭, ‬נאלץ‭ ‬להימלט‭ ‬על‭ ‬חייו‭ ‬ולהסתתר‭ ‬במשך‭ ‬שנים‭.‬

3. במערה

יחד‭ ‬עם‭ ‬אלעזר‭ ‬בנו‭ ‬הוא‭ ‬התחבא‭ ‬במערה‭ ‬בסמוך‭ ‬ללוד‭, ‬והאגדה‭ ‬מספרת‭ ‬שהם‭ ‬ניזונו‭ ‬שם‭ ‬מעץ‭ ‬חרוב‭ ‬וממעיין‭ ‬מים‭, ‬שסופקו‭ ‬להם‭ ‬באופן‭ ‬ניסי‭. ‬באותן‭ ‬שנים‭ ‬התגלו‭ ‬לרשב״י‭ ‬סודות‭ ‬התורה‭ ‬וסתריה‭ ‬כמאמר‭ ‬השיר‭ ‬״במערת‭ ‬צורים‭ ‬שעמדת‭, ‬שם‭ ‬קנית‭ ‬הודך‭ ‬והדרך״‭.‬

4. הזוהר

אוצרות‭ ‬הסוד‭ ‬הגדולים‭ ‬שגילה‭ ‬רשב״י‭ ‬נותרו‭ ‬עלומים‭ ‬למשך‭ ‬כאלף‭ ‬ומאה‭ ‬שנה‭, ‬עד‭ ‬שנחשפו‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬רבי‭ ‬משה‭ ‬די‭ ‬ליאון‭ ‬בספרד‭ ‬במאה‭ ‬ה-13‭. ‬משם‭ ‬הם‭ ‬החלו‭ ‬להתפשט‭ ‬ברחבי‭ ‬העולם‭ ‬היהודי‭ ‬והתקבלו‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬גדולי‭ ‬ישראל‭. ‬ספר‭ ‬הזוהר‭ ‬שכולל‭ ‬את‭ ‬תורותיו‭ ‬של‭ ‬רבי‭ ‬שמעון‭ ‬וחבורתו‭, ‬נחשב‭ ‬לספר‭ ‬היסוד‭ ‬של‭ ‬פנימיות‭ ‬בתורה‭. ‬מסופר‭ ‬בו‭ ‬שמשה‭ ‬רבינו‭ ‬אמר‭ ‬לרשב״י‭: ‬״בהאי‭ ‬חיבורא‭ ‬דילך‭ ‬דאיהו‭ ‬ספר‭ ‬הזוהר‭, ‬יפקון‭ ‬ביה‭ ‬מן‭ ‬גלותא‭ ‬ברחמי״‭. ‬כלומר‭, ‬בזכות‭ ‬לימוד‭ ‬הספר‭ ‬שלך‭, ‬ייצאו‭ ‬ישראל‭ ‬מהגלות‭ ‬ברחמים‭.‬
לצד‭ ‬גדולתו‭ ‬בנסתר‭, ‬היה‭ ‬רבי‭ ‬שמעון‭ ‬ענק‭ ‬גם‭ ‬בנגלה‭. ‬רבי‭ ‬יהודה‭ ‬הנשיא‭, ‬עורך‭ ‬המשנה‭, ‬היה‭ ‬מתלמידיו‭, ‬והוא‭ ‬שילב‭ ‬בה‭ ‬הלכות‭ ‬רבות‭ ‬בשמו‭, ‬תחת‭ ‬הכינוי‭ ‬׳רבי‭ ‬שמעון׳‭ ‬ללא‭ ‬אזכרת‭ ‬שם‭ ‬אביו‭.‬

5. מגן עמו

ישנם‭ ‬סיפורים‭ ‬רבים‭ ‬מהם‭ ‬ניכרת‭ ‬רגישותו‭ ‬של‭ ‬רבי‭ ‬שמעון‭ ‬לסבלם‭ ‬של‭ ‬יהודים‭ ‬ודאגתו‭ ‬לטובת‭ ‬הציבור‭. ‬בגלל‭ ‬שהיה‭ ‬מלומד‭ ‬בניסים‭ ‬נבחר‭ ‬לעמוד‭ ‬בראש‭ ‬משלחת‭ ‬שיצאה‭ ‬לרומא‭ ‬במטרה‭ ‬להקל‭ ‬את‭ ‬הגזירות‭, ‬ובאורח‭ ‬פלא‭ ‬הם‭ ‬הצליחו‭ ‬במשימתם‭. ‬בתלמוד‭ ‬הירושלמי‭ ‬נאמר‭ ‬ש״כל‭ ‬ימיו‭ ‬לא‭ ‬נראתה‭ ‬הקשת‭ ‬בענן״‭. ‬כלומר‭, ‬שזכותו‭ ‬הגדולה‭ ‬הגנה‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬בני‭ ‬דורו‭.‬

6. ההילולא

יום‭ ‬פטירתו‭ ‬של‭ ‬צדיק‭ ‬הוא‭ ‬סיבה‭ ‬לעצב‭, ‬אך‭ ‬רבי‭ ‬שמעון‭ ‬זכה‭ ‬להגיע‭ ‬ביומו‭ ‬האחרון‭ ‬לשיא‭ ‬מדריגתו‭, ‬והתגלו‭ ‬לו‭ ‬סודות‭ ‬גדולים‭ ‬אותם‭ ‬העביר‭ ‬לתלמידיו‭. ‬זה‭ ‬קרה‭ ‬ביום‭ ‬ל״ג‭ ‬בעומר‭, ‬שהיה‭ ‬גם‭ ‬יום‭ ‬לידתו‭ ‬של‭ ‬רבי‭ ‬שמעון‭. ‬לזכר‭ ‬האש‭, ‬שעל‭ ‬פי‭ ‬המסורת‭ ‬הקיפה‭ ‬את‭ ‬הבית‭ ‬בו‭ ‬שכן‭, ‬אנו‭ ‬נוהגים‭ ‬להדליק‭ ‬עד‭ ‬היום‭ ‬מדורות‭.‬

7. מירון

ישנן‭ ‬כמה‭ ‬דעות‭ ‬היכן‭ ‬נקבר‭ ‬רשב״י‭. ‬המפורסמת‭ ‬מכולן‭ ‬היא‭ ‬הר‭ ‬מירון‭, ‬שהפך‭ ‬למקום‭ ‬עליה‭ ‬לרגל‭ ‬לרבים‭ ‬והאתר‭ ‬הדתי‭ ‬השני‭ ‬הפופולארי‭ ‬ביותר‭ ‬אחרי‭ ‬הכותל‭ ‬המערבי‭. ‬ההילולה‭ ‬הנערכת‭ ‬שם‭ ‬בל״ג‭ ‬בעומר‭ ‬היא‭ ‬האירוע‭ ‬הדתי‭ ‬הגדול‭ ‬בישראל‭ ‬ומשתתפים‭ ‬בו‭ ‬כ‭-‬600,000‭ ‬איש‭. ‬רבים‭ ‬נוהגים‭ ‬להגיע‭ ‬למקום‭ ‬לחגוג‭ ‬חלק׳ה‭ ‬לבנם‭ ‬בהגיעו‭ ‬לגיל‭ ‬שלוש‭.‬

8. הלביא שעצר בדרך

ה׳הימנון׳‭ ‬של‭ ‬ל״ג‭ ‬בעומר‭ ‬הוא‭ ‬הפיוט‭ ‬״בר‭ ‬יוחאי‭ ‬נמשחת‭ ‬אשריך״‭, ‬שלמרות‭ ‬שהוא‭ ‬מבוסס‭ ‬על‭ ‬עשר‭ ‬הספירות‭ ‬ועמוס‭ ‬בסודות‭ ‬קבליים‭, ‬נעשה‭ ‬נפוץ‭ ‬ביותר‭ ‬ואף‭ ‬שולב‭ ‬בתוך‭ ‬זמירות‭ ‬השבת‭. ‬מחברו‭ ‬הוא‭ ‬רבי‭ ‬שמעון‭ ‬לביא‭ ‬שחי‭ ‬לפני‭ ‬כ-500‭ ‬שנה‭. ‬בילדותו‭ ‬היה‭ ‬ממגורשי‭ ‬ספרד‭ ‬ומשם‭ ‬עבר‭ ‬למרוקו‭. ‬כשגדל‭ ‬החליט‭ ‬להגשים‭ ‬את‭ ‬חלומו‭ ‬לעלות‭ ‬לארץ‭. ‬בדרכו‭ ‬הוא‭ ‬עבר‭ ‬דרך‭ ‬הקהילה‭ ‬היהודית‭ ‬בטריפולי‭ ‬בלוב‭, ‬וכשגילה‭ ‬את‭ ‬מצבה‭ ‬הרוחני‭ ‬העגום‭ ‬החליט‭ ‬להישאר‭ ‬איתם‭ ‬כדי‭ ‬לסייע‭ ‬להם‭ ‬וללמדם‭. ‬הוא‭ ‬חולל‭ ‬שם‭ ‬מהפכה‭ ‬רוחנית‭ ‬ושם‭ ‬אף‭ ‬כתב‭ ‬את‭ ‬פירושו‭ ‬לספר‭ ‬הזוהר‭, ‬״כתם‭ ‬פז״‭. ‬חלומו‭ ‬הגדול‭ ‬להגיע‭ ‬לארץ‭ ‬לא‭ ‬התממש‭ ‬מעולם‭ ‬והוא‭ ‬נפטר‭ ‬בטריפולי‭, ‬אבל‭ ‬הפיוט‭ ‬שלו‭, ‬׳בר‭ ‬יוחאי׳‭, ‬התקבל‭ ‬בהתלהבות‭ ‬בכל‭ ‬רחבי‭ ‬העולם‭ ‬היהודי‭ ‬והפך‭ ‬לשיר‭ ‬המרכזי‭ ‬בהילולת‭ ‬ל״ג‭ ‬בעומר‭. ‬כמו‭ ‬רשב״י‭, ‬גם‭ ‬רבי‭ ‬שמעון‭ ‬לביא‭, ‬וויתר‭ ‬על‭ ‬רצונותיו‭ ‬האישיים‭ ‬והגשמת‭ ‬חלומותיו‭, ‬מתוך‭ ‬מסירות‭ ‬לשליחותו‭ ‬ולטובת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

9. לגלות את הסוד

אנשים‭ ‬פשוטים‭ ‬אנחנו‭, ‬ואיננו‭ ‬מבינים‭ ‬ברזי‭ ‬תורה‭ ‬ובסודותיה‭ ‬העליונים‭. ‬אך‭ ‬המסר‭ ‬של‭ ‬רבי‭ ‬שמעון‭ ‬לכולנו‭ ‬הוא‭ ‬להביט‭ ‬עמוק‭ ‬יותר‭. ‬בכל‭ ‬דבר‭ ‬יש‭ ‬צד‭ ‬גלוי‭ ‬וצד‭ ‬נסתר‭, ‬פשט‭ ‬וסוד‭. ‬כך‭ ‬בתורה‭, ‬וכך‭ ‬גם‭ ‬באדם‭. ‬ככל‭ ‬שנסגל‭ ‬לעצמנו‭ ‬מבט‭ ‬חודר‭ ‬יותר‭, ‬נגלה‭ ‬את‭ ‬הנשמה‭ ‬המסתתרת‭ ‬מאחורי‭ ‬הגוף‭ ‬ואת‭ ‬הטוב‭ ‬שהולך‭ ‬ומאיר‭ ‬מבין‭ ‬הקליפות‭ ‬וההסתרים‭. ‬

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…