הרב גבי קדוש

משוואה לא מתמטית

הרב גבי קדוש

תרגיל מתמטי: אם חמישה חיילים מנצחים מאה לוחמי אויב, כמה חיילים צריך בשביל שינצחו 10,000? לכאורה 500 חיילים, לפי מפתח של כל חייל מנצח עשרים חיילים. אך, לא, התורה מעידה בפרשתנו ״ורדפו מכם חמשה מאה ומאה מכם רבבה (עשרת אלפים) ירדופו״. מספיק מאה חיילים כדי לנצח 10,000 חיילי אויב? למה? רש״י מביא את דברי המדרש: ״וכי החשבון כך? והלא לא היה צריך לומר אלא ומאה מכם שני אלפים ירדפו? אלא לא דומה מרובין העושין את התורה למועטין העושין את התורה״. יש כוח לציבור, יש כוח להתאגדות. הערך המוסף של הרבים הוא הרבה יותר מערכם של מכפלת היחידים. במילים פשוטות יותר: בישראל אחד ועוד אחד זה הרבה יותר משתיים.
יש כוח לציבור, יש כוח מיוחד לכלל, ולכן שכינה שורה דווקא בתוך ציבור שנאמר: ״ונקדשתי בתוך בני ישראל״, למדנו שהכלל אינו רק סך כל הפרטים, אלא בכלל מתגלים כוחות מיוחדים ועוצמה מיוחדת עד כדי שאלוקים משרה שכינתו בכלל.
הרב קוק (סידור עו״ר עמ' י') כותב שהחיבור עם הכלל וההטבה לכלל הם עיקר עבודת האדם ועמלו, ושאי אפשר להגיע לקדושה אלא רק ע״י חיבור לכלל: ״עיקר העבודה הרוממה היא להשלים את הכלל ולזכותו ולהיטיב לו, ומי ששם את העבודה הזאת נר לנתיבתו תמיד, הוא באמת מתעלה לקדושה, כיון שאין מגמתו לאהבת עצמו. אבל היחיד כשהוא לעצמו אי אפשר שיתעלה לקדושה לולא ההתרוממות למעלת הקדושה שע״י הרבים, לטובתם ולזכותם״.
וכעת לסיפור: תיאר הרב ישראל אריאל, ממשחררי העיר העתיקה במלחמת ששת הימים: ״זו הייתה זכות גדולה מאוד. בחסדי ה' זכיתי לראות בעיניי דברים שאלפיים שנה התפללו להגיע לרגע זה. הציבו אותי לשמור על כיפת הסלע שכידוע, הוא מקום קודש הקדשים. מי שראה מה שאני ראיתי, חייב להודות לה׳, זכינו לראות את התגשמות הפסוק 'ורדפו מכם חמשה מאה ומאה מכם רבבה ירדופו' – ראיתי בעיניי איך אלפי חיילים מהלגיון הירדני נסים מפני חייל אחד או שניים יהודים. הפסוקים אינם מליצה אלא אמת לאמיתה״. תודה רבה ושבת שלום.■

עוד במדור זה

שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

בארוע‭ ‬השיא‭ ‬של‭ ‬חנוכת‭ ‬המשכן‭ ‬ארע‭ ‬האסון‭ ‬הגדול‭ ‬של‭ ‬מות‭…
צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

כאן‭ ‬הבן‭ ‬שואל‭  ‬על‭ ‬כותרת‭ ‬מאמרנו‭: ‬‮'‬והרי‭ ‬אנו‭ ‬כבר‭ ‬בארץ‭…
פקודי- איך מקימים משכן?

פקודי- איך מקימים משכן?

דור‭ ‬המדבר‭ ‬נצטווה‭ ‬להקים‭ ‬משכן‭ ‬זמני‭. ‬אבל‭ ‬בכניסה‭ ‬לארץ‭ ‬יש‭…
ויקהל- התנדבות או חובה?

ויקהל- התנדבות או חובה?

נתאר‭ ‬לעצמנו‭, ‬עם‭ ‬הרבה‭ ‬דמיון‭ ‬יצירתי‭, ‬שתשלומי‭ ‬מס‭ ‬הכנסה‭ ‬והביטוח‭…
כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

אין‭ ‬כמו‭ ‬פורים‭ ‬לשוב‭ ‬ולהתחבר‭ ‬ולהתכנס‭ ‬לתוך‭ ‬עצמנו‭. ‬עיקר‭ ‬הפורים‭…
תצווה: להדליק ולהעלות

תצווה: להדליק ולהעלות

פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬בציווי‭ ‬אל‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬להדליק‭ ‬את‭ ‬המנורה‭ ‬של‭…
תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

מה‭ ‬המקום‭ ‬הקדוש‭ ‬ביותר‭ ‬בעולם‭? ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬ובתוכה‭? ‬ירושלים‭. ‬ובתוכה‭?…
משפטים: צדק וצדקה חברתית

משפטים: צדק וצדקה חברתית

הפרשה‭ ‬מלמדת‭: ‬‮"‬וְגֵר‭ ‬לֹא‭ ‬תוֹנֶה‭ ‬וְלֹא‭ ‬תִלְחָצֶנּוּ‭ ‬כִּי‭ ‬גֵרִים‭ ‬הֱיִיתֶם‭…
יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

חידה‭ ‬א‮'‬‭: ‬מה‭ ‬היא‭ ‬המצווה‭ ‬הקלה‭ ‬ביותר‭ ‬שהיא‭ ‬גם‭ ‬המצווה‭…
בשלח - נרגנות כדרך חיים

בשלח - נרגנות כדרך חיים

פרשתנו‭ ‬עוסקת‭ ‬בנרגנות‭, [‬‮'‬קיטורים‮'‬‭]. ‬בלשון‭ ‬המקרא‭ ‬תלונות‭. ‬התלונות‭ ‬על‭ ‬היציאה‭…
בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

כל‭ ‬אחד‭ ‬ואחת‭ ‬מאתנו‭ ‬עושה‭ ‬מאות‭ ‬בחירות‭ ‬בכל‭ ‬יום‭. ‬אנו‭…
וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

לע״נ הרב אלישע וישליצקי זצ״ל, כ״ה טבת תשע״ט בעקבות‭ ‬שליחותם‭…
שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

אפתח‭ ‬בסיפור‭: ‬בתקופת‭ ‬גוש‭ ‬קטיף‭ ‬הגענו‭ ‬כמה‭ ‬רבנים‭ ‬למו"ר‭ ‬הרה"ג‭…
ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

לא‭ ‬אחת‭ ‬בחיינו‭ ‬הפרטיים‭ ‬או‭ ‬הלאומיים‭ ‬אנו‭ ‬מגלים‭ ‬שמשבר‭ ‬שחווינו‭,…
מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

חודש‭ ‬כסלו‭ ‬וחג‭ ‬החנוכה‭ ‬מסמלים‭ ‬את‭ ‬האור‭, ‬אור‭ ‬נצחון‭ ‬המכבים‭…
על חלומות ועל הגשמתם

על חלומות ועל הגשמתם

מדע‭ ‬החלומות‭ ‬הינו‭ ‬מדע‭ ‬מסועף‭ ‬אשר‭ ‬חז"ל‭ ‬הקדישו‭ ‬לו‭ ‬מקום‭…