אורי שכטר

חרטה

אורי שכטר

זוכר שכשהיינו ילדים היינו מקבלים משהו מילד אחר והיינו אומרים את המשפט ״בלי חרטות״ שזה אומר שאסור להתחרט. כך גם בחיינו הבוגרים. הסתכלנו על החֲרָטָה כרגש שתוקע אותנו בעבר ולא מקדם אותנו לשום מקום.
בשנים האחרונות הבנתי שחֲרָטָה, יש לה כוח מרפא ואם יודעים לקחת אותה בצורה נכונה החֲרָטָה היא ממש מתנה, היא בריאה ויכולה לקדם אותנו להשתפרות, שלא נחזור על טעויות העבר שלנו ונתקן אותם, כך נוכל לחיות חיים מאושרים ומדוייקים יותר.
01
אז למה כתבתי את כל ההקדמה הזאת?
כי בשבוע שעבר קיבלתי מכתב של חרטה ממורה שלי שלימד אותי לפני כ – 35 שנה, שפשוט גרם לי לבכות מהתרגשות.
מצרף לכם את המכתב, כמובן לאחר אישור המורה כי לדעתי יש בו מסר חשוב :
׳בסד יב׳ אדר ראשון התשפ״ד
לאורי שלום,
לפני יותר משלושים שנה הגענו ל…….., ושם נפגשנו בישיבה התיכונית ………. כשאני מהצד הקרוב ללוח ואתה מהצד השני. אני כ׳מורה׳ ואתה ׳כתלמיד׳.
כל כך הרבה טעויות עשיתי שאני מתבייש בכלל להיזכר בתקופה הזו. ראיתי רק ׳תחת הפנס׳ את הציונים ו׳ההקשבה׳ ועוד דברים שחשובים ונכונים אך הם זווית מאד צרה ומצומצמת להסתכל דרכה על המציאות. לא זיהיתי בך (ובאחרים) את הפוטנציאל, לא ראיתי את המעלות הגדולות ואת הנטייה לתקן עולם בדרכך שלך וזו העת (עדיף מאוחר מאשר מעולם לא) לבקש את סליחתך על כך שלא השכלתי לשים לב לכוחך העצום בנתינה, בראיית צרכי הזולת, בעזרה לכל דבר אפשרי, בתרומתך הגדולה בתחומים שונים, כמה עיוור הייתי.
מדוע לא ביקשתי סליחתך עד היום? שאלה טובה, אולי כי התביישתי. מדברים לפעמים על תלמידים שעשו ׳צרות׳ למורים, אך אני חושב שמורים עושים לעיתים הרבה יותר צרות לתלמידים בכך שלא נותנים להם לצמוח כראוי ואני חטאתי בזה הרבה.
תודה לא-ל היום אני במקום אחר, קשה לתקן חטאי עבר, אפשר לפנות לדרכים אחרות שיש בהם דרך אחרת שיש בהם סוג תיקון .
בהערכה ובאהבה רבה ……………׳
החלטתי אתמול שזה מספיק חשוב לנסוע למורה המיוחד הזה ונסעתי עד לביתו המרוחק מביתי.
כשנפגשנו התחבקנו חיבוק חם כשלשנינו הדמעות עמדו בעיניים והתיישבנו בסלון.
קיימנו שיחה ארוכה ועמוקה על מה שהיה ועל התהליך שכל אחד מאיתנו עבר בדרך.
סיפרתי לו על כך שבמהלך השנים, במפגשים שונים ראיתי את הרצון שלו לדבר איתי אבל לא יצאו לו המילים אבל ראיתי גם את השינוי שהוא עבר וגם את השינוי שעברתי גם אני.
כשסיימנו את הפגישה עליתי לרכב והרגשתי שהחֲרָטָה שלו הסירה אבן גדולה שישבה על ליבי וגם על ליבו…
כי יש הרבה כוח לחֲרָטָה אמיתית וכנה…
02
ואוסיף עוד סיפור מיוחד על חרטה שסיפר לי אחד מאחייני…
׳בכיתה ז׳ למדתי בחטיבה בבית הספר…..
באחד הימים המורים הכריזו על תחרות בית ספרית של בקיאות בלימוד תורה.
התכוננתי לתחרות במשך כחצי שנה .
בהתחלה התחרות היתה של כלל בית הספר וניגשו אליה כמה עשרות תלמידים לאחר מבחנים נשרו כמה עשרות מהתלמידים מהתחרות לאחר שלא עברו את מבחני הסף.
ואז הייתה תחרות נוספת של כ – 15 תלמידים מצטיינים שהגיעו לשלב הזה ולאחר מבחנים נוספים נותרו חמישה תלמידים כשאני בתוכם לגמר הגדול.
הגמר הפך להיות ממש האירוע השנתי המשמעותי של בית הספר כשכל התלמידים יושבים בקהל ומריעים כשבן כיתתם עונה תשובה נכונה.
בסופו של דבר לקראת סוף הגמר הגדול נותרו רק שני מתמודדים אני ומתמודד נוסף.
הקרב ביננו היה צמוד מאוד ובשאלה האחרונה הוא ניצח אותי וזכה בפרס הגדול שהיה סט של ספרים גדול מאוד שהיו צרכים כמה ארגזים כדי לסחוב אותו.
כמובן שלחצתי את ידו וברכתי אותו על זכייתו וכילד היתה לי צביתה בלב על ההפסד שלי שזה טבעי לגמרי.
לפני 4 שנים שמעתי בשעות הערב דפיקות בדלת ביתי.
ניגשתי אל הדלת ופתחתי אותה.
בדלת עמד בחור שנראה בן גילי כשלידו מספר ארגזים.
לקח לי כמה שניות לזהות אותו לאחר שלו נפגשנו הרבה שנים.
זה היה הילד שהתמודד מולי באותו הגמר בבית הספר ונשאר איתי עד לסוף התחרות ואף זכה בתחרות.
הוא הסתכל עלי ואמר לי את המשפט המטלטל הבא : ׳הגעתי אליך לתת את הפרס שקיבלתי לפני 24 שנים בתחרות של בית הספר, אני רימיתי בתחרות ולכן זכיתי באמת אתה זכית והפרס מגיע לך׳.
הוא הכניס את ארגזי הספרים לביתי, התחבקנו דיברנו קצת ,ואז הוא הלך לכיוון הרכב שלו, אני הסתכלתי עליו במבט מעריך מאוד על החרטה האמיתית שלו אחרי כל כך הרבה שנים. ■
Ori88533@gmail.com

עוד במדור זה

להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬

בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭. ‬רבים‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭ ‬כדמות‭ ‬של‭ ‬בכי‭ ‬וצער‭ ‬נצחיים‭. ‬לכן‭ ‬יש‭ ‬שמנסים‭ ‬להפוך‭ ‬את‭ ‬דמותה‭ ‬למודל‭ ‬של‭ ‬פסיביות‭ ‬וכניעה‭ ‬מול‭ ‬כוחות‭ ‬הרוע‭ (‬‮"‬רחל‭ ‬מקשיבה‭ ‬לקולות‭ ‬שונים‭ ‬משלה‮"‬‭ ‬בשפת‭ ‬הפרוגרס‭). ‬בהתאם‭ ‬לכך‭, ‬במקומות‭ ‬שונים‭ ‬גויסה‭ ‬השנה‭ ‬דמותה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭ ‬לקמפיין‭ ‬עסקת‭ ‬חטופים‭ ‬בכל‭ ‬מחיר‭ (‬‮"‬ושבו‭ ‬בנים‭ ‬לגבולם‮"‬‭ ‬וכו‮'‬‭).‬

02‭ ‬

רחל‭ ‬אכן‭ ‬סבלה‭ ‬מאד‭ ‬בחייה‭ ‬אולם‭ ‬היא‭ ‬לעולם‭ ‬לא‭ ‬נכנעה‭. ‬בעת‭ ‬הצורך‭ ‬‮–‬‭ ‬כדוגמת‭ ‬רחל‭ ‬מאופקים‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬התמודדה‭ ‬עם‭ ‬הקושי‭ ‬באופן‭ ‬אקטיבי‭, ‬מתוחכם‭ ‬ונחרץ‭; ‬כך‭ ‬בתביעתה‭ ‬ליעקב‭ ‬‮"‬הבה‭ ‬לי‭ ‬בנים‮"‬‭, ‬וכך‭ ‬בגניבתה‭ ‬את‭ ‬התרפים‭ ‬של‭ ‬לבן‭, ‬אביה‭ ‬הרמאי‭ ‬שהיתל‭ ‬בה‭ ‬ובמשפחתה‭ ‬‮"‬עשרת‭ ‬מונים‮"‬‭. ‬חז"ל‭ ‬מסבירים‭ ‬שהיא‭ ‬חשפה‭ ‬לעין‭ ‬כל‭ ‬את‭ ‬השקר‭ ‬והחולשה‭ ‬של‭ ‬עבודת‭ ‬האלילים‭.‬

03‭ ‬

לכל‭ ‬דור‭ ‬אלילי‭ ‬השקר‭ ‬שלו‭, ‬שבניה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬נלחמים‭ ‬בהם‭ ‬באופן‭ ‬אקטיבי‭: ‬מערכות‭ ‬משפט‭ ‬מרושעות‭; ‬מושחתי‭ ‬הסתדרות‭; ‬שקרני‭ ‬תקשורת‭ ‬ושאר‭ ‬מחלישי‭ ‬האומה‭. ‬אנשים‭ ‬שדואגים‭ ‬רק‭ ‬לעצמם‭ ‬ובמשך‭ ‬שנים‭ ‬שלטו‭ ‬ודיכאו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שרצה‭ ‬זהות‭ ‬יהודית‭ ‬ולאומית‭.‬

04‭ ‬

צאצאיה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬לא‭ ‬שותקים‭. ‬הם‭ ‬בוכים‭ ‬ונלחמים‭ ‬כנגד‭ ‬השקרים‭ ‬והרמאיות‭ ‬הללו‭, ‬ואז‭ ‬מתוך‭ ‬חוזק‭ ‬ומאבק‭ ‬‮–‬‭ ‬אכן‭ ‬‮"‬שבו‭ ‬בנים‭ ‬לגבולם‮"‬‭.‬

05‭ ‬

פרשת‭ ‬וירא‭ ‬היא‭ ‬פרשה‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭: ‬מלאכים‭ ‬שמבקרים‭ ‬את‭ ‬אברהם‭, ‬מלאכים‭ ‬שמשמידים‭ ‬את‭ ‬סדום‭, ‬ומלאכים‭ ‬שממלטים‭ ‬את‭ ‬לוט‭ ‬ובנותיו‭. ‬מלאך‭ ‬הוא‭ ‬כוח‭ ‬רוחני‭ ‬שבא‭ ‬לעשות‭ ‬מלאכה‭ ‬בעולם‭ ‬הזה‭. ‬הכנפיים‭ ‬של‭ ‬המלאכים‭ ‬שמוזכרים‭ ‬בנביא‭ ‬יחזקאל‭ ‬הן‭ ‬ביטוי‭ ‬לכך‭ ‬שהכוח‭ ‬הרוחני‭ ‬מגיע‭ ‬מהר‭ ‬ובאופן‭ ‬ממוקד‭ – ‬‮"‬אין‭ ‬מלאך‭ ‬אחד‭ ‬עושה‭ ‬שתי‭ ‬שליחויות‮"‬‭ – ‬המלאכיות‭ ‬היא‭ ‬כוח‭ ‬החלטי‭ ‬וטוטאלי‭.‬

06‭ ‬

לבני‭ ‬אדם‭ ‬קטנים‭ ‬קשה‭ ‬עם‭ ‬מלאכים‭, ‬הם‭ ‬אוהבים‭ ‬לפסוח‭ ‬על‭ ‬שתי‭ ‬הסעיפים‭. ‬כאשר‭ ‬המלאכים‭ ‬באים‭ ‬להשמיד‭ ‬את‭ ‬סדום‭ ‬ולמלט‭ ‬את‭ ‬לוט‭ ‬הוא‭ ‬מתמהמה‭ ‬ופוסח‭ ‬על‭ ‬שתי‭ ‬הסעיפים‭. ‬אשתו‭ ‬של‭ ‬לוט‭ ‬גם‭ ‬מביטה‭ ‬לאחור‭ ‬ונהפכת‭ ‬לנציב‭ ‬מלח‭; ‬קשה‭ ‬לה‭ ‬להיפרד‭ ‬מסדום‭, ‬אולי‭ ‬היא‭ ‬מתרגשת‭ ‬מפרצוף‭ ‬מיוסר‭ ‬של‭ ‬פצ"רית‭. ‬אולי‭ ‬הגישה‭ ‬בג"צ‭ ‬על‭ ‬חוסר‭ ‬ההומניטריות‭ ‬בהשמדת‭ ‬סדום‭.‬

07‭ ‬

זמן‭ ‬מלחמה‭ ‬הוא‭ ‬זמן‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭. ‬זמן‭ ‬לעמדה‭ ‬נפשית‭ ‬טוטאלית‭ ‬וחדה‭. ‬כאשר‭ ‬צריך‭ ‬להשמיד‭ ‬את‭ ‬סדום‭ ‬‮–‬‭ ‬משמידים‭ ‬את‭ ‬סדום‭. ‬ואין‭ ‬מקום‭ ‬לספקנות‭ ‬ולהיסוס‭. ‬כל‭ ‬אדם‭ ‬צריך‭ ‬להחליט‭ ‬לעצמו‭ ‬האם‭ ‬הוא‭ ‬של‭ ‬ישראל‭ ‬או‭ ‬שלא‭; ‬האם‭ ‬הוא‭ ‬בעד‭ ‬החיילים‭ ‬או‭ ‬בעד‭ ‬הנוח'בות‭; ‬האם‭ ‬הוא‭ ‬נלחם‭ ‬בחולשות‭, ‬ביצר‭ ‬הרע‭ ‬או‭ ‬‮"‬מכיל‮"‬‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שיפסח‭ ‬על‭ ‬שני‭ ‬הסעיפים‭ ‬בעזה‭ ‬יהפוך‭ ‬לנציב‭ ‬מלח‭. ‬במלחמה‭ ‬הנוכחית‭ ‬אין‭ ‬להביט‭ ‬לאחור‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬קדימה‭. ‬אין‭ ‬הכלה‭ ‬לרשע‭, ‬לא‭ ‬החיצוני‭ ‬ולא‭ ‬הפנימי‭.‬

הרע‭ ‬יעבור‭, ‬הטוב‭ ‬יתגבר‭, ‬בעז"ה‭. ‬

מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬

רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭ ‬הקודמות‭, ‬סוף‭ ‬סוף‭ ‬מופיע‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭. ‬חכמים‭ ‬חישבו‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬הפסוקים‭ ‬כמה‭ ‬זמן‭ ‬עבר‭ ‬מבריאת‭ ‬העולם‭ ‬עד‭ ‬לידתו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭, ‬והעלו‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬נולד‭ ‬בשנת‭ ‬1948‭ ‬לבריאה‭. ‬בריאת‭ ‬העולם‭ ‬המתוארת‭ ‬בתורה‭ ‬היא‭ ‬הנקודה‭ ‬שבה‭ ‬האדם‭ ‬היה‭ ‬מסוגל‭ ‬לקלוט‭ ‬את‭ ‬הרעיון‭ ‬האלוקי‭. ‬רק‭ ‬קרוב‭ ‬לאלפיים‭ ‬שנה‭ ‬לאחר‭ ‬שהאנושות‭ ‬הגיעה‭ ‬למדרגה‭ ‬זו‭, ‬המדרגה‭ ‬המוסרית‭ ‬המינימלית‭, ‬יכול‭ ‬היה‭ ‬אברהם‭ ‬להופיע‭ ‬בהיסטוריה‭.‬

02‭ ‬

לפי‭ ‬מדרש‭ ‬חז"ל‭ ‬שנות‭ ‬העולם‭ ‬מתחלקות‭ ‬לאלפיים‭ ‬שנות‭ ‬תוהו‭, ‬אלפיים‭ ‬שנות‭ ‬תורה‭ ‬ואלפיים‭ ‬שנות‭ ‬משיח‭. ‬לפי‭ ‬חלוקה‭ ‬זו‭, ‬אלפיים‭ ‬השנים‭ ‬הראשונות‭ ‬היו‭ ‬שנות‭ ‬תוהו‭, ‬עולם‭ ‬ללא‭ ‬סדר‭, ‬מציאות‭ ‬שפועלים‭ ‬בה‭ ‬כוחות‭ ‬פראיים‭. ‬לאורך‭ ‬פרשת‭ ‬נח‭ ‬התמתנו‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬‮–‬‭ ‬המבול‭ ‬ריכך‭ ‬את‭ ‬העולם‭, ‬מרכז‭ ‬העוצמה‭ ‬שנבנה‭ ‬סביב‭ ‬מגדל‭ ‬בבל‭ ‬התפזר‭ ‬לעמים‭ ‬שונים‭, ‬גם‭ ‬הקיצור‭ ‬בתוחלת‭ ‬החיים‭ ‬מעיד‭ ‬על‭ ‬מעבר‭ ‬מכוחות‭ ‬חסרי‭ ‬שליטה‭ ‬למציאות‭ ‬מתונה‭ ‬ורגועה‭ ‬יותר‭. ‬בנקודה‭ ‬זו‭ ‬אברהם‭ ‬פותח‭ ‬עידן‭ ‬חדש‭ ‬בעולם‭, ‬שאותו‭ ‬מכנים‭ ‬חז"ל‭ ‬אלפיים‭ ‬שנות‭ ‬תורה‭.‬

03‭ ‬

הופעת‭ ‬אברהם‭ ‬היא‭ ‬נקודת‭ ‬התפנית‭ ‬בתולדות‭ ‬האנושות‭. ‬בתחילת‭ ‬דרכו‭ ‬הוא‭ ‬נקרא‭ ‬אברם‭, ‬אביה‭ ‬המרומם‭ ‬של‭ ‬האנושות‭. ‬חז"ל‭ ‬מבטאים‭ ‬זאת‭ ‬בדרשתם‭ ‬על‭ ‬הפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬תולדות‭ ‬השמיים‭ ‬והארץ‭ ‬בהבראם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬השמיים‭ ‬והארץ‭ ‬נוצרו‭ ‬בשביל‭ ‬אברהם‭. ‬מדרש‭ ‬אחר‭ ‬דורש‭ ‬שאיתן‭ ‬האזרחי‭ ‬המוזכר‭ ‬בתהלים‭ ‬הוא‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭, ‬ואומר‭ ‬שהופעתו‭ ‬מסמלת‭ ‬את‭ ‬תחילת‭ ‬זריחת‭ ‬השמש‭ ‬בעולם‭. ‬משמעותם‭ ‬של‭ ‬מדרשים‭ ‬אלו‭ ‬היא‭ ‬שעם‭ ‬הופעתו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭, ‬מתחיל‭ ‬עידן‭ ‬חדש‭, ‬מואר‭ ‬ומתוקן‭.‬

שלב‭ ‬המעבר‭ ‬לעידן‭ ‬החדש‭ ‬הוא‭ ‬שלב‭ ‬שמתרחש‭ ‬גם‭ ‬אצל‭ ‬כל‭ ‬אדם‭, ‬בהתפתחותו‭ ‬האישית‭. ‬קווי‭ ‬דמותו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬מאפיינים‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬האדם‭ ‬הפרטי‭ ‬שהגיע‭ ‬זמנו‭ ‬להתקדם‭, ‬להתבגר‭ ‬ולעצב‭ ‬את‭ ‬חייו‭.‬

04‭ ‬

‮"‬לך‭ ‬לך‭ ‬מארצך‭ ‬וממולדתך‭ ‬ומבית‭ ‬אביך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬אשר‭ ‬אראך‮"‬‭. ‬אלו‭ ‬המילים‭ ‬הראשונות‭ ‬שנאמרות‭ ‬מא‭-‬להים‭ ‬לאברהם‭. ‬הן‭ ‬מסמנות‭ ‬את‭ ‬אופייה‭ ‬של‭ ‬התקופה‭ ‬החדשה‭: ‬מעבר‭ ‬מפסיביות‭ ‬להליכה‭. ‬נח‭ ‬התכנס‭ ‬מפני‭ ‬האנושות‭ ‬שמלאה‭ ‬חמס‭, ‬לעומתו‭ ‬אברהם‭ ‬כל‭ ‬הזמן‭ ‬בתנועה‭. ‬הולך‭, ‬רץ‭, ‬ממהר‭, ‬מזדרז‭ ‬לקיים‭ ‬את‭ ‬מצוות‭ ‬ה‮'‬‭. ‬כאן‭ ‬באה‭ ‬האקטיביות‭ ‬לעולם‭.‬

05‭ ‬

מאפיין‭ ‬נוסף‭ ‬של‭ ‬העידן‭ ‬החדש‭ ‬הוא‭ ‬העצמאות‭. ‬אברהם‭ ‬מקבל‭ ‬ציווי‭ ‬להתנתק‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭ ‬ומכל‭ ‬מה‭ ‬שהיה‭ ‬מוכר‭ ‬לו‭, ‬ולפנות‭ ‬לדרך‭ ‬עצמאית‭ ‬משלו‭ ‬במקום‭ ‬חדש‭ ‬ועם‭ ‬דפוסי‭ ‬התנהגות‭ ‬אחרים‭. ‬חז"ל‭ ‬דורשים‭ ‬כי‭ ‬אברהם‭ ‬מכונה‭ ‬‮"‬עברי‮"‬‭, ‬מפני‭ ‬שכל‭ ‬העולם‭ ‬עמד‭ ‬מעבר‭ ‬אחד‭ ‬והוא‭ ‬מהעבר‭ ‬האחר‭. ‬משמעות‭ ‬המדרש‭ ‬היא‭ ‬שאברהם‭ ‬אינו‭ ‬רואה‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬מחויב‭ ‬לכלום‭, ‬הוא‭ ‬אינו‭ ‬תלוי‭ ‬בשום‭ ‬דבר‭ ‬ואינו‭ ‬מכור‭ ‬לשום‭ ‬דבר‭. ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬מתנער‭ ‬מכל‭ ‬מה‭ ‬שהיה‭ ‬ידוע‭ ‬עד‭ ‬כה‭ ‬ומתחיל‭ ‬לנסוע‭ ‬במסע‭ ‬שלו‭, ‬הלוך‭ ‬ונסוע‭.‬

06‭ ‬

בית‭, ‬ארץ‭ ‬ומולדת‭ ‬הן‭ ‬מילים‭ ‬קסומות‭, ‬שמשדרות‭ ‬לאדם‭ ‬תחושת‭ ‬שייכות‭, ‬אבל‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬אינו‭ ‬נשאר‭ ‬באזור‭ ‬הנוחות‭. ‬לא‭ ‬להיות‭ ‬שקוע‭ ‬בהרגלים‭, ‬לא‭ ‬לחיות‭ ‬עוד‭ ‬מכוח‭ ‬האינרציה‭ ‬אלא‭ ‬להתחיל‭ ‬ללכת‭.‬

‮"‬לך‭ ‬לך‭ ‬מארצך‮"‬‭ ‬זו‭ ‬הקריאה‭ ‬ששומע‭ ‬כל‭ ‬יהודי‭ ‬מאז‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭. ‬שלב‭ ‬ה"לך‭ ‬לך‮"‬‭ ‬בחיים‭, ‬שלב‭ ‬ההליכה‭ ‬והעשייה‭, ‬מחייב‭ ‬יכולת‭ ‬לנוע‭ ‬לעבר‭ ‬הלא‭ ‬נודע‭. ‬אין‭ ‬הכוונה‭ ‬למשימות‭ ‬התאבדות‭ ‬חסרות‭ ‬היגיון‭, ‬אלא‭ ‬לנכונות‭ ‬לדרך‭ ‬ארוכה‭ ‬וקשה‭, ‬עד‭ ‬ההגעה‭ ‬אל‭ ‬הטוב‭ ‬והנחלה‭. ‬מי‭ ‬שרוצה‭ ‬להיות‭ ‬מצאצאיו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬אינו‭ ‬נשאר‭ ‬באזור‭ ‬הנוחות‭. ‬הוא‭ ‬אינו‭ ‬מהטיפוסים‭ ‬הנינוחים‭ ‬שרוצים‭ ‬את‭ ‬הטוב‭ ‬מיד‭, ‬אלא‭ ‬נכון‭ ‬להליכה‭, ‬לניסיונות‭ ‬ולאתגרים‭. ‬

על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬

אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭ ‬אפרורי‭ ‬וסתמי‭. ‬שגרת‭ ‬ימי‭ ‬החול‭ ‬החוזרת‭ ‬אלינו‭ ‬לאחר‭ ‬החגים‭, ‬יחד‭ ‬עם‭ ‬מזג‭ ‬האוויר‭ ‬הקודר‭, ‬גורמים‭ ‬לרבים‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬שיממון‭ ‬ועצבות‭. ‬אף‭ ‬שמו‭ ‬של‭ ‬החודש‭, ‬מרחשוון‭, ‬מצלצל‭ ‬כמלא‭ ‬מרירות‭ – ‬מה‭ ‬שמקבע‭ ‬סופית‭ ‬את‭ ‬החודש‭ ‬כפרק‭ ‬זמן‭ ‬אשר‭ ‬מצפים‭ ‬לסיומו‭.‬

02‭ ‬

ואולם‭, ‬בנבואה‭ ‬ובדברי‭ ‬חז"ל‭ ‬אנו‭ ‬מוצאים‭ ‬כמה‭ ‬עניינים‭ ‬חשובים‭ ‬הקשורים‭ ‬בחודש‭ ‬חשוון‭: ‬במלכים‭ ‬א‭ (‬ו‭, ‬לז‭-‬לח‭) ‬נכתב‭: ‬‮"‬בַּשָּׁנָה‭ ‬הָרְבִיעִית‭ ‬יֻסַּד‭ ‬בֵּית‭ ‬ד‮'‬‭ ‬בְּיֶרַח‭ ‬זִו‭ (‬אייר‭):‬וּבַשָּׁנָה‭ ‬הָאַחַת‭ ‬עֶשְׂרֵה‭ ‬בְּיֶרַח‭ ‬בּוּל‭ (‬חשוון‭) ‬הוּא‭ ‬הַחֹדֶשׁ‭ ‬הַשְּׁמִינִי‭ ‬כָּלָה‭ ‬הַבַּיִת‭ ‬לְכָל‭ ‬דְּבָרָיו‭ ‬וּלְכָל‭ ‬מִשְׁפָּטָיו‭ ‬וַיִבְנֵהוּ‭ ‬שֶׁבַע‭ ‬שָׁנִים‮"‬‭ – ‬כלומר‭, ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬הראשון‭ ‬החל‭ ‬להבנות‭ ‬בחודש‭ ‬אייר‭ ‬והסתיים‭ ‬בחודש‭ ‬חשוון‭ ‬ששמו‭ ‬נקרא‭ ‬בול‭.‬

03‭ ‬

מדוע‭ ‬נקרא‭ ‬שמו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬בול‭? ‬מדרש‭ ‬תנחומא‭ (‬פרשת‭ ‬נח‭, ‬יז‭) ‬מלמדנו‭ ‬כי‭ ‬השם‭ ‬בול‭ ‬נגזר‭ ‬מן‭ ‬המילה‭ ‬‮'‬מבול‮'‬‭. ‬על‭ ‬פי‭ ‬המדרש‭, ‬לאחר‭ ‬המבול‭ ‬הגדול‭ ‬בימיו‭ ‬של‭ ‬נח‭, ‬מידי‭ ‬שנה‭ ‬בשנה‭ ‬בחודש‭ ‬חשוון‭ ‬‮"‬היו‭ ‬עושין‭ ‬אותם‭ ‬המים‭ ‬רושם‭ ‬בעולם‮"‬‭ – ‬התקדרו‭ ‬העננים‭ ‬ונוצר‭ ‬חשש‭ ‬לחידושו‭ ‬של‭ ‬מבול‭ ‬אשר‭ ‬יכחיד‭ ‬את‭ ‬המין‭ ‬האנושי‭. ‬כך‭ ‬התקבע‭ ‬השם‭ ‬בול‭ ‬ככינוי‭ ‬לחודש‭ ‬חשוון‭. ‬הדברים‭ ‬התנהלו‭ ‬באופן‭ ‬זה‭ ‬עד‭ ‬אותה‭ ‬שנה‭ ‬בה‭ ‬‮"‬עמד‭ ‬שלמה‭ ‬ובנה‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬המקדש‮"‬‭ ‬ובזכות‭ ‬כך‭ ‬חדל‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיות‭ ‬חודש‭ ‬מאיים‭. ‬חודש‭ ‬זה‭ ‬אוצר‭ ‬בתוכו‭ ‬פוטנציאל‭ ‬של‭ ‬מבול‭, ‬ומנגד‭ – ‬פוטנציאל‭ ‬בנייה‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬המונע‭ ‬את‭ ‬המבול‭.‬

04‭ ‬

מבול‭ ‬הוא‭ ‬בלילה‭, ‬שטף‭ ‬מים‭ ‬אדיר‭ ‬השוצף‭ ‬ללא‭ ‬אבחנה‭. ‬המים‭ ‬היורדים‭ ‬אלינו‭ ‬מן‭ ‬העליונים‭ ‬מביאים‭ ‬אמנם‭ ‬חיים‭ ‬לעולם‭ – ‬אך‭ ‬בהגיעם‭ ‬ללא‭ ‬הגבלה‭ ‬יוצרים‭ ‬הם‭ ‬הרס‭ ‬ומוות‭. ‬בדור‭ ‬המבול‭ ‬‮"‬לא‭ ‬נחתם‭ ‬עליהם‭ ‬גזר‭ ‬דינם‭ ‬עד‭ ‬שפשטו‭ ‬ידיהם‭ ‬בגזל‮"‬‭ (‬סנהדרין‭ ‬קח‭, ‬א‭) – ‬קלקולם‭ ‬התבטא‭ ‬בחוסר‭ ‬אבחנה‭ ‬והבדלה‭ ‬בין‭ ‬רכוש‭ ‬האדם‭ ‬ורכוש‭ ‬זולתו‭, ‬ואף‭ ‬בעלי‭ ‬החיים‭ ‬נמחו‭ ‬‮"‬כי‭ ‬נזקקין‭ ‬לשאינן‭ ‬מינן‮"‬‭ (‬רש"י‭ ‬בראשית‭ ‬ו‭, ‬יב‭). ‬יוצא‭ ‬מכאן‭ ‬כי‭ ‬דור‭ ‬המבול‭ ‬הוא‭ ‬דור‭ ‬טשטוש‭ ‬הצורה‭,‬‭ ‬כֶּאוֹס‭ ‬ללא‭ ‬גדרים‭ ‬וללא‭ ‬גבולות‭ ‬אשר‭ ‬כמידתו‭ ‬נגמל‭ ‬לו‭ – ‬מחיקה‭ ‬מעל‭ ‬פני‭ ‬האדמה‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬המבול‭ ‬המהרס‭ ‬את‭ ‬המציאות‭ ‬כולה‭. 

05‭ ‬

מידת‭ ‬הגבורה‭ ‬היא‭ ‬ההפך‭ ‬ממידת‭ ‬הבלילה‭ ‬והטשטוש‭. ‬מידת‭ ‬הגבורה‭ ‬מוגדרת‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭ (‬עולת‭ ‬ראיה‭ ‬א‭, ‬עמ‮'‬‭ ‬שפג‭) ‬כמידה‭ ‬‮"‬הנותנת‭ ‬קצב‭ ‬וגבול‭ ‬לכל‭ ‬כח‭ ‬לאמור‭ ‬עד‭ ‬פה‭ ‬תבא‭, ‬רק‭ ‬עד‭ ‬הגבול‭ ‬שיועיל‭ ‬לשכלול‭ ‬הבריאה‭ ‬ולא‭ ‬להרסה‮"‬‭. ‬מידת‭ ‬הגבורה‭ ‬הינה‭ ‬תיעול‭ ‬השפע‭ ‬האלוהי‭ ‬המגיע‭ ‬ממרומים‭ ‬וצמצומו‭ ‬אל‭ ‬תוך‭ ‬מסגרות‭ ‬המציאות‭ ‬הארצית‭ – ‬יכולת‭ ‬ההבדלה‭, ‬העמדת‭ ‬הגבולות‭. ‬ברכת‭ ‬‮'‬אוזר‭ ‬ישראל‭ ‬בגבורה‮'‬‭ ‬לדוגמא‭, ‬נתקנה‭ ‬במקורה‭ ‬בעת‭ ‬לבישת‭ ‬החגורה‭ (‬ברכות‭ ‬ס‭, ‬ב‭) ‬‮–‬‭ ‬חלק‭ ‬הלבוש‭ ‬המבדיל‭ ‬בין‭ ‬הצד‭ ‬העליון‭ ‬לצד‭ ‬התחתון‭ ‬באדם‭.‬

06‭ ‬

בחודש‭ ‬חשוון‭ ‬אנו‭ ‬מתחילים‭ ‬לבקש‭ ‬בתפילה‭ ‬‮"‬ותן‭ ‬טל‭ ‬ומטר‭ ‬לברכה‮"‬‭. ‬יש‭ ‬לדייק‭ ‬כי‭ ‬חז"ל‭, ‬ברצונם‭ ‬להתייחס‭ ‬לתופעת‭ ‬הגשמים‭, ‬משתמשים‭ ‬במטבע‭ ‬הלשונית‭ ‬‮"‬גבורות‭ ‬גשמים‮"‬‭ (‬ברכות‭ ‬כו‭, ‬ב‭) ‬ולא‭ ‬‮'‬ירידת‭ ‬גשמים‮'‬‭ ‬או‭ ‬‮'‬נתינת‭ ‬גשמים‮'‬‭. ‬בגשם‭ ‬יש‭ ‬יסוד‭ ‬המבטא‭ ‬גבורה‭. ‬הגשם‭ ‬מבטא‭ ‬את‭ ‬השפע‭ ‬השמימי‭ ‬המוגר‭ ‬לעולם‭ ‬בצורה‭ ‬מדודה‭. ‬נוזל‭ ‬החיים‭ ‬מרווה‭ ‬את‭ ‬הקרקע‭ ‬דווקא‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬צמצומו‭ ‬לטיפות‭ ‬קטנות‭, ‬הגבורה‭ ‬היא‭ ‬בהעמדת‭ ‬הגבולות‭ ‬כנגד‭ ‬‮'‬הזרימה‭ ‬המבּולית‮'‬‭ ‬חסרת‭ ‬הבקרה‭ ‬והשליטה‭. ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬הינו‭ ‬חודש‭ ‬הגשם‭ – ‬חודש‭ ‬הגבורה‭, ‬לכן‭ ‬שמו‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬האותיות‭ ‬מר‭. ‬המילה‭ ‬‮'‬מר‮'‬‭ ‬אין‭ ‬משמעותה‭ ‬מרירות‭ ‬אלא‭ ‬‮'‬טיפה‮'‬‭ ‬כלשון‭ ‬הנביא‭ (‬ישעיה‭ ‬מ‭, ‬טו‭): ‬‮"‬הן‭ ‬גויים‭ ‬כמר‭ (‬רש"י‭ – ‬כטיפה‭) ‬מדלי‮"‬‭, ‬כלומר‭ ‬חודש‭ ‬‮'‬מרחשוון‮'‬‭ ‬משמעותו‭ ‬יכולת‭ ‬האבחנה‭ ‬בין‭ ‬טיפה‭ ‬לטיפה‭, ‬העמדת‭ ‬הגדרים‭ ‬הבונים‭ ‬את‭ ‬המציאות‭.‬

07‭ ‬

לאחר‭ ‬חודש‭ ‬תשרי‭ ‬העמוס‭ ‬חגים‭ ‬עלינו‭ ‬להביא‭ ‬את‭ ‬האידיאלים‭ ‬העליונים‭ ‬אל‭ ‬חיי‭ ‬היומיום‭. ‬בחודש‭ ‬בו‭ ‬הסתיימה‭ ‬בניית‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ – ‬המקום‭ ‬הנותן‭ ‬את‭ ‬המשמעות‭ ‬לערכים‭ ‬כולם‭, ‬הבית‭ ‬המעמיד‭ ‬את‭ ‬גבולות‭ ‬המציאות‭ ‬והמכפר‭ ‬על‭ ‬חטא‭ ‬המבול‭ ‬שבכל‭ ‬דור‭ – ‬אנו‭ ‬מתמודדים‭ ‬עם‭ ‬השגרה‭ ‬האפורה‭ ‬והחדגונית‭. ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ההזדמנות‭ ‬להופיע‭ ‬את‭ ‬מידת‭ ‬הגבורה‭, ‬‮'‬להגשים‮'‬‭ ‬את‭ ‬האידיאלים‭ ‬וליישם‭ ‬את‭ ‬אשר‭ ‬ספגנו‭ ‬בימי‭ ‬הארת‭ ‬החגים‭. ‬הכוחות‭ ‬שנאגרו‭ ‬בנו‭ ‬בימי‭ ‬הקיץ‭ – ‬בסבב‭ ‬המועדים‭ ‬אשר‭ ‬החל‭ ‬בפסח‭ ‬והסתיים‭ ‬בסוכות‭ – ‬פורצים‭ ‬בימי‭ ‬החורף‭ ‬הארוכים‭ ‬הקוראים‭ ‬לנו‭ ‬להתגבר‭ ‬ולנצח‭.‬

08‭ ‬

בכל‭ ‬שנה‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬הוא‭ ‬סימן‭ ‬לגבורה‭. ‬בשנתיים‭ ‬האחרונות‭ ‬אין‭ ‬צורך‭ ‬להכביר‭ ‬מילים‭ ‬על‭ ‬הגבורה‭ ‬המתגלה‭. ‬לכל‭ ‬דור‭ ‬הגבורה‭ ‬שלו‭, ‬והדור‭ ‬שלנו‭ ‬עומד‭ ‬בזאת‭ ‬בכבוד‭.‬‭ ‬

האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬

פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭ ‬והארץ‭ ‬להאזין‭. ‬אבל‭ ‬בימינו‭ ‬השורש‭ ‬הזה‭ ‬משמש‭ ‬גם‭ ‬למלים‭ ‬איזון‭ ‬ומאזן‭. ‬כדי‭ ‬לקבל‭ ‬שנה‭ ‬חדשה‭ ‬צריך‭ ‬להאזין‭ ‬למציאות‭ ‬ולערוך‭ ‬מאזן‭ ‬בין‭ ‬הטוב‭ ‬ובין‭ ‬הרע‭ ‬של‭ ‬השנה‭ ‬האחרונה‭, ‬ולראות‭ ‬מי‭ ‬גובר‭ ‬על‭ ‬מי‭.‬

02‭ ‬

מי‭ ‬שמקשיב‭ ‬יותר‭ ‬מידי‭ ‬לאנשים‭ ‬פסימיים‭ ‬מקבל‭ ‬רושם‭ ‬שהעולם‭ ‬הוא‭ ‬רע‭, ‬מי‭ ‬שמקשיב‭ ‬לצפירות‭ ‬של‭ ‬זמבורות‭ ‬ברחובות‭ ‬יכול‭ ‬להתחרש‭ ‬מרוב‭ ‬גלי‭ ‬השנאה‭, ‬למי‭ ‬שמקשיב‭ ‬לאנשים‭ ‬מרירים‭ ‬נדמה‭ ‬שמדינת‭ ‬ישראל‭ ‬נחרבה‭ ‬במלחמת‭ ‬יום‭ ‬כיפור‭ ‬או‭ ‬בשביעי‭ ‬באוקטובר‭, ‬למי‭ ‬שמקשיב‭ ‬ליצר‭ ‬הרע‭ ‬נדמה‭ ‬שאין‭ ‬סיכוי‭ ‬להשתחרר‭ ‬מן‭ ‬היצרים‭, ‬ההתמכרויות‭ ‬והחולשות‭.‬

03‭ ‬

אבל‭ ‬מי‭ ‬שמטה‭ ‬אוזן‭ ‬לאופטימיות‭ ‬יודע‭ ‬שהטוב‭ ‬הוא‭ ‬העיקר‭ ‬והרע‭ ‬הוא‭ ‬המיעוט‭, ‬מי‭ ‬שמאזין‭ ‬לקול‭ ‬הסליחות‭ ‬יודע‭ ‬שאין‭ ‬כבר‭ ‬מקום‭ ‬ברחבת‭ ‬הכותל‭ ‬ולכן‭ ‬מקרינים‭ ‬אותן‭ ‬במוקדים‭ ‬שונים‭ ‬ברחבי‭ ‬הארץ‭, ‬מי‭ ‬שמאזין‭ ‬להיסטוריה‭ ‬יודע‭ ‬שלמרות‭ ‬השבר‭ ‬של‭ ‬המלחמה‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬ניצחה‭ ‬וצמחה‭, ‬מי‭ ‬שחווה‭ ‬שבת‭ ‬תשובה‭ ‬עושה‭ ‬מאזן‭ ‬של‭ ‬השנה‭ ‬האחרונה‭ ‬עם‭ ‬עצמו‭, ‬ורואה‭ ‬שלמרות‭ ‬הנפילות‭ ‬מצבו‭ ‬קצת‭ ‬יותר‭ ‬טוב‭ ‬מן‭ ‬השנה‭ ‬שעברה‭.‬

04‭ ‬

תאזינו‭ ‬טוב‭ ‬טוב‭ ‬לשירה‭ ‬הגדולה‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭, ‬בספר‭ ‬התורה‭ ‬היא‭ ‬כתובה‭ ‬בשני‭ ‬טורים‭ ‬אנכיים‭, ‬סגנון‭ ‬כתיבה‭ ‬שנקרא‭ ‬אריח‭ ‬על‭ ‬גבי‭ ‬אריח‭. ‬למרות‭ ‬שהמציאות‭ ‬נדמית‭ ‬כחסרת‭ ‬סדר‭, ‬שירת‭ ‬האזינו‭ ‬מספרת‭ ‬לנו‭ ‬שהחיים‭ ‬שלנו‭ ‬בנויים‭ ‬מאריחים‭ ‬מדויקים‭ ‬ויציבים‭, ‬זה‭ ‬על‭ ‬גבי‭ ‬זה‭. ‬כל‭ ‬אריח‭ ‬קטן‭ ‬מצטרף‭ ‬לשירה‭ ‬גדולה‭.‬

05‭ ‬

אנו‭ ‬נמצאים‭ ‬בתוך‭ ‬ארבעה‭ ‬ימים‭ ‬מופלאים‭: ‬ראש‭ ‬השנה‭ ‬ויום‭ ‬הכיפורים‭ ‬מאחורינו‭, ‬חג‭ ‬הסוכות‭ ‬לפנינו‭. ‬חז"ל‭ ‬מלמדים‭ ‬אותנו‭ ‬שארבעת‭ ‬הימים‭ ‬הללו‭ ‬הם‭ ‬נקיים‭ ‬מעוונות‭, ‬ו"ספירת‭ ‬העבירות‮"‬‭ ‬מתחילה‭ ‬מסוכות‭: ‬‮"'‬ולקחתכם‭ ‬לכם‭ ‬ביום‭ ‬הראשון‮'‬‭ ‬‮–‬‭ ‬וכי‭ ‬ראשון‭? ‬והלא‭ ‬יום‭ ‬חמישה‭ ‬עשר‭ ‬הוא‭, ‬אלא‭ ‬מאי‭ ‬ראשון‭? ‬ראשון‭ ‬לחשבון‭ ‬עבירות‮"‬‭. ‬באופן‭ ‬טבעי‭ ‬ההשפעה‭ ‬של‭ ‬השהות‭ ‬בבית‭ ‬כנסת‭ ‬בעשרת‭ ‬ימי‭ ‬תשובה‭ ‬מהדהדת‭ ‬בנפש‭ ‬ואינה‭ ‬מאפשרת‭ ‬לחטוא‭.‬

06‭ ‬

הבעיה‭ ‬היא‭ ‬שהתחושה‭ ‬הזו‭ ‬תיגמר‭ ‬עוד‭ ‬מעט‭, ‬וחג‭ ‬הסוכות‭, ‬שבו‭ ‬יש‭ ‬מפגש‭ ‬דחוס‭ ‬עם‭ ‬החיים‭, ‬הטבע‭ ‬והמשפחה‭, ‬עלול‭ ‬לגרום‭ ‬ליצר‭ ‬הרע‭ ‬שוב‭ ‬להרים‭ ‬ראש‭. ‬אחרי‭ ‬החגים‭ ‬יחזרו‭ ‬גם‭ ‬ימי‭ ‬החול‭ ‬ואז‭ ‬בכלל‭ ‬הלך‭ ‬עלינו‭. ‬לכן‭ ‬התורה‭ ‬מבקשת‭ ‬מאיתנו‭ ‬להאזין‭ ‬לשירה‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭: ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‭ ‬ואדברה‭ ‬ותשמע‭ ‬הארץ‭ ‬אמרי‭ ‬פי‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אחרי‭ ‬שנגענו‭ ‬בשמים‭ ‬אנו‭ ‬מתכוננים‭ ‬לגעת‭ ‬בארץ‭. ‬איך‭ ‬עושים‭ ‬זאת‭? ‬על‭ ‬ידי‭ ‬שירה‭! ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬היא‭ ‬שירה‭ ‬אחת‭ ‬גדולה‭.  ‬‮"‬יערוף‭ ‬כמטר‭ ‬לקחי‭ ‬תזל‭ ‬כטל‭ ‬אמרתי‮"‬‭. ‬ישנם‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭ ‬בהם‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬בורא‭ ‬עולם‭: ‬שמים‭ ‬וארץ‭, ‬מטר‭ ‬וטל‭. ‬ישנו‭ ‬צד‭ ‬עליון‭ ‬של‭ ‬שפע‭ ‬שמימי‭ ‬וגשם‭ ‬שמגיע‭ ‬מלמעלה‭, ‬וישנו‭ ‬צד‭ ‬שהוא‭ ‬תוצר‭ ‬העבודה‭ ‬האנושית‭ ‬שלנו‭, ‬אמת‭ ‬מארץ‭ ‬תצמח‭. ‬כדוגמת‭ ‬הטל‭ ‬שמרווה‭ ‬את‭ ‬פני‭ ‬הקרקע‭ ‬גם‭ ‬ללא‭ ‬גשם‭. ‬שני‭ ‬הצדדים‭ ‬מובילים‭ ‬ל'כי‭ ‬שם‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אקרא‭ ‬הבו‭ ‬גודל‭ ‬לא‭-‬לוהינו‮'‬‭. ‬את‭ ‬שני‭ ‬הצדדים‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬פוגשים‭ ‬גם‭ ‬בחג‭ ‬הסוכות‭. ‬הסוכה‭ ‬היא‭ ‬יצירה‭ ‬אנושית‭ ‬שנשארת‭ ‬פתוחה‭ ‬לטבע‭ ‬האלוהי‭. ‬בניין‭ ‬העשוי‭ ‬מקרשים‭ ‬ומסכך‭, ‬ועם‭ ‬זאת‭ ‬בנוי‭ ‬באופן‭ ‬ארעי‭ ‬שמותיר‭ ‬מקום‭ ‬לראות‭ ‬את‭ ‬כוכבי‭ ‬השמים‭. ‬גם‭ ‬ארבעת‭ ‬המינים‭ ‬הם‭ ‬מעגלי‭ ‬טבע‭ ‬אלוהי‭ ‬שמאוגדים‭ ‬בידי‭ ‬עם‭ ‬שמניף‭ ‬אותם‭ ‬לארבע‭ ‬רוחות‭ ‬השמים‭. ‬עם‭ ‬אנושי‭-‬א‭-‬לוהי‭. ‬עם‭ ‬פלא‭ ‬שיכול‭ ‬להאזין‭ ‬לשירת‭ ‬האזינו‭. ‬סוכה‭ ‬ולולב‭ ‬לעם‭ ‬סגולה‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬וחג‭ ‬שמח‭. ‬

לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…
תפסיקו לקלל את עם כלביא

תפסיקו לקלל את עם כלביא

01‭ ‬בפרשת‭ ‬בלק‭, ‬בלק‭ ‬מלך‭ ‬מואב‭ ‬שוכר‭ ‬‮"‬מקלל‮"‬‭ ‬מקצועי‭ ‬על‭…
בדיוק בזמן

בדיוק בזמן

01‭ ‬בפרשתנו‭, ‬קרח‭ ‬מתכחש‭ ‬להבדלים‭ ‬הקיימים‭ ‬במציאות‭, ‬וטוען‭ ‬‮"‬כל‭ ‬העדה‭…
תורת לחימה

תורת לחימה

01‭ ‬בפרשת‭ ‬בהעלותך‭ ‬אנו‭ ‬מגיעים‭ ‬לסופן‭ ‬של‭ ‬ההכנות‭ ‬למסע‭ ‬עם‭…
קולות וברקים וענן כבד וקול שופר חזק מאד

קולות וברקים וענן כבד וקול שופר חזק מאד

01‭ ‬אנו‭ ‬נמצאים‭ ‬מספר‭ ‬ימים‭ ‬לפני‭ ‬חג‭ ‬מתן‭ ‬תורה‭. ‬יש‭…
אבנים עם לב אדם

אבנים עם לב אדם

01‭ ‬את‭ ‬התפילה‭ ‬‮"‬לשנה‭ ‬הבאה‭ ‬בירושלים‭ ‬הבנויה‮"‬‭ ‬אנו‭ ‬מתפללים‭ ‬בכל‭…