חדשות

עם הרב גורן בירושלים

עדותו של צנחן על שחרור ירושלים והר הבית

לקראת יום ירושלים, הצנחן יעקב שגיב (זיגלבוים), מלוחמי חטיבה 55, חוזר לרגעים ההיסטוריים של מלחמת ששת הימים: לקרבות ברחבי ירושלים, למנהיגותו הייחודית של הרב שלמה גורן זצ״ל, הרב הראשי לצה״ל ולימים הרב הראשי לישראל, שהובילה לשחרור העיר העתיקה, ולתפילת המנחה הראשונה בכותל המערבי – אותה הוביל
הרב גורן עם סידורו האישי של יעקב

ל

קראת‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭, ‬חוזר‭ ‬יעקב‭ ‬שגיב‭ (‬במקור‭ ‬זיגלבוים‭, ‬או‭ ‬״זיגי״‭ ‬בפי‭ ‬חבריו‭), ‬לוחם‭ ‬צנחן‭ ‬בחטיבה‭ ‬55‭ ‬ששחררה‭ ‬את‭ ‬ירושלים‭ ‬במלחמת‭ ‬ששת‭ ‬הימים‭, ‬אל‭ ‬הרגעים‭ ‬המכוננים‭ ‬ההם‭. ‬בזיכרונותיו‭ ‬מהקרבות‭ ‬על‭ ‬העיר‭, ‬מרגעי‭ ‬שחרור‭ ‬העיר‭ ‬העתיקה‭ ‬והר‭ ‬הבית‭, ‬ומהתפילה‭ ‬הראשונה‭ ‬בכותל‭ ‬המערבי‭, ‬שזורה‭ ‬דמותו‭ ‬הבלתי‭ ‬נשכחת‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬הראשי‭ ‬לצה״ל‭ ‬דאז‭, ‬הרב‭ ‬שלמה‭ ‬גורן‭ ‬זצ״ל‭, ‬ורוח‭ ‬המנהיגות‭ ‬יוצאת‭ ‬הדופן‭ ‬שלו‭ ‬באותם‭ ‬ימים‭. ‬לאחרונה‭ ‬אף‭ ‬יצא‭ ‬לאור‭ ‬ספר‭ ‬מאויר‭, ‬״הסידור‭ ‬של‭ ‬זיגי״‭, ‬המבוסס‭ ‬על‭ ‬סידור‭ ‬התפילה‭ ‬שליווה‭ ‬אותו‭ ‬באותה‭ ‬מלחמה‭ ‬גורלית‭.‬

הכרות עם הרב גורן:
״תלמיד חכם עצום, חזק ותקיף״

היכרותו‭ ‬הראשונית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬עם‭ ‬הרב‭ ‬גורן‭ ‬החלה‭ ‬עוד‭ ‬בצעירותו‭ ‬בתל‭ ‬אביב‭. ‬״גרנו‭ ‬בסביבת‭ ‬בית‭ ‬הכנסת‭ ‬שלו‭,‬״‭ ‬הוא‭ ‬מספר‭. ‬״אבי‭ ‬התפלל‭ ‬במניין‭ ‬אחר‭, ‬אבל‭ ‬אני‭ ‬ומשפחתי‭ ‬היינו‭ ‬מתפללים‭ ‬בלילות‭ ‬שבת‭ ‬ובאמצע‭ ‬השבוע‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬גורן‭. ‬לא‭ ‬היה‭ ‬לי‭ ‬קשר‭ ‬אישי‭ ‬מיוחד‭ ‬איתו‭ ‬באותן‭ ‬שנים‭, ‬אבל‭ ‬הנוכחות‭ ‬שלו‭ ‬כרב‭ ‬בית‭ ‬כנסת‭ ‬וכדמות‭ ‬הייתה‭ ‬מיוחדת‭ ‬במינה‭ ‬‮–‬‭ ‬מרשימה‭ ‬מאוד‭, ‬תלמיד‭ ‬חכם‭ ‬עצום‭, ‬אדם‭ ‬חזק‭ ‬ותקיף״‭. ‬יעקב‭ ‬מדגיש‭ ‬את‭ ‬תרומתו‭ ‬המכרעת‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬גורן‭ ‬לביסוס‭ ‬התורה‭ ‬והמצוות‭ ‬בצה״ל‭: ‬״הוא‭ ‬זה‭ ‬שהכניס‭ ‬לצבא‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התשתית‭ ‬שאפשרה‭ ‬לחיילים‭ ‬דתיים‭ ‬לשרת‭ ‬שירות‭ ‬מלא‭ ‬‮–‬‭ ‬דאג‭ ‬למטבח‭ ‬כשר‭, ‬לשמירת‭ ‬שבת‭ ‬וחגים‭. ‬לולא‭ ‬דמותו‭, ‬הצבא‭ ‬היה‭ ‬נראה‭ ‬אחרת‭. ‬יש‭ ‬לו‭ ‬קרדיט‭ ‬מקסימלי‭ ‬על‭ ‬כך‭, ‬בזכות‭ ‬תקיפותו‭ ‬וידיעותיו‭ ‬את‭ ‬אופי‭ ‬הצבא‭. ‬אני‭ ‬הכרתי‭ ‬אותו‭, ‬אך‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬הכיר‭ ‬אותי‭ ‬אישית‭ ‬אז״‭.‬

הימים‭ ‬ימי‭ ‬אביב‭ ‬תשכ״ז‭, ‬ונשיא‭ ‬מצרים‭, ‬נאצר‭, ‬החל‭ ‬להעביר‭ ‬כוחות‭ ‬צבא‭ ‬לסיני‭ ‬וסגר‭ ‬את‭ ‬מצרי‭ ‬טיראן‭. ‬יעקב‭ ‬גוייס‭ ‬למילואים‭. ‬״זו‭ ‬הייתה‭ ‬למעשה‭ ‬הכרזת‭ ‬מלחמה״‭, ‬נזכר‭ ‬יעקב‭. ‬״הייתה‭ ‬חרדה‭ ‬גדולה‭ ‬מאוד‭ ‬בעם‭, ‬והמדינה‭ ‬נכנסה‭ ‬לתקופת‭ ‬המתנה‭ ‬מורטת‭ ‬עצבים‭ ‬של‭ ‬שבועיים‭. ‬גויסנו‭ ‬במוצאי‭ ‬יום‭ ‬העצמאות‭, ‬ואפילו‭ ‬התכוננו‭ ‬לצניחה‭ ‬מבצעית״‭.‬

במקום לצנוח בדרום –
קדימה לירושלים

כשפרצה‭ ‬המלחמה‭, ‬חטיבת‭ ‬הצנחנים‭ ‬55‭, ‬שהתכוננה‭ ‬במקור‭ ‬לצניחה‭ ‬בחזית‭ ‬המצרית‭, ‬מצאה‭ ‬עצמה‭ ‬מופנית‭ ‬למשימה‭ ‬שלא‭ ‬ציפתה‭ ‬לה‭ ‬‮–‬‭ ‬המערכה‭ ‬על‭ ‬ירושלים‭. ‬״במוצאי‭ ‬שבת‭ ‬של‭ ‬אותו‭ ‬שבוע״‭, ‬מתאר‭ ‬יעקב‭, ‬״כל‭ ‬הצבא‭ ‬יצא‭ ‬כביכול‭ ‬לחופשה‭ ‬בעיר‭ ‬‮–‬‭ ‬זה‭ ‬היה‭ ‬תרגיל‭ ‬הטעיה‭. ‬אך‭ ‬לנו‭ ‬נאמר‭ ‬׳קדימה‭, ‬מלחמה׳‭. ‬החזית‭ ‬היחידה‭ ‬בתחילה‭ ‬הייתה‭ ‬מול‭ ‬המצרים‭. ‬ביום‭ ‬שני‭ ‬התכוננו‭ ‬לצניחה‭ ‬בסיני‭, ‬עברנו‭ ‬תדריך‭ ‬משימות‭. ‬ותוך‭ ‬כדי‭ ‬התדריך‭, ‬התברר‭ ‬שנפתחה‭ ‬חזית‭ ‬נוספת‭ ‬ממזרח‭, ‬מצד‭ ‬ירדן‭ ‬‮–‬‭ ‬הלחימה‭ ‬החלה‭ ‬בירושלים‭. ‬גדוד‭ ‬מהחטיבה‭ ‬שלנו‭ ‬נדרש‭ ‬לעבור‭ ‬מיד‭ ‬לירושלים״‭.‬

ההפתעה‭ ‬לוותה‭ ‬באכזבה‭ ‬בקרב‭ ‬החיילים‭. ‬״החיילים‭ ‬באותו‭ ‬גדוד‭ ‬חוו‭ ‬אכזבה‭ ‬גדולה״‭, ‬הוא‭ ‬מספר‭. ‬״כולנו‭ ‬ציפינו‭ ‬לצנוח‭ ‬צניחה‭ ‬קרבית‭, ‬ומי‭ ‬שנגזר‭ ‬עליו‭ ‬ללכת‭ ‬לירושלים‭ ‬לא‭ ‬העלה‭ ‬על‭ ‬דעתו‭ ‬לקראת‭ ‬מה‭ ‬הוא‭ ‬הולך‭ ‬והיה‭ ‬מאוכזב‭ ‬מאוד‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬כל‭ ‬החטיבה‭ ‬עברה‭ ‬לירושלים‭. ‬המצב‭ ‬שם‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬טוב‭, ‬הירדנים‭ ‬הפגיזו״‭.‬

בלהט‭ ‬הקרבות‭ ‬על‭ ‬העיר‭, ‬פגש‭ ‬יעקב‭ ‬שוב‭ ‬את‭ ‬הרב‭ ‬גורן‭, ‬הפעם‭ ‬בתנאים‭ ‬שונים‭ ‬לחלוטין‭. ‬״לאחר‭ ‬ליל‭ ‬לחימה‭ ‬קשה‭ ‬בגבעת‭ ‬התחמושת‭, ‬שבו‭ ‬נפלו‭ ‬רבים‭ ‬מחברינו‭ ‬‮–‬‭ ‬66‭ ‬לוחמים‭ ‬מהגדוד‭ ‬שלנו‭ ‬‮–‬‭ ‬הצבא‭ ‬הירדני‭ ‬נסוג‭, ‬והשאיר‭ ‬אחריו‭ ‬בעיקר‭ ‬צלפים‭. ‬יצאנו‭ ‬לכיוון‭ ‬הר‭ ‬הצופים‭, ‬שהיה‭ ‬מובלעת‭ ‬ישראלית‭ ‬מאז‭ ‬מלחמת‭ ‬השחרור‭. ‬ושם‭, ‬על‭ ‬הר‭ ‬הצופים‭, ‬פגשתי‭ ‬את‭ ‬הרב‭ ‬גורן״‭.‬

״השקיע את כל כובד משקלו והשפעתו כדי להיכנס
לעיר העתיקה״

תיאורו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬את‭ ‬הרב‭ ‬באותן‭ ‬שעות‭ ‬דרמטיות‭ ‬חושף‭ ‬את‭ ‬עוצמת‭ ‬אישיותו‭ ‬המיוחדת‭: ‬״הרב‭ ‬הסתובב‭ ‬שם‭ ‬׳כמו‭ ‬אריה‭ ‬בסוגר׳‭, ‬כועס‭ ‬ונרגש‭, ‬כי‭ ‬באותן‭ ‬שעות‭ ‬הממשלה‭ ‬היססה‭ ‬אם‭ ‬המלחמה‭ ‬מסתיימת‭ ‬או‭ ‬שממשיכים‭ ‬לעיר‭ ‬העתיקה‭.‬

הרב‭ ‬גורן‭ ‬השקיע‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬כובד‭ ‬משקלו‭ ‬והשפעתו‭ ‬‮–‬‭ ‬לחץ‭ ‬על‭ ‬המח״ט‭ ‬מוטה‭ ‬גור‭, ‬ואני‭ ‬מניח‭ ‬שמוטה‭ ‬לחץ‭ ‬על‭ ‬גורמים‭ ‬אחרים‭ ‬בצה״ל‭ ‬ובממשלה‭. ‬היה‭ ‬חשש‭ ‬גדול‭ ‬להיכנס‭ ‬לעיר‭ ‬העתיקה‭, ‬פחדו‭ ‬מפגיעה‭ ‬במקומות‭ ‬הקדושים‭. ‬לא‭ ‬היינו‭ ‬אז‭ ‬מדינה‭ ‬חזקה‭ ‬עם‭ ‬ביטחון‭ ‬עצמי‭ ‬רב״‭.‬

אך‭ ‬נחישותו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬גורן‭, ‬יחד‭ ‬עם‭ ‬הלחץ‭ ‬מהשטח‭, ‬נשאו‭ ‬פרי‭. ‬״כבר‭ ‬בשעות‭ ‬הבוקר‭ ‬הוחלט‭ ‬להיכנס‭, ‬וגדוד‭ ‬71‭ ‬יצא‭ ‬ראשון‭ ‬לכיוון‭ ‬העיר‭ ‬העתיקה‭. ‬הרב‭ ‬גורן‭ ‬הצטרף‭ ‬אליהם‭, ‬פרץ‭ ‬יחד‭ ‬איתם‭ ‬דרך‭ ‬שער‭ ‬האריות‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬איש‭ ‬אמיץ‭ ‬מאוד‭ ‬מבחינה‭ ‬צבאית‭, ‬וזו‭ ‬לא‭ ‬הייתה‭ ‬הפעם‭ ‬הראשונה‭ ‬שהיה‭ ‬בראש‭ ‬הלוחמים‭, ‬למרות‭ ‬שלא‭ ‬היה‭ ‬לוחם‭ ‬בהכשרתו״‭.‬

עם‭ ‬שחרור‭ ‬הר‭ ‬הבית‭, ‬הגיעו‭ ‬הרגעים‭ ‬שייחרתו‭ ‬לעד‭ ‬בזיכרון‭ ‬הלאומי‭ ‬ובזיכרונו‭ ‬האישי‭ ‬של‭ ‬יעקב‭. ‬״כשהגענו‭ ‬להר‭ ‬הבית‭, ‬לאחר‭ ‬שגדוד‭ ‬71‭ ‬כבר‭ ‬היה‭ ‬שם‭, ‬הרב‭ ‬גורן‭ ‬תקע‭ ‬בשופר‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭, ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬נרגש‭ ‬מאוד‭. ‬כולנו‭ ‬הסתובבנו‭ ‬בהר‭ ‬הבית‭ ‬באופן‭ ‬חופשי‭ ‬לגמרי״‭. ‬באותן‭ ‬שעות‭, ‬מספר‭ ‬יעקב‭, ‬הרב‭ ‬גורן‭ ‬אף‭ ‬דאג‭ ‬להביא‭ ‬להר‭ ‬הבית‭ ‬את‭ ‬חותנו‭, ‬הרב‭ ‬דוד‭ ‬כהן‭ (‬״הרב‭ ‬הנזיר״‭), ‬ואת‭ ‬הרב‭ ‬צבי‭ ‬יהודה‭.‬

תפילת מנחה ראשונה בכותל המערבי המשוחרר

ברחבת‭ ‬הכותל‭ ‬הצרה‭ ‬והריקה‭ ‬כמעט‭, ‬התרחש‭ ‬המעמד‭ ‬ההיסטורי‭ ‬של‭ ‬התפילה‭ ‬הראשונה‭. ‬״ואז‭ ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬ליד‭ ‬הכותל‭ ‬כמה‭ ‬דמויות‭ ‬‮–‬‭ ‬הרב‭ ‬גורן‭, ‬הרב‭ ‬צבי‭ ‬יהודה‭ ‬קוק‭, ‬הרב‭ ‬הנזיר‭, ‬ועוד‭ ‬כמה‭ ‬מלווים‭. ‬היינו‭ ‬ארבעה‭ ‬חיילים‭ ‬בלבד‭ ‬שהצטרפנו‭ ‬אליהם‭, ‬ובסך‭ ‬הכל‭ ‬היינו‭ ‬בערך‭ ‬מניין‭. ‬הגיעה‭ ‬שעת‭ ‬מנחה‭. ‬הרב‭ ‬גורן‭ ‬היה‭ ‬נרגש‭ ‬מאוד‭. ‬היה‭ ‬איתו‭ ‬ספר‭ ‬תורה‭ ‬קטן‭, ‬הוא‭ ‬הניח‭ ‬אותו‭ ‬בין‭ ‬אבני‭ ‬הכותל‭, ‬תקע‭ ‬שוב‭ ‬בשופר‭, ‬והתארגנו‭ ‬לתפילת‭ ‬מנחה‭, ‬בקושי‭ ‬מניין״‭. ‬

ואז‭, ‬ברגע‭ ‬ספונטני‭ ‬ומרגש‭, ‬פנה‭ ‬הרב‭ ‬גורן‭ ‬לנוכחים‭: ‬״׳ספר‭ ‬תורה‭ ‬יש‭ ‬לי‭, ‬שופר‭ ‬יש‭ ‬לי‭. ‬אבל‭ ‬סידור‭ ‬אין‭ ‬לי‭. ‬למי‭ ‬יש‭ ‬סידור‭?‬׳״‭ ‬יעקב‭, ‬שנשא‭ ‬עימו‭ ‬את‭ ‬סידור‭ ‬ותפילין‭, ‬שלף‭ ‬מיד‭ ‬את‭ ‬סידורו‭. ‬״הוצאתי‭ ‬את‭ ‬הסידור‭ ‬שלי‭ ‬ומסרתי‭ ‬אותו‭ ‬לרב‭, ‬ובסידור‭ ‬הזה‭ ‬התפלל‭ ‬הרב‭ ‬גורן‭ ‬את‭ ‬תפילת‭ ‬המנחה‭ ‬הראשונה‭ ‬בכותל‭ ‬לאחר‭ ‬השחרור‭. ‬תוך‭ ‬כדי‭ ‬תפילת‭ ‬העמידה‭, ‬פתאום‭ ‬החלו‭ ‬לזרום‭ ‬עוד‭ ‬עשרות‭ ‬חיילים‭, ‬התפילה‭ ‬הפכה‭ ‬להמונית״‭.‬

״חנן‭ ‬פורת‭ ‬היה‭ ‬דמות‭ ‬ענקית‭ ‬בשבילי‭. ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬זה‭ ‬שצילם‭ ‬את‭ ‬התמונה‭ ‬המפורסמת‭ ‬של‭ ‬המניין‭ ‬הראשון‭ ‬בכותל‭, ‬שהיה‭ ‬משופע‭ ‬בכהנים‭ ‬‮–‬‭ ‬הרב‭ ‬צבי‭ ‬יהודה‭, ‬הרב‭ ‬הנזיר‭, ‬הרב‭ ‬מנחם‭ ‬הכהן‭ ‬וגם‭ ‬חלק‭ ‬מהלוחמים‭ ‬שהיו‭ ‬כהנים‭. ‬כששאלתי‭ ‬את‭ ‬חבריי‭ ‬מדוע‭ ‬חנן‭ ‬לא‭ ‬מצולם‭ ‬באותה‭ ‬תמונה‭, ‬הם‭ ‬ענו‭ ‬לי‭ ‬שזה‭ ‬פשוט‭ – ‬כי‭ ‬חנן‭ ‬היה‭ ‬מאחורי‭ ‬המצלמה״‭.‬

הקדשה מיוחדת:
הלל הגדול ומנחם ציון

בסיום‭ ‬אותה‭ ‬תפילה‭ ‬היסטורית‭, ‬כתב‭ ‬הרב‭ ‬גורן‭ ‬הקדשה‭ ‬אישית‭ ‬בסידורו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הקדשה‭ ‬הטעונה‭ ‬במשמעות‭ ‬עמוקה‭: ‬״׳התפללנו‭ ‬בסידור‭ ‬הזה‭ ‬את‭ ‬תפילת‭ ‬מנחה‭ ‬הראשונה‭, ‬הלל‭ ‬הגדול‭ ‬ומנחם‭ ‬ציון‭, ‬ליד‭ ‬הכותל‭ ‬המערבי‭ ‬ביום‭ ‬השחרור׳״‭. ‬יעקב‭ ‬מסביר‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬הדברים‭: ‬״׳הלל‭ ‬הגדול‭ ‬ומנחם‭ ‬ציון׳‭ ‬זה‭ ‬ביטוי‭ ‬שממחיש‭ ‬את‭ ‬גדלותו‭ ‬של‭ ‬הרב‭. ‬הוא‭ ‬הבין‭ ‬את‭ ‬גודל‭ ‬המעמד‭ ‬ההיסטורי‭ ‬וחיבר‭ ‬שתי‭ ‬תפילות‭ ‬‮–‬‭ ‬מצד‭ ‬אחד‭ ‬׳נחם׳‭, ‬תפילה‭ ‬מתשעה‭ ‬באב‭ ‬המבכה‭ ‬את‭ ‬חורבן‭ ‬הבית‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬ידע‭ ‬את‭ ‬המחיר‭ ‬הגדול‭, ‬את‭ ‬הקורבנות‭ ‬הרבים‭ ‬במערכה‭ ‬על‭ ‬ירושלים‭ ‬ועל‭ ‬המדינה‭ ‬כולה‭, ‬ובית‭ ‬המקדש‭ ‬עדיין‭ ‬חרב‭. ‬מצד‭ ‬שני‭, ‬׳הלל‭ ‬הגדול׳‭, ‬על‭ ‬הזכות‭ ‬שזכינו‭ ‬לחזור‭ ‬לעיר‭ ‬העתיקה‭, ‬לכותל‭ ‬המערבי‭, ‬למרגלות‭ ‬הר‭ ‬הבית״‭.‬

הכותל‭ ‬היה‭ ‬אז‭ ‬יותר‭ ‬׳נמוך׳‭, ‬הרחבה‭ ‬נחפרה‭ ‬מאז‭ ‬לעומק‭ ‬של‭ ‬כשני‭ ‬מטרים‭. ‬הנישה‭ ‬שבה‭ ‬הרב‭ ‬גורן‭ ‬הניח‭ ‬את‭ ‬ספר‭ ‬התורה‭ ‬בתפילה‭ ‬הראשונה‭, ‬נמצאת‭ ‬היום‭ ‬הרבה‭ ‬יותר‭ ‬גבוה״‭. ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬זוכר‭ ‬פרט‭ ‬היסטורי‭ ‬מעניין‭: ‬״באותו‭ ‬יום‭, ‬על‭ ‬הקיר‭ ‬משמאל‭ ‬לכניסה‭ ‬לחלק‭ ‬המקורה‭ ‬של‭ ‬הכותל‭, ‬היה‭ ‬שלט‭ ‬רחוב‭ ‬׳אל‭-‬בוראק׳‭ ‬‮–‬‭ ‬על‭ ‬שם‭ ‬סוסתו‭ ‬של‭ ‬מוחמד‭. ‬הרב‭ ‬גורן‭ ‬הורה‭ ‬להוריד‭ ‬את‭ ‬השלט‭ ‬הזה‭ ‬מיד‭. ‬יש‭ ‬לי‭ ‬תמונה‭ ‬שבה‭ ‬השלט‭ ‬עדיין‭ ‬מחובר״‭.‬

עוצמת‭ ‬ההתרגשות‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬גורן‭ ‬באותו‭ ‬מעמד‭ ‬הייתה‭ ‬מדבקת‭. ‬״הוא‭ ‬היה‭ ‬בהתרגשות‭ ‬עצומה‭ ‬ומיוחדת‭, ‬וכמובן‭ ‬סחף‭ ‬את‭ ‬כולנו‭ ‬בהתרגשות‭ ‬הזו‭,‬״‭ ‬נזכר‭ ‬יעקב‭. ‬״אני‭ ‬גדלתי‭ ‬בחינוך‭ ‬ממלכתי‭-‬דתי‭, ‬ולא‭ ‬למדנו‭ ‬אז‭ ‬באופן‭ ‬מיוחד‭ ‬את‭ ‬הזיקה‭ ‬למקומות‭ ‬הקדושים‭. ‬כילידי‭ ‬הארץ‭, ‬מקומות‭ ‬כמו‭ ‬חברון‭, ‬ירושלים‭ ‬העתיקה‭ ‬והר‭ ‬הבית‭ ‬נראו‭ ‬לנו‭ ‬רחוקים‭, ‬כמעט‭ ‬כמו‭ ‬2,000‭ ‬שנה‭ ‬בגלות‭. ‬לא‭ ‬ידענו‭ ‬שזה‭ ‬במרחק‭ ‬נסיעה‭ ‬קצר‭. ‬הרב‭ ‬גורן‭, ‬באותו‭ ‬יום‭, ‬עם‭ ‬רוחו‭ ‬האיתנה‭, ‬חיבר‭ ‬אותנו‭ ‬בעוצמה‭ ‬למקומות‭ ‬האלו‭. ‬הייתה‭ ‬לו‭ ‬השראה‭ ‬מיוחדת‭ ‬באותו‭ ‬יום״‭. ‬

הרב גורן נערך שנים מראש

על‭ ‬ההערכות‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬גורן‭ ‬למלחמה‭ ‬אנו‭ ‬שומעים‭ ‬מפי‭ ‬בנו‭, ‬רמי‭ ‬גורן‭. ‬רמי‭ ‬מספר‭ ‬שמעבר‭ ‬לתמונות‭ ‬ההיסטוריות‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬התוקע‭ ‬בשופר‭ ‬ליד‭ ‬הכותל‭ ‬המערבי‭, ‬מסתתר‭ ‬סיפור‭ ‬של‭ ‬אמונה‭ ‬יוקדת‭, ‬תכנון‭ ‬ארוך‭ ‬טווח‭, ‬נחישות‭ ‬בלתי‭ ‬מתפשרת‭ ‬ואומץ‭ ‬לב‭ ‬נדיר‭.‬

כשהגענו‭ ‬לבדוק‭ ‬את‭ ‬הארכיון‭ ‬של‭ ‬אבי‭,‬״‭ ‬פותח‭ ‬רמי‭ ‬גורן‭, ‬״התברר‭ ‬לנו‭ ‬שהוא‭ ‬כבר‭ ‬הכין‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬הערכה‭ ‬לשחרור‭ ‬המקומות‭ ‬הקדושים‭ ‬כשמונה‭ ‬שנים‭ ‬קודם‭ ‬למלחמה‭.‬״‭ ‬ממצאים‭ ‬אלו‭ ‬כוללים‭ ‬טיוטה‭ ‬ראשונה‭ ‬למנשר‭ ‬״נחמו‭ ‬נחמו‭ ‬עמי״‭ ‬שעסק‭ ‬ברחבת‭ ‬הכותל‭, ‬ותגים‭ ‬שהוכנו‭ ‬מראש‭ ‬במחסני‭ ‬הרבנות‭ ‬הצבאית‭ ‬‮–‬‭ ‬תגי‭ ‬שרוול‭ ‬של‭ ‬״משמר‭ ‬הר‭ ‬הבית״‭, ‬״קצין‭ ‬הר‭ ‬הבית״‭ ‬ו״סמל‭ ‬הר‭ ‬הבית״‭. ‬״הדברים‭ ‬היו‭ ‬מוכנים‭,‬״‭ ‬מדגיש‭ ‬רמי‭, ‬״כי‭ ‬הוא‭ ‬כל‭ ‬הזמן‭ ‬עבד‭ ‬עם‭ ‬המחשבה‭ ‬שירושלים‭ ‬בידיים‭ ‬זרות‭ ‬זה‭ ‬מצב‭ ‬זמני‭, ‬שאנחנו‭ ‬עוד‭ ‬נחזור‭ ‬והיא‭ ‬תהיה‭ ‬שלנו‭.‬״

התודעה‭ ‬הזו‭, ‬של‭ ‬שיבה‭ ‬ודאית‭ ‬לירושלים‭ ‬ולמקומותיה‭ ‬הקדושים‭, ‬היא‭ ‬אולי‭ ‬המפתח‭ ‬להבנת‭ ‬אישיותו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬גורן‭. ‬״זה‭ ‬דבר‭ ‬שצריך‭ ‬ללמוד‭ ‬ממנו‭ ‬ולקחת‭ ‬אותו‭ ‬קדימה‭,‬״‭ ‬אומר‭ ‬בנו‭. ‬״כמו‭ ‬הפתגם‭ ‬׳עם‭ ‬הנצח‭ ‬לא‭ ‬מפחד‭ ‬מדרך‭ ‬ארוכה׳‭ ‬‮–‬‭ ‬זה‭ ‬נכון‭. ‬כך‭ ‬צריך‭ ‬לנהוג‭ ‬בתכל׳ס‭. ‬הוא‭ ‬התנהג‭ ‬כל‭ ‬ימיו‭ ‬כאילו‭ ‬אוטוטו‭ ‬זה‭ ‬קורה‭.‬״

נחישות ללא פשרות: ״אם אתה רוצה להיכנס ראשון לירושלים…״

את‭ ‬נחישותו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬גורן‭ ‬ואת‭ ‬יכולתו‭ ‬להשפיע‭ ‬ניתן‭ ‬ללמוד‭ ‬מסיפור‭ ‬שאירע‭ ‬כשבע‭-‬שמונה‭ ‬שנים‭ ‬לפני‭ ‬המלחמה‭. ‬הרב‭ ‬גורן‭ ‬הגיע‭ ‬לביקור‭ ‬אצל‭ ‬מוטה‭ ‬גור‭, ‬אז‭ ‬מג״ד‭ ‬צעיר‭ ‬בגולני‭, ‬בעקבות‭ ‬דיווחים‭ ‬על‭ ‬בעיות‭ ‬כשרות‭ ‬בגדוד‭. ‬״לאחר‭ ‬דין‭ ‬ודברים‭, ‬שבו‭ ‬הבהיר‭ ‬הרב‭ ‬את‭ ‬עמדתו‭ ‬התקיפה‭ ‬בנוגע‭ ‬לשמירת‭ ‬ההלכה‭ ‬בצבא‭ (‬״אבא‭ ‬שלי‭ ‬מיד‭ ‬הגיב‭. ‬לא‭ ‬היו‭ ‬חוכמות‭. ‬היה‭ ‬מעלה‭ ‬אותו‭ ‬למשפט‭ ‬בלי‭ ‬למצמץ‭. ‬פחדו‭ ‬ממנו‭ ‬פחד‭ ‬מוות‭ ‬בגלל‭ ‬זה‭. ‬זה‭ ‬מה‭ ‬שנתן‭ ‬לו‭ ‬את‭ ‬הכוח״‭), ‬פנה‭ ‬הרב‭ ‬גורן‭ ‬למוטה‭ ‬גור‭: ‬״אם‭ ‬אתה‭ ‬רוצה‭ ‬להיכנס‭ ‬ראשון‭ ‬לירושלים‭, ‬אתה‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬איתי‭ ‬ביחסים‭ ‬טובים‭.‬״

מוטה‭ ‬גור‭ ‬הצעיר‭ ‬תהה‭ ‬לפשר‭ ‬האמירה‭, ‬והרב‭ ‬גורן‭ ‬השיב‭ ‬בביטחון‭: ‬״אני‭ ‬אהיה‭ ‬זה‭ ‬שישחרר‭ ‬את‭ ‬ירושלים‭. ‬אם‭ ‬אתה‭ ‬רוצה‭ ‬להיות‭ ‬איתי‭ ‬בזה‭, ‬אתה‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬איתי‭ ‬ביחסים‭ ‬טובים‭. ‬אתה‭ ‬רוצה‭ ‬לשחרר‭ ‬את‭ ‬ירושלים‭ ‬ובגדוד‭ ‬לא‭ ‬יהיה‭ ‬כשר‭? ‬אתה‭ ‬תבטיח‭ ‬לי‭ ‬שאני‭ ‬אכנס‭ ‬איתך‭ ‬לירושלים‭, ‬ואתה‭ ‬מבטיח‭ ‬לי‭ ‬שהגדוד‭ ‬שלך‭ ‬יהיה‭ ‬כשר‭.‬״

ההבטחה‭ ‬הזו‭ ‬נשמרה‭. ‬רמי‭ ‬גורן‭ ‬מספר‭ ‬שבביתם‭ ‬שמור‭ ‬המנשר‭ ‬שהקריא‭ ‬אביו‭ ‬בשחרור‭ ‬ירושלים‭, ‬ועליו‭ ‬כתב‭ ‬מוטה‭ ‬גור‭ ‬בכתב‭ ‬ידו‭: ‬״לפני‭ ‬6‭ ‬שנים‭ ‬התחייבתי‭ ‬בפניך‭ ‬שניכנס‭ ‬יחד‭ ‬לירושלים‭. ‬היום‭ ‬מילאתי‭ ‬את‭ ‬ההבטחה‭. ‬מעולם‭ ‬לא‭ ‬התרגשתי‭ ‬ממילוי‭ ‬הבטחה‭ ‬כמו‭ ‬היום‭. ‬עמדת‭ ‬ליד‭ ‬הכותל‭ ‬ואני‭ ‬לידך‭. ‬שנזכה‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬ירושלים‭ ‬לאורך‭ ‬ימים‭. ‬מוטה‭ ‬גור״‭.‬

הרב‭ ‬גורן‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬רק‭ ‬איש‭ ‬חזון‭ ‬ותכנון‭; ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬גם‭ ‬איש‭ ‬שטח‭, ‬שלא‭ ‬היסס‭ ‬להימצא‭ ‬בקו‭ ‬האש‭. ‬בתחילת‭ ‬מלחמת‭ ‬ששת‭ ‬הימים‭, ‬עוד‭ ‬בטרם‭ ‬הגיעה‭ ‬הלחימה‭ ‬לירושלים‭, ‬הצטרף‭ ‬הרב‭ ‬גורן‭ ‬לכוחות‭ ‬שלחמו‭ ‬בעזה‭. ‬״הוא‭ ‬בא‭ ‬למח״ט‭ ‬ושאל‭: ‬׳מי‭ ‬הכוח‭ ‬המוביל‭? ‬אני‭ ‬ברכב‭ ‬הראשון׳״‭, ‬הרכב‭ ‬חטף‭ ‬פגיעה‭ ‬ישירה‭, ‬אבל‭ ‬הרב‭ ‬ניצל‭.‬

לאחר‭ ‬התקרית‭ ‬בעזה‭, ‬הגיע‭ ‬הרב‭ ‬גורן‭ ‬למפקדה‭ ‬בקריה‭, ‬שם‭ ‬פגש‭ ‬במקרה‭ ‬את‭ ‬מוטה‭ ‬גור‭, ‬שהיה‭ ‬אבל‭ ‬וחפוי‭ ‬ראש‭ ‬לאחר‭ ‬שבוטלה‭ ‬הצניחה‭ ‬המתוכננת‭ ‬של‭ ‬חטיבתו‭ ‬בסיני‭. ‬״מה‭ ‬קרה‭?‬״‭ ‬שאל‭ ‬הרב‭. ‬כששמע‭ ‬את‭ ‬הסיבה‭, ‬הזכיר‭ ‬לו‭ ‬מיד‭: ‬״שכחת‭? ‬יש‭ ‬לך‭ ‬תפקיד‭! ‬סיכמנו‭ ‬שנכנסים‭ ‬יחד‭ ‬לירושלים‭!‬״‭ ‬זמן‭ ‬קצר‭ ‬לאחר‭ ‬מכן‭, ‬נקרא‭ ‬מוטה‭ ‬גור‭ ‬פנימה‭ ‬והתבשר‭ ‬שחטיבתו‭ ‬עולה‭ ‬לירושלים‭ ‬כעתודה‭. ‬״הנה‭, ‬זה‭ ‬מתחיל‭ ‬ללכת‭ ‬לכיוון״‭ ‬אמר‭ ‬לו‭ ‬הרב‭ ‬גורן‭.‬

גם‭ ‬לאחר‭ ‬שכוחות‭ ‬צה״ל‭ ‬כבשו‭ ‬את‭ ‬ירושלים‭ ‬החדשה‭, ‬הרב‭ ‬גורן‭ ‬לא‭ ‬נח‭ ‬ולא‭ ‬שקט‭. ‬״הוא‭ ‬הלך‭ ‬כל‭ ‬הזמן‭ ‬הלוך‭ ‬ושוב‭, ‬ניסה‭ ‬לשכנע‭ ‬את‭ ‬הפיקוד‭ ‬לשחרר‭ ‬את‭ ‬ירושלים‭ ‬העתיקה‭,‬״‭ ‬מספר‭ ‬רמי‭. ‬״הוא‭ ‬אמר‭ ‬למוטה‭ ‬בבוקר‭: ‬׳לא‭ ‬יכול‭ ‬להיות‭ ‬שנשב‭ ‬פה‭ ‬וירושלים‭ ‬תישאר‭ ‬בידי‭ ‬הירדנים‭! ‬בוא‭ ‬ניכנס‭!‬׳״‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬הלחץ‭ ‬נשא‭ ‬פרי‭ ‬והכוחות‭ ‬החלו‭ ‬לנוע‭ ‬לעבר‭ ‬העיר‭ ‬העתיקה‭.‬

ממשיך לשמור על קשר עם הרב

נשוב‭ ‬אל‭ ‬יעקב‭ ‬שגיב‭. ‬הקשר‭ ‬בין‭ ‬יעקב‭ ‬לרב‭ ‬גורן‭ ‬נמשך‭ ‬גם‭ ‬לאחר‭ ‬המלחמה‭. ‬יעקב‭ ‬היה‭ ‬ממשיך‭ ‬ופוגש‭ ‬את‭ ‬הרב‭ ‬בתפילות‭ ‬מנחה‭ ‬של‭ ‬תשעה‭ ‬באב‭ ‬ב׳מחכמה׳‭, ‬החדר‭ ‬הסמוך‭ ‬להר‭ ‬הבית‭. ‬״הרב‭ ‬גורן‭ ‬היה‭ ‬נוהג‭ ‬להתפלל‭ ‬כל‭ ‬השנים‭ ‬את‭ ‬תפילת‭ ‬המנחה‭ ‬בתשעה‭ ‬באב‭ ‬בחדר‭ ‬בקומת‭ ‬הגג‭ ‬של‭ ‬בנין‭ ‬ה׳מחכמה׳‭ ‬הצמוד‭ ‬לכותל‭. ‬חלונות‭ ‬החדר‭ ‬משקיפים‭ ‬להר‭ ‬הבית‭ ‬ולפי‭ ‬מדידות‭ ‬שערך‭ ‬הרב‭ ‬גורן‭, ‬החלונות‭ ‬נמצאים‭ ‬ממש‭ ‬באזור‭ ‬הר‭ ‬הבית‭ ‬ומי‭ ‬שרצה‭ ‬להתקרב‭ ‬לחלונות‭ ‬היה‭ ‬צריך‭ ‬לטבול‭ ‬כמו‭ ‬אלו‭ ‬שעוללים‭ ‬להר‭ ‬ממש״‭.‬

גם‭ ‬נוסח‭ ‬התפילה‭ ‬באותו‭ ‬מניין‭ ‬הוא‭ ‬הנוסח‭ ‬הנוהג‭ ‬בהר‭ ‬הבית‭. ‬סיומה‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬ברכה‭ ‬הוא‭ ‬״ברוך‭ ‬ה׳‭ ‬אלהי‭ ‬ישראל‭ ‬מן‭ ‬העולם‭ ‬ועד‭ ‬העולם‭, ‬והציבור‭ ‬עונה‭ ‬״ברוך‭ ‬שם‭ ‬כבוד‭ ‬מלכותו‭ ‬לעולם‭ ‬ועד״‭. ‬במשך‭ ‬שנים‭ ‬רבות‭ ‬הרב‭ ‬דרוקמן‭ ‬זצ״ל‭ ‬היה‭ ‬החזן‭ ‬בתפילות‭ ‬האלה‭.  ‬״המניין‭ ‬מתקיים‭ ‬עד‭ ‬היום‭ ‬ומנוהל‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬רמי‭, ‬בנו‭ ‬של‭ ‬הרב״‭, ‬אומר‭ ‬יעקב‭, ‬ומוסיף‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬עצמו‭ ‬מקפיד‭ ‬להתפלל‭ ‬שם‭ ‬בכל‭ ‬שנה‭. ‬לדבריו‭ ‬״המניין‭ ‬שייסד‭ ‬הרב‭ ‬גורן‭ ‬בצמוד‭ ‬אל‭ ‬הכותל‭ ‬והר‭ ‬הבית‭ ‬ממחיש‭ ‬את‭ ‬השיבה‭ ‬שלנו‭ ‬לירושלים‭ ‬כולה‭ ‬ולעיר‭ ‬העתיקה‭ ‬במלחמת‭ ‬ששת‭ ‬הימים״‭. ‬

הסידור‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬שהפך‭ ‬למסמך‭ ‬היסטורי‭, ‬נושא‭ ‬עמו‭ ‬סיפור‭ ‬נוסף‭. ‬״לפני‭ ‬כשמונה‭ ‬שנים‭, ‬כשמוזיאון‭ ‬גבעת‭ ‬התחמושת‭ ‬נחנך‭ ‬מחדש‭, ‬פנו‭ ‬אליי‭ ‬בבקשה‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬הסידור‭ ‬לתצוגה‭. ‬החלטנו‭ ‬שזה‭ ‬הדבר‭ ‬הנכון‭ ‬לעשות‭, ‬למען‭ ‬כל‭ ‬עם‭ ‬ישראל״‭. ‬והוא‭ ‬מוסיף‭ ‬ומספר‭ ‬עוד‭ ‬אנקדוטה‭ ‬הקשורה‭ ‬בתולדות‭ ‬חייו‭ ‬של‭ ‬הסידור‭ ‬הזה‭, ‬עוד‭ ‬לפני‭ ‬מלחמת‭ ‬ששת‭ ‬הימים‭: ‬״בשירותי‭ ‬הצבאי‭ ‬הסדיר‭, ‬כששמרתי‭ ‬במובלעת‭ ‬הר‭ ‬הצופים‭ ‬כחייל‭ ‬המחופש‭ ‬לשוטר‭, ‬איש‭ ‬ביטחון‭ ‬שדה‭ ‬ראה‭ ‬שכתבתי‭ ‬את‭ ‬המספר‭ ‬האישי‭ ‬שלי‭ ‬בסידור‭, ‬מתחת‭ ‬לשמי‭, ‬ומחק‭ ‬אותו‭ ‬בעט״‭.‬

לציון‭ ‬58‭ ‬שנה‭ ‬לשחרור‭ ‬ירושלים‭, ‬ו30‭ ‬שנה‭ ‬לפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬גורן‭, ‬מארגנת‭ ‬קרן‭ ‬אביה‭ ‬שבת‭ ‬ארוח‭ ‬במלון‭ ‬שבע‭ ‬הקשתות‭ ‬בהר‭ ‬הזיתים‭. ‬רמי‭ ‬גורן‭ ‬יספר‭ ‬שם‭ ‬את‭ ‬סיפורו‭ ‬של‭ ‬אביו‭, ‬הוא‭ ‬יספר‭ ‬על‭ ‬תרומתו‭ ‬של‭ ‬אביו‭ ‬לשחרור‭ ‬ירושלים‭, ‬וגם‭ ‬לשחרורה‭ ‬של‭ ‬חברון‭ ‬ולהרמת‭ ‬קרן‭ ‬התורה‭ ‬בצה״ל‭ ‬בפרט‭ ‬ובמדינת‭ ‬ישראל‭ ‬בכלל‭. ‬יעקב‭ ‬יספר‭ ‬את‭ ‬סיפור‭ ‬שחרור‭ ‬ירושלים‭. ‬סיפור‭ ‬הנצח‭, ‬האמונה‭ ‬והתקוה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬■

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…