יהדות עכשיו

באנו חושך לגרש

האנטישמיות מרימה ראש.

לאף אחד אין מונופול על האנטישמיות. היא מגיעה מכל צידי הקשת הפוליטית, ודרכי התמודדות איתה משתנות מנושא לנושא.

התמונות שיצאו ממגרשה של קבוצת הכדורסל אא"ק אתונה ביום רביעי שעבר היו קשות לצפייה. במהלך משחק בין הקבוצה המקומית לבין הפועל ירושלים, במסגרת ליגת האלופות בכדורסל, שרפו אוהדים יוונים דגל ישראל והניפו דגלי חיזבאללה. הקבוצה הירושלמית פנתה לפיב"א לטיפול בנושא, אך נכון לכתיבת שורות אלו טרם פורסמה החלטת הארגון.
האירוע החמור היה רק עוד נקודה עגומה ברצף של אירועים אנטישמיים שמתחוללים בחודשים האחרונים ברחבי העולם. שיאם של האירועים התרחש לפני כשלושה שבועות: אדם חמוש פתח בירי בסביבת בית כנסת ומכולת כשרה. שניים מארבעת הנרצחים הם יהודים חסידי סאטמר המתגוררים בשכונה. המשטרה הגדירה בתחילה את האירוע כעסקת סמים שכשלה, אלא שהרשויות האחרות הודיעו שהמרכול היהודי היה מטרתם של היורים. נוסף על הירי בניו ג'רזי, גל האנטישמיות של השבועות האחרונים 

כולל השחתת בית קברות יהודי בשטרסבורג שבצרפת, ריסוס כתובות אנטישמיות בבתי ספר יהודיים בלוס אנג'לס ועוד.

"אנחנו חווים את הגל הזה כבר כמעט שנה, החל מהטבח בבית הכנסת בפיטסבורג", אומרת קרול נוריאל, מנכ"לית הליגה נגד השמצה בישראל. "מגמת התגברות ההתקפות הפיזיות כנגד יהודים החריפה בשנת 2018, ואנחנו רואים אותו דבר בשנת 2019. בפיטסבורג נרצחו 11 מתפללים בבית הכנסת, בפאווי שבקליפורניה נרצחה מתפללת בבית כנסת, בהאלה שבגרמניה ניסו לפרוץ ביום כיפור לבית כנסת, ושניים נרצחו. הם אומנם לא היו יהודים, אבל באותה מידה יכלו התוקפים להצליח להיכנס לבית הכנסת ולטבוח במתפללים. והיה כמובן האירוע בניו ג'רזי. אלו רק המקרים הקיצוניים שנגמרו במוות, וזאת תופעה מטרידה מאוד".

מה מוביל את הגל הזה? הרי היינו רגילים בעשרים השנים האחרונות שהאנטישמיות מרימה ראש בעיקר סביב סבבי מלחמה בעזה או ביהודה ושומרון. הפעם אין סבבים כאלה, אז מה הזרז העכשווי?
"חשוב לדעת שהאנטישמיות צפה לא רק בהקשרים של אירועים ישראליים אלא גם באירועים כלל-עולמיים או מקומיים שאינם קשורים לישראל. אלו יכולים להיות גלי הגירה, מצב כלכלי רעוע, פופוליזם מכל הצדדים ודברים מהסוג הזה. ועם זה אי אפשר להתעלם מהעובדה הפשוטה שסטראוטיפים אנטישמיים קלסיים הם עדיין נחלת הכלל במקומות רבים בעולם".

אחת הדוגמאות הבולטות לדבריה של נוריאל נראתה בשנה שעברה בקרנבל העתיק בעיר אאסלט שבבלגיה, שבו הוצגו מיטב הסטראוטיפים שמלווים את האנטישמיות זה מאות שנים, ובין היתר דמויות בלבוש יהודי בעלות אף ארוך ותאבות בצע. בעקבות המיצגים האנטישמיים וההבנה שגם השנה מתוכנן מופע דומה החליטה אונסק"ו (ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם) להסיר את חסותה מהקרנבל.
"הקרנבל בבלגיה הוא אכן דוגמה מקוממת לעניין, אבל הוא ממש לא היחיד. יש עוד שורה ארוכה של אירועים כאלה, ובכלל של עמדות אנטישמיות. יש מקומות בעולם שסטראוטיפים אנטישמיים משמשים חלק מרכזי מתפיסת האוכלוסייה המקומית את היהודים. אחד הדברים הבולטים ביותר הוא שאנשים מאמינים שהיהודים נאמנים לישראל יותר מלמדינה שבה הם גרים. זאת טענה אנטישמית קלסית של נאמנות כפולה של היהודים. עוד טענה אנטישמית נפוצה מאוד היא שהיהודים מדברים הרבה יותר מדי על מה שקרה בשואה. עוד טענות הן שליהודים יש הרבה מאוד כוח בעולם העסקים ובתקשורת, דברים מהסוג הזה. אלו טענות אנטישמיות שמלוות את העם היהודי כבר מאות שנים בשינויים קלים ובהתאמות לימים שלנו", אומרת נוריאל.

באילו מדינות אנחנו רואים את זה בעיקר?
"אנחנו עושים סקרים כאלה כבר משנת 2014, ובכל שנה אנחנו עושים את הסקרים במדינות אחרות. בסקר של 2019 התברר שהתפיסות האלה מאוד נפוצות בפולין, ושם כנראה החוק הפולני על השואה תרם לא מעט לנושא. אבל זה לא נפוץ רק שם. זה גם באוקראינה, בהונגריה, בדרום אפריקה ובעוד הרבה מדינות".
שלא כטענה שנשמעה לא פעם, האנטישמיות אינה משתייכת כלל לצד אחד של המפה הפוליטית. את הטבח בניו ג'רזי עשה לאומן לבן עור, אבל למוחרת בריאיון קראה תושבת שחורה בשכונה להוציא את היהודים מהשכונה כי הם הביאו אירועי ירי לעיר. וזאת רק דוגמה משורה ארוכה של דוגמאות. חלק ניכר מהתקיפות האנטישמיות בצרפת הן יוזמות של מוסלמים ואנשים מהצד השמאלי של המפה, ואילו את השחתת המצבות בשטרסבורג ביצעו לאומנים נאו-נאצים. בבריטניה היהודים חווים תקיפות אנטישמיות מטעם אנשי שמאל, מוסלמים ופעילי BDS, ובגרמניה חלק לא מבוטל ממקרי האנטישמיות מובילים פעילי ימין קיצוני.
"לאף אחד אין מונופול על האנטישמיות. היא מגיעה מכל צידי הקשת הפוליטית, ודרכי התמודדות איתה משתנות מנושא לנושא. גם הסכנה הנשקפת מהאנטישמיות מימין שונה מהסכנה הנשקפת מהאנטישמיות משמאל. מימין הסכנה הרבה יותר אלימה פיזית, אבל היא בשוליים ולרוב אין לה לגיטימציה ציבורית. משמאל השיח נעשה הרבה יותר לגיטימי ונפוץ בציבור. הוא מתעטף באצטלה של שיח זכויות אדם מאוד פרוגרסיבי-ליברלי, אבל תחתיו מסתתרות הרבה מאוד פעמים עמדות אנטישמיות קלסיות. השיח הזה נפוץ מאוד באקדמיה, אבל לא רק שם. הוא נפוץ גם בקרב אקטיביסטים אזרחיים מכל מיני סוגים, וכמובן בקרב פוליטיקאים", אומרת נוריאל.
האנטישמיות במרחב הפוליטי נעשתה גורם מרכזי בשיח האנטישמי בעולם. ממשלות הונגריה ופולין מואשמות תדיר באנטישמיות. מארין לה פן, שהגיעה למקום השני במרוץ לנשיאות צרפת, התבטאה לא פעם באנטישמיות. בקונגרס האמריקני יש כיום שתי חברות קונגרס מוסלמיות מהמפלגה הדמוקרטית שפעם אחר פעם תוקפות באנטישמיות את ישראל. ומעל כולם ניצבת מפלגת הלייבור בבריטניה, שהעומד בראשה, ג'רמי קורבין, מואשם באנטישמיות קיצונית.

העובדה שאמות המידה שישראל נמדדת בהן גבוהות יותר משל כל מדינה אחרת בעולם גם היא סוג של אנטישמיות

המקרה הבריטי הוא הקיצוני ביותר, שכן לפני חצי שנה נחשף בתקשורת הבריטית ששניים מצוות החקירה נגד אנטישמיות במפלגת הלייבור התאבדו עקב תקיפות אנטישמיות שחוו. מחצית מיהודי בריטניה הצהירו כי יהגרו ממנה אם יזכה קורבין בבחירות, והרב הראשי של בריטניה כתב מאמר חריג באחד העיתונים המובילים בממלכה וטען בו שמנהיג הלייבור לא ראוי להיות ראש ממשלה. "אין ספק שהנוכחות של השיח האנטישמי במערכת הפוליטית מעמיד אותנו בסיטואציה מאוד קשה. הבעיה היא שאנטישמיות הופכת פתאום לנושא של ימין ושמאל ולא לנושא בהסכמה כללית שאינה תלויה בעמדות פוליטיות", אומרת נוריאל.
ביום שישי שעבר הודיעה התובעת של בית הדין הבין-לאומי בהאג שתחקור את ישראל על פעילותה ביהודה ושומרון ובעזה. האם גם בהתנהלות הזאת אפשר לראות אנטישמיות?
"ליו"ר הסוכנות לשעבר נתן שרנסקי יש הגדרה מדויקת מאוד לאנטישמיות. הוא אומר שהעובדה שאמות המידה שישראל נמדדת בהן גבוהות יותר משל כל מדינה אחרת בעולם גם היא סוג של אנטישמיות. כשמסתכלים על זה ככה בהחלט אפשר להגדיר את התנהלותו של בית הדין בהאג אנטישמית".
אך לא הכול שחור. בשבועות האחרונים, בעקבות התגברות האנטישמיות, החלו מדינות רבות בעולם, כדוגמת ארצות הברית, בריטניה וצרפת, להחיל את הגדרת האנטישמיות הרחבה על מדינותיהם, כך שתכלול תקיפות נגד ישראל והציונות. בכך הן מצטרפות לשורת מדינות שכבר החילו את ההגדרה הזו.
"אין ספק שזה דבר חיובי. ההגדרה הזאת נותנת כלים לרשויות ולגורמי החינוך לזהות אירועים אנטישמיים ולדעת איך להתמודד איתם. אנחנו מקווים שהפער בין מה שהממשלות עושות כדי להילחם באנטישמיות יצטמצם לעומת התפיסות המקובלות בציבור. זה צעד ראשון וחשוב, אבל השינוי הגדול לא יקרה בלי מודעות וחינוך", מסכמת נוריאל.
בעולם המערבי האנטישמיות לרוב מוקעת ציבורית. בסקרים ובראיונות שנערכו בשבועיים שעברו מאז הבחירות בבריטניה התברר שסוגיית האנטישמיות הייתה אחד הגורמים המרכזיים לקריסת מפלגת הלייבור, אך אי אפשר להסתפק בכך ולתת רק לממשלות המערב לעסוק בעניין. המלחמה באנטישמיות צריכה להיות יעד אסטרטגי של מדינת ישראל בשנים הקרובות, והמשמעות היא השקעה של תקציבים בחינוך והסברה וכן ששורה של גורמים אזרחיים ישתתפו במאבק. אחרת לא יצטמצם הפער שבין הממשלות לציבור, ונמשיך לראות תקיפות אנטישמיות ברחבי העולם.

עוד במדור זה

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭ ‬בארץ‭ ‬לא‭ ‬זרועה‭.‬

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭. ‬היא‭ ‬עוברת‭ ‬במגורים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬בייבוש‭ ‬ביצות‭, ‬במגורים‭ ‬בקראוון‭ ‬על‭ ‬גבעה‭ ‬או‭ ‬בחושה‭ ‬בחוה‭, ‬או‭ ‬במושבה‭. ‬הדירה‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬היא‭ ‬נהרסת‭ ‬וצריך‭ ‬לבנות‭ ‬אותה‭ ‬שוב‭.‬

הליכה‭ ‬אחרי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬היא‭ ‬הליכה‭ ‬בלי‭ ‬קבע‭. ‬כשה‮'‬‭ ‬אומר‭ ‬מפרקים‭ ‬את‭ ‬הסוכה‭ ‬ועוברים‭ ‬למקום‭ ‬הבא‭.‬

רק‭ ‬כך‭ ‬מגיעים‭ ‬לישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

דור‭ ‬דור‭ ‬וחלוציו‭. ‬יוצאי‭ ‬מצרים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬חלוצי‭ ‬הדור‭ ‬הזה‭ ‬בסוכות‭ ‬בגבעות‭.‬

במדבר‭ ‬למדנו‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬הלחם‭ ‬לבדו‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭, ‬כי‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מוצא‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬ומתפרנסים‭ ‬במן‭ ‬ובמים‭ ‬מידו‭ ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬בארץ‭. ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬דורש‭ ‬אותה‭ ‬ותמיד‭ ‬עיני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬בה‭. ‬במדבר‭ ‬לקטנו‭ ‬מן‭ ‬כל‭ ‬יום‭, ‬ביום‭ ‬הששי‭ ‬לקטנו‭ ‬כפלים‭ ‬ושבתנו‭ ‬ביום‭ ‬השביעי‭. ‬בארץ‭ ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬בגשם‭ ‬שש‭ ‬שנים‭, ‬בשנה‭ ‬הששית‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬כפלים‭, ‬ושובתים‭ ‬בשנה‭ ‬השביעית‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬דבר‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭ ‬והולכים‭ ‬אחריו‭.‬

הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬מרגישים‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬את‭ ‬תבואת‭ ‬השנה‭ ‬הקודמת‭ ‬ונידונים‭ ‬על‭ ‬מימי‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭. ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬שבועות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬התורה‭. ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬הארץ‭.‬

ה‮'‬‭ ‬גמל‭ ‬אתנו‭ ‬חסדים‭ ‬רבים‭ ‬בשנה‭ ‬היוצאת‭. ‬וגם‭ ‬אנחנו‭ ‬הלכנו‭ ‬אחריו‭ ‬למדבריות‭ ‬רבים‭. ‬נתפלל‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬שבה‭ ‬נתקדם‭ ‬אל‭ ‬ישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

הבוחר צריך לשאת באחריות

משום‭ ‬מה‭, ‬דוקא‭ ‬הערבים‭ ‬והשמאלנים‭ ‬התחילו‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬מבינים‭ ‬מזמן‭: ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬בעזה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭. ‬ושכל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מהמלחמה‭ ‬נגדנו‭. ‬הימין‭ ‬מנסח‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭, ‬במלים‭ ‬אין‭ ‬בלתי‭ ‬מעורבים‭ ‬בעזה‭.‬

אם‭ ‬אנחנו‭ ‬אומרים‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭, ‬לכאורה‭ ‬המסקנה‭ ‬המתבקשת‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬כל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬אויב‭, ‬וכך‭ ‬צריך‭ ‬להתייחס‭ ‬אליה‭.‬

למה‭ ‬דווקא‭ ‬אלה‭ ‬שרוצים‭ ‬שנניח‭ ‬לאוכלוסיה‭ ‬בעזה‭, ‬משתמשים‭ ‬בטענה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בינם‭ ‬לבין‭ ‬חמאס‭? ‬הלא‭ ‬הטענה‭ ‬הזאת‭ ‬משמשת‭ ‬בדיוק‭ ‬נגד‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬מבקשים‭?‬

העולם‭ ‬המערבי‭ ‬חי‭ ‬באיזו‭ ‬תחושה‭ ‬שמנסה‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העוגה‭ ‬ולהשאיר‭ ‬אותה‭ ‬שלמה‭. ‬העולם‭ ‬המערבי‭ ‬שואף‭ ‬לדמוקרטיה‭. ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אבל‭ ‬האחריות‭ ‬לא‭ ‬עליו‭. ‬העם‭ ‬בחר‭, ‬הן‭ ‬בבחירות‭ ‬והן‭ ‬בפעילות‭ ‬שאחריה‭ ‬ובבקלאוות‭ ‬בדרך‭ ‬מסויימת‭, ‬אבל‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬אחראי‭ ‬לבחירתו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬אשם‭.‬

האשליה‭ ‬הזאת‭ ‬רואה‭ ‬בעם‭ ‬חברה‭ ‬בע"מ‭.‬

אז‭ ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬שבחר‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬אם‭ ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬היא‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אם‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭ (‬והעם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭) ‬‮–‬‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬ישלם‭.‬

כעם‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬שופטים‭ ‬אחד‭ ‬אחד‭. ‬העם‭ ‬הוא‭ ‬ישות‭ ‬לעצמה‭.‬

דעה שנויה במחלוקת

לפעמים‭ ‬פוסלים‭ ‬אדם‭ ‬מלשמש‭ ‬בתפקיד‭ ‬בטענה‭ ‬ש"יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‮"‬‭. ‬

אבל‭ ‬לכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬הפוך‭ ‬מאותו‭ ‬אדם‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעניין‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

אמור‭ ‬מעתה‭: ‬‮"‬הוא‭ ‬פסול‭ ‬כי‭ ‬לי‭ ‬יש‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭ ‬ואני‭ ‬חולק‭ ‬עליו‮"‬‭.‬

הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשמגדירים‭ ‬את‭ ‬הדעה‭ ‬שלי‭ ‬כאמת‭ ‬עובדתית‭ ‬ואת‭ ‬הדעה‭ ‬השניה‭ ‬כשנויה‭ ‬במחלוקת‭. ‬האמת‭, ‬לדמוקרטיה‭ ‬יש‭ ‬שיטה‭ ‬להכריע‭ ‬מחלוקות‭ ‬כאלה‭. ‬אבל‭ ‬אצלנו‭ ‬במדינה‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עובד‭, ‬כי‭ ‬בד"כ‭ ‬בבחירות‭ ‬הדעות‭ ‬השנויות‭ ‬במחלוקת‭ ‬מנצחות‭ ‬את‭ ‬הדעות‭ ‬הנכונות‭.‬

מיתוג

זאת‭ ‬הדרך‭ ‬של‭ ‬הצפרדעים‭ (‬פרוגר"ס‭ ‬בלע"ז‭): ‬מיתוג‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שלאשה‭ ‬יש‭ ‬תפקיד‭ ‬אחר‭ ‬מאשר‭ ‬האיש‭ ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬בעל‭ ‬דעה‭ ‬אחרת‭ ‬בקשר‭ ‬לנשים‭, ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מתוך‭ ‬שנאה‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬היא‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬דעה‭. (‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬מי‭ ‬שלוחץ‭ ‬על‭ ‬נשים‭ ‬לחיות‭ ‬כמו‭ ‬גבר‭ ‬ולא‭ ‬מוכן‭ ‬לקבל‭ ‬צורת‭ ‬חיים‭ ‬אחרת‭ – ‬הוא‭ ‬אוהב‭ ‬נשים‭). ‬כמובן‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭ ‬עם‭ ‬בעלי‭ ‬סטיות‭ ‬מסוימות‭. ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שהם‭ ‬צריכים‭ ‬לשאת‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭ ‬האדם‭ ‬ולהיות‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭ – ‬פשוט‭ ‬שונא‭ ‬אותם‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להשוות‭ ‬אותם‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬ולדרוש‭ ‬מהם‭ ‬שיחיו‭ ‬כמו‭ ‬אנשים‭ ‬אחרים‭ – ‬הוא‭ ‬פוגע‭ ‬בשוויון‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬דעה‭ ‬ומוצדק‭ ‬לרצוח‭ ‬אותו‭. ‬כמובן‭, ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬זכות‭ ‬הדיבור‭ ‬והבעת‭ ‬כל‭ ‬דעה‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬הדעה‭ ‬הזאת‭. ‬רק‭ ‬הדעה‭ ‬שלנו‭. ‬דעה‭ ‬שלא‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

גינה לי חביבה

באזור‭ ‬חיוג‭ ‬ווינט‭ ‬בואכה‭ ‬הארץ‭, ‬רבים‭ ‬המתמוגגים‭ ‬מכך‭ ‬שבנאום‭ ‬ששודר‭ ‬באו"ם‭, ‬בין‭ ‬כל‭ ‬הגינויים‭ ‬שהופנו‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭, ‬השחיל‭ ‬אבו‭ ‬מאזן‭ ‬גם‭ ‬איזה‭ ‬משפט‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬שמעשי‭ ‬חמאס‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מייצגים‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שממש‭ ‬רוצה‭ ‬להשלות‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שאבו‭ ‬מאזן‭ ‬רודף‭ ‬שלום‭, ‬יכול‭ ‬לראות‭ ‬בזה‭ ‬גינוי‭. ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬גינוי‭ ‬כמו‭ ‬שמגנים‭ ‬רצח‭ ‬עם‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬כבר‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭? ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬לדרוש‭ ‬מאבו‭ ‬מאזן‭ ‬שיגנה‭ ‬ממש‭ ‬טבח‭ ‬של‭ ‬יהודים‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬דורשים‭ ‬מיהודי‭ ‬כלפי‭ ‬עזה‭. ‬הלא‭ ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬שוויון‭, ‬מה‭ ‬אנחנו‭? ‬גזענים‭? ‬הוא‭ ‬גינה‭. ‬איזה‭ ‬יופי‭. ‬כבר‭ ‬יכול‭ ‬לעלות‭ ‬לכיתה‭ ‬ב‮'‬‭. ‬כלומר‭ ‬לשלוט‭ ‬על‭ ‬חצי‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

נָנָנָה נָנָנָה נָנָנָה

נָכוֹן שֶׁאָבִיו לֹא גַּנָּן

אִם כְּבָר אָז הוּא דֵּי גַ׳נָּאן

אַךְ דַּי לְהִתְקַטְנֵן קְטַנְטַנָּה

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

גִּנָּה לִי גִּנָּה לִי חֲבִיבָה

יְדִידוּתִית לְאַקְלִים וּסְבִיבָה

וְכָל ׳הָאָרֶץ׳ הַקְּטַנָּה

כְּבָר שָׁרָה אֶת ׳הָמָן גִּנָּה׳‭ ‬

תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…
השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה‭ ‬היהודית‭ ‬העכשווית‭, ‬כשהעולם‭ ‬שופע‭ ‬תוכן‭ ‬מושך‭, ‬היא‭ ‬ממה‭ ‬להתלהב‭…