הרב גבי קדוש

'נרגנות' כדרך חיים

הרב גבי קדוש

פרשתנו עוסקת בנרגנות, ('קיטורים'), ובלשון המקרא 'תלונות'. התלונות על היציאה ממצרים, על הגעגועים לקישואים ולאבטיחים שבמצרים, ועל טעם המים: "וילכו שלשת ימים במדבר ולא מצאו מים. ויבאו מרתה ולא יכלו לשתות מים ממרה כי מרים הם… וילונו העם על משה לאמר מה נשתה…" (שמות טו, כב). ניתן אומנם ללמד זכות על בני ישראל – פליטים מבולבלים, חסרי ודאות וחסרי ידיעה מה יהיה עתידם, ואך טבעי הדבר שבמצב רוח שכזה יתלוננו. אך בכל זאת כאשר רואים ניסים גלויים כמכות מצרים, קריעת ים סוף ונס המים כיצד ניתן להתלונן?
המובן הפשוט של הפסוק: "ולא יכלו לשתות מים ממרה כי מרים הם…", הוא שהמים מרים ולכן לא יכלו לשתותם, אך המדרש (תנחומא ויקהל) מפתיע בהסברו: "אמר ר' לוי: למה? 'כי מרים הם', הדור היה מר במעשיו". לא המים מרים, אלא העם מר… משמעות המדרש: התלונות והקיטורים אינם אובייקטיביים, כאשר אדם הוא מריר וחמוץ אז הוא מלא תלונות וקיטורים, ולהפך – כאשר טוב לאדם אזי כל קוץ ייראה לו כפרח, וכל מכה תיראה לו כחיבוק וכנשיקה, ואפילו מים מרים ייראו לו מתוקים…
ושאלת השאלות היא כיצד הופכים 'מר למתוק', כיצד הופכים תלונה לתודה? נראה שצריך לרומם את המבט. לראות שכל חיינו הם בהגה האלוקי, הכול בהשגחה אלוקית מדויקת, היד האלוקית המיטיבה, המלטפת והמובילה אותנו לחוף מבטחים, גם אם לפעמים לא רואים זאת מייד… ממבט גבוה זה הכול משתנה, והכול לטובה.
במיוחד נכון הדבר למנהיג. הכלת קיטורים ותלונות מצד המנהיג היא מעשה הנהגה לטווח ארוך, והיא תכונה יסודית של מנהיג בעל שיעור קומה, מנהל, מפקד, הורה ומחנך. הכישרון לאפשר תלונות ולהוביל לאפשרות להפוך את המתלוננים למרוצים היא הנהגה אמיתית. משימת המנהיג היא להבחין בין תלונה אמיתית וצודקת לבין סתם קיטור הנובע מאופי קנטרני ולא מפרגן. והעיקר לדעת להפוך את המרירות למנוף של שביעות רצון ושל מתיקות.

עוד במדור זה

אחרי מות קדושים- להיות קדוש – כיצד?

אחרי מות קדושים- להיות קדוש – כיצד?

מי‭ ‬רוצה‭ ‬להיות‭ ‬קדוש‭? ‬הרצון‭ ‬להיות‭ ‬קדוש‭ ‬נראה‭ ‬שאפתני‭ ‬במציאות‭…
תזריע מצורע - יום העצמאות - יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ

תזריע מצורע - יום העצמאות - יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ

ישנם‭ ‬דברים‭ ‬שהם‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬פשוטים‭ ‬וישרים‭ ‬שלא‭ ‬אמור‭ ‬להיות‭…
שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

בארוע‭ ‬השיא‭ ‬של‭ ‬חנוכת‭ ‬המשכן‭ ‬ארע‭ ‬האסון‭ ‬הגדול‭ ‬של‭ ‬מות‭…
צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

כאן‭ ‬הבן‭ ‬שואל‭  ‬על‭ ‬כותרת‭ ‬מאמרנו‭: ‬‮'‬והרי‭ ‬אנו‭ ‬כבר‭ ‬בארץ‭…
פקודי- איך מקימים משכן?

פקודי- איך מקימים משכן?

דור‭ ‬המדבר‭ ‬נצטווה‭ ‬להקים‭ ‬משכן‭ ‬זמני‭. ‬אבל‭ ‬בכניסה‭ ‬לארץ‭ ‬יש‭…
ויקהל- התנדבות או חובה?

ויקהל- התנדבות או חובה?

נתאר‭ ‬לעצמנו‭, ‬עם‭ ‬הרבה‭ ‬דמיון‭ ‬יצירתי‭, ‬שתשלומי‭ ‬מס‭ ‬הכנסה‭ ‬והביטוח‭…
כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

אין‭ ‬כמו‭ ‬פורים‭ ‬לשוב‭ ‬ולהתחבר‭ ‬ולהתכנס‭ ‬לתוך‭ ‬עצמנו‭. ‬עיקר‭ ‬הפורים‭…
תצווה: להדליק ולהעלות

תצווה: להדליק ולהעלות

פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬בציווי‭ ‬אל‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬להדליק‭ ‬את‭ ‬המנורה‭ ‬של‭…
תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

מה‭ ‬המקום‭ ‬הקדוש‭ ‬ביותר‭ ‬בעולם‭? ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬ובתוכה‭? ‬ירושלים‭. ‬ובתוכה‭?…
משפטים: צדק וצדקה חברתית

משפטים: צדק וצדקה חברתית

הפרשה‭ ‬מלמדת‭: ‬‮"‬וְגֵר‭ ‬לֹא‭ ‬תוֹנֶה‭ ‬וְלֹא‭ ‬תִלְחָצֶנּוּ‭ ‬כִּי‭ ‬גֵרִים‭ ‬הֱיִיתֶם‭…
יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

חידה‭ ‬א‮'‬‭: ‬מה‭ ‬היא‭ ‬המצווה‭ ‬הקלה‭ ‬ביותר‭ ‬שהיא‭ ‬גם‭ ‬המצווה‭…
בשלח - נרגנות כדרך חיים

בשלח - נרגנות כדרך חיים

פרשתנו‭ ‬עוסקת‭ ‬בנרגנות‭, [‬‮'‬קיטורים‮'‬‭]. ‬בלשון‭ ‬המקרא‭ ‬תלונות‭. ‬התלונות‭ ‬על‭ ‬היציאה‭…
בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

כל‭ ‬אחד‭ ‬ואחת‭ ‬מאתנו‭ ‬עושה‭ ‬מאות‭ ‬בחירות‭ ‬בכל‭ ‬יום‭. ‬אנו‭…
וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

לע״נ הרב אלישע וישליצקי זצ״ל, כ״ה טבת תשע״ט בעקבות‭ ‬שליחותם‭…
שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

אפתח‭ ‬בסיפור‭: ‬בתקופת‭ ‬גוש‭ ‬קטיף‭ ‬הגענו‭ ‬כמה‭ ‬רבנים‭ ‬למו"ר‭ ‬הרה"ג‭…
ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

לא‭ ‬אחת‭ ‬בחיינו‭ ‬הפרטיים‭ ‬או‭ ‬הלאומיים‭ ‬אנו‭ ‬מגלים‭ ‬שמשבר‭ ‬שחווינו‭,…