בדרך לכותל

שלא נהגו כבוד זה בזה

01‭ ‬

להוציא את הגלות מהיהודים

הכותל‭ ‬הוא‭ ‬כור‭ ‬ההיתוך‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬יותר‭ ‬מ-2000‭ ‬שנה‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬חיכה‭ ‬לרגע‭ ‬הזה‭. ‬חיכינו‭ ‬לבניין‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬או‭ ‬לפחות‭ ‬לזכות‭ ‬לעמוד‭ ‬בתפילה‭ ‬מול‭ ‬הכותל‭ ‬בסמוך‭ ‬למקום‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭. ‬יום‭ ‬יום‭, ‬שלוש‭ ‬פעמים‭ ‬ביום‭, ‬ביקשנו‭: ‬״ותחזינה‭ ‬עינינו‭ ‬בשובך‭ ‬לציון‮…‬״‭. ‬במשך‭ ‬מאות‭ ‬דורות‭, ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שפיו‭ ‬וליבו‭ ‬היו‭ ‬שווים‭ ‬בוודאי‭ ‬ביקש‭ ‬לשוב‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬ולחזור‭ ‬ולעמוד‭ ‬מול‭ ‬הר‭ ‬המוריה‭. ‬רבי‭ ‬יהודה‭ ‬הלוי‭ ‬כותב‭ ‬בספרו‭ ‬׳הכוזרי׳‭, ‬שהתנאי‭ ‬לבניין‭ ‬ירושלים‭ ‬הוא‭ ‬שייכספו‭ ‬אליה‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬תכלית‭ ‬הכוסף‭. ‬רק‭ ‬מי‭ ‬שחי‭ ‬באמונה‭ ‬גדולה‭ ‬בגאולה‭ ‬ובבניין‭ ‬בית‭ ‬הבחירה‭, ‬זוכה‭ ‬לקרב‭ ‬את‭ ‬הגאולה‭. ‬

לצערנו‭ ‬היו‭ ‬רבנים‭ ‬ומנהיגים‭ ‬שנדבקו‭ ‬בחיי‭ ‬הגלות‭ ‬ולא‭ ‬הפנימו‭ ‬שרק‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬חי‭ ‬וקיים‭. ‬ידוע‭, ‬למשל‭, ‬שיהודי‭ ‬פולין‭ ‬קראו‭ ‬לארץ‭ ‬בה‭ ‬נולדו‭ – ‬״פה‭ ‬לן‭ ‬י‭-‬ה״‭. ‬בגלות‭ ‬פולין‭ ‬חיו‭ ‬כ‭- ‬3‭ ‬מיליון‭ ‬יהודים‭, ‬ונוצרה‭ ‬אצל‭ ‬רובם‭ ‬תחושה‭ ‬שלא‭ ‬חסר‭ ‬להם‭ ‬שם‭ ‬דבר‭. ‬היו‭ ‬שהשגו‭ ‬את‭ ‬עצמם‭ ‬בדמיונות‭ ‬שכך‭ ‬טוב‭ ‬ליהודים‭ ‬וחייבים‭ ‬להמשיך‭ ‬ולחיות‭ ‬בגלות‭, ‬עד‭ ‬לביאת‭ ‬משיח‭ ‬צדקנו‭. ‬

רבים‭ ‬מרבני‭ ‬הקהילות‭ ‬האמינו‭ ‬שבגלל‭ ‬הסכנות‭ ‬הרוחניות‭ ‬והגשמיות‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עדיף‭ ‬ליהודים‭ ‬לחיות‭ ‬בגלות‭, ‬כי‭ ‬בגלות‭ ‬לא‭ ‬חסר‭ ‬להם‭ ‬דבר‭ – ‬יש‭ ‬להם‭ ‬חיי‭ ‬תורה‭ ‬וקדושה‭, ‬חינוך‭ ‬יהודי‭, ‬ריבוי‭ ‬ישיבות‭ ‬גדולות‭, ‬פרנסה‭, ‬יכולת‭ ‬לשחד‭ ‬ולהתחמק‭ ‬משירות‭ ‬בצבא‭ ‬של‭ ‬הגויים‭, ‬הנהגה‭ ‬רוחנית‭ ‬צמודה‭ ‬של‭ ‬רבני‭ ‬הקהילות‭, ‬חצרות‭ ‬חסידים‭ ‬מגובשות‭, ‬משפחות‭ ‬גדולות‭ ‬ומפוארות‭, ‬מסחר‭ ‬חופשי‭ ‬עם‭ ‬הגויים‭, ‬שווקים‭ ‬גדולים‭, ‬שידוכים‭ ‬טובים‭, ‬קהילות‭ ‬גדולות‭ ‬ותוססות‭, ‬חיי‭ ‬חברה‭ ‬ותרבות‭, ‬השכלה‭, ‬בתי‭ ‬כנסת‭ ‬מפוארים‭ ‬וכו׳‭. ‬למרות‭ ‬עלילות‭ ‬הדם‭, ‬הפוגרומים‭ ‬ורדיפות‭ ‬יהודים‭, ‬האופציה‭ ‬לעלות‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬כמעט‭ ‬ולא‭ ‬עלתה‭ ‬על‭ ‬הפרק‭. ‬

ברבות‭ ‬השנים‭, ‬רבים‭ ‬מבני‭ ‬הגלויות‭ ‬מצאו‭ ‬פתרון‭ ‬מפתה‭ ‬והיגרו‭ ‬לאמריקה‭.‬

בגלל‭ ‬האופי‭ ‬הגלותי‭ ‬שנספג‭ ‬בחינוכם‭ ‬של‭ ‬המנהיגים‭, ‬רוב‭ ‬רובם‭ ‬של‭ ‬הרבנים‭ ‬לא‭ ‬כיוונו‭ ‬את‭ ‬בני‭ ‬הקהילות‭ ‬שלהם‭ ‬לעלות‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭. ‬רוב‭ ‬הרבנים‭ ‬סברו‭ ‬שעדיף‭ ‬לסבול‭ ‬ולהסתדר‭ ‬עם‭ ‬הגויים‭ ‬בארצות‭ ‬הגולה‭, ‬מאשר‭ ‬להיכנס‭ ‬לאתגרים‭ ‬רוחניים‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭. ‬במשך‭ ‬השנים‭ ‬נבנו‭ ‬תיאוריות‭ ‬שנבעו‭ ‬מכל‭ ‬מיני‭ ‬חרדות‭ ‬וחששות‭ ‬לירידה‭ ‬ברמת‭ ‬קיום‭ ‬המצוות‭ ‬ולשבירה‭ ‬פיזית‭ ‬ונפשית‭ ‬מול‭ ‬הקשיים‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭.‬

על‭ ‬רקע‭ ‬המציאות‭ ‬הגלותית‭ ‬הזו‭, ‬הקמת‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬נס‭ ‬גלוי‭.‬

ועם‭ ‬זאת‭, ‬לצערנו‭, ‬גם‭ ‬היום‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭, ‬מתקיים‭ ‬בנו‭ ‬הכלל‭  ‬׳יותר‭ ‬קשה‭ ‬להוציא‭ ‬את‭ ‬הגלות‭ ‬מהיהודים‭ ‬מאשר‭ ‬להוציא‭ ‬את‭ ‬היהודים‭ ‬מהגלות׳‭.‬

מי‭ ‬שמקשיב‭ ‬לתובנות‭ ‬של‭ ‬נציגי‭ ‬המערכת‭ ‬המשפטית‭ ‬בישראל‭ – ‬היועמ״שית‭, ‬הפצר״ית‭, ‬ושופטי‭ ‬העליון‭ – ‬או‭ ‬מי‭ ‬שמקשיב‭ ‬לערוצי‭ ‬התקשורת‭, ‬חש‭ ‬מיד‭ ‬שהתפיסה‭ ‬הגלותית‭ ‬עדיין‭ ‬רווחת‭ ‬שם‭, ‬ובגדול‭. ‬

כמעט‭ ‬בכל‭ ‬תוכנית‭ ‬אקטואליה‭, ‬או‭ ‬תוכנית‭ ‬ראיונות‭, ‬תשמעו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬׳הקיומי׳‭ ‬׳לרקוד‭ ‬לפני‭ ‬הפריץ׳‭ ‬ותמיד‭ ‬להושיט‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הלחי‭ ‬השנייה‭ – ‬לעשות‭ ‬הכל‭ ‬כדי‭ ‬לרצות‭ ‬את‭ ‬אומות‭ ‬העולם‭, ‬ליישר‭ ‬קו‭ ‬עם‭ ‬הגישה‭ ‬האנטישמית‭ ‬של‭ ‬ביהמ״ש‭ ‬בהאג‭, ‬לוותר‭ ‬בהסכמי‭ ‬כניעה‭ ‬לאויבים‭ (‬בעזה‭, ‬באוסלו‭ ‬וכו‭), ‬לשלוח‭ ‬מאות‭ ‬משאיות‭ ‬עם‭ ‬אספקת‭ ‬כסף‭ ‬ומזון‭ ‬לחיזוק‭ ‬המחבלים‭ ‬בתוך‭ ‬שטחי‭ ‬הרצועה‭, ‬לרחם‭ ‬על‭ ‬הנוח׳בות‭ ‬הכלואים‭ ‬אצלנו‭, ‬לשחרר‭ ‬מאות‭ ‬מחבלים‭ ‬בכל‭ ‬הסכם‭ (‬השבוע‭ ‬שוב‭ ‬שמענו‭ ‬שמחבל‭ ‬ששוחרר‭ ‬לאחרונה‭ ‬חזר‭ ‬לעסוק‭ ‬בטרור‭), ‬להתקפל‭ ‬ולסגת‭ ‬מול‭ ‬איומי‭ ‬אויב‭ ‬ולהרים‭ ‬דגלים‭ ‬לבנים‭ ‬בכל‭ ‬הזדמנות‭.‬

לפני‭ ‬כמאה‭ ‬שנה‭ ‬כתב‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭ ‬שהציונות‭ ‬צריכה‭ ‬להיות‭ ‬מחוברת‭ ‬עם‭ ‬תורה‭. ‬לכן‭, ‬תלמידי‭ ‬החכמים‭ ‬של‭ ‬הישיבות‭ ‬הציוניות‭, ‬המכוונים‭ ‬תורתם‭ ‬אל‭ ‬הקץ‭ ‬המגולה‭, ‬חייבים‭ ‬להשמיע‭ ‬קולם‭ ‬בציבוריות‭ ‬הישראלית‭. ‬הם‭ ‬מכשירים‭ ‬אמנם‭ ‬אלפי‭ ‬לוחמים‭ ‬גיבורים‭, ‬אמיצים‭ ‬ויראי‭ ‬שמים‭, ‬אך‭ ‬הם‭ ‬צריכים‭ ‬גם‭ ‬לבלוט‭ ‬בהנהגת‭ ‬העם‭ ‬כולו‭.  ‬

בצבא‭ ‬חוששים‭ ‬ממפקדים‭ ‬שגדלו‭ ‬בבית‭ ‬מדרשו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬צבי‭ ‬יהודה‭ ‬הכהן‭ ‬קוק‭ ‬ותלמידיו‭. ‬כל‭ ‬חובש‭ ‬כיפה‭ ‬סרוגה‭ ‬שמתקדם‭ ‬יפה‭ ‬בסולם‭ ‬הדרגות‭ ‬הבכירות‭ ‬בצבא‭, ‬ימצא‭ ‬עצמו‭ ‬מהר‭ ‬מאד‭ ‬בדרך‭ ‬החוצה‭, ‬לאחר‭ ‬שיואשם‭ ‬׳באשמה׳‭ ‬כל‭ ‬שהיא‭. ‬ראו‭ ‬מקרה‭ ‬אפי‭ ‬איתם‭,  ‬מרדכי‭ ‬כהנא‭, ‬עופר‭ ‬וינטר‭, ‬ארז‭ ‬וינר‭ ‬ועוד‭.‬‭ ‬לכן‭, ‬חשוב‭ ‬שעופר‭ ‬וינטר‭ ‬וחבריו‭ ‬הגיבורים‭ ‬ישתלבו‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬בהנהגה‭ ‬הצבאית‭ ‬אלא‭ ‬גם‭ ‬בהנהגה‭ ‬המדינית‭. ‬זה‭ ‬לא‭ ‬תמיד‭ ‬נעים‭ ‬אבל‭ ‬זו‭ ‬תשובת‭ ‬המשקל‭ ‬לתפיסה‭ ‬הגלותית‭ ‬המזיקה‭ ‬והאוכלת‭ ‬בנו‭ ‬בכל‭ ‬חלקה‭ ‬טובה‭.‬

02‭ ‬

דרך כוכב מיעקב

בכל‭ ‬שנה‭ ‬בל‭"‬ג‭ ‬בעומר‭ ‬רבים‭ ‬שואלים‭ ‬מדוע‭ ‬אנחנו‭ ‬מתאבלים‭ ‬33‭ ‬ימים‭ ‬על‭ ‬תלמידי‭ ‬רבי‭ ‬עקיבא‭? ‬כיצד‭ ‬הם‭ ‬מתו‭? ‬מה‭ ‬קרה‭ ‬שם‭ ‬בדיוק‭?‬

התשובה‭ ‬הנכונה‭ ‬בעיני‭ ‬היא‭ ‬שאנו‭ ‬אבלים‭ ‬על‭ ‬תקופה‭ ‬קשה‭ ‬בה‭ ‬נהרגו‭ ‬עשרות‭ ‬אלפי‭ ‬לוחמים‭ ‬בצבאו‭ ‬של‭ ‬שמעון‭ ‬בר‭ ‬כוסבא‭, ‬הלא‭ ‬הוא‭ ‬בר‭ ‬כוכבא‭, ‬שרובם‭ ‬היו‭ ‬מתלמידיו‭ ‬של‭ ‬רבי‭ ‬עקיבא‭. ‬באותה‭ ‬תקופה‭ ‬הייתה‭ ‬מחלוקת‭ ‬בעם‭ ‬בעניין‭ ‬המרד‭ ‬נגד‭ ‬הרומאים‭. ‬כאשר‭ ‬אדריאנוס‭ ‬רדף‭ ‬את‭ ‬היהודים‭ ‬והרג‭ ‬בהם‭ ‬ללא‭ ‬רחם‭, ‬התקומם‭ ‬בר‭ ‬כוכבא‭ ‬שנקרא‭ ‬בפי‭ ‬העם‭ ‬נשיא‭, ‬כדי‭ ‬לנקום‭ ‬את‭ ‬דם‭ ‬אחיו‭ ‬ולשחרר‭ ‬אותם‭ ‬מעול‭ ‬הרוצחים‭.‬

רבי‭ ‬עקיבא‭ ‬ותלמידיו‭ ‬היו‭ ‬ממצדדי‭ ‬המרד‭ ‬והתגייסו‭ ‬במסירות‭ ‬נפש‭ ‬להצלחתו‭. ‬אבל‭ ‬כנגדם‭ ‬היו‭ ‬גם‭ ‬כאלה‭ ‬שהפגינו‭ ‬בשדרות‭ ‬קפלן‭ (‬ביניהם‭ ‬אנשי‭ ‬הגליל‭ ‬ואנשי‭ ‬תקוע‭), ‬הם‭ ‬התנגדו‭ ‬למרד‭ ‬נגד‭ ‬אומות‭ ‬העולם‭. ‬המחלוקת‭ ‬הייתה‭ ‬קשה‭ ‬וגרמה‭ ‬לקרע‭ ‬בעם‭. ‬

רבי‭ ‬עקיבא‭ ‬קרא‭ ‬בהערצה‭ ‬על‭ ‬בר‭ ‬כוכבא‭ ‬את‭ ‬הפסוק‭ ‬׳דרך‭ ‬כוכב‭ ‬מיעקב׳‭, ‬ואילו‭ ‬המתנגדים‭ ‬קראו‭ ‬לו‭ ‬בר‭ ‬כוזיבא‮…‬

באותם‭ ‬ימים‭ ‬היו‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שטענו‭ ‬שצבא‭ ‬המורדים‭ ‬של‭ ‬בר‭ ‬כוכבא‭ ‬הם‭ ‬חבורת‭ ‬פוחזים‭ ‬וריקים‭. ‬ואולם‭, ‬לפני‭ ‬יותר‭ ‬מ-60‭ ‬שנה‭, ‬בחפירות‭ ‬שניהל‭ ‬פרופ׳‭ ‬יגאל‭ ‬ידין‭ ‬במערות‭ ‬בנחל‭ ‬חבר‭ ‬שמדבר‭ ‬יהודה‭, ‬התגלו‭ ‬גם‭ ‬תפילין‭ ‬בנקבות‭ ‬המסתור‭. ‬מכאן‭ ‬מוכח‭ ‬שבמערות‭ ‬הסתתרו‭ ‬מורדים‭ ‬יראי‭ ‬שמים‭.‬

3.5‭ ‬שנים‭ ‬ארך‭ ‬המרד‭ ‬והייתה‭ ‬לו‭ ‬הצלחה‭ ‬לא‭ ‬מבוטלת‭. ‬בתקופה‭ ‬זו‭ ‬הצליחו‭ ‬המורדים‭ ‬להדוף‭ ‬את‭ ‬האויבים‭ ‬ולהכות‭ ‬בהם‭ ‬קשות‭. ‬לאחר‭ ‬תום‭ ‬המרד‭ ‬שלחו‭ ‬הרומאים‭ ‬תגבורת‭ ‬והיכו‭ ‬שוב‭ ‬ביהודים‭ ‬ובמנהיגיהם‭.‬

בספירת‭ ‬העומר‭ ‬אנו‭ ‬אבלים‭ ‬על‭ ‬שלא‭ ‬נהגו‭ ‬כבוד‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬ועל‭ ‬שהובסו‭ ‬והוכרעו‭ ‬ע״י‭ ‬הרומאים‭.‬

ההיסטוריה‭ ‬חוזרת‭ ‬על‭ ‬עצמה‭ ‬והמסר‭ ‬האלוקי‭ ‬ברור‭. ‬רק‭ ‬אם‭ ‬נמעט‭ ‬במחלוקות‭ ‬ונתאחד‭, ‬בע״ה‭, ‬מול‭ ‬כל‭ ‬האתגרים‭ – ‬ננצח‭. ‬ובגדול‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬של‭ ‬המשך‭ ‬אחדות‭ ‬וערבות‭ ‬הדדית‭, ‬המשך‭ ‬חיסול‭ ‬החמאס‭, ‬רפואה‭ ‬לפצועים‭ ‬ושחרור‭ ‬החטופים‭ ‬בכוח‭ ‬הלחץ‭ ‬הצבאי‭.‬‭ ‬■

לתגובות בעניין ליווי משפחות ופצועים
כיתבו ישירות למייל שלי –
manager@pisrael.com

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…