יהדות עכשיו

אחותי, תנוחי

אח בחברת הייטק, אחות שעובדת כעצמאית ואחים שעושים הסבה לרפואה: מקצוע הסיעוד קשה ושוחק, ובעיקר – לא מוערך מספיק. דנה אנפולסקי גולד, מנהלת קבוצת הפייסבוק ׳אחותי, תנוחי׳, בריאיון מרתק על השינויים המקצועיים שעוברים האחים והאחיות בדרך אל העבודה האופטימלית

דנה אנפולסקי גולד בתלבושת אחות

שנתיים בתור אחות הספיקו לדנה אנפולסקי גולד כדי להבין שהיא לא במקום הנכון. דנה, אז אחות חדר ניתוח בבית החולים הציבורי ׳שיבא׳, פשוט הרגישה שמשהו לא בסדר. ״סביבי אחים ואחיות שבמקצוע הסיעוד בין חמש לעשר שנים, רבים מהם מרגישים שהם לא במקום המתאים – ועדיין נשארים בתחום. איך זה הגיוני? אדם נמצא במקום שלא טוב לו ועדיין נשאר בו?״.
דנה החליטה שלה זה לא יקרה. אך מחשבות לחוד ומציאות לחוד, ומספר שנים חלפו עד שהתפטרה ממערכת הבריאות הציבורית. בתחילה הייתה בטוחה שלא תעבוד כאחות יותר, אולם מהר מאוד חזרה למקצועה – הפעם במערכת הבריאות הפרטית.
״כל התקופה הזו ידעתי שאני לא היחידה. דיברתי על זה בצורה פתוחה, אבל איפשהו זה התפספס. האנשים הרגילים מתמרמרים, בוכים בהפסקת הצהריים שהם רוצים להתפטר, אבל אף אחד לא עושה כלום. ידעתי שיש כל מיני מקצועות שאחים יכולים לעבוד בהם מלבד בית חולים או עבודה בקהילה, אבל אף פעם לא נחשפתי אליהם, לא הייתה לי גישה״.

בחדר הניתוח

דנה החליטה להגיע אל אותם אחים ואחיות העובדים מחוץ למערכת הבריאות הציבורית, לראיין אותם ולחשוף את סיפורם, בכדי לתת לעצמה ולאחרים תקווה. הראיונות פורסמו בערוץ היוטיוב שלה, שנקרא Dana gold RN, והשינוי אט אט החל.
אלא שדנה לא הסתפקה בזאת. במהלך עבודתה בבית החולים הפרטי המשיכה לדבר על קשיי מקצוע הסיעוד, בעיקר בשיחות אישיות עם אחים ואחיות. ״אנשים היו כותבים פוסטים אנונימיים בקבוצות, שהם מרגישים שהם לא במקצוע הנכון ויש עומס ושלא טוב להם, ושהם רוצים להרוויח עוד כסף. והתגובות היו מורידות אותם באופן קבוע – ׳עבודה של אחות זו שליחות׳, ׳לא הולכים לסיעוד בשביל כסף׳, ואלו האמירות היותר עדינות. היו גם תגובות כמו ׳חס וחלילה, שאחות כמוך לא תטפל בי׳ – ועל מה? על זה שאחות התלוננה שהעומס גדול?״.
כשאת אומרת עומס – למה את מתכוונת?
״הבעיה העיקרית היא עלייה בעומס משנה לשנה. כמות המטופלים עולה, כמות הדרישות עולה, כמו דרישה למלא נתונים נוספים במחשב ועוד. מצד שני המשכורת נשארת אותו הדבר. אין הלימה בין השכר לבין כמות העבודה. במיון יש המון מטופלים אבל לא מוסיפים אחיות. בפנימית הוסיפו יותר מיטות וכמות האחיות נשארה אותו הדבר. מישהו מבית חולים ציבורי אחר אמר שבמחלקה של 50 ומשהו מטופלים יש רק ארבע אחיות. זה הזוי! כל אחות על 12-13 אנשים, וזה הסטנדרט – בלי שאחד מהצוות חולה או מבטל״.
דנה מתייחסת בדבריה לסוגיית המשכורת של האחים והאחיות: ״השכר לא עולה בהתאמה. מי שעושה תואר שני בסיעוד, השכר שלו עולה ב-60 אגורות לשעה. המשכורות של האחים והאחיות הם לא משכורות רעב, איך אמרה לי מישהי? את לא תהיי רעבה, אבל גם לא תוכלי לחגוג ולטוס כל חודש. הבעיה העיקרית היא שבשביל להרוויח משכורת סבבה את צריכה ממש לקרוע את עצמך בהמון משמרות, לילות וסופ״שים״.
ומה לגבי אלימות כלפי צוותים רפואיים?
״כשאת נמצאת במקום שגם ככה את לא כ״כ רוצה להיות בו ולא מרגישה מוערכת, כל מקרה של אלימות רק מחדד יותר את הפער. אישית לא נתקלתי באלימות, הפציינטים בחדר ניתוח תמיד ישנים… אבל אני שומעת את הסיפורים. אני בטוחה שיש אנשים שזה השפיע עליהם לגבי שינוי מקצועי״.

תקופת הקורונה: מהתגייסות למלחמה עד זרז להחלפת מקצוע
״בקורונה עצמה בתקופת ההתפרצות הייתה התגייסות כמו במלחמה. כולם לטובת כולם. אבל אחרי כמה חודשים המצב עבר וכל הדברים ׳היפים׳ שהיו בזמן ׳המלחמה׳ נשכחו, או שלהפך – ההנהלה ציפתה שימשיכו ככה, ואין שום תגמול. בסגר הראשון עבדנו במתכונת חירום, משמרות של 12 שעות עבודה – 24 שעות בבית ושוב משמרת. ככה במשך חודש. על החודש הזה נתנו לנו איזושהי תוספת תשלום, לגיטימית, ואז אחרי כחודשיים קיבלנו הודעה קולקטיבית לטלפון שנעשו טעויות בחישוב התוספות, ושיקצצו לנו את הטעויות בחודש הבא״.

דנה אנפולסקי גולד

על ההודעה המדוברת היה חתום גוף ממשלתי, ללא כתובת לפניות או שאלות. ״תחושה שרגע אחד מוחאים לנו כפיים, ברגע השני מוסיפים לנו 300 ₪ במשכורת – וברגע השלישי מורידים לנו אותם. ואין עם מי לדבר״.
דנה מסבירה כי המדינה היא זו המתקצבת את בתי החולים הציבוריים, היות ולרוב הם אינם רווחיים. ״יש מחלקות רווחיות כמו חדרי ניתוח או מחלקת יולדות, אבל רוב הכסף מגיע מהמדינה ומתרומות״.
בתור אחות חדר ניתוח עומס החולים בתקופת הקורונה פחות הורגש אצל דנה, ״בחדר ניתוח אני תמיד רק עם מטופל אחד. אבל במחלקות הייתה עלייה בכמות החולים. הרבה אחים נשלחו לעבוד בטנ״ק – טיפול נמרץ קורונה, גם מי שלא רצה. עשו תורנויות של 12-24 שעות במשך שנה ויותר, דברים מטורפים״.
אלא שהקורונה לדבריה, הדגישה את ההבדלים בין עבודת הסיעוד לבין עבודות אחרות: ״פתאום אחים ואחיות התחילו להסתכל על העבודה של בני זוגם ושל חבריהם. חלק מהאחים אמרו ׳מזל שאני בסיעוד, נשארה לי עבודה׳, וחלק דווקא הפוך – רואים את בן הזוג עובד מהבית, מקבל תקציב לציוד עבודה מהבית, פינוקים וחבילות, ולהם כולם מוחאים כפיים במרפסות – אבל בתכל׳ס במשכורת זה לא מורגש״.
הצעד הבא: קבוצת הפייסבוק ׳אחותי, תנוחי׳
בלב תקופת הקורונה עשה דנה את הצעד הבא, ופתחה את קבוצת הפייסבוק הסגורה ׳אחותי, תנוחי׳. ״הקורונה הייתה הזרז של הרבה אנשים שהתלבטו בנושא התעסקותי. דיברתי עם מישהי בפעם ה-100 שלי על הנושא הזה, ואמרתי לה שאני הולכת לפתוח קבוצת פייסבוק ונראה לאן זה יתגלגל. פתחתי את הקבוצה בבוקר, ונשלח פוסט הזמנה בקבוצה גדולה של אחים ואחיות. תוך זמן קצר כבר היו 60 בקשות הצטרפות״.
באותו יום עבדה דנה משמרת ערב, משעות אחר הצהריים עד הלילה. ״אני אומרת לאח לידי שהמספרים עולים. 700 בקשות, 800, 900. בסוף המשמרת מספר בקשות ההצטרפות הגיע ל-1,000. הייתי בשוק״. נכון לכתיבת שורות אלו, ותוך חצי שנה מפתיחתה, מונה הקבוצה כ-8,500 חברים.
מה מטרת הקבוצה?
״הקבוצה מוכיחה שנדרש איזשהו שיפור בעולם הבריאות ובעיקר בעולם הסיעוד. אנחנו לא מדברים על שיפור פוליטי״, מדגישה דנה, ״ברגע שיש פוליטיקה בקבוצה אני משתיקה. אני אישית מאמינה שאם כל אחד ימצא את המקום שטוב לו, יעבוד איפה שהוא רוצה, המקומות עצמם ייצרו תחרות. מטרת הקבוצה היא להזכיר לנו שכל אחד מאיתנו הוא בנאדם, לפני שהוא אח. לפעמים חולים, לפעמים צריכים להישאר בבית, וזאת מבלי להרגיש רע על זה. אדם צריך לעבוד במקום שטוב לו, לא רק בשביל השליחות. אנחנו לא צריכים להרוג את עצמנו בשביל לטפל במטופלים. כמו שבמטוס צריך לשים לעצמך מסכת חמצן לפני שמטפלים באחרים – ככה בתחום הבריאות. כשבבית החולים מגיע אליך רופא גמור מעיפות, אח או אחות שחולים ממש, אבל הגיעו למשמרת כי לא נעים, זה לא נעים לכולם״.
לדבריה, הקבוצה אכן משפיעה ויוצרת שינוי. ״אני מקבלת הודעות של אנשים שעושים שינויים. מעבר מהמערכת הציבורית לפרטית, לקבל אומץ לעזוב מחלקה מתעמרת, אחים שעושים הסבה לרפואה, אחות שעברה לעבוד בחברת תרופות. אנשים מספרים שהראיונות שערכתי עם אחים ואחיות שעובדים במגוון משרות עזרו להם, נתנו להם בוסט לשינוי״.
דנה משתפת בסיפורי שינוי בזכות הקבוצה: ״יש אח במיון שבמקביל עובד מהבית בבניית אתרים ודיגיטל. אח אחר עובד כמומחה מוצר בחברת הייטק. אחות אחת התחילה תהליך של הסבה לרפואה אבל היא עדיין עובדת כאחות. אחת אחרת עובדת כאחות עצמאית ופיתחה את נושא האחיות העצמאיות בארץ. אח נוסף עבר קורס פדיקור רפואי, ומתעסק בעיקר בזה״.
דנה עצמה דווקא לא חלמה להיות אחות, להפך, ״רציתי להיות כל דבר מלבד אחות. כשסיימתי את הצבא התלבטתי מאוד, אצלי במשפחה כולם אקדמאיים ולא היה מצב שלא אלמד תואר. סבתא שלי אחות, חברה טובה של אימא שלי אחות, כל מי שדיברתי איתו באותו בזמן המליץ לי להיות אחות. אמרו שיש בזה המון אופציות וש׳תמיד תמצאי את עצמך׳. אני באמת אוהבת את תחום הבריאות, אבל הבעיה שבבתי הספר לסיעוד מתמקדים בעיקר בבתי החולים הציבוריים ובעבודה בקהילה. בסבב מחלקות בלימודים אמרתי לעצמי שאראה מה יתאים לי ואחליט, אך מצאתי את עצמי אומרת על כל מחלקה לא, לא, לא׳״.
דנה התעלמה מהתחושות והבטיחה לעצמה שהכול יהיה בסדר. היום היא פונה למתלבטים: ״אם אתה באמת רוצה, אתה תמצא את עצמך. אם אתה לומד סיעוד רק כי ההוא אמר, או כי תמיד תהיה בזה עבודה – זה לא שווה את זה. היופי הוא שאנשים יכולים לקחת את עצמם בידיים באמצע החיים, ולהגיד ׳בא לי משהו אחר׳. לא מפחדים לעשות שינוי״.
האם הקבוצה לא עלולה לגרום לאחים ולאחיות לעזוב את מקצוע הסיעוד, ובעצם להגדיל את העומס בבתי החולים? האם זה לא ׳לירות לעצמנו ברגל׳?
״כיום לא מגדילים תקנים בבתי החולים, בעיקר בפריפריה. נוצר מצב שאחים ואחיות, בעיקר צעירים עם פחות ניסיון, מחכים לתקנים. אין לי סטטיסטיקות, רק יודעת שאין פגיעה במטופלים עצמם. לדעתי בשביל שיהיה שינוי כן צריך שיבוש במערכת, אבל זה ייקח זמן…״.
מה לדעתך ניתן לעשות כדי לשפר את תנאי האחים והאחיות ולשמר את העובדים במקצוע?
״אנשים רוצים להרגיש מוערכים. את ההערכה מרגישים גם דרך המנהלים שאומרים תודה על זה שהגעת לעבודה יום אקסטרה. יש מנהלים מעולים, אבל זה צריך להיות סטנדרט. גם התגמול הכלכלי צריך להיות הולם, גבוה יותר, מותאם למציאות. לקבל מספיק צוות, לוודא שהאחים והאחיות לא קורסים כשהם חוזרים הביתה״.
דנה עצמה מיישמת את עצותיה. במקביל למעבר דירה שהתרחש לאחרונה היא התפטרה ומחפשת משרה בתחום הציוד הרפואי. ״נראה מה יהיה״, היא מסכמת.
לך עם החלום
גם איריס שינדלר (44), אחות במחלקת יולדות בתל השומר, נשואה ואם לארבעה ילדים, מספרת על העומס הרב שמוטל על כתפי האחים והאחיות: ״הקושי הגדול ביותר זה קושי של כוח אדם. אף פעם אין מספיק אחיות ותמיד יש עבודה מעל הראש. אם אני לא טועה במדינות ה-OECD יש אחות על כל חמישה או שישה מטופלים, ובארץ יש אחות על כל עשרה מטופלים ויותר, דבר ששם אותנו באי תקינות. זה באמת מורגש, העומס הוא מאוד מאוד גדול והמשמרת תמיד לחוצה. את רוצה להספיק ולהספיק והנטל הוא עצום, אין זמן למנוחה ולו הקטנה ביותר. בוודאי שיש משמרות עמוסות יותר ומשמרות עמוסות פחות, אבל באופן כללי המערכת נמצאת במין מצוקה, מין רעב כזה של כוח אדם״.
איריס ידעה על הקשיים מראש. בגיל 38, כשמאחוריה 15 שנות קריירה בבנק, עשתה הסבה מקצועית לסיעוד. ״תמיד חלמתי להיות אחות, אבל אף פעם לא היה הזמן המתאים להגשים את זה. עד שהחלטתי שאף פעם לא יהיה זמן מתאים, ואני פשוט עושה את זה, ובעזרה גדולה מאוד ובמעטפת רחבה מאוד של בעלי ושל המשפחה עזבתי את הבנק ונרשמתי ללימודי הסבה בבית ספר לאחיות דינה ששייך לכללית בבלינסון״.
הלימודים נמשכו שנתיים וחצי, במהלכם עברו הסטודנטים בכמעט כל מחלקות בית החולים והתנסו בהן. לפני כשנתיים וחצי הפכה איריס לאחות מוסמכת, וכיום עובדת במחלקת יולדות בבי״ח תל השומר, מתוך כוונה לצאת לקורס מיילדות ולהתקדם הלאה באופק המקצועי של בריאות האישה.
הגדלת כוח האדם, שיפור תנאי האחיות והרחבת סמכויות הסטודנטים
לדעת איריס הפתרון הטוב ביותר לקשיי העומס הוא הגדלת כוח האדם במחלקות, ״כוח אדם מתבטא גם ברופאים, גם באחיות, גם בכוחות עזר. כל המערכת רעבה מאוד לתגבור של כוח אדם. על הקשיים האלה שמעתי עוד לפני שעשיתי הסבה לסיעוד. מערכת הבריאות במצוקה כזו המון שנים, כך שהמצב ידוע. ידעתי את זה מראש, זה לא מנע ממני ללמוד סיעוד, והפתרון הוא להגדיל את כוח האדם בכל הפירמידה״.
בניגוד לדנה איריס מרגישה הערכה לעבודתה: ״אצלנו במחלקה יש הערכה לאחיות, החל מהרופאים שמעריכים את האחריות שעובדות איתם, גם בין האחיות והצוות יש עבודת צוות מאוד טובה, אבל העומס באמת בלתי נסבל״.
בנוסף, מציעה איריס מגוון פתרונות לקשיי העומס: ״תמיד טוב לשפר את התנאים של האחיות כך שיותר דם טרי ייכנס לשוק העבודה, עם יותר כוחות מחודשים. הייתי אולי מגדילה סמכויות לסטודנטים לסיעוד, שכיום כמעט ולא יכולים לעשות כלום מבחינת ציוד במחלקה. הגדלת סמכויות לסטודנטים תקל על האחיות עצמן. המשכורות בסיעוד לא נמוכות, אבל הן בוודאי גם לא גבוהות – והן לא הולמות את קשיי המקצוע. התמורה לא הולמת את מה שהאחיות נותנות בפועל, אין ספק״.
לשמוע את התודה, לראות את החיוך – זה שווה הכול
למרות זאת, איריס שמחה על החלטתה ללמוד סיעוד: ״זאת הייתה ההחלטה הכי נכונה שעשיתי בחיי, לעזוב את הבנק וללכת לימוד סיעוד. מי שליבו ומחשבתו בסיעוד לא יכול לעבוד בשום מקום אחר. מי שרוצה לעזור לאנשים במקום החלש שלהם, אפילו שאני עובדת במחלקה בריאה, אישה אחרי לידה זקוקה להמון תמיכה והדרכה, ולפעמים יש גם המון סיבוכים שצריכים באמת טיפול סיעודי ממוקד – אז אין תמורה הולמת מלעזור לבן אדם שזקוק לך, לשמוע את התודה, לראות את החיוך. זה שווה הכול״.
איריס פונה לאלו המתלבטים לגבי לימודי הסיעוד: ״אני ממליצה בחום למי שהראש שלו וליבו נמשכים לסיעוד – ללכת ולעשות את זה למרות הקשיים. זה שווה את התמורה. האופק המקצועי הוא רחב, יש אינספור תפקידים בסיעוד: מבריאות האישה עד פנימיות, גריאטריות, ילדים, בריאות הנפש ועוד. יש המון תפקידים, העניין והאופק רחבים מאוד. אפשר לעבור מקהילה לבתי חולים ולמוסדות רפואיים פרטיים, באמת העניין הוא עצום וזה כיף. אני חושבת שמי שנמשך לנושא הזה ולתחום הזה צריך לעשות את זה ובגדול, ללא חשש״.

עוד במדור זה

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭ ‬בארץ‭ ‬לא‭ ‬זרועה‭.‬

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭. ‬היא‭ ‬עוברת‭ ‬במגורים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬בייבוש‭ ‬ביצות‭, ‬במגורים‭ ‬בקראוון‭ ‬על‭ ‬גבעה‭ ‬או‭ ‬בחושה‭ ‬בחוה‭, ‬או‭ ‬במושבה‭. ‬הדירה‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬היא‭ ‬נהרסת‭ ‬וצריך‭ ‬לבנות‭ ‬אותה‭ ‬שוב‭.‬

הליכה‭ ‬אחרי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬היא‭ ‬הליכה‭ ‬בלי‭ ‬קבע‭. ‬כשה‮'‬‭ ‬אומר‭ ‬מפרקים‭ ‬את‭ ‬הסוכה‭ ‬ועוברים‭ ‬למקום‭ ‬הבא‭.‬

רק‭ ‬כך‭ ‬מגיעים‭ ‬לישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

דור‭ ‬דור‭ ‬וחלוציו‭. ‬יוצאי‭ ‬מצרים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬חלוצי‭ ‬הדור‭ ‬הזה‭ ‬בסוכות‭ ‬בגבעות‭.‬

במדבר‭ ‬למדנו‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬הלחם‭ ‬לבדו‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭, ‬כי‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מוצא‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬ומתפרנסים‭ ‬במן‭ ‬ובמים‭ ‬מידו‭ ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬בארץ‭. ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬דורש‭ ‬אותה‭ ‬ותמיד‭ ‬עיני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬בה‭. ‬במדבר‭ ‬לקטנו‭ ‬מן‭ ‬כל‭ ‬יום‭, ‬ביום‭ ‬הששי‭ ‬לקטנו‭ ‬כפלים‭ ‬ושבתנו‭ ‬ביום‭ ‬השביעי‭. ‬בארץ‭ ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬בגשם‭ ‬שש‭ ‬שנים‭, ‬בשנה‭ ‬הששית‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬כפלים‭, ‬ושובתים‭ ‬בשנה‭ ‬השביעית‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬דבר‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭ ‬והולכים‭ ‬אחריו‭.‬

הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬מרגישים‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬את‭ ‬תבואת‭ ‬השנה‭ ‬הקודמת‭ ‬ונידונים‭ ‬על‭ ‬מימי‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭. ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬שבועות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬התורה‭. ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬הארץ‭.‬

ה‮'‬‭ ‬גמל‭ ‬אתנו‭ ‬חסדים‭ ‬רבים‭ ‬בשנה‭ ‬היוצאת‭. ‬וגם‭ ‬אנחנו‭ ‬הלכנו‭ ‬אחריו‭ ‬למדבריות‭ ‬רבים‭. ‬נתפלל‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬שבה‭ ‬נתקדם‭ ‬אל‭ ‬ישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

הבוחר צריך לשאת באחריות

משום‭ ‬מה‭, ‬דוקא‭ ‬הערבים‭ ‬והשמאלנים‭ ‬התחילו‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬מבינים‭ ‬מזמן‭: ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬בעזה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭. ‬ושכל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מהמלחמה‭ ‬נגדנו‭. ‬הימין‭ ‬מנסח‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭, ‬במלים‭ ‬אין‭ ‬בלתי‭ ‬מעורבים‭ ‬בעזה‭.‬

אם‭ ‬אנחנו‭ ‬אומרים‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭, ‬לכאורה‭ ‬המסקנה‭ ‬המתבקשת‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬כל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬אויב‭, ‬וכך‭ ‬צריך‭ ‬להתייחס‭ ‬אליה‭.‬

למה‭ ‬דווקא‭ ‬אלה‭ ‬שרוצים‭ ‬שנניח‭ ‬לאוכלוסיה‭ ‬בעזה‭, ‬משתמשים‭ ‬בטענה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בינם‭ ‬לבין‭ ‬חמאס‭? ‬הלא‭ ‬הטענה‭ ‬הזאת‭ ‬משמשת‭ ‬בדיוק‭ ‬נגד‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬מבקשים‭?‬

העולם‭ ‬המערבי‭ ‬חי‭ ‬באיזו‭ ‬תחושה‭ ‬שמנסה‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העוגה‭ ‬ולהשאיר‭ ‬אותה‭ ‬שלמה‭. ‬העולם‭ ‬המערבי‭ ‬שואף‭ ‬לדמוקרטיה‭. ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אבל‭ ‬האחריות‭ ‬לא‭ ‬עליו‭. ‬העם‭ ‬בחר‭, ‬הן‭ ‬בבחירות‭ ‬והן‭ ‬בפעילות‭ ‬שאחריה‭ ‬ובבקלאוות‭ ‬בדרך‭ ‬מסויימת‭, ‬אבל‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬אחראי‭ ‬לבחירתו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬אשם‭.‬

האשליה‭ ‬הזאת‭ ‬רואה‭ ‬בעם‭ ‬חברה‭ ‬בע"מ‭.‬

אז‭ ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬שבחר‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬אם‭ ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬היא‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אם‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭ (‬והעם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭) ‬‮–‬‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬ישלם‭.‬

כעם‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬שופטים‭ ‬אחד‭ ‬אחד‭. ‬העם‭ ‬הוא‭ ‬ישות‭ ‬לעצמה‭.‬

דעה שנויה במחלוקת

לפעמים‭ ‬פוסלים‭ ‬אדם‭ ‬מלשמש‭ ‬בתפקיד‭ ‬בטענה‭ ‬ש"יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‮"‬‭. ‬

אבל‭ ‬לכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬הפוך‭ ‬מאותו‭ ‬אדם‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעניין‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

אמור‭ ‬מעתה‭: ‬‮"‬הוא‭ ‬פסול‭ ‬כי‭ ‬לי‭ ‬יש‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭ ‬ואני‭ ‬חולק‭ ‬עליו‮"‬‭.‬

הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשמגדירים‭ ‬את‭ ‬הדעה‭ ‬שלי‭ ‬כאמת‭ ‬עובדתית‭ ‬ואת‭ ‬הדעה‭ ‬השניה‭ ‬כשנויה‭ ‬במחלוקת‭. ‬האמת‭, ‬לדמוקרטיה‭ ‬יש‭ ‬שיטה‭ ‬להכריע‭ ‬מחלוקות‭ ‬כאלה‭. ‬אבל‭ ‬אצלנו‭ ‬במדינה‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עובד‭, ‬כי‭ ‬בד"כ‭ ‬בבחירות‭ ‬הדעות‭ ‬השנויות‭ ‬במחלוקת‭ ‬מנצחות‭ ‬את‭ ‬הדעות‭ ‬הנכונות‭.‬

מיתוג

זאת‭ ‬הדרך‭ ‬של‭ ‬הצפרדעים‭ (‬פרוגר"ס‭ ‬בלע"ז‭): ‬מיתוג‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שלאשה‭ ‬יש‭ ‬תפקיד‭ ‬אחר‭ ‬מאשר‭ ‬האיש‭ ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬בעל‭ ‬דעה‭ ‬אחרת‭ ‬בקשר‭ ‬לנשים‭, ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מתוך‭ ‬שנאה‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬היא‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬דעה‭. (‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬מי‭ ‬שלוחץ‭ ‬על‭ ‬נשים‭ ‬לחיות‭ ‬כמו‭ ‬גבר‭ ‬ולא‭ ‬מוכן‭ ‬לקבל‭ ‬צורת‭ ‬חיים‭ ‬אחרת‭ – ‬הוא‭ ‬אוהב‭ ‬נשים‭). ‬כמובן‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭ ‬עם‭ ‬בעלי‭ ‬סטיות‭ ‬מסוימות‭. ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שהם‭ ‬צריכים‭ ‬לשאת‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭ ‬האדם‭ ‬ולהיות‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭ – ‬פשוט‭ ‬שונא‭ ‬אותם‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להשוות‭ ‬אותם‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬ולדרוש‭ ‬מהם‭ ‬שיחיו‭ ‬כמו‭ ‬אנשים‭ ‬אחרים‭ – ‬הוא‭ ‬פוגע‭ ‬בשוויון‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬דעה‭ ‬ומוצדק‭ ‬לרצוח‭ ‬אותו‭. ‬כמובן‭, ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬זכות‭ ‬הדיבור‭ ‬והבעת‭ ‬כל‭ ‬דעה‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬הדעה‭ ‬הזאת‭. ‬רק‭ ‬הדעה‭ ‬שלנו‭. ‬דעה‭ ‬שלא‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

גינה לי חביבה

באזור‭ ‬חיוג‭ ‬ווינט‭ ‬בואכה‭ ‬הארץ‭, ‬רבים‭ ‬המתמוגגים‭ ‬מכך‭ ‬שבנאום‭ ‬ששודר‭ ‬באו"ם‭, ‬בין‭ ‬כל‭ ‬הגינויים‭ ‬שהופנו‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭, ‬השחיל‭ ‬אבו‭ ‬מאזן‭ ‬גם‭ ‬איזה‭ ‬משפט‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬שמעשי‭ ‬חמאס‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מייצגים‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שממש‭ ‬רוצה‭ ‬להשלות‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שאבו‭ ‬מאזן‭ ‬רודף‭ ‬שלום‭, ‬יכול‭ ‬לראות‭ ‬בזה‭ ‬גינוי‭. ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬גינוי‭ ‬כמו‭ ‬שמגנים‭ ‬רצח‭ ‬עם‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬כבר‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭? ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬לדרוש‭ ‬מאבו‭ ‬מאזן‭ ‬שיגנה‭ ‬ממש‭ ‬טבח‭ ‬של‭ ‬יהודים‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬דורשים‭ ‬מיהודי‭ ‬כלפי‭ ‬עזה‭. ‬הלא‭ ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬שוויון‭, ‬מה‭ ‬אנחנו‭? ‬גזענים‭? ‬הוא‭ ‬גינה‭. ‬איזה‭ ‬יופי‭. ‬כבר‭ ‬יכול‭ ‬לעלות‭ ‬לכיתה‭ ‬ב‮'‬‭. ‬כלומר‭ ‬לשלוט‭ ‬על‭ ‬חצי‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

נָנָנָה נָנָנָה נָנָנָה

נָכוֹן שֶׁאָבִיו לֹא גַּנָּן

אִם כְּבָר אָז הוּא דֵּי גַ׳נָּאן

אַךְ דַּי לְהִתְקַטְנֵן קְטַנְטַנָּה

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

גִּנָּה לִי גִּנָּה לִי חֲבִיבָה

יְדִידוּתִית לְאַקְלִים וּסְבִיבָה

וְכָל ׳הָאָרֶץ׳ הַקְּטַנָּה

כְּבָר שָׁרָה אֶת ׳הָמָן גִּנָּה׳‭ ‬

תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…
השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה‭ ‬היהודית‭ ‬העכשווית‭, ‬כשהעולם‭ ‬שופע‭ ‬תוכן‭ ‬מושך‭, ‬היא‭ ‬ממה‭ ‬להתלהב‭…