יהדות

איך ממשיכים את השליחות

“כשסופרים יהלומים - לא מתעייפים”, הוא הסביר פעם בחיוך לאחד האורחים שהשתומם בפניו על יכולתו של אדם מבוגר לעמוד על רגליו שעות ארוכות, תוך מתן עצות וברכות לאנשים שביקרו אותו. אנחנו היינו אבני החן שלו.

לפעמים אני מדמיינת איך אני נכנסת אליו לחדר. הרגליים שלי ירעדו. בטח גם הידיים. עיני התכלת שלו יפלחו לי את הנשמה. תוך שניות כבר לא אוכל להסתכל.
‘אז… מתי כבר תחזור רבי?׳, אני אשאל אותו. ׳כי להתגעגע כל כך הרבה זמן זה פשוט לא הוגן’.
תוך דקה כבר אצא משם כי עוד אלפי אנשים עומדים כבר שעות בתור רק כדי לשאול את אותה שאלה ומי אני שאעכב אותם?!
‘רבי, אנחנו עייפים׳ אני אשמע אותם בוכים לו. כי אין מה לומר. הגעגוע הוא באמת דבר מעייף.

בשביל הרבי הינו כולנו כפרחים נותנים ריחם בגן מלבלב, היינו כולנו עצים נותני פרי. בעיניים של הרבי לא היה יהודי אחד בעולם שהוא נחל אכזב ועץ סרק. לכל אחד מאיתנו היתה תקווה. היה עתיד מבטיח. יותר מזה- בעיניים של הרבי, כל אחד מאיתנו יכול היה לשנות את העולם!!!!

אז זה נכון שאנחנו ברי מזל, הרי זכינו בזכות אדירה להיות שם. זכינו לראות את האור שהאיר את 770- ביתו של הרבי בימים הטובים. זכינו לקבל עצות שאף אחד אחר לא יכול היה לתת כמותן. זכינו לעמוד מול מבט חודר כליות וחיוך ממיס לב. זכינו לקבל מכתבים אישיים- הציפיה המתוקה למכתב מהרבי עוד זכורה לי היטב, וכשהוא היה מגיע, היה זה יום חג. מכתב ברכה ליום ההולדת, לבת המצווה, מכתב עצה ותשובה לחיבוטי נפש. קראנו בו ישר והפוך. חיפשנו רמזים בין האותיות וסימני דיו ונשאנו אותו על לוח ליבנו עוד ימים ארוכים. מי שזכה והרבי הוסיף עבורו מילים אישיות בכתב ידו- לא היה מאושר ממנו משך השנה כולה.
הילדים שלנו לעומת זאת חיים את הסיפורים. נושמים את הנתינה שהשאיר אחריו. חיים אותה יום יום. אבל… אתם מבינים את ההבדל? הם אולי מתגעגעים, אבל אצלינו הגעגוע הוא בעצמות. אנחנו הרי יודעים בדיוק מה חסר לנו…
***
אנחנו ממשיכים . זה ברור. כי מול העיניים נמצאים כל העת דברי הרבי. הדברים מהדהדים באוזניים. אנו הולכים לישון עם המילים האלו בלילה וקמים איתן בבוקר. “אין כזה דבר יהודי בודד,” הוא ביקש מאיתנו והמבט הטהור שלו רדף אחרינו. “אף יהודי לא ישאר מאחור,” הוא התחנן ועיניו הכחולות ניקבו אותנו באהבה. “לאהוב כל אחד” הוא ביקש, “לעזור, כמה שרק ניתן”.
92 שנות חייו של רבי מנחם מענדל שניאורסון מלאות היו בהתמסרות אין סופית לכל אדם באשר הוא אדם. 33,580 ימים גדושים באהבת אדם שכמותה אי אפשר עוד למצוא.
“כשסופרים יהלומים – לא מתעייפים”, הוא הסביר פעם בחיוך לאחד האורחים שהשתומם בפניו על יכולתו של אדם מבוגר לעמוד על רגליו שעות ארוכות, תוך מתן עצות וברכות לאנשים שביקרו אותו. אנחנו היינו אבני החן שלו.
27 שנים של געגוע לאיש קדוש שכל חייו היו למען אחרים. ששלח שליחים לכל שביל שהוא, מסומן ושאינו מסומן. למען לא תהסס פסיעה אחת של יהודי בדרך, כדי שלא תיכשל חלילה רגלו. אנו מסבירים זאת פעם אחר פעם לאלו השואלים אותנו- ‘מהיכן הכח?!’
אנחנו מספרים להם, לחברים, על הרבי מליובאויטש שזכינו להכיר מקרוב כל כך. אני רואה את המבט המהוסס נח על פני. את העיניים הבוחנות אותי, כשהן רואות את הדמעות המאיימות לפרוץ. בכל פעם מחדש כשאני יושבת לראות וידאו של הרבי מהימים הטובים, זה קורה.
עיניי דומעות ותחושת געגוע משתלטת עלי ואופפת את כולי. פעם זה עם הילדים ופעם זה בהתוועדות עם בנות. פניו הקדושות של הרבי קורנות אלינו מן המסך, מחייכות אל כל אחת ואחת מהבנות היושבות איתי. הוא מדבר על השליחות והכוח המיוחד שיש לנשי ובנות ישראל ומביט היישר בעיניים שלהן.
“זה מדהים,” מתרגשת רעות, “נראה שהוא מסתכל רק עליי ברגע זה,” היא אומרת. “כמה עוצמה יש בדברים,” מוסיפה אילנה, “זה בדיוק מה שהייתי צריכה לשמוע עכשיו. אני מרגישה שהוא לא רק מסתכל אלא גם מדבר, ממש אלי!” היא מביטה במסך מהורהרת.
כן, כולם הרגישו כך תמיד. הרבי הסתכל רק עליי. דיבר רק אלי. וביקש רק ממני. חשנו זאת כולנו, אתה. אני. את… אנשים שגדלו כמונו עם הרבי וגם אנשים שלא זכו להכיר ועושים זאת כעת בעזרת סיפורים ומראות של פעם.
ההתנהלות אצל הרבי היתה כללית. אבל כל כך פרטית, כל כך אישית…
***
בשביל הרבי הינו כולנו כפרחים נותנים ריחם בגן מלבלב, היינו כולנו עצים נותני פרי. בעיניים של הרבי לא היה יהודי אחד בעולם שהוא נחל אכזב ועץ סרק. לכל אחד מאיתנו היתה תקווה. היה עתיד מבטיח. יותר מזה- בעיניים של הרבי, כל אחד מאיתנו יכול היה לשנות את העולם!!!!
***
‘להתגעגע זה מותר,’ אני אשמע אותו אומר גם לנאספים שבדלת, ‘אבל עייפים?? איך זה יכול להיות שאתם עייפים?!׳ ‘תחייכו’! הוא יגיד להם, הקול שלו יגבר, ‘אתם הרי סופרים יהלומים,׳ הוא יסביר.
‘יש לכם הכח לגעת בכל כך הרבה נשמות. לחייך לאנשים. להאיר להם פנים. לומר להם מילה טובה. לשנות את עולמם… יהלומים יש לכם בידיים. יהלומים!!!’
***
ואז אני אחזור אל היהלומים שלנו. וזה לא שפחות אתגעגע. ממש לא. אבל עם כל יהלום שיפסע דרך השער של בית חב”ד שלנו- אני אחייך עוד יותר.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…