יהדות עכשיו

אילת השחר

שמונה שנים אחרי שכתבה אותה לראשונה, איילת סנאי מעלה לבמה את סיפורה של אסתר המלכה מזווית אחרת

  הסיפור בתנ"ך שמלמד יותר מכול על כוחן של נשים בתהליך הגאולה הוא סיפורו של חג הפורים. רוחה ופעילותה של אסתר המלכה למען קיומו של העם היהודי נעשות בימינו רלוונטיות מתמיד, שכן העיסוק בנשיות ובמקומה של האישה נמצא בלב השיח. אסתר, אולי פורצת הדרך הנשית הגדולה בתולדות העם היהודי, משמשת דגם לחיקוי לנשים רבות מאוד, וחלק לא קטן מהן פועל מהעולם הדתי.
בשנים האחרונות נפוצה תופעה של עוד ועוד יוצרות דתיות הפורצות את הדרך בתחומים חדשים, מביאות לתרבות של ימינו תוכן מקורי ויהודי ואינן מפחדות להראות ולהיראות. איילת סנאי (37), המתגוררת ביישוב מעלה מכמש, נשואה ואם לאחת, היא אחת מאותן פורצות דרך. לפני שמונה שנים הקימה סנאי את תיאטרון השחר, ומאז היא מנהלת אותו.
סביב פורים מופיעה סנאי בהצגה 'כתבוני לדורות', הצגת יחיד המעניקה נפח חדש לדמותה הנשית והאצילה של אסתר המלכה. אל רכישת הכבוד והעיניים הנישאות לגדולתה היא מחברת את הרובד האנושי, את הלבטים הפנימיים של אסתר החיה בלב הארמון של המלך אחשוורוש.

בשיחה עם 'גילוי דעת' מספרת איילת על תהליך יצירת ההצגה. "ההצגה באה לתת נקודת מבט על ההתלבטויות והאתגרים של אסתר מתוך פרשנים ומדרשים. אבל הכתיבה דווקא שם גרמה לי להצליח להביא את הסיפור של אסתר במגילה בצורה קצת יותר מורכבת ואנושית, כמובן מתוך שמירה על הכבוד של אסתר".
כמו כל מי שיוצרת אומנות מעולמה הפנימי עיניה של איילת בורקות וקולה נלהב כשהיא מספרת על החוויה האישית שהביאה אותה ליצירה: "פורים במדרשת שובה בעפרה חשפה לי את העומק המיוחד של החג הזה. מאז ממש בער בי להעביר את החוויה של החג הזה, הרגשתי כאילו ראיתי את האור", היא מספרת בצחקוק מובך, "וכל מה שרציתי הוא להפיץ את הסוד הזה".
יש משהו ייחודי בליצור הצגה על דמות תנ"כית כמו אסתר?
"מאוד מעניין לעסוק בכל דמות תנ"כית, אבל כשמדובר באסתר המלכה זה עוד יותר מיוחד. זה יצר ליטוש ובירור מיוחד. הרצון שלהם היה למשוך למקום האנושי של הדמות, והרצון שלי היה לשמור על הדמות במקום הראוי לה מגדולתה. אני חושבת ששילוב של שני הצדדים האלה נותן נופח מיוחד לסיפור כולו, אולי אפילו מאיר אותו אחרת".
אין אדם שאינו מכיר את סיפור מגילת אסתר על שלל פרטיו. אחד מרגעי השיא במגילה, אם אפשר לקרוא להם כך, הוא הדו-שיח בין אסתר למרדכי לאחר הפלת הפור של המן. במגילה מדובר בכמה פסוקים, אבל על נקודת הזמן הזאת כתבה סנאי הצגה שלמה: "בחרתי להציג את אסתר החווה רגע של חשש. היא לא ידעה שהסוף יהיה טוב. הייתה לה אמונה גדולה,

אני מרגישה שהפחד היום מכל דבר שמריח מדת, לפחות ברמה הציבורית, גורם לרתיעה, ודווקא ברמה האישית יש רצון לחיבור ולקרבה. משמח לראות שדרך התיאטרון אפשר להביא לידי חיבור פשוט ולגרום לצופים להסתכל על התנ"ך לא כעל סיפור עתיק ומנותק אלא קצת אחרת.

ומבחינתה כשהיא נכנסה לאחשוורוש היא באמת מסרה את נפשה למען עם ישראל".
אין חשש שהצגה כזאת של סיפור המגילה תפגע בגדולתה של אסתר?
"בעיניי דווקא היכולת להציג את ההתלבטות מגדילה את הדמות של אסתר. העובדה שהיא מוכנה לסכן הכול אף על פי שאין לה שום מושג אם תצליח או לא רק מעצימה אותה".
ההצגה מוצגת בשיטת במת זירה: הקהל מקיף את הבמה כולה ולא יושב רק מולה. כצופה בהצגה התרגשתי, כי הפעם האחרונה שחוויתי במת 360 הייתה בפסטיגל בחנוכה לפני יותר מעשור. הישיבה הקרובה כל כך למקום ההתרחשות ולשחקנית והעלילה השואבת את הצופים אליה מעניקות תחושה של קפיצה בזמן. אני וכל אחת מהיושבות בקהל היינו ממש שם, עם אסתר יחד. ההצגה משלבת מוזיקה עכשווית המחברת את הסיפור התנ"כי אל הקהל של ימינו. איילת כל הזמן על הבמה, משחקת את אסתר ברגעים האישיים והקשים בחדרה רגע לפני ההליכה למלך אחשוורוש.
מבחינתה של איילת, מאחר שהיא מניחה את ליבה על הבמה ההצגה אינטימית מאוד. היא מתארת את התחושות מההופעות השונות, ואני מזדהה עם כל מילה שלה: "הפורמט של 'כתבוני לדורות' אינטימי. 

לי, שחקנית יחידה על הבמה, הקרבה לקהל והמוזיקאית ששרה ברקע יוצרים חיבור נורא חזק לדמות של אסתר. תפקיד נשי של אישה בעולם גברי, בעולם נהנתני בארמון של אחשוורוש.  פתאום הסיפור התנ"כי הרחוק מקבל משמעות נורא קרובה. בדרך כלל ההצגה מסתיימת בשיח משותף עם הצופות, ולא פעם קיבלתי תגובות של 'ואו, פורים הזה היה מבחינתי חוויה אחרת', 'הצלחתי להתחבר לסיפור המגילה ממקום אחר'. זה מאוד מאוד מרגש אותי, כי משם אני התחלתי, משם התחילה כל הכתיבה של ההצגה".

את צעדיה הראשונים בעולם המשחק עשתה איילת בבית ספר לתיאטרון. לאחר מכן סיימה תואר שני בתיאטרון באוניברסיטת תל-אביב, ושם כתבה את הגרסה הראשונית של ההצגה 'כתבוני לדורות'. ההצגה, המיועדת לנשים בלבד, מתארת התלבטות נשית ואתגרים נשיים בדגש על דור של הגדרות חדשות מיהי אישה ומה מוטל עליה. "סביב מעגל השנה פורים נתפס לא פעם כחג צבעוני ושמח, אבל מאחר שהוא קצר ואינטנסיבי כל כך לא יורדים לרובד העמוק של סיפור המגילה", היא אומרת.
אני מניחה שהעובדה שמדובר בהצגה לנשים בלבד משפיעה רבות על התוצר הסופי.
"כמובן. התיאטרון משפיע על הצופה במקום שהוא נמצא בו, זה הייחוד של תיאטרון, לכן עצם ההצגה כהצגת נשים יוצרת עוד ועוד סיפורים שהצופות מספרות מהמקום שלהן ומהכיוון שההצגה נגעה בהן. כשהופענו עם ההצגה בחברון השיח בסוף ההצגה שם דגש על מסירות הנפש של אסתר, כי אותן נשים שגרות בחברות חיות את מסירות הנפש הגדולה הזאת. לעומת זאת כשהופעתי לפני קבוצת אימהות חד-הוריות השיח זרם למקום של אסתר כאימא לביאה שמגינה על הילדים שלה ועל העם שלה, על המקום שממנו היא באה. השיח בסוף ההצגה מרתק: אותו סיפור מקראי נוגע לכל אחת במקום הפנימי שלה ומזיז שם משהו".
מאתגר להיות יוצרת אומנות במה באוכלוסייה הדתית, ושיתפתי את סנאי בתהייה שלי אם הבחירה לעסוק בתיאטרון מעמידה אותה בלב המחלוקת התרבותית-דתית ואם הבחירה הזאת אינה מעמידה את הפרנסה שלה על כף המאזניים. היא ענתה בפשטות, והחינניות של תשובתה מלווה אותי תוך כדי כתיבת המילים: "הפרנסה מאת ה'. קודם כול, אני יוצרת גם לקהל מעורב, זה תלוי הצגה. לאט-לאט הקהל לומד לצרוך יותר תרבות כזו. יש הצגה ששמה 'נבכים' שמדברת על ערי מקלט מהמקרא באינטרפרטציה מודרנית. זו הצגה מעורבת שמופיעה בתיאטרון החאן ובתיאטרון הסמטה ביפו. עם זה חשוב לדעת שיש מקום הולך ונרחב להצגות מסוג 'כתבוני לדורות'".
איך יוצרים הצגה שתצליח לדבר לכל סוגי הקהלים? הרי בהצגות משתתפים דתיים וחילונים, מתנחלים ותל אביבים.
"גם ביצירה מעורבת שומרים על צניעות, כמובן בלבוש אבל גם בתוכן וגם בהתנהלות, כדי שכל אדם דתי ירגיש בנוח לצפות בה. גם שחקנים חילונים התקשו בהתחלה להבין איך הם משחקים על הבמה זוג נשוי בלי לגעת זה בזה, אבל היום זה בא בטבעיות ובצניעות. זה גורם לחשיבה יצירתית ולחידוד היכולת שלנו ליצור הצגה שהיא לא דתית בהגדרה, הדמויות לא חובשות כיפה, אבל היא מביאה את סולם הערכים שלי כאדם מאמין ומציגה את הדברים באופן שכולם יכולים להתחבר אליו. החיבור הזה אולי קצת חסר בעם.

"אני מרגישה שהפחד היום מכל דבר שמריח מדת, לפחות ברמה הציבורית, גורם לרתיעה, ודווקא ברמה האישית יש רצון לחיבור ולקרבה. משמח לראות שדרך התיאטרון אפשר להביא לידי חיבור פשוט ולגרום לצופים להסתכל על התנ"ך לא כעל סיפור עתיק ומנותק אלא קצת אחרת. אילו הייתי הולכת לבן אדם ברחוב ואומרת לו 'בוא נחזיר את ערי המקלט', נראה שהתגובה שלו לא הייתה חיובית כל כך גם אם הוא היה דתי. אבל פתאום בהצגה יש הצצה לעולם שלא רגילים לראות. אולי זה לא רחוק כל כך ודווקא יש חיבור".
בסיום השיחה בינינו, אחרי המופע, נותר בי טעם עז לעוד. עולם התרבות והתוכן היהודי מתעשר עם כל מופע חדש, ותיאטרון השחר מעמיד רף גבוה ביותר. אני יוצאת עם הבטחה מסנאי שכבר בעתיד הקרוב תעלה הצגה חדשה, '180 מעלות', ויש עוד מיזמים בקנה. עד אז, ובמיוחד בקריאת המגילה, אעביר לנגד עיניי את הסצנות המופלאות מ'כתבוני לדורות'

עוד במדור זה

גרגירי זהב מירושלים

גרגירי זהב מירושלים

‮"‬מה‭ ‬את‭ ‬מחביאה‭ ‬שם‭, ‬אמא‭?‬‮"‬‭ ‬שאל‭ ‬הילד‭ ‬הקטן‭, ‬מביט‭ ‬בסקרנות‭ ‬בסדין‭ ‬המוזר‭ ‬שתמיד‭ ‬היה‭ ‬חגור‭ ‬סביב‭ ‬מותני‭ ‬אימו‭.‬

בכפר‭ ‬הקטן‭ ‬באתיופיה‭, ‬תחת‭ ‬שמש‭ ‬קופחת‭, ‬אותו‭ ‬צרור‭ ‬מסתורי‭ ‬היה‭ ‬צמוד‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬למותני‭ ‬אימו‭.‬

‮"‬יש‭ ‬פה‭ ‬עפר‮"‬‭, ‬ענתה‭ ‬בפשטות‭.‬

כשפתחה‭ ‬את‭ ‬הבד‭ ‬בעדינות‭, ‬עיניו‭ ‬של‭ ‬הילד‭ ‬נפערו‭ ‬בתימהון‭. ‬‮"‬סתם‭ ‬עפר‭? ‬בשביל‭ ‬מה‭ ‬את‭ ‬סוחבת‭ ‬את‭ ‬זה‭?‬‮"‬

חיוך‭ ‬רך‭ ‬עלה‭ ‬על‭ ‬פניה‭. ‬‮"‬זה‭ ‬לא‭ ‬סתם‭ ‬עפר‭, ‬ילד‭ ‬שלי‭. ‬זה‭ ‬עפר‭ ‬מירושלים‮"‬‭.‬

את‭ ‬הסיפור‭ ‬הזה‭ ‬שמעתי‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬שנים‭, ‬כשהעליתי‭ ‬לרכבי‭ ‬טרמפיסט‭ ‬צעיר‭. ‬תוך‭ ‬כדי‭ ‬נסיעה‭ ‬הוא‭ ‬סיפר‭ ‬לי‭ ‬על‭ ‬ילדותו‭, ‬על‭ ‬אימו‭, ‬ועל‭ ‬הצרור‭ ‬המסתורי‭ ‬שליווה‭ ‬אותה‭ ‬כל‭ ‬חייה‭.‬

‮"‬יום‭ ‬אחד‮"‬‭, ‬אמר‭, ‬‮"‬הגיע‭ ‬לכפר‭ ‬שלנו‭ ‬אדם‭ ‬שטען‭ ‬שיש‭ ‬בידיו‭ ‬אוצר‭ – ‬עפר‭ ‬מהעיר‭ ‬הקדושה‭. ‬אנשים‭ ‬עמדו‭ ‬בתור‭, ‬להחזיק‭ ‬ולו‭ ‬לרגע‭ ‬במעט‭ ‬מאדמת‭ ‬הקודש‭. ‬אמא‭ ‬שלי‭, ‬אישה‭ ‬פשוטה‭ ‬שבקושי‭ ‬ידעה‭ ‬קרוא‭ ‬וכתוב‭, ‬הוציאה‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬חסכונותיה‭ ‬כדי‭ ‬לקנות‭ ‬מעט‭ ‬אדמה‭. ‬האם‭ ‬באמת‭ ‬היה‭ ‬זה‭ ‬עפר‭ ‬מירושלים‭? ‬מי‭ ‬יודע‭. ‬אבל‭ ‬בשבילה‭ ‬כל‭ ‬גרגר‭ ‬היה‭ ‬שווה‭ ‬זהב‮"‬‭.‬

‮"‬ואיפה‭ ‬אימך‭ ‬היום‭?‬‮"‬‭, ‬שאלתי‭ ‬אותו‭, ‬‮"‬היא‭ ‬כאן‭ ‬בארץ‭?‬‮"‬

קולו‭ ‬נשבר‭ ‬מעט‭ ‬כשהמשיך‭: ‬‮"‬אמא‭ ‬שלי‭ ‬לא‭ ‬זכתה‭ ‬להגיע‭ ‬לירושלים‭. ‬היא‭ ‬נפטרה‭ ‬באתיופיה‭ ‬ונקברה‭ ‬בפאתי‭ ‬הכפר‭ ‬שלנו‭. ‬אבל‭ ‬לפני‭ ‬מותה‭ ‬ביקשה‭ ‬דבר‭ ‬אחד‭: ‬שיטמינו‭ ‬אותה‭ ‬עם‭ ‬העפר‭ ‬הזה‭. ‬שחלק‭ ‬קטן‭ ‬מירושלים‭ ‬יהיה‭ ‬איתה‭ ‬לנצח‮"‬‭.‬

איזו הברקה!

השבוע‭, ‬כ"ט‭ ‬בחשוון‭, ‬חל‭ ‬חג‭ ‬הסיגד‭. ‬היום‭ ‬בו‭ ‬יהודי‭ ‬אתיופיה‭ ‬היו‭ ‬עולים‭ ‬להר‭ ‬גבוה‭, ‬נושאים‭ ‬את‭ ‬ספרי‭ ‬האורית‭ (‬התורה‭), ‬ומתפללים‭ ‬לכיוון‭ ‬ירושלים‭. ‬כשחסידה‭ ‬הייתה‭ ‬חולפת‭ ‬בשמים‭, ‬היו‭ ‬קוראים‭ ‬לעברה‭: ‬‮"‬שִׁימְלָה‭ ‬שִׁימְלָה‭, ‬אַגְרַצְ'ין‭ ‬יְרוּסְלַם‭ ‬דֶה‭ ‬נָא‮"‬‭ – ‬‮"‬חסידה‭, ‬חסידה‭, ‬מסרי‭ ‬דרישת‭ ‬שלום‭ ‬לירושלים‭.‬‮"‬

הסיגד‭ ‬מתקיים‭ ‬50‭ ‬יום‭ ‬בדיוק‭ ‬אחרי‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭. ‬עבור‭ ‬רובנו‭ ‬הימים‭ ‬הנוראים‭, ‬הסליחות‭, ‬השופר‭ ‬ותפילת‭ ‬נעילה‭, ‬הפכו‭ ‬למין‭ ‬זיכרון‭ ‬עמום‭ ‬ומטושטש‭ ‬שמאופסן‭ ‬עמוק‭ ‬בבוידעם‭ ‬תחת‭ ‬הכותרת‭ ‬‮'‬לפני‭ ‬החגים‮'‬‭. ‬ומה‭ ‬עם‭ ‬כל‭ ‬התפילות‭, ‬החלומות‭, ‬הדברים‭ ‬הטובים‭ ‬שקיבלנו‭ ‬על‭ ‬עצמנו‭ ‬לכבוד‭ ‬השנה‭ ‬החדשה‭? ‬לא‭ ‬נעים‭ ‬לומר‭ ‬אבל‭ ‬רובם‭ ‬נמוגו‭ ‬והתמסמסו‭ ‬עם‭ ‬הגשם‭ ‬הראשון‭. ‬

איזה‭ ‬רעיון‭ ‬מדהים‭ ‬זה‭ ‬להזכיר‭ ‬לעצמנו‭ ‬ולעורר‭ ‬בתוכנו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שעברנו‭ ‬ולהתמודד‭ ‬באומץ‭ ‬עם‭ ‬השאלה‭ ‬האם‭ ‬באמת‭ ‬יפה‭ ‬ושונָה‭ ‬נהייתה‭ ‬השנה‭ ‬או‭ ‬שאנחנו‭ ‬פשוט‭ ‬עושים‭ ‬ריפיט‭ ‬על‭ ‬השנה‭ ‬שעברה‭?‬

אבל‭ ‬מעבר‭ ‬לכך‭, ‬יש‭ ‬כאן‭ ‬שני‭ ‬דברים‭ ‬נוספים‭ ‬שאנחנו‭ ‬חייבים‭ ‬ליהודי‭ ‬אתיופיה‭.‬

תודה!

אם‭ ‬נתמצת‭ ‬בשתי‭ ‬מילים‭ ‬את‭ ‬חג‭ ‬הסיגד‭ ‬נאמר‭: ‬כמיהה‭ ‬ואמונה‭. ‬מאז‭ ‬הופענו‭ ‬כְּעַם‭ ‬על‭ ‬במת‭ ‬ההיסטוריה‭ ‬לפני‭ ‬3300‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬עלינו‭ ‬לא‭ ‬מעט‭ ‬שנים‭ ‬קשות‭ ‬ורעות‭. ‬רוב‭ ‬הזמן‭ ‬כלל‭ ‬לא‭ ‬היינו‭ ‬בארצנו‭ ‬וסבלנו‭ ‬מנוראות‭ ‬הגלות‭: ‬רדיפות‭, ‬גזירות‭ ‬שמד‭, ‬גירוש‭, ‬פוגרומים‭. ‬לא‭ ‬היו‭ ‬חסרות‭ ‬סיבות‭ ‬להתייאש‭ ‬ולהתבולל‭ ‬ולהתנתק‭ ‬מזהותנו‭ ‬היהודית‭.‬

ולמרות‭ ‬זאת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬לא‭ ‬ויתר‭ ‬ותמיד‭ ‬שמר‭ ‬על‭ ‬הגחלת‭ ‬כשבליבו‭ ‬החלום‭ ‬לזכות‭ ‬לשוב‭ ‬הביתה‭ ‬לירושלים‭. ‬מִי‭ ‬ששילמו‭ ‬מחיר‭ ‬גבוה‭ ‬ביותר‭ ‬כדי‭ ‬שהדבר‭ ‬הזה‭ ‬יקרה‭ ‬הם‭ ‬יהודי‭ ‬אתיופיה‭. ‬הם‭ ‬צעדו‭ ‬לאורך‭ ‬מסע‭ ‬של‭ ‬אלפי‭ ‬קילומטר‭, ‬תוך‭ ‬שהם‭ ‬סובלים‭ ‬מרעב‭, ‬מחלות‭, ‬שרב‭ ‬צורב‭ ‬ביום‭, ‬קור‭ ‬מקפיא‭ ‬בלילה‭ ‬והתנכלויות‭ ‬שודדים‭. ‬ארבעת‭ ‬אלפים‭ ‬מהם‭ ‬נפלו‭ ‬בדרך‭, ‬במדבריות‭ ‬סודן‭, ‬כששמה‭ ‬של‭ ‬ירושלים‭ ‬מרחף‭ ‬על‭ ‬שפתותיהם‭.‬

חג‭ ‬הסיגד‭ ‬הוא‭ ‬ההזדמנות‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬לומר‭ ‬להם‭ ‬תודה‭! ‬תודה‭ ‬שלימדתם‭ ‬אותנו‭ ‬להמשיך‭ ‬להאמין‭ ‬ולא‭ ‬לוותר‭ ‬למרות‭ ‬הכול‭. ‬תודה‭ ‬שהראיתם‭ ‬לנו‭ ‬איך‭ ‬אפשר‭ ‬גם‭ ‬בתנאים‭ ‬בלתי‭ ‬אפשריים‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬המסורת‭ ‬ולאהוב‭ ‬את‭ ‬התורה‭, ‬ולזכור‭ ‬כל‭ ‬הזמן‭ ‬את‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וירושלים‭.‬

סליחה!

אבל‭ ‬יש‭ ‬גם‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭ ‬כואב‭ ‬שאנחנו‭ ‬חייבים‭ ‬לעצמנו‭. ‬החברה‭ ‬הישראלית‭, ‬והציבור‭ ‬הדתי‭ ‬בפרט‭, ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬להתחמק‭ ‬מחשבון‭ ‬נפש‭ ‬נוקב‭ ‬על‭ ‬קליטת‭ ‬יהודי‭ ‬אתיופיה‭ ‬בארץ‭, ‬בעיקר‭ ‬בתחום‭ ‬הרוחני‭. ‬רוב‭ ‬יהודי‭ ‬ברית‭ ‬המועצות‭ ‬איבדו‭ ‬את‭ ‬האמונה‭ ‬והקשר‭ ‬למסורת‭ ‬היהודית‭ ‬באשמת‭ ‬השלטון‭ ‬הקומוניסטי‭ ‬הדורסני‭. ‬כשהם‭ ‬נחתו‭ ‬בארץ‭ ‬הם‭ ‬כבר‭ ‬היו‭ ‬חילונים‭.‬

יהודי‭ ‬אתיופיה‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬היו‭ ‬דתיים‭ ‬מאוד‭ ‬ומחוברים‭ ‬חזק‭ ‬למסורת‭ ‬הדורות‭ – ‬כמו‭ ‬אותה‭ ‬אישה‭ ‬שנשאה‭ ‬עמה‭ ‬עפר‭ ‬מירושלים‭ ‬כל‭ ‬חייה‭. ‬ההתנתקות‭ ‬העצובה‭ ‬קרתה‭ ‬להם‭ ‬דווקא‭ ‬בישראל‭. ‬הרבה‭ ‬מהדור‭ ‬הצעיר‭ ‬הושפעו‭ ‬ונסחפו‭ ‬אחר‭ ‬התרבות‭ ‬החילונית‭ ‬השלטת‭ ‬ואיבדו‭ ‬קשר‭ ‬עם‭ ‬התורה‭, ‬האמונה‭ ‬והמסורת‭ ‬הדתית‭ ‬שאבותיהם‭ ‬מסרו‭ ‬עליה‭ ‬את‭ ‬הנפש‭ ‬במשך‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬הרבה‭ ‬שנים‭.‬

כמה‭ ‬טרגי‭ ‬שֶמִי‭ ‬שזכרון‭ ‬ירושלים‭ ‬הביא‭ ‬אותם‭ ‬לכאן‭, ‬איבדו‭ ‬את‭ ‬ה'נשמה‮'‬‭ ‬של‭ ‬ירושלים‭ ‬דווקא‭ ‬כשרגליהם‭ ‬דרכו‭ ‬ב'גוף‮'‬‭ ‬שלה‭. ‬

ובכל‭ ‬זאת‭, ‬אסור‭ ‬לאבד‭ ‬תקווה‭. ‬כשאני‭ ‬חושב‭ ‬על‭ ‬אותה‭ ‬אישה‭ ‬שנשאה‭ ‬עפר‭ ‬מירושלים‭ ‬כל‭ ‬חייה‭, ‬אני‭ ‬מבין‭ ‬שהאמונה‭ ‬הזאת‭ ‬לא‭ ‬נעלמה‭ – ‬היא‭ ‬עדיין‭ ‬שם‭, ‬עמוק‭ ‬בתוך‭ ‬הילדים‭ ‬והנכדים‭ ‬שלה‭. ‬ואולי‭ ‬תפקידנו‭ ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬לעזור‭ ‬לה‭ ‬לצוץ‭ ‬מחדש‭, ‬ולהראות‭ ‬להם‭ ‬שהעפר‭ ‬שאימהותיהם‭ ‬נשאו‭ – ‬הוא‭ ‬באמת‭ ‬זהב‭. ‬■

שגרירנו בעולם

שגרירנו בעולם

הרב. הלורד. הפרופסור. ומי שהיה הנסיך האמיתי של אנגליה –…
אבא ואמא, רציתי לומר לכם...

אבא ואמא, רציתי לומר לכם...

יש‭ ‬דברים‭ ‬שקשה‭ ‬לי‭ ‬להגיד‭ ‬בקול‭ ‬רם‭. ‬לא‭ ‬כי‭ ‬אני‭…
המדריך לשדרוג שולחן השבת

המדריך לשדרוג שולחן השבת

אז תכל׳ס – איך עושים את זה?בטור‭ ‬הקודם‭ ‬עסקנו‭ ‬בפוטנציאל‭…
פותחים שולחן- הפעלות ודיונים משפחתיים לסעודות החג

פותחים שולחן- הפעלות ודיונים משפחתיים לסעודות החג

בסוכות אנחנו לא בונים רק סוכה מחוץ לבית, אלא גם…
כמה עולה לבקש סליחה?

כמה עולה לבקש סליחה?

איתן‭ ‬קרע‭ ‬את‭ ‬המעטפה‭ ‬הלבנה‭ ‬ושלף‭ ‬ממנה‭ ‬את‭ ‬הדף‭. ‬היה‭…
אז תכל׳ס, איך ממליכים את ה׳?

אז תכל׳ס, איך ממליכים את ה׳?

לא‭ ‬הכרתי‭ ‬את‮ ‬צבי‭ ‬נוימן‭,‬‭ ‬אבל‭ ‬ארבעה‭ ‬ימים‭ ‬לפני‭ ‬ראש‭-‬השנה‭ ‬נערכה‮ ‬ההלוויה‭…
זהירות! גונבים לך את החיים

זהירות! גונבים לך את החיים

אתם‭ ‬בטוח‭ ‬מכירים‭ ‬את‭ ‬זה‭: ‬תכננתם‭ ‬המון‭ ‬דברים‭ ‬לעשות‭ ‬היום‭,…
הבעיה הכי גדולה של הדתיים

הבעיה הכי גדולה של הדתיים

שלום‭  ‬הרב‭, ‬אני‭ ‬יודע‭ ‬שֶמַה‭ ‬שאני‭ ‬עומד‭ ‬להגיד‭ ‬עכשיו‭ ‬לא‭…
בהצלחה, ילדה שלי

בהצלחה, ילדה שלי

בעוד‭ ‬כמה‭ ‬ימים‭ ‬זה‭ ‬יקרה‭. ‬נצעד‭ ‬יחד‭ ‬לבית‭-‬הספר‭ ‬כשידך‭ ‬הקטנה‭…
האיש שמצא משמעות בגהינום 

האיש שמצא משמעות בגהינום 

01‭ ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬רופא‭, ‬פסיכולוג‭ ‬ונוירולוג‭ ‬מוכשר‭ ‬שפיתח‭ ‬שיטה‭ ‬פורצת‭…
מה הסיפור שלך?

מה הסיפור שלך?

בדרך‭ ‬כלל‭, ‬אנו‭ ‬מציינים‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬מותם‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭. ‬אך‭…
מה הסיפור שלך?

מה הסיפור שלך?

לראות את התמונה הגדולהבשנת‭ ‬1962‭ ‬ביקר‭ ‬נשיא‭ ‬ארה״ב‭ ‬ג׳ון‭ ‬קנדי‭…
״אני?בחיים לא אצליח!״

״אני?בחיים לא אצליח!״

זה הקול הקטן והמייאש שיושב לכולנו בראש ומונע מאיתנו לנסות.…
המדריך לחופש שיעיף אתכם קדימה: 10 שדרוגים לקיץ שלא תשכחו

המדריך לחופש שיעיף אתכם קדימה: 10 שדרוגים לקיץ שלא תשכחו

הצלצול האחרון נשמע. הדלת נפתחת וחודשיים שלמים פרושים לפניך כמו…
7 מספרים מאחורי המלחמה

7 מספרים מאחורי המלחמה

כמה קילומטרים מפרידים בין ירושלים לטהרן? כמה האיראנים היו רחוקים…