מאיר דורפמן

גדולי תורה בעת מערכות ישראל

מאיר דורפמן

01
כידוע, הרבי מבעלזא רבי אהרון רוקח, נרדף אישית ע״י הנאצים מתחילת המלחמה, עבר ממסתור למסתור, ניצל מציפורניהם והגיע לארץ במהלך השואה, שבה איבד את כל משפחתו. גישתו ויחסו מאז למה שקורה בארץ השתנו, והדברים ארוכים.
מלחמת סיני (מבצע קדש, תשי״ז 1956) היתה המלחמה הגדולה הראשונה אחרי מלחמת השחרור. במהלכה נכבש כל חצי האי סיני, עד שארם-א-שיך. בליל שבת בעיצומה של המלחמה, כשחיילינו היו בסיני וברצועת עזה, הגיע הרבי מבעלזא בתפילת ערבית למילים ״ושמור צאתנו ובואנו לחיים ולשלום״ וחזר עליהן שוב ושוב. הוא לא היה מסוגל להמשיך בתפילה, חזר בהתרגשות הולכת וגוברת על המילים האלו עד שהתעלף. כשהעירו אותו מעלפונו, ראו את שפתותיו ממשיכות למלמל: ״ושמור צאתנו ובואנו״.
אגב, הכניסה לעזה לוותה אז ע״י המפקדים בהיסוס ובחששות כבדים, משום שהריכוך הארטילרי המקדים התמהמה, בגלל חשש לפגוע באזרחים אמריקניים שטרם יצאו מהרצועה. הוחלט בכל זאת להכנס לרצועה בלי ריכוך, למרות הסיכון, שמא לא יספיקו לכובשה לפני שילחצו על הפסקת אש… בליל שישי נכנסו חיילי צה״ל לרצועת עזה, ובאותה שבת בבוקר, פרשת תולדות, כ״ט חשוון תשי״ז, כבר שככה האש, אחרי הכניעה של המצרים.
מה ידע הרבי על הלחימה? בימים האחרונים סיפר הרב אהרון מנדלזון, בנו של רב מושב קוממיות הרב מנחם מנדל, שאמו היתה בת מאומצת ע״י הרבי מבעלזא, והיא סיפרה שהממשלה שלחה את אחד השרים לרבי מבעלזא, במהלך הלחימה, שיעתיר בתפילה. השר ישב בחדרו של הרבי בביתו בתל-אביב כמחצית השעה, וכשיצא, בירך הרבי שהניצחון יהיה מהיר. 8 ימים ארכה המלחמה.
02
הרב ישראל זאב גוסטמן היה ראש ישיבת ׳נצח ישראל׳ בירושלים, דיין בוילנא, ניצול שואה ומגדולי ראשי הישיבות. הוא חיבב מאד את בחורי ישיבות ההסדר. וכך שמעתי מבחור בישיבת הכותל שזכה ללמוד עמו בחברותא יומית: בעת מלחמת לבנון הראשונה היה הרב גוסטמן טרוד לגמרי במערכות הקרב. מדי יום, בסביבות 15.00 אחה״צ הייתי מלווה אותו בטיול היומי שלו ברחובות רחביה, והוא היה מדבר עמי מהרהורי לבו. הוא היה אומר לי מהו מהלך נכון שראוי לצה״ל לנקוט בו, ומה ראוי שיעשו אחרת. למשל- ׳היו צריכים לתקוף בצור מכאן, ואם התגובה תהיה כזאת, אזי יצטרכו לפעול בצידון כך וכו׳…׳ באחד מלילות המלחמה נכנס הרב גוסטמן לבית המדרש של ישיבתו, ודיבר עם תלמידיו בנחרצות רבה: ׳אם הייתי בגילכם הייתי מתגייס ונלחם. מי שבכל זאת נשאר בישיבה ללמוד, צריך שלימוד התורה שלו יהיה לא פחות מאשר המלחמה של החיילים. לימוד התורה הוא גם חלק מההגנה, ולכן אתם תהיו כמו החיילים. אם חייל לא מוריד נעליים בלילה, גם אתם לא תורידו נעליים. אם הוא נלחם שעות ארוכות ברצף ולא ישן, גם אתם תלמדו כך תורה׳. רוב תלמידיו היו אמריקאיים שבאו ללמוד בארץ שנה-שנתיים, ודאי לא בני גיוס, אבל המסר הרוחני בוודאי עבר אליהם.
03
הרב צבי יהודה קוק סיפר שלפעמים היה אביו, הרב אברהם יצחק הכהן קוק, נראה לו בחלומו. בימי מלחמת ששת הימים, נראה לו אביו בחלומו כאיש מלחמה, לבוש במדי קרב של צה״ל.
בעת הלחימה היה הרב צבי יהודה שקוע בתפילה עמוקה. סיפר הרב מנחם הכהן שכשהגיע לקחת את הרב צבי יהודה לכותל ביום שחרורו במלחמת ששת הימים, הוא נאלץ לפרוץ את דלת חדרו של הרב קוק, שבו עמד הרב צב״י שקוע בתפילה, כשלא שמע כלל את קריאותיו ואת דפיקותיו על הדלת. אחרי הנסיעה אל הכותל, בגי׳פ צבאי, כשירד עם הרב צבי יהודה הכהן קוק במדרגות אל הכותל, שאל אותו הרב צבי יהודה לדעתו על מאמר שכתב בעיתון הצופה, משהו בענייני היום-יום, ורק אז הוא הבין שהרב צבי יהודה היה שקוע לגמרי בתפילתו ונמצא בעולם רוחני לגמרי. הוא פנה לרב ואמר: הרב, אנחנו אל מול הכותל המערבי! רק אז הרב צב״י התוודע למציאות, ופרץ מיד בבכי עצום של התרגשות.
04
סיפר לי צביקה יונגרייז: ׳אבי היה ניצול שואה, למד בישיבות באירופה, הגיע לארץ אחרי שאיבד שם הכל, והתיישב במושב הזורעים. הוא היה תלמיד חכם מובהק ואהב את מדינת ישראל אהבה עזה. הוא מסר שיעור בדף היומי במושב במשך 48 שנים, בהתמדה רבה ולעתים מתוך מסירות נפש. דוד סבי, ר׳ דוד הלוי יונגרייז היה בעל השקפת עולם אחרת, רחוקה משלו. הוא היה פוסק הלכה גדול, ראב״ד העדה החרדית בירושלים. כשהתגייס אחי הגדול, אני הייתי בן 6-7. אבא אמר: ניסע לירושלים לר׳ דוד ונבקש ברכה לגיוס. אמרו לו: איך הוא יברך? הרי הוא אנטי ציוני, הוא יקלל במקום לברך. אבא אמר: לא, אתם טועים, ר׳ דוד לא מקלל, הוא רק מברך. הם נסעו לירושלים, גם אני נסעתי איתם. נכנסנו פנימה לביתו שבשכונת ״בתי אונגרין״, ור׳ דוד הניח את ידיו על ראשו של אחי ובירכו. אני זוכר את הפסוק שהוא אמר לו: ״כי מלאכיו יצוה לך לשמרך בכל דרכיך״. הימים היו ימי מלחמת ההתשה. באחד המארבים בגבול ירדן הופתעו אחי וחבריו ע״י מחבלים. כל חיילי המארב נהרגו. אחי שכב שם, חשבו שהוא כבר מת והניחוהו לנפשו. הוא היחיד מבין רבים שניצל. אני זוכר איך שהוא חזר הביתה לשבת ואמר שוב ושוב: ״בזכות הברכה של ר׳ דוד ניצלתי״. במהלך הסעודה הוא שאל את אבא אם חייל שנהרג בקרב עומד שם למעלה למשפט על חטאיו. הם היו צעירים, עשו כל מיני שטויות, והוא כנראה היה מהרהר בזה. אבא עצר את האכילה, השתיק את כולם, ביקש שנאזין ברוב קשב, ובהתרגשות רבה נתן לנו שיעור על אלה שנהרגו על קידוש ה׳, קדושי עליון שאין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתם, גם ללא קשר למעשיהם בעולם הזה. זה שיעור שלא אשכח לעולם׳.
05
הגאון רבי אביגדור הלוי נבנצל שליט״א הגיע בימים האחרונים לבסיסי צה״ל בדרום, בין היתר לבסיס האימונים בצאלים, כדי לחזק את החיילים ולהשיב על שאלות הלכתיות הקשורות למלחמה.
סיפר לי הרב יעקב רוז׳ה, רב בבית ים, חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל: במלחמת יום כיפור עסקנו בזיהוי חללים. גוייס עמנו למילואים גם הרב אביגדור נבנצל. בליל שבת רצינו לערוך תפילה במנין, המתנו שיתכנס מנין, אבל הגיעו תשעה חיילים בלבד. ראינו שהרב נבנצל חסר, והוא הרי יכול להיות העשירי. חיפשנו אותו, ומצאנוהו בשמירה על מת. הוא אמר שאינו יכול לזוז משם, כדין ה׳שולחן ערוך׳, ואין עצה ואין תבונה… בסוף מצאנו מי שהחליפו והוא השלים את המנין.
במלחמת שלום הגליל (לבנון הראשונה) התעקש הרב אביגדור נבנצל שליט״א להיכנס ללבנון, והוא שהה שם תקופה ארוכה. סיפר לי מחותני יאיר לאוב, בוגר ישיבת הכותל: ׳היינו לוחמי שריון בגזרה המזרחית בלבנון. הרב נבנצל הגיע אלינו לתת שיעור ולחזק את תלמידיו. הוא ישב שם על אחד הסלעים כשגמרא בידו, כדרכו, וכובע פלדה לראשו. היה נראה שאנחנו בהפוגה, אבל לפתע נשמע רעש הפגזה של האויב. כולנו רצנו לטנקים כדי לעלות לעמדות. ומה הוא יעשה בשעה כזאת? הוא נשאר יושב על הסלע עם הגמרא בידו וממשיך בלימודו כרגיל…׳ ■

עוד במדור זה

השלישיה הפוקחת

השלישיה הפוקחת

לממשלה גלי בהרב מיארה מתנגדת להצעה של אחד מהשופטים (עודד שחם) לקיים הליך גישור פלילי. "היועמ"שית הכריעה: לא להליך גישור", נכתב באחד מהעיתונים שמסקרים את המשפט באובייקטיביות כמו כל דבר שמעורב בו נתניהו.
נתחיל ונאמר שבמחנה הימין הנטייה היא לא ללכת לגישור או עסקת טיעון, אלא להמשיך ולגלות את העבירות והכשלים שבהליך המשפטי שהשפיע ישירות על הבחירות וגרם להעברת מנדטים מצד לצד אי אז בתחילת המסע. בין אם אתם בעד הליך גישור, או נגדו, שלוש שנים לשלושת התיקים זו הזדמנות מצוינת לעצור רגע ולגלות זוויות שנעלמות לפעמים מן העין.
שלוש שנים של משפט ובינתיים מה אנחנו למדים? ריכזתי לכבוד האירוע שלוש נקודות תקשורתיות וממש לא משפטיות כדי להבין את האווירה, האקלים ולמה הרפורמה המשפטית הנחוצה כוללת גם תיקון חזק לתקשורת:
01
רק אחרי 3 שנים אנחנו מגלים שעסקת הטיעון כבר היתה מונחת על השולחן מתחילת המשפט, כך דיווח רק לאחרונה כמובן, הפרשן גיא פלג – כלומר בפרקליטות המדינה המוטיבציה היתה להגיע לאיזשהו הליך, שאינו כולל בירור הצדק והעבירות, רק כדי לסיים בעסקת קלון שכבר פורסמה לפני כשנה. אצל כתבי המשפט ההודעה הזו של הפרקליטות לא מובילה למסקנה שיש פה במקרה הטוב אובר מוטיבציה להזזת ראש ממשלה פופולרי מתפקידו ובמקרה הרע עוול נוראי. עסקת הטיעון המפורסמת כוללת השמטה של סעיף השוחד, שאחרי שלוש שנים על סמך משפטנים בכירים כבר מפוררת לגמרי. הקלות הזו שבה אישום בשוחד נגד ראש ממשלה זוכה להסכמת ויתור בעסקה הוא בלתי מתקבל על הדעת. ללא האישום ב'שוחד, מרמה והפרת אמונים' וכתב אישום הכולל רק את שני הסעיפים האחרונים, ספק אם הימין היה מאבד את מספר המנדטים שהוביל לממשלת השינוי. כל הזועקים לד-מו-קר-טיה ברחובות מתעלמים מהקלות הבלתי נסבלת להמציא אישום בשוחד ערב בחירות כדי לפגוע בצד המשתתף בחגיגה הדמוקרטית.
02
רק אחרי 3 שנים אנחנו מגלים, ותקנו אותי אם אני טועה, ששום עד ושום ראייה לא הפכו לכותרת ש'נועלת' על ראש הממשלה עד היום אישום כלשהו. שלוש שנים ואף אחד בציבור לא זוכר מהדורת חדשות הנפתחת בכותרת דרמטית שמסבכת באמת את נתניהו בעבירות הפליליות בהן הוא הואשם. כולנו זוכרים איך בתקופה שלפני פתיחת המשפט כיכבו הדלפות פליליות ערב ערב, הוקראו בקול דרמטי ועוצבו בטקסטים שחורים ואדומים כדי לספר כמה החשדות מאומתים. איפה כל זה? מישהו זוכר שם של עד או עדות שמסבכת את ראש הממשלה באישום השוחד?
כתבי המשפט המוטים באופן בוטה, היו צריכים היום, שלוש שנים אחרי, להיות כוכבי בידור וספקי כותרות שבוע אחרי שבוע בעקבות התנהלותם במשפט. למה זה לא קרה? למה חלקם כבר מזמן לא באירוע? כי מדובר בתיקים תפורים היטב גם תקשורתית, אשר נועדו להסתיים בפרישת הנאשם עוד בתחילתם.
03
רק אחרי 3 שנים אנחנו מגלים באיזה קמפיין תודעה אלים השתמשו כאן כדי לסגור על ראש הממשלה. רוצים דוגמה? מישהו זוכר את "איך ראש ממשלה שצריך להגיע שלוש פעמים בשבוע לבית המשפט יכול לנהל את המדינה?", זה היה אחד מהטיעונים הנפוצים כדי להשפיע על הציבור להתנגד למשפט צדק ולעיקרון "אדם הינו חף מפשע עד שהוכחה אשמתו" – מה שהוביל להשפעה ישירה על מערכת הבחירות. קצת יותר משלוש שנים אחרי, וכולנו יודעים איך נתניהו לא רק שיכול היה להיבחר שוב, אלא גם לנהל את המדינה ללא הצורך להגיע לבית המשפט "שלוש פעמים בשבוע". ניפגש כאן בעוד שלוש שנם למסקנות נוספות.

למידע, להצטרפות ולעדכונים:
דוא״ל: miflegetnoam@gmail.com | אתר: https://noamparty.org.il/

החטא בלי עונשו

החטא בלי עונשו

אתם יודעים ממה נמאס לי? מלדמיין מקרה דומה. וכשאני אומר לדמיין מקרה דומה אני מתכוון לכל פעם שימני בעצם אומר את המשפט "אם זה מישהו מהימין שהיה אומר או עושה כך זה היה נראה אחרת". למה אני והמחנה שלי צריכים להתנהל תחת הדפוס הזה ולדמיין מה היה קורה? וכאן נכנסת סערת גלית גוטמן והאמירה "החרדים מוצצים לנו את הדם" לתמונה. 

הטור הזה נכתב עוד לפני שגוטמן התנצלה בשידור, אתם ודאי קוראים אותו אחרי שעשתה זאת. בתחילת השבוע קבעה איזושהי ועדת משמעת ב'קשת' שגוטמן לא תושעה משידור, אפילו לא לשבוע אחד סמלי, ותסתפק בהתנצלות בפתח התכנית. סערת גלית גוטמן ייחודית ומקוממת מרבדים רבים, את חלקם אתם בטוח כבר שמעתם: איך יכול אולפן שלם כמעט (למעט הפרשן ברק סרי) לשבת בנינוחות למשמע משפט כזה, אמירה שכל בר דעת ובטח כל איש תקשורת יודע שמתכתבת עם סטריאוטיפים אנטישמיים. האם זה בגלל שרובם חושבים כמוה בדיוק ולא מסוגלים לתקוף אמירה כזו? האם מחשש שלא יוזמנו יותר לתכנית? לזכותם ייאמר שמחוללת האירוע הפגינה לא רק נבזות, היא גם השתלחה בפאנליסט היחיד שהעז להעיר לה והאשימה אותו בריצוי מצביעים חרדים שלו (סרי הכריז לפני כחודשיים כי יתמודד על ראשות העיר אשדוד). 

זה אירוע טלוויזיוני חריג גם בגלל שהמנחה שיודעת להטיף לכל דבר שזז במדינה, לא ראתה לנכון להתאפס על עצמה, ולהציל מעט מהכבוד תוך כדי השידור עצמו. 

החריגות מגיעה גם מההתנצלות שפרסמה גוטמן מיד אחרי התכנית, טקסט יבש שלכאורה נכתב כדי לצאת ידי חובה, שממסגר אותה כאוהבת הארץ גדולה שלא הובנה נכון, היא בכלל התכוונה למנהיגי הציבור. כמובן שמדובר בשטויות, בדברים שלה ציינה את גודלם (וטעתה כמובן) של החרדים לכן ברור שהיא מתכוונת לציבור עצמו. 

אבל קרה באירוע הזה דבר נוסף שהופך אותו לשובר שיאים בלתי נסבלים: היעדר הענישה המינימלית. מגישת טלוויזיה באמירה הכי קיצונית ומסיתה שנשמעת באופן פומבי, ולא בחלל ריק. בשבועות של קמפיין בהובלת מטות המאבק כנגד הרפורמה, עם תהלוכות שנאה לכיוון בני ברק וסרטונים אלימים מילולית – גוטמן רק הביאה את זה אל הבמה של ערוץ 12 ואל הקהל שצמא לעוד שנאה. איך דברים קשים כאלו לא מסתכמים בהשעיה ארוכה? נשגב מבינתי. השעיה קצרה? גם אפשרות. חופשה של כמה ימים מהתכנית? הייתי מקבל הכל. 

וזה אפרופו ההשוואה האוטומטית ל"אם מדובר היה במנחה ימני מה היה קורה?" לא צריך להשוות וכאמור, כבר נמאס מזה. אפשר פשוט להשוות למנחה מהשמאל. 

בתחילת 2019 אחרי עוד כתבה בחדשות 13 על שירות חיילים ביו"ש, סיכמה העיתונאית אושרת קוטלר ואמרה: "שולחים את הילדים לצבא, לשטחים, ומקבלים אותם חיות אדם". באותו המשדר ולאחר שהגיעו לא מעט תלונות, קוטלר חצי הבהירה את דבריה וחצי עמדה את שלה. היא הושעתה מהגשת התכנית. ואגב, באירוע הזה בעצם הסתיימה הקריירה הארוכה שלה. וזו החוצפה של "קשת" לדעתי: מסתבר שעל הרבה יותר מהשתלחות בחיילים, על הכפשה שמזכירה את אירופה של שנות ה-30 תסתפק גוטמן בהתנצלות בפתיחת התכנית הבאה שתגיש. 

רוצים עוד דוגמה? גוף תקשורת שמכריז על עצמו 'הטלוויזיה של ישראל' שכבר ידע להשעות את התכנית 'אופירה וברקו' על האמירה נגד חברי כנסת ערבים "מחבלים היושבים בכנסת", לא רואה לנכון להשעות את גוטמן אפילו לתכנית אחת. אז חיילי צה"ל שווים השעיה? ח"כים ערבים שווים ענישה? ומשפחות חרדיות שסופגות הערות ואלימות בימים אלו – לא?  

אסור לקנות את ההתנצלות לכאורה של גוטמן, ובטח שלא להאמין לה. אם זה היה אמיתי, גם מקום העבודה וגם העובדת שפגעה בציבור שגם ככה נמצא תחת מתקפה, היו מסכימים יחד על השעיה. ■

למידע, להצטרפות ולעדכונים:
דוא״ל: miflegetnoam@gmail.com | אתר: https://noamparty.org.il/

כשהמחאה הופכת לגול עצמי

כשהמחאה הופכת לגול עצמי

אפשר רגע לדבר על כדורגל? אוקיי. איזו אליפות משמחת לקחה…
איך עושים פאנלים

איך עושים פאנלים

״למה אתה לא מכניס להם יותר?״, ״תהיה יותר תוקפני, אתה…
הפרסום בימין עובד

הפרסום בימין עובד

היום יותר מתמיד כולנו רוצים להיות מאוחדים, לשבת מחובקים, לגשר…
חיים ומוות ביד הלשון

חיים ומוות ביד הלשון

אומרים שאתה הכי מכאיב למי שאתה הכי אוהב, וגם הכי…
למה כן אצפה השנה במטס חיל האוויר

למה כן אצפה השנה במטס חיל האוויר

את הטור הזה אתם קוראים בשבת שנכנסה ׳בין הזמנים׳, בין…
עבדים נהיינו

עבדים נהיינו

לא לכל עם בהיסטוריה יוצא לספר על תקופת העבדות שלו,…
ערב טוב צודק הרחוב

ערב טוב צודק הרחוב

כולנו מכירים את המושג 'מעט מדי מאוחר מדי', השאלה אם…
פלשתינים: מקסימום אגדת עם

פלשתינים: מקסימום אגדת עם

השבוע סערה הארץ, ולא מעוד יום במסע לעבר הרפורמה המשפטית…
צאר המשפטים

צאר המשפטים

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
מה שהיה הוא לא שיהיה

מה שהיה הוא לא שיהיה

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
השמאל מתלוצץ עם אויביו

השמאל מתלוצץ עם אויביו

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
אחים לפתק, אחים לצדק

אחים לפתק, אחים לצדק

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
שבוע טוב בשלושה ימים

שבוע טוב בשלושה ימים

יש לי סיפור שבזכותו יהודים מקיימים מצוות. הוא נוגע בכל…
מלא מצוות

מלא מצוות

יש לי סיפור שבזכותו יהודים מקיימים מצוות. הוא נוגע בכל…