טור אורח

גיבורי התרבות החדשים

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

תורתנו היא תורת חיים. לא ניתן לשבת במגדל השן התורני, להיות מנותק מהוויית העולם ולהנהיג את עם ישראל.

הציבור הציוני דתי שואף להנהגה, לשותפות אמת עם כל חלקי החברה הישראלית.

חז"ל מוסרים לנו עובדה חשובה בענין זה. רבן גמליאל, ששימש כנשיא ישראל שבבבל, פנה לבקר את ר' יהושע, שהיה חכם חשוב באותה תקופה ועני מרוד מאין כמותו. כשהגיע רבן גמליאל לביתו,  ראה את קירות ביתו המפויחים, ושיער שהפחם בקירות נובע מהעיסוק בפחם. תגובתו של ר' יהושע לא אחרה לבוא והיתה חריפה: "אוי לו לדור שאתה פרנסו, שאי אתה יודע בצערן של תלמידי חכמים במה הם מתפרנסים ובמה הם נזונים". מנהיג המנותק מצאן מרעיתו, שאינו נושא בעול עם חבריו, יתקשה להנהיג את תלמידיו. כך הם פני הדברים גם ביחס לקבוצה כולה, לא ניתן להגיע לשותפות מבלי להכיר את צרתם של הסובבים אותנו.

הציבור הציוני דתי משתדל לחיות את חייו על פי הדרכה זו. אנו מעורבים בכל תחומי העשייה הישראלית, שותפים לעול הצבאי, משתתפים בשוק העבודה, ועוד כהנה וכהנה.

אולם בשנים האחרונות אני חש שהדברים הגיעו להקצנה לכיוון השני. הדברים אמורים בעיקר בשאלות של תרבות ישראלית לסוגיה.

לאחרונה נתקלנו בדעות של כותבים על תכניות טלוויזיה שונות שעוסקות בציבור הדתי. אודה ולא אבוש, לא ראיתי תכניות אלו אך מכלל הדברים שנכתבו, האווירה והסגנון של הסדרה ברורים.

עצם העיסוק בעניינים אלו בהרחבה, אמור לגרום לנו חוסר נוחות גדול.

ההתרגשות שאוחזת אותנו, כל אימת שהציבור הכללי עוסק בעולמנו אנו, תמוהה בעיני. פעמים נדמה לי שיש מי שחושב שרק על ידי סדרת טלוויזיה כזו או אחרת נצליח להיכנס לחברה הישראלית. הגדילו לעשות מספר כותבים, והביעו את ציפייתם הדרוכה לסדרת ההמשך.

ובכן, ידידי הצעירים, לא זו הדרך ולא זו המגמה. עלינו להיות גאים בעולמנו. לא גאווה שיש בה התנשאות, חלילה, אלא גאווה בעולמנו שמושתת על ערכים ועל שאיפות, על קדושה ועל טהרה.

איני טוען, שאין בעולמנו תופעות של התמודדות עם ירידות בעולם הרוחני, ובודאי שאם נתעלם מכך, הדברים לא יפתרו מאליהם. אך מסופקני, אם המקום המתאים לדון בבעיות אלו הוא דווקא במדיום זה.

תרבות יהודית אמיתית אינה חיקוי יוקרתי של העולם החילוני. תרבות יהודית אינה עוסקת בנושאים שהצניעות יפה להם. 

אין בכך העלמת עין ובריחה מהתמודדות, אך עניינים אלו אין מקומם ברשות הרבים. מי שבאמת מעוניין להתמודד עם קשיים אלו, לא יעשה זאת ברשות הרבים.

עניין זה חורז את כל ביטוי התרבות למיניהם. גם אני הקטן, מפיק קורת רוח כשאני שומע על זמר כזה או אחר שמתקרב למקורות היהדות. יחד עם זאת, לא פעם אני עומד נדהם מההתרגשות העצומה האוחזת כותבים צעירים, המדווחים על זמר ששר על בורא עולם. אמנם הוא עדיין עושה זאת בגילוי ראש ובהופעות בשבת, אך מה זה חשוב, הוא מתחזק…

גיבורי התרבות האמיתיים שלנו הם אלה שנאמנים לערכי היהדות, עלינו לשאוף ולקדם אותם. יתכן, שעדיין אין רמתם משתווה למקביליהם, אך הם שלנו ועלינו לתמוך בהם בכל לב.

תרבות יהודית אינה רק מניחה כיפה על ראש האמן ובכך מכשירה את עשייתו, אלא עוסקת בתכנים ראויים ונכונים. תכנים המעוררים לחשיבה ולהתמודדות, בדרך צנועה ואחראית.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…