טור אורח

גיוס‭ ‬חרדים‭ ‬‮–‬‭ ‬העובדות‭ ‬שמעבר‭ ‬לדמגוגיה

הדבר‭ ‬הקל‭ ‬ביותר‭ ‬עבור‭ ‬פוליטיקאי‭ ‬שמחפש‭ ‬קצת‭ ‬כותרות‭ ‬ותשומת‭ ‬לב‭, ‬במיוחד‭ ‬בזמן‭ ‬מלחמה‭, ‬הוא‭ ‬להעלות‭ ‬את‭ ‬נושא‭ ‬גיוס‭ ‬החרדים‭ ‬לצבא‭ ‬ולהלין‭ ‬על‭ ‬חוסר‭ ‬השויון‭ ‬בנטל‭. ‬גם‭ ‬אנשי‭ ‬תקשורת‭ ‬רבים‭ ‬מצטרפים‭ ‬לחגיגה‭, ‬המערכת‭ ‬המשפטית‭ ‬אינה‭ ‬נשארת‭ ‬מאחור‭, ‬וכך‭ ‬נוצרת‭ ‬מקהלה‭ ‬המדקלמת‭ ‬בקול‭ ‬אחד‭ ‬רועש‭ ‬במיוחד‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬המהדהד‭ ‬‮–‬‭ ‬גיוס‭ ‬חרדים‭ ‬לצבא‭ ‬עכשיו‭!‬

אך‭ ‬כמו‭ ‬בנושאים‭ ‬רבים‭, ‬כאשר‭ ‬מנתחים‭ ‬את‭ ‬הנושא‭ ‬לעומק‭, ‬רואים‭ ‬כי‭ ‬המציאות‭ ‬אינה‭ ‬פשוטה‭ ‬כפי‭ ‬שמנסים‭ ‬להציג‭ ‬אותה‭, ‬ואם‭ ‬באמת‭ ‬מעוניינים‭ ‬בטובת‭ ‬המדינה‭, ‬בחיזוק‭ ‬הצבא‭ ‬ובקידום‭ ‬הבטחון‭ ‬של‭ ‬כולנו‭, ‬ולא‭ ‬רק‭ ‬בניגוח‭ ‬החרדים‭ ‬וגוש‭ ‬הימין‭ ‬אליו‭ ‬הם‭ ‬משתייכים‭, ‬כדאי‭ ‬לעשות‭ ‬קצת‭ ‬סדר‭ ‬בדברים‭ ‬לפני‭ ‬שקופצים‭ ‬למסקנות‭ ‬נמהרות‭.‬

הנתון‭ ‬הבסיסי‭ ‬שחייבים‭ ‬לקחת‭ ‬בחשבון‭ ‬הוא‭ ‬שצה‮"‬ל‭ ‬במתכונתו‭ ‬היום‭ ‬הוא‭ ‬מקום‭ ‬שמזמן‭ ‬נסיונות‭ ‬קשים‭ ‬ביותר‭ ‬עבור‭ ‬בחור‭ ‬ישיבה‭ ‬חרדי‭, ‬אשר‭ ‬כל‭ ‬צורת‭ ‬חייו‭ ‬מנוגדת‭ ‬לחלוטין‭ ‬לאוירה‭ ‬השלטת‭ ‬בצבא‭. ‬הנסיונות‭ ‬השונים‭ ‬שנעשו‭ ‬ליצור‭ ‬מסגרות‭ ‬חרדיות‭ ‬נכשלו‭ ‬ברובן‭ ‬הגדול‭, ‬משום‭ ‬שהמערכת‭ ‬העיקרית‭ ‬של‭ ‬הצבא‭ ‬בנויה‭ ‬באופן‭ ‬שאינו‭ ‬מאפשר‭ ‬זאת‭. ‬חשוב‭ ‬לזכור‭, ‬שבשנים‭ ‬האחרונות‭ ‬חל‭ ‬תהליך‭ ‬מסוכן‭ ‬ביותר‭ ‬בצה‮"‬ל‭, ‬במסגרתו‭ ‬הצליחו‭ ‬ארגוני‭ ‬שמאל‭ ‬רדיקליים‭ ‬בעלי‭ ‬אג'נדה‭ ‬פמיניסטית‭ ‬קיצונית‭ ‬להפוך‭ ‬את‭ ‬הצבא‭ ‬למוקד‭ ‬הניסויים‭ ‬ההזויים‭ ‬שלהם‭, ‬אשר‭ ‬תקצר‭ ‬היריעה‭ ‬אם‭ ‬נבוא‭ ‬לפרט‭ ‬את‭ ‬הנזק‭ ‬שהם‭ ‬גורמים‭ ‬לצבא‭, ‬למדינה‭, ‬לחיילים‭ ‬ואף‭ ‬לחיילות‭, ‬אותן‭ ‬הם‭ ‬באים‭ ‬כביכול‭ ‬לקדם‭. ‬מיזם‭ ‬‮'‬השירות‭ ‬המשותף‮'‬‭, ‬אשר‭ ‬דבר‭ ‬אין‭ ‬לו‭ ‬עם‭ ‬תועלת‭ ‬צבאית‭, ‬הביא‭ ‬אף‭ ‬רבנים‭ ‬חשובים‭ ‬בקרב‭ ‬הציונות‭ ‬הדתית‭ ‬לחשב‭ ‬מסלול‭ ‬מחדש‭ ‬בקשר‭ ‬לשרות‭ ‬בני‭ ‬הישיבות‭ ‬שלהם‭ ‬בצבא‭. ‬זאת‭, ‬על‭-‬אף‭ ‬שאלו‭ ‬גדלו‭ ‬מינקותם‭ ‬על‭ ‬חובת‭ ‬השירות‭ ‬ועל‭ ‬כך‭ ‬שזוהי‭ ‬מלחמת‭ ‬מצוה‭, ‬ובאופן‭ ‬עקרוני‭ ‬הם‭ ‬היו‭ ‬מוכנים‭ ‬להתמודד‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬ניסיונות‭, ‬שהציבור‭ ‬החרדי‭ ‬מעדיף‭ ‬להתרחק‭ ‬מהם‭. ‬

ננסה‭ ‬לדמיין‭ ‬מציאות‭, ‬בה‭ ‬מורים‭ ‬גדולי‭ ‬התורה‭ ‬החרדי‭ ‬לתלמידיהם‭ ‬להתגייס‭ ‬בהמוניהם‭ ‬לצבא‭ ‬‮–‬‭ ‬מה‭ ‬לדעתכם‭ ‬יקרה‭? ‬בחורים‭ ‬אלו‭ ‬בוודאי‭ ‬ידרשו‭ ‬שהצבא‭ ‬יכבד‭ ‬את‭ ‬אמונתם‭ ‬וסגנון‭ ‬חייהם‭, ‬והדרישה‭ ‬המינימלית‭ ‬תהיה‭ ‬הפרדה‭ ‬מוחלטת‭, ‬שמשמעותה‭ ‬המעשית‭ ‬היא‭ ‬ביטול‭ ‬השרות‭ ‬הצבאי‭ ‬לבנות‭. ‬מה‭ ‬אז‭ ‬יגידו‭ ‬הפוליטיקאים‭ ‬משמאל‭? ‬מה‭ ‬יגיד‭ ‬בית‭ ‬המשפט‭? ‬רציתם‭ ‬חרדים‭, ‬לא‭? ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מדבר‭ ‬אפילו‭ ‬על‭ ‬הכרסום‭ ‬החמור‭ ‬שחל‭ ‬בשנים‭ ‬האחרונות‭ ‬בטהרת‭ ‬וקדושת‭ ‬המחנה‭ ‬עקב‭ ‬פעילות‭ ‬הארגונים‭ ‬הרדיקליים‭ ‬הנ"ל‭, ‬הקמת‭ ‬היוהל"ן‭ ‬וכל‭ ‬הכרוך‭ ‬בכך‭.‬

מלבד‭ ‬נושא‭ ‬הצניעות‭, ‬צריך‭ ‬לדעת‭ ‬גם‭ ‬שהציבור‭ ‬החרדי‭ ‬רחוק‭ ‬מאד‭ ‬מאותם‭ ‬ערכים‭ ‬שהצבא‭ ‬מתהדר‭ ‬בהם‭ ‬כיום‭, ‬כגון‭ ‬‮'‬טוהר‭ ‬הנשק‮'‬‭, ‬רחמנות‭ ‬על‭ ‬האויב‭, ‬נכונות‭ ‬לסכן‭ ‬חיים‭ ‬של‭ ‬יהודי‭ ‬בשביל‭ ‬לא‭ ‬לפגוע‭ ‬ב'בלתי‭ ‬מעורבים‮'‬‭ ‬וכיוצא‭ ‬בכך‭. ‬האם‭ ‬כאשר‭ ‬הציבור‭ ‬החרדי‭ ‬יתגייס‭ ‬לצבא‭, ‬יאפשרו‭ ‬לו‭ ‬להטביע‭ ‬את‭ ‬חותמו‭ ‬גם‭ ‬על‭ ‬הקוד‭ ‬האתי‭ ‬של‭ ‬צה"ל‭, ‬על‭ ‬חיל‭ ‬חינוך‭, ‬על‭ ‬קורס‭ ‬פיקוד‭ ‬ומטה‭, ‬על‭ ‬כל‭ ‬אותם‭ ‬מוקדים‭ ‬שבהם‭ ‬נקבע‭ ‬אופיו‭ ‬של‭ ‬הצבא‭ ‬וצורת‭ ‬המלחמה‭, ‬או‭ ‬שמא‭ ‬נועדו‭ ‬בחורי‭ ‬הישיבות‭ ‬החרדים‭ ‬לשמש‭ ‬בשר‭ ‬תותחים‭ ‬עבור‭ ‬המדיניות‭ ‬הכושלת‭ ‬של‭ ‬ראשי‭ ‬הצבא‭, ‬אשר‭ ‬הביאה‭ ‬עלינו‭ ‬את‭ ‬האסון‭ ‬הגדול‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭?‬

ושאלת‭ ‬השאלות‭ ‬‮–‬‭ ‬מה‭ ‬יעשו‭ ‬יאיר‭ ‬לפיד‭, ‬אביגדור‭ ‬ליברמן‭ ‬וחבריהם‭ ‬בתקשורת‭, ‬במערכת‭ ‬המשפט‭ ‬ובשאר‭ ‬מוקדי‭ ‬הכח‭, ‬כאשר‭ ‬הצבא‭ ‬יבטא‭ ‬את‭ ‬ערכי‭ ‬הציבור‭ ‬החרדי‭, ‬החרד"לי‭ ‬והמסורתי‭ ‬‮–‬‭ ‬הציבור‭ ‬שהוכח‭ ‬בבחירות‭ ‬שהוא‭ ‬מהווה‭ ‬רוב‭ ‬ניכר‭ ‬בקרב‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬עד‭ ‬שבחור‭ ‬חילוני‭ ‬מצוי‭ ‬שיתגייס‭ ‬לצבא‭, ‬ימצא‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬בהתמודדות‭ ‬קשה‭, ‬אחר‭ ‬ש‭-‬80%‭ ‬מחבריו‭ ‬כבר‭ ‬חזרו‭ ‬בתשובה‭ ‬אחר‭ ‬שהושפעו‭ ‬מהאוירה‭ ‬בצבא‭…‬

כזכור‭, ‬על‭ ‬הרבה‭ ‬פחות‭ ‬מזה‭ ‬הבעירו‭ ‬אנשי‭ ‬השמאל‭ ‬את‭ ‬המדינה‭ ‬וקראו‭ ‬בגלוי‭ ‬לסרבנות‭ ‬ולמרי‭ ‬אזרחי‭, ‬כאשר‭ ‬הממשלה‭ ‬לא‭ ‬התימרה‭ ‬אפילו‭ ‬לשנות‭ ‬פסיק‭ ‬אחד‭ ‬מהתנהלות‭ ‬הצבא‭, ‬אלא‭ ‬רצתה‭ ‬רק‭ ‬לערוך‭ ‬רפורמה‭ ‬במערכת‭ ‬המשפט‭, ‬שתאפשר‭ ‬לממשלה‭ ‬הנבחרת‭ ‬על‭-‬ידי‭ ‬העם‭ ‬לשלוט‭ ‬ולא‭ ‬להיות‭ ‬נתונה‭ ‬לשלטון‭ ‬המיעוט‭ ‬העריץ‭. ‬זה‭ ‬הספיק‭ ‬עבור‭ ‬האליטות‭ ‬הישנות‭ ‬להצדיק‭ ‬סרבנות‭ ‬בין‭ ‬שאר‭ ‬צורות‭ ‬המחאה‭ ‬האגרסיביות‭ ‬שלהם‭, ‬בעוד‭ ‬שבחור‭ ‬חרדי‭ ‬שנדרש‭ ‬לשהות‭ ‬במקום‭ ‬הסותר‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬אורחות‭ ‬חייו‭ ‬נקרא‭ ‬בעיניהם‭ ‬‮'‬משתמט‮'‬‭. ‬צביעות‭ ‬במיטבה‭…‬

חשוב‭ ‬להבהיר‭ ‬‮–‬‭ ‬ישנם‭ ‬בחורים‭, ‬אשר‭ ‬אינם‭ ‬לומדים‭ ‬ואינם‭ ‬מנהלים‭ ‬אורח‭ ‬חיים‭ ‬חרדי‭, ‬והם‭ ‬מנצלים‭ ‬את‭ ‬מעמדם‭ ‬כבחור‭ ‬ישיבה‭ ‬על‭-‬מנת‭ ‬להשתמט‭ ‬משרות‭, ‬וזאת‭ ‬על‭-‬אף‭ ‬שאינם‭ ‬מתנזרים‭ ‬מאורח‭ ‬החיים‭ ‬הכללי‭ ‬בחייהם‭ ‬האזרחיים‭. ‬את‭ ‬הבחורים‭ ‬האלו‭ ‬יש‭ ‬לגייס‭ ‬ללא‭ ‬שיהוי‭, ‬כפי‭ ‬שיש‭ ‬לגייס‭ ‬כל‭ ‬חילוני‭ ‬שמשתמט‭ ‬בתואנות‭ ‬שונות‭ (‬אלא‭ ‬אם‭ ‬כן‭ ‬יוחלט‭, ‬שחייל‭ ‬בלי‭ ‬מוטיבציה‭ ‬ממילא‭ ‬אינו‭ ‬תורם‭ ‬כלום‭ ‬ומוטב‭ ‬לוותר‭ ‬עליו‭). ‬אף‭ ‬אני‭ ‬בעצמי‭ ‬מתעתד‭ ‬להתגייס‭ ‬בקרוב‭, ‬ויהיה‭ ‬זה‭ ‬כבוד‭ ‬עבורי‭ ‬לשרת‭ ‬את‭ ‬האומה‭, ‬ואעשה‭ ‬כמיטב‭ ‬יכולתי‭ ‬על‭-‬מנת‭ ‬להשמר‭ ‬מהסכנות‭ ‬השונות‭ ‬שהזכרתי‭.‬

אך‭ ‬לא‭ ‬ניתן‭ ‬לכפות‭ ‬התמודדות‭ ‬זו‭ ‬על‭ ‬מי‭ ‬שכל‭ ‬מהות‭ ‬חייו‭ ‬סובבת‭ ‬סביב‭ ‬אוירת‭ ‬בית‭ ‬המדרש‭. ‬ומבחינת‭ ‬מה‭ ‬שנקרא‭ ‬‮'‬השויון‭ ‬בנטל‮'‬‭, ‬אלו‭ ‬שמקיימים‭ ‬את‭ ‬עולם‭ ‬התורה‭ ‬תורמים‭ ‬לקיום‭ ‬האומה‭ ‬לא‭ ‬פחות‭ ‬ממי‭ ‬ששוכב‭ ‬בג'בלאות‭ ‬ונלחם‭ ‬בעזה‭. ‬זה‭ ‬אולי‭ ‬נראה‭ ‬פחות‭ ‬הרואי‭, ‬אבל‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שיושב‭ ‬בקריה‭ ‬ולוחץ‭ ‬על‭ ‬כפתורים‭ ‬במחשב‭ ‬אינו‭ ‬מסכן‭ ‬את‭ ‬חייו‭, ‬ותרומתו‭ ‬במקרים‭ ‬רבים‭ ‬גדולה‭ ‬יותר‭. ‬וגם‭ ‬מהנדס‭ ‬שמתכנן‭ ‬בנין‭ ‬חשוב‭ ‬לא‭ ‬פחות‭ ‬מהפועל‭ ‬שבונה‭ ‬אותו‭ ‬בכפות‭ ‬ידיו‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬נחלק‭ ‬ציונים‭ ‬כאן‭ ‬ונכריע‭ ‬מי‭ ‬תורם‭ ‬יותר‭ ‬ומי‭ ‬פחות‭, ‬וכמובן‭ ‬שגם‭ ‬בתוך‭ ‬כל‭ ‬קבוצה‭ ‬ישנם‭ ‬מצטיינים‭ ‬יותר‭ ‬ומצטיינים‭ ‬פחות‭. ‬בוודאי‭ ‬לא‭ ‬נקבל‭ ‬הטפות‭ ‬מוסר‭ ‬מכתב‭ ‬זוטר‭ ‬בעיתון‭ ‬צבאי‭ ‬שיגיד‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬תורם‭ ‬יותר‭ ‬לבטחון‭.‬

אז‭ ‬בואו‭ ‬נשים‭ ‬את‭ ‬הדמגוגיה‭ ‬בצד‭, ‬ונתאחד‭ ‬יחדיו‭ ‬למען‭ ‬הצלחת‭ ‬המערכה‭. ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬זקוק‭ ‬לחיילים‭ ‬טובים‭, ‬הוא‭ ‬זקוק‭ ‬לצבא‭ ‬קדוש‭ ‬עם‭ ‬רמה‭ ‬מוסרית‭ ‬גבוהה‭ ‬‮–‬‭ ‬לא‭ ‬של‭ ‬רחמנות‭ ‬על‭ ‬האויב‭ ‬אלא‭ ‬של‭ ‬קדושת‭ ‬המחנה‭ ‬‮–‬‭ ‬והוא‭ ‬זקוק‭ ‬לא‭ ‬פחות‭ ‬ללומדי‭ ‬תורה‭ ‬שינחילו‭ ‬אותה‭ ‬להמון‭ ‬העם‭, ‬הוא‭ ‬זקוק‭ ‬למהנדסים‭ ‬ולרופאים‭, ‬לחקלאים‭ ‬ולסוחרים‭, ‬לאומנים‭ ‬ולפקידים‭, ‬לכל‭ ‬סוגי‭ ‬היהודים‭ ‬שכל‭ ‬אחד‭ ‬יתרום‭ ‬את‭ ‬שלו‭ ‬למען‭ ‬הכלל‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬זקוק‭ ‬לפוליטיקאים‭ ‬ציניים‭, ‬שמנסים‭ ‬לרכב‭ ‬על‭ ‬תחושות‭ ‬השכול‭ ‬והכאב‭ ‬על‭-‬מנת‭ ‬לסכסך‭ ‬בין‭ ‬אוכלוסיות‭. ‬במיוחד‭ ‬בעת‭ ‬מלחמה‭, ‬חשוב‭ ‬לזכור‭ ‬מה‭ ‬חשוב‭ ‬באמת‭ ‬למען‭ ‬הנצחון‭! ‬

עוד במדור זה

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭ ‬בארץ‭ ‬לא‭ ‬זרועה‭.‬

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭. ‬היא‭ ‬עוברת‭ ‬במגורים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬בייבוש‭ ‬ביצות‭, ‬במגורים‭ ‬בקראוון‭ ‬על‭ ‬גבעה‭ ‬או‭ ‬בחושה‭ ‬בחוה‭, ‬או‭ ‬במושבה‭. ‬הדירה‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬היא‭ ‬נהרסת‭ ‬וצריך‭ ‬לבנות‭ ‬אותה‭ ‬שוב‭.‬

הליכה‭ ‬אחרי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬היא‭ ‬הליכה‭ ‬בלי‭ ‬קבע‭. ‬כשה‮'‬‭ ‬אומר‭ ‬מפרקים‭ ‬את‭ ‬הסוכה‭ ‬ועוברים‭ ‬למקום‭ ‬הבא‭.‬

רק‭ ‬כך‭ ‬מגיעים‭ ‬לישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

דור‭ ‬דור‭ ‬וחלוציו‭. ‬יוצאי‭ ‬מצרים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬חלוצי‭ ‬הדור‭ ‬הזה‭ ‬בסוכות‭ ‬בגבעות‭.‬

במדבר‭ ‬למדנו‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬הלחם‭ ‬לבדו‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭, ‬כי‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מוצא‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬ומתפרנסים‭ ‬במן‭ ‬ובמים‭ ‬מידו‭ ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬בארץ‭. ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬דורש‭ ‬אותה‭ ‬ותמיד‭ ‬עיני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬בה‭. ‬במדבר‭ ‬לקטנו‭ ‬מן‭ ‬כל‭ ‬יום‭, ‬ביום‭ ‬הששי‭ ‬לקטנו‭ ‬כפלים‭ ‬ושבתנו‭ ‬ביום‭ ‬השביעי‭. ‬בארץ‭ ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬בגשם‭ ‬שש‭ ‬שנים‭, ‬בשנה‭ ‬הששית‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬כפלים‭, ‬ושובתים‭ ‬בשנה‭ ‬השביעית‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬דבר‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭ ‬והולכים‭ ‬אחריו‭.‬

הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬מרגישים‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬את‭ ‬תבואת‭ ‬השנה‭ ‬הקודמת‭ ‬ונידונים‭ ‬על‭ ‬מימי‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭. ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬שבועות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬התורה‭. ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬הארץ‭.‬

ה‮'‬‭ ‬גמל‭ ‬אתנו‭ ‬חסדים‭ ‬רבים‭ ‬בשנה‭ ‬היוצאת‭. ‬וגם‭ ‬אנחנו‭ ‬הלכנו‭ ‬אחריו‭ ‬למדבריות‭ ‬רבים‭. ‬נתפלל‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬שבה‭ ‬נתקדם‭ ‬אל‭ ‬ישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

הבוחר צריך לשאת באחריות

משום‭ ‬מה‭, ‬דוקא‭ ‬הערבים‭ ‬והשמאלנים‭ ‬התחילו‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬מבינים‭ ‬מזמן‭: ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬בעזה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭. ‬ושכל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מהמלחמה‭ ‬נגדנו‭. ‬הימין‭ ‬מנסח‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭, ‬במלים‭ ‬אין‭ ‬בלתי‭ ‬מעורבים‭ ‬בעזה‭.‬

אם‭ ‬אנחנו‭ ‬אומרים‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭, ‬לכאורה‭ ‬המסקנה‭ ‬המתבקשת‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬כל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬אויב‭, ‬וכך‭ ‬צריך‭ ‬להתייחס‭ ‬אליה‭.‬

למה‭ ‬דווקא‭ ‬אלה‭ ‬שרוצים‭ ‬שנניח‭ ‬לאוכלוסיה‭ ‬בעזה‭, ‬משתמשים‭ ‬בטענה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בינם‭ ‬לבין‭ ‬חמאס‭? ‬הלא‭ ‬הטענה‭ ‬הזאת‭ ‬משמשת‭ ‬בדיוק‭ ‬נגד‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬מבקשים‭?‬

העולם‭ ‬המערבי‭ ‬חי‭ ‬באיזו‭ ‬תחושה‭ ‬שמנסה‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העוגה‭ ‬ולהשאיר‭ ‬אותה‭ ‬שלמה‭. ‬העולם‭ ‬המערבי‭ ‬שואף‭ ‬לדמוקרטיה‭. ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אבל‭ ‬האחריות‭ ‬לא‭ ‬עליו‭. ‬העם‭ ‬בחר‭, ‬הן‭ ‬בבחירות‭ ‬והן‭ ‬בפעילות‭ ‬שאחריה‭ ‬ובבקלאוות‭ ‬בדרך‭ ‬מסויימת‭, ‬אבל‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬אחראי‭ ‬לבחירתו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬אשם‭.‬

האשליה‭ ‬הזאת‭ ‬רואה‭ ‬בעם‭ ‬חברה‭ ‬בע"מ‭.‬

אז‭ ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬שבחר‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬אם‭ ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬היא‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אם‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭ (‬והעם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭) ‬‮–‬‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬ישלם‭.‬

כעם‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬שופטים‭ ‬אחד‭ ‬אחד‭. ‬העם‭ ‬הוא‭ ‬ישות‭ ‬לעצמה‭.‬

דעה שנויה במחלוקת

לפעמים‭ ‬פוסלים‭ ‬אדם‭ ‬מלשמש‭ ‬בתפקיד‭ ‬בטענה‭ ‬ש"יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‮"‬‭. ‬

אבל‭ ‬לכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬הפוך‭ ‬מאותו‭ ‬אדם‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעניין‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

אמור‭ ‬מעתה‭: ‬‮"‬הוא‭ ‬פסול‭ ‬כי‭ ‬לי‭ ‬יש‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭ ‬ואני‭ ‬חולק‭ ‬עליו‮"‬‭.‬

הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשמגדירים‭ ‬את‭ ‬הדעה‭ ‬שלי‭ ‬כאמת‭ ‬עובדתית‭ ‬ואת‭ ‬הדעה‭ ‬השניה‭ ‬כשנויה‭ ‬במחלוקת‭. ‬האמת‭, ‬לדמוקרטיה‭ ‬יש‭ ‬שיטה‭ ‬להכריע‭ ‬מחלוקות‭ ‬כאלה‭. ‬אבל‭ ‬אצלנו‭ ‬במדינה‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עובד‭, ‬כי‭ ‬בד"כ‭ ‬בבחירות‭ ‬הדעות‭ ‬השנויות‭ ‬במחלוקת‭ ‬מנצחות‭ ‬את‭ ‬הדעות‭ ‬הנכונות‭.‬

מיתוג

זאת‭ ‬הדרך‭ ‬של‭ ‬הצפרדעים‭ (‬פרוגר"ס‭ ‬בלע"ז‭): ‬מיתוג‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שלאשה‭ ‬יש‭ ‬תפקיד‭ ‬אחר‭ ‬מאשר‭ ‬האיש‭ ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬בעל‭ ‬דעה‭ ‬אחרת‭ ‬בקשר‭ ‬לנשים‭, ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מתוך‭ ‬שנאה‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬היא‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬דעה‭. (‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬מי‭ ‬שלוחץ‭ ‬על‭ ‬נשים‭ ‬לחיות‭ ‬כמו‭ ‬גבר‭ ‬ולא‭ ‬מוכן‭ ‬לקבל‭ ‬צורת‭ ‬חיים‭ ‬אחרת‭ – ‬הוא‭ ‬אוהב‭ ‬נשים‭). ‬כמובן‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭ ‬עם‭ ‬בעלי‭ ‬סטיות‭ ‬מסוימות‭. ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שהם‭ ‬צריכים‭ ‬לשאת‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭ ‬האדם‭ ‬ולהיות‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭ – ‬פשוט‭ ‬שונא‭ ‬אותם‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להשוות‭ ‬אותם‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬ולדרוש‭ ‬מהם‭ ‬שיחיו‭ ‬כמו‭ ‬אנשים‭ ‬אחרים‭ – ‬הוא‭ ‬פוגע‭ ‬בשוויון‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬דעה‭ ‬ומוצדק‭ ‬לרצוח‭ ‬אותו‭. ‬כמובן‭, ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬זכות‭ ‬הדיבור‭ ‬והבעת‭ ‬כל‭ ‬דעה‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬הדעה‭ ‬הזאת‭. ‬רק‭ ‬הדעה‭ ‬שלנו‭. ‬דעה‭ ‬שלא‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

גינה לי חביבה

באזור‭ ‬חיוג‭ ‬ווינט‭ ‬בואכה‭ ‬הארץ‭, ‬רבים‭ ‬המתמוגגים‭ ‬מכך‭ ‬שבנאום‭ ‬ששודר‭ ‬באו"ם‭, ‬בין‭ ‬כל‭ ‬הגינויים‭ ‬שהופנו‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭, ‬השחיל‭ ‬אבו‭ ‬מאזן‭ ‬גם‭ ‬איזה‭ ‬משפט‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬שמעשי‭ ‬חמאס‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מייצגים‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שממש‭ ‬רוצה‭ ‬להשלות‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שאבו‭ ‬מאזן‭ ‬רודף‭ ‬שלום‭, ‬יכול‭ ‬לראות‭ ‬בזה‭ ‬גינוי‭. ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬גינוי‭ ‬כמו‭ ‬שמגנים‭ ‬רצח‭ ‬עם‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬כבר‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭? ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬לדרוש‭ ‬מאבו‭ ‬מאזן‭ ‬שיגנה‭ ‬ממש‭ ‬טבח‭ ‬של‭ ‬יהודים‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬דורשים‭ ‬מיהודי‭ ‬כלפי‭ ‬עזה‭. ‬הלא‭ ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬שוויון‭, ‬מה‭ ‬אנחנו‭? ‬גזענים‭? ‬הוא‭ ‬גינה‭. ‬איזה‭ ‬יופי‭. ‬כבר‭ ‬יכול‭ ‬לעלות‭ ‬לכיתה‭ ‬ב‮'‬‭. ‬כלומר‭ ‬לשלוט‭ ‬על‭ ‬חצי‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

נָנָנָה נָנָנָה נָנָנָה

נָכוֹן שֶׁאָבִיו לֹא גַּנָּן

אִם כְּבָר אָז הוּא דֵּי גַ׳נָּאן

אַךְ דַּי לְהִתְקַטְנֵן קְטַנְטַנָּה

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

גִּנָּה לִי גִּנָּה לִי חֲבִיבָה

יְדִידוּתִית לְאַקְלִים וּסְבִיבָה

וְכָל ׳הָאָרֶץ׳ הַקְּטַנָּה

כְּבָר שָׁרָה אֶת ׳הָמָן גִּנָּה׳‭ ‬

תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…
השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה‭ ‬היהודית‭ ‬העכשווית‭, ‬כשהעולם‭ ‬שופע‭ ‬תוכן‭ ‬מושך‭, ‬היא‭ ‬ממה‭ ‬להתלהב‭…