משפטי

האינטרס הציבורי

האינטרס‭ ‬הציבורי‭ ‬נתפס‭ ‬בציבור‭ ‬כניגוד‭ ‬לאינטרס‭ ‬הפרטי‭. ‬תפקידה‭ ‬של‭ ‬מערכת‭ ‬המשפט‭ ‬הוא‭ ‬לשמר‭ ‬חברה‭ ‬צודקת‭, ‬הוגנת‭ ‬ודמוקרטית‭, ‬שבה‭ ‬כל‭ ‬אדם‭ ‬יכול‭ ‬להרגיש‭ ‬בטוח‭ ‬ובעל‭ ‬זכויות‭. ‬זאת‭ ‬תוך‭ ‬שמירה‭ ‬על‭ ‬הוודאות‭ ‬כי‭ ‬הצדק‭ ‬יתקיים‭, ‬ושהזכויות‭ ‬של‭ ‬האזרחים‭ ‬יכובדו‭, ‬ושישולל‭ ‬כל‭ ‬סיכון‭ ‬לאי‭-‬סדרים‭ ‬או‭ ‬עוולות‭ ‬משפטיות‭. ‬בעוד‭ ‬האינטרס‭ ‬הפרטי‭ ‬של‭ ‬האדם‭ ‬הוא‭ ‬לשמור‭ ‬בכל‭ ‬מחיר‭ ‬על‭ ‬קניינו‭, ‬על‭ ‬חופש‭ ‬תנועתו‭ ‬ועל‭ ‬זכויותיו‭ ‬האישיות‭ ‬במרחב‭ ‬הציבורי‭, ‬האינטרס‭ ‬הציבורי‭ ‬מחייב‭ ‬ריסון‭ ‬של‭ ‬זכויות‭ ‬אישיות‭ ‬אלה‭ ‬לטובת‭ ‬הכלל‭ ‬כדי‭ ‬שפרטים‭ ‬רבים‭ ‬ככל‭ ‬הניתן‭ ‬יוכלו‭ ‬לחיות‭ ‬זה‭ ‬לצד‭ ‬זה‭ ‬בשלום‭ ‬ובהתחשבות‭ ‬הדדית‭. ‬אולם‭ ‬מה‭ ‬מעמדו‭ ‬של‭ ‬האינטרס‭ ‬הציבורי‭, ‬מבחינת‭ ‬האכיפה‭ ‬שלו‭? ‬אסביר‭, ‬בתי‭ ‬המשפט‭ ‬משתמשים‭ ‬בביטוי‭ ‬‮"‬האינטרס‭ ‬הציבורי‮"‬‭ ‬כאשר‭ ‬הם‭ ‬נדרשים‭ ‬להסביר‭ ‬מדוע‭ ‬יצומצם‭ ‬האינטרס‭ ‬הפרטי‭, ‬כאמור‭ ‬לעיל‭. ‬למשל‭, ‬מדוע‭ ‬יש‭ ‬לכבד‭ ‬את‭ ‬הסדר‭ ‬הטיעון‭ ‬עם‭ ‬הנאשם‭, ‬למרות‭ ‬העובדה‭ ‬שביצע‭ ‬עבירה‭ ‬ועליו‭ ‬לרצות‭ ‬את‭ ‬עונשו‭? ‬האיזון‭ ‬שבין‭ ‬האינטרס‭ ‬הציבורי‭ ‬לפרטי‭ ‬מחייב‭ ‬את‭ ‬שילובו‭ ‬של‭ ‬הנאשם‭ ‬בחברה‭ ‬בצורה‭ ‬המיטבית‭ ‬ביותר‭, ‬ולכן‭ ‬יש‭ ‬לכבד‭ ‬את‭ ‬הסדר‭ ‬הטיעון‭ ‬ולהפחית‭ ‬מעונשו‭ ‬של‭ ‬הנאשם‭ ‬תוך‭ ‬הטלת‭ ‬הגבלות‭ ‬שונות‭ ‬לשילובו‭ ‬הזהיר‭ ‬בחברה‭ ‬מחדש‭.‬

אולם‭, ‬האינטרס‭ ‬הציבורי‭ ‬אינו‭ ‬עומד‭ ‬בזכות‭ ‬עצמו‭, ‬כלומר‭ ‬הוא‭ ‬איננו‭ ‬‮"‬תובע‮"‬‭ ‬את‭ ‬המגיע‭ ‬לו‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬מאזן‭ ‬את‭ ‬האינטרס‭ ‬הפרטי‭ ‬ולא‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬מעמדו‭ ‬ויישומו‭ ‬במרחב‭ ‬בזכות‭ ‬עצמו‭. ‬

כמובן‭ ‬שמערכת‭ ‬האכיפה‭ ‬הפלילית‭ ‬פועלת‭ ‬בשמו‭ ‬ועבור‭ ‬האינטרס‭ ‬הציבורי‭ ‬אולם‭ ‬מה‭ ‬על‭ ‬הנזק‭ ‬הממוני‭ ‬שנגרם‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬הפרט‭ ‬לציבור‭? ‬האם‭ ‬מתבצעת‭ ‬אכיפה‭ ‬אזרחית‭ ‬פרטית‭ ‬שכזו‭? ‬לשם‭ ‬הטלת‭ ‬סנקציה‭ ‬כספית‭ ‬משמעותית‭ ‬לטובת‭ ‬הקפה‭ ‬הציבורית‭ (‬ולא‭ ‬להסתפק‭ ‬בקנס‭ ‬סמלי‭ ‬בלבד‭ ‬כשסנקציה‭ ‬פלילית‭ ‬בצידו‭ ‬ותו‭ ‬לא‭) ‬נדרשת‭ ‬תביעה‭ ‬אזרחית‭ ‬נזיקית‭ . ‬כשלא‭ ‬ננקטים‭ ‬הליכים‭ ‬של‭ ‬אכיפה‭ ‬לתשלום‭ ‬נזיקי‭ ‬בגין‭ ‬הנזק‭ ‬שנגרם‭ ‬לציבור‭, ‬אין‭ ‬הלימה‭ ‬בין‭ ‬המחדל‭ ‬שבוצע‭ ‬ואשר‭ ‬פגע‭ ‬בציבור‭ ‬לבין‭ ‬הסנקציה‭ ‬המוטלת‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬על‭ ‬המזיק‭ ‬אם‭ ‬סנקציה‭ ‬פלילית‭ ‬ואם‭ ‬סנקציה‭ ‬כספית‭ ‬סמלית‭. ‬אדרבא‭, ‬בכך‭ ‬מאותת‭ ‬המחוקק‭ ‬לציבור‭ ‬כי‭ ‬הפרות‭ ‬חוק‭ ‬הן‭ ‬למעשה‭ ‬עניין‭ ‬נסבל‭ ‬ושאין‭ ‬בכוונת‭ ‬המחוקק‭ ‬ליישם‭ ‬את‭ ‬הסנקציה‭ ‬שנקובה‭ ‬בחוק‭. ‬התנהלות‭ ‬שכזו‭ ‬עלולה‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬להביא‭ ‬לכך‭ ‬שנכונות‭ ‬הציבור‭ ‬לציית‭ ‬לחוק‭ ‬תקטן‭. ‬

לשם‭ ‬כך‭ ‬על‭ ‬היועץ‭ ‬המשפטי‭ ‬לממשלה‭ ‬ליישם‭ ‬את‭ ‬האכיפה‭ ‬הציבורית‭ ‬הפרטית‭, ‬ולאפשר‭ ‬לו‭ ‬לפעול‭ ‬לשם‭ ‬הגשת‭ ‬תביעות‭ ‬ניזקיות‭ ‬מטעם‭ ‬המדינה‭ ‬לתשלום‭ ‬פיצויים‭.‬

שימוש‭ ‬יעיל‭ ‬בכח‭ ‬משפטי‭ ‬זה‭ ‬יפחית‭ ‬משמעותית‭ ‬את‭ ‬הפשיעה‭ ‬המאורגנת‭, ‬ואף‭ ‬את‭ ‬מעשי‭ ‬הטרור‭ ‬הגורמים‭ ‬לנזק‭ ‬כלכלי‭ ‬כבד‭ ‬מלבד‭ ‬הפגיעה‭ ‬החמורה‭ ‬בחיי‭ ‬אדם‭. ‬■

הכותב‭ ‬הינו‭ ‬בעל‭ ‬משרד‭ ‬עורכי‭ ‬דין‭ ‬בנתניה‭ ‬המתמחה‭ ‬במשפט‭ ‬המסחרי‭ ‬והוצאה‭ ‬לפועל‭.‬

עוד במדור זה

להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬

בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭. ‬רבים‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭ ‬כדמות‭ ‬של‭ ‬בכי‭ ‬וצער‭ ‬נצחיים‭. ‬לכן‭ ‬יש‭ ‬שמנסים‭ ‬להפוך‭ ‬את‭ ‬דמותה‭ ‬למודל‭ ‬של‭ ‬פסיביות‭ ‬וכניעה‭ ‬מול‭ ‬כוחות‭ ‬הרוע‭ (‬‮"‬רחל‭ ‬מקשיבה‭ ‬לקולות‭ ‬שונים‭ ‬משלה‮"‬‭ ‬בשפת‭ ‬הפרוגרס‭). ‬בהתאם‭ ‬לכך‭, ‬במקומות‭ ‬שונים‭ ‬גויסה‭ ‬השנה‭ ‬דמותה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭ ‬לקמפיין‭ ‬עסקת‭ ‬חטופים‭ ‬בכל‭ ‬מחיר‭ (‬‮"‬ושבו‭ ‬בנים‭ ‬לגבולם‮"‬‭ ‬וכו‮'‬‭).‬

02‭ ‬

רחל‭ ‬אכן‭ ‬סבלה‭ ‬מאד‭ ‬בחייה‭ ‬אולם‭ ‬היא‭ ‬לעולם‭ ‬לא‭ ‬נכנעה‭. ‬בעת‭ ‬הצורך‭ ‬‮–‬‭ ‬כדוגמת‭ ‬רחל‭ ‬מאופקים‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬התמודדה‭ ‬עם‭ ‬הקושי‭ ‬באופן‭ ‬אקטיבי‭, ‬מתוחכם‭ ‬ונחרץ‭; ‬כך‭ ‬בתביעתה‭ ‬ליעקב‭ ‬‮"‬הבה‭ ‬לי‭ ‬בנים‮"‬‭, ‬וכך‭ ‬בגניבתה‭ ‬את‭ ‬התרפים‭ ‬של‭ ‬לבן‭, ‬אביה‭ ‬הרמאי‭ ‬שהיתל‭ ‬בה‭ ‬ובמשפחתה‭ ‬‮"‬עשרת‭ ‬מונים‮"‬‭. ‬חז"ל‭ ‬מסבירים‭ ‬שהיא‭ ‬חשפה‭ ‬לעין‭ ‬כל‭ ‬את‭ ‬השקר‭ ‬והחולשה‭ ‬של‭ ‬עבודת‭ ‬האלילים‭.‬

03‭ ‬

לכל‭ ‬דור‭ ‬אלילי‭ ‬השקר‭ ‬שלו‭, ‬שבניה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬נלחמים‭ ‬בהם‭ ‬באופן‭ ‬אקטיבי‭: ‬מערכות‭ ‬משפט‭ ‬מרושעות‭; ‬מושחתי‭ ‬הסתדרות‭; ‬שקרני‭ ‬תקשורת‭ ‬ושאר‭ ‬מחלישי‭ ‬האומה‭. ‬אנשים‭ ‬שדואגים‭ ‬רק‭ ‬לעצמם‭ ‬ובמשך‭ ‬שנים‭ ‬שלטו‭ ‬ודיכאו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שרצה‭ ‬זהות‭ ‬יהודית‭ ‬ולאומית‭.‬

04‭ ‬

צאצאיה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬לא‭ ‬שותקים‭. ‬הם‭ ‬בוכים‭ ‬ונלחמים‭ ‬כנגד‭ ‬השקרים‭ ‬והרמאיות‭ ‬הללו‭, ‬ואז‭ ‬מתוך‭ ‬חוזק‭ ‬ומאבק‭ ‬‮–‬‭ ‬אכן‭ ‬‮"‬שבו‭ ‬בנים‭ ‬לגבולם‮"‬‭.‬

05‭ ‬

פרשת‭ ‬וירא‭ ‬היא‭ ‬פרשה‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭: ‬מלאכים‭ ‬שמבקרים‭ ‬את‭ ‬אברהם‭, ‬מלאכים‭ ‬שמשמידים‭ ‬את‭ ‬סדום‭, ‬ומלאכים‭ ‬שממלטים‭ ‬את‭ ‬לוט‭ ‬ובנותיו‭. ‬מלאך‭ ‬הוא‭ ‬כוח‭ ‬רוחני‭ ‬שבא‭ ‬לעשות‭ ‬מלאכה‭ ‬בעולם‭ ‬הזה‭. ‬הכנפיים‭ ‬של‭ ‬המלאכים‭ ‬שמוזכרים‭ ‬בנביא‭ ‬יחזקאל‭ ‬הן‭ ‬ביטוי‭ ‬לכך‭ ‬שהכוח‭ ‬הרוחני‭ ‬מגיע‭ ‬מהר‭ ‬ובאופן‭ ‬ממוקד‭ – ‬‮"‬אין‭ ‬מלאך‭ ‬אחד‭ ‬עושה‭ ‬שתי‭ ‬שליחויות‮"‬‭ – ‬המלאכיות‭ ‬היא‭ ‬כוח‭ ‬החלטי‭ ‬וטוטאלי‭.‬

06‭ ‬

לבני‭ ‬אדם‭ ‬קטנים‭ ‬קשה‭ ‬עם‭ ‬מלאכים‭, ‬הם‭ ‬אוהבים‭ ‬לפסוח‭ ‬על‭ ‬שתי‭ ‬הסעיפים‭. ‬כאשר‭ ‬המלאכים‭ ‬באים‭ ‬להשמיד‭ ‬את‭ ‬סדום‭ ‬ולמלט‭ ‬את‭ ‬לוט‭ ‬הוא‭ ‬מתמהמה‭ ‬ופוסח‭ ‬על‭ ‬שתי‭ ‬הסעיפים‭. ‬אשתו‭ ‬של‭ ‬לוט‭ ‬גם‭ ‬מביטה‭ ‬לאחור‭ ‬ונהפכת‭ ‬לנציב‭ ‬מלח‭; ‬קשה‭ ‬לה‭ ‬להיפרד‭ ‬מסדום‭, ‬אולי‭ ‬היא‭ ‬מתרגשת‭ ‬מפרצוף‭ ‬מיוסר‭ ‬של‭ ‬פצ"רית‭. ‬אולי‭ ‬הגישה‭ ‬בג"צ‭ ‬על‭ ‬חוסר‭ ‬ההומניטריות‭ ‬בהשמדת‭ ‬סדום‭.‬

07‭ ‬

זמן‭ ‬מלחמה‭ ‬הוא‭ ‬זמן‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭. ‬זמן‭ ‬לעמדה‭ ‬נפשית‭ ‬טוטאלית‭ ‬וחדה‭. ‬כאשר‭ ‬צריך‭ ‬להשמיד‭ ‬את‭ ‬סדום‭ ‬‮–‬‭ ‬משמידים‭ ‬את‭ ‬סדום‭. ‬ואין‭ ‬מקום‭ ‬לספקנות‭ ‬ולהיסוס‭. ‬כל‭ ‬אדם‭ ‬צריך‭ ‬להחליט‭ ‬לעצמו‭ ‬האם‭ ‬הוא‭ ‬של‭ ‬ישראל‭ ‬או‭ ‬שלא‭; ‬האם‭ ‬הוא‭ ‬בעד‭ ‬החיילים‭ ‬או‭ ‬בעד‭ ‬הנוח'בות‭; ‬האם‭ ‬הוא‭ ‬נלחם‭ ‬בחולשות‭, ‬ביצר‭ ‬הרע‭ ‬או‭ ‬‮"‬מכיל‮"‬‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שיפסח‭ ‬על‭ ‬שני‭ ‬הסעיפים‭ ‬בעזה‭ ‬יהפוך‭ ‬לנציב‭ ‬מלח‭. ‬במלחמה‭ ‬הנוכחית‭ ‬אין‭ ‬להביט‭ ‬לאחור‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬קדימה‭. ‬אין‭ ‬הכלה‭ ‬לרשע‭, ‬לא‭ ‬החיצוני‭ ‬ולא‭ ‬הפנימי‭.‬

הרע‭ ‬יעבור‭, ‬הטוב‭ ‬יתגבר‭, ‬בעז"ה‭. ‬

מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬

רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭ ‬הקודמות‭, ‬סוף‭ ‬סוף‭ ‬מופיע‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭. ‬חכמים‭ ‬חישבו‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬הפסוקים‭ ‬כמה‭ ‬זמן‭ ‬עבר‭ ‬מבריאת‭ ‬העולם‭ ‬עד‭ ‬לידתו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭, ‬והעלו‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬נולד‭ ‬בשנת‭ ‬1948‭ ‬לבריאה‭. ‬בריאת‭ ‬העולם‭ ‬המתוארת‭ ‬בתורה‭ ‬היא‭ ‬הנקודה‭ ‬שבה‭ ‬האדם‭ ‬היה‭ ‬מסוגל‭ ‬לקלוט‭ ‬את‭ ‬הרעיון‭ ‬האלוקי‭. ‬רק‭ ‬קרוב‭ ‬לאלפיים‭ ‬שנה‭ ‬לאחר‭ ‬שהאנושות‭ ‬הגיעה‭ ‬למדרגה‭ ‬זו‭, ‬המדרגה‭ ‬המוסרית‭ ‬המינימלית‭, ‬יכול‭ ‬היה‭ ‬אברהם‭ ‬להופיע‭ ‬בהיסטוריה‭.‬

02‭ ‬

לפי‭ ‬מדרש‭ ‬חז"ל‭ ‬שנות‭ ‬העולם‭ ‬מתחלקות‭ ‬לאלפיים‭ ‬שנות‭ ‬תוהו‭, ‬אלפיים‭ ‬שנות‭ ‬תורה‭ ‬ואלפיים‭ ‬שנות‭ ‬משיח‭. ‬לפי‭ ‬חלוקה‭ ‬זו‭, ‬אלפיים‭ ‬השנים‭ ‬הראשונות‭ ‬היו‭ ‬שנות‭ ‬תוהו‭, ‬עולם‭ ‬ללא‭ ‬סדר‭, ‬מציאות‭ ‬שפועלים‭ ‬בה‭ ‬כוחות‭ ‬פראיים‭. ‬לאורך‭ ‬פרשת‭ ‬נח‭ ‬התמתנו‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬‮–‬‭ ‬המבול‭ ‬ריכך‭ ‬את‭ ‬העולם‭, ‬מרכז‭ ‬העוצמה‭ ‬שנבנה‭ ‬סביב‭ ‬מגדל‭ ‬בבל‭ ‬התפזר‭ ‬לעמים‭ ‬שונים‭, ‬גם‭ ‬הקיצור‭ ‬בתוחלת‭ ‬החיים‭ ‬מעיד‭ ‬על‭ ‬מעבר‭ ‬מכוחות‭ ‬חסרי‭ ‬שליטה‭ ‬למציאות‭ ‬מתונה‭ ‬ורגועה‭ ‬יותר‭. ‬בנקודה‭ ‬זו‭ ‬אברהם‭ ‬פותח‭ ‬עידן‭ ‬חדש‭ ‬בעולם‭, ‬שאותו‭ ‬מכנים‭ ‬חז"ל‭ ‬אלפיים‭ ‬שנות‭ ‬תורה‭.‬

03‭ ‬

הופעת‭ ‬אברהם‭ ‬היא‭ ‬נקודת‭ ‬התפנית‭ ‬בתולדות‭ ‬האנושות‭. ‬בתחילת‭ ‬דרכו‭ ‬הוא‭ ‬נקרא‭ ‬אברם‭, ‬אביה‭ ‬המרומם‭ ‬של‭ ‬האנושות‭. ‬חז"ל‭ ‬מבטאים‭ ‬זאת‭ ‬בדרשתם‭ ‬על‭ ‬הפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬תולדות‭ ‬השמיים‭ ‬והארץ‭ ‬בהבראם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬השמיים‭ ‬והארץ‭ ‬נוצרו‭ ‬בשביל‭ ‬אברהם‭. ‬מדרש‭ ‬אחר‭ ‬דורש‭ ‬שאיתן‭ ‬האזרחי‭ ‬המוזכר‭ ‬בתהלים‭ ‬הוא‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭, ‬ואומר‭ ‬שהופעתו‭ ‬מסמלת‭ ‬את‭ ‬תחילת‭ ‬זריחת‭ ‬השמש‭ ‬בעולם‭. ‬משמעותם‭ ‬של‭ ‬מדרשים‭ ‬אלו‭ ‬היא‭ ‬שעם‭ ‬הופעתו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭, ‬מתחיל‭ ‬עידן‭ ‬חדש‭, ‬מואר‭ ‬ומתוקן‭.‬

שלב‭ ‬המעבר‭ ‬לעידן‭ ‬החדש‭ ‬הוא‭ ‬שלב‭ ‬שמתרחש‭ ‬גם‭ ‬אצל‭ ‬כל‭ ‬אדם‭, ‬בהתפתחותו‭ ‬האישית‭. ‬קווי‭ ‬דמותו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬מאפיינים‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬האדם‭ ‬הפרטי‭ ‬שהגיע‭ ‬זמנו‭ ‬להתקדם‭, ‬להתבגר‭ ‬ולעצב‭ ‬את‭ ‬חייו‭.‬

04‭ ‬

‮"‬לך‭ ‬לך‭ ‬מארצך‭ ‬וממולדתך‭ ‬ומבית‭ ‬אביך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬אשר‭ ‬אראך‮"‬‭. ‬אלו‭ ‬המילים‭ ‬הראשונות‭ ‬שנאמרות‭ ‬מא‭-‬להים‭ ‬לאברהם‭. ‬הן‭ ‬מסמנות‭ ‬את‭ ‬אופייה‭ ‬של‭ ‬התקופה‭ ‬החדשה‭: ‬מעבר‭ ‬מפסיביות‭ ‬להליכה‭. ‬נח‭ ‬התכנס‭ ‬מפני‭ ‬האנושות‭ ‬שמלאה‭ ‬חמס‭, ‬לעומתו‭ ‬אברהם‭ ‬כל‭ ‬הזמן‭ ‬בתנועה‭. ‬הולך‭, ‬רץ‭, ‬ממהר‭, ‬מזדרז‭ ‬לקיים‭ ‬את‭ ‬מצוות‭ ‬ה‮'‬‭. ‬כאן‭ ‬באה‭ ‬האקטיביות‭ ‬לעולם‭.‬

05‭ ‬

מאפיין‭ ‬נוסף‭ ‬של‭ ‬העידן‭ ‬החדש‭ ‬הוא‭ ‬העצמאות‭. ‬אברהם‭ ‬מקבל‭ ‬ציווי‭ ‬להתנתק‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭ ‬ומכל‭ ‬מה‭ ‬שהיה‭ ‬מוכר‭ ‬לו‭, ‬ולפנות‭ ‬לדרך‭ ‬עצמאית‭ ‬משלו‭ ‬במקום‭ ‬חדש‭ ‬ועם‭ ‬דפוסי‭ ‬התנהגות‭ ‬אחרים‭. ‬חז"ל‭ ‬דורשים‭ ‬כי‭ ‬אברהם‭ ‬מכונה‭ ‬‮"‬עברי‮"‬‭, ‬מפני‭ ‬שכל‭ ‬העולם‭ ‬עמד‭ ‬מעבר‭ ‬אחד‭ ‬והוא‭ ‬מהעבר‭ ‬האחר‭. ‬משמעות‭ ‬המדרש‭ ‬היא‭ ‬שאברהם‭ ‬אינו‭ ‬רואה‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬מחויב‭ ‬לכלום‭, ‬הוא‭ ‬אינו‭ ‬תלוי‭ ‬בשום‭ ‬דבר‭ ‬ואינו‭ ‬מכור‭ ‬לשום‭ ‬דבר‭. ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬מתנער‭ ‬מכל‭ ‬מה‭ ‬שהיה‭ ‬ידוע‭ ‬עד‭ ‬כה‭ ‬ומתחיל‭ ‬לנסוע‭ ‬במסע‭ ‬שלו‭, ‬הלוך‭ ‬ונסוע‭.‬

06‭ ‬

בית‭, ‬ארץ‭ ‬ומולדת‭ ‬הן‭ ‬מילים‭ ‬קסומות‭, ‬שמשדרות‭ ‬לאדם‭ ‬תחושת‭ ‬שייכות‭, ‬אבל‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬אינו‭ ‬נשאר‭ ‬באזור‭ ‬הנוחות‭. ‬לא‭ ‬להיות‭ ‬שקוע‭ ‬בהרגלים‭, ‬לא‭ ‬לחיות‭ ‬עוד‭ ‬מכוח‭ ‬האינרציה‭ ‬אלא‭ ‬להתחיל‭ ‬ללכת‭.‬

‮"‬לך‭ ‬לך‭ ‬מארצך‮"‬‭ ‬זו‭ ‬הקריאה‭ ‬ששומע‭ ‬כל‭ ‬יהודי‭ ‬מאז‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭. ‬שלב‭ ‬ה"לך‭ ‬לך‮"‬‭ ‬בחיים‭, ‬שלב‭ ‬ההליכה‭ ‬והעשייה‭, ‬מחייב‭ ‬יכולת‭ ‬לנוע‭ ‬לעבר‭ ‬הלא‭ ‬נודע‭. ‬אין‭ ‬הכוונה‭ ‬למשימות‭ ‬התאבדות‭ ‬חסרות‭ ‬היגיון‭, ‬אלא‭ ‬לנכונות‭ ‬לדרך‭ ‬ארוכה‭ ‬וקשה‭, ‬עד‭ ‬ההגעה‭ ‬אל‭ ‬הטוב‭ ‬והנחלה‭. ‬מי‭ ‬שרוצה‭ ‬להיות‭ ‬מצאצאיו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬אינו‭ ‬נשאר‭ ‬באזור‭ ‬הנוחות‭. ‬הוא‭ ‬אינו‭ ‬מהטיפוסים‭ ‬הנינוחים‭ ‬שרוצים‭ ‬את‭ ‬הטוב‭ ‬מיד‭, ‬אלא‭ ‬נכון‭ ‬להליכה‭, ‬לניסיונות‭ ‬ולאתגרים‭. ‬

על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬

אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭ ‬אפרורי‭ ‬וסתמי‭. ‬שגרת‭ ‬ימי‭ ‬החול‭ ‬החוזרת‭ ‬אלינו‭ ‬לאחר‭ ‬החגים‭, ‬יחד‭ ‬עם‭ ‬מזג‭ ‬האוויר‭ ‬הקודר‭, ‬גורמים‭ ‬לרבים‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬שיממון‭ ‬ועצבות‭. ‬אף‭ ‬שמו‭ ‬של‭ ‬החודש‭, ‬מרחשוון‭, ‬מצלצל‭ ‬כמלא‭ ‬מרירות‭ – ‬מה‭ ‬שמקבע‭ ‬סופית‭ ‬את‭ ‬החודש‭ ‬כפרק‭ ‬זמן‭ ‬אשר‭ ‬מצפים‭ ‬לסיומו‭.‬

02‭ ‬

ואולם‭, ‬בנבואה‭ ‬ובדברי‭ ‬חז"ל‭ ‬אנו‭ ‬מוצאים‭ ‬כמה‭ ‬עניינים‭ ‬חשובים‭ ‬הקשורים‭ ‬בחודש‭ ‬חשוון‭: ‬במלכים‭ ‬א‭ (‬ו‭, ‬לז‭-‬לח‭) ‬נכתב‭: ‬‮"‬בַּשָּׁנָה‭ ‬הָרְבִיעִית‭ ‬יֻסַּד‭ ‬בֵּית‭ ‬ד‮'‬‭ ‬בְּיֶרַח‭ ‬זִו‭ (‬אייר‭):‬וּבַשָּׁנָה‭ ‬הָאַחַת‭ ‬עֶשְׂרֵה‭ ‬בְּיֶרַח‭ ‬בּוּל‭ (‬חשוון‭) ‬הוּא‭ ‬הַחֹדֶשׁ‭ ‬הַשְּׁמִינִי‭ ‬כָּלָה‭ ‬הַבַּיִת‭ ‬לְכָל‭ ‬דְּבָרָיו‭ ‬וּלְכָל‭ ‬מִשְׁפָּטָיו‭ ‬וַיִבְנֵהוּ‭ ‬שֶׁבַע‭ ‬שָׁנִים‮"‬‭ – ‬כלומר‭, ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬הראשון‭ ‬החל‭ ‬להבנות‭ ‬בחודש‭ ‬אייר‭ ‬והסתיים‭ ‬בחודש‭ ‬חשוון‭ ‬ששמו‭ ‬נקרא‭ ‬בול‭.‬

03‭ ‬

מדוע‭ ‬נקרא‭ ‬שמו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬בול‭? ‬מדרש‭ ‬תנחומא‭ (‬פרשת‭ ‬נח‭, ‬יז‭) ‬מלמדנו‭ ‬כי‭ ‬השם‭ ‬בול‭ ‬נגזר‭ ‬מן‭ ‬המילה‭ ‬‮'‬מבול‮'‬‭. ‬על‭ ‬פי‭ ‬המדרש‭, ‬לאחר‭ ‬המבול‭ ‬הגדול‭ ‬בימיו‭ ‬של‭ ‬נח‭, ‬מידי‭ ‬שנה‭ ‬בשנה‭ ‬בחודש‭ ‬חשוון‭ ‬‮"‬היו‭ ‬עושין‭ ‬אותם‭ ‬המים‭ ‬רושם‭ ‬בעולם‮"‬‭ – ‬התקדרו‭ ‬העננים‭ ‬ונוצר‭ ‬חשש‭ ‬לחידושו‭ ‬של‭ ‬מבול‭ ‬אשר‭ ‬יכחיד‭ ‬את‭ ‬המין‭ ‬האנושי‭. ‬כך‭ ‬התקבע‭ ‬השם‭ ‬בול‭ ‬ככינוי‭ ‬לחודש‭ ‬חשוון‭. ‬הדברים‭ ‬התנהלו‭ ‬באופן‭ ‬זה‭ ‬עד‭ ‬אותה‭ ‬שנה‭ ‬בה‭ ‬‮"‬עמד‭ ‬שלמה‭ ‬ובנה‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬המקדש‮"‬‭ ‬ובזכות‭ ‬כך‭ ‬חדל‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיות‭ ‬חודש‭ ‬מאיים‭. ‬חודש‭ ‬זה‭ ‬אוצר‭ ‬בתוכו‭ ‬פוטנציאל‭ ‬של‭ ‬מבול‭, ‬ומנגד‭ – ‬פוטנציאל‭ ‬בנייה‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬המונע‭ ‬את‭ ‬המבול‭.‬

04‭ ‬

מבול‭ ‬הוא‭ ‬בלילה‭, ‬שטף‭ ‬מים‭ ‬אדיר‭ ‬השוצף‭ ‬ללא‭ ‬אבחנה‭. ‬המים‭ ‬היורדים‭ ‬אלינו‭ ‬מן‭ ‬העליונים‭ ‬מביאים‭ ‬אמנם‭ ‬חיים‭ ‬לעולם‭ – ‬אך‭ ‬בהגיעם‭ ‬ללא‭ ‬הגבלה‭ ‬יוצרים‭ ‬הם‭ ‬הרס‭ ‬ומוות‭. ‬בדור‭ ‬המבול‭ ‬‮"‬לא‭ ‬נחתם‭ ‬עליהם‭ ‬גזר‭ ‬דינם‭ ‬עד‭ ‬שפשטו‭ ‬ידיהם‭ ‬בגזל‮"‬‭ (‬סנהדרין‭ ‬קח‭, ‬א‭) – ‬קלקולם‭ ‬התבטא‭ ‬בחוסר‭ ‬אבחנה‭ ‬והבדלה‭ ‬בין‭ ‬רכוש‭ ‬האדם‭ ‬ורכוש‭ ‬זולתו‭, ‬ואף‭ ‬בעלי‭ ‬החיים‭ ‬נמחו‭ ‬‮"‬כי‭ ‬נזקקין‭ ‬לשאינן‭ ‬מינן‮"‬‭ (‬רש"י‭ ‬בראשית‭ ‬ו‭, ‬יב‭). ‬יוצא‭ ‬מכאן‭ ‬כי‭ ‬דור‭ ‬המבול‭ ‬הוא‭ ‬דור‭ ‬טשטוש‭ ‬הצורה‭,‬‭ ‬כֶּאוֹס‭ ‬ללא‭ ‬גדרים‭ ‬וללא‭ ‬גבולות‭ ‬אשר‭ ‬כמידתו‭ ‬נגמל‭ ‬לו‭ – ‬מחיקה‭ ‬מעל‭ ‬פני‭ ‬האדמה‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬המבול‭ ‬המהרס‭ ‬את‭ ‬המציאות‭ ‬כולה‭. 

05‭ ‬

מידת‭ ‬הגבורה‭ ‬היא‭ ‬ההפך‭ ‬ממידת‭ ‬הבלילה‭ ‬והטשטוש‭. ‬מידת‭ ‬הגבורה‭ ‬מוגדרת‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭ (‬עולת‭ ‬ראיה‭ ‬א‭, ‬עמ‮'‬‭ ‬שפג‭) ‬כמידה‭ ‬‮"‬הנותנת‭ ‬קצב‭ ‬וגבול‭ ‬לכל‭ ‬כח‭ ‬לאמור‭ ‬עד‭ ‬פה‭ ‬תבא‭, ‬רק‭ ‬עד‭ ‬הגבול‭ ‬שיועיל‭ ‬לשכלול‭ ‬הבריאה‭ ‬ולא‭ ‬להרסה‮"‬‭. ‬מידת‭ ‬הגבורה‭ ‬הינה‭ ‬תיעול‭ ‬השפע‭ ‬האלוהי‭ ‬המגיע‭ ‬ממרומים‭ ‬וצמצומו‭ ‬אל‭ ‬תוך‭ ‬מסגרות‭ ‬המציאות‭ ‬הארצית‭ – ‬יכולת‭ ‬ההבדלה‭, ‬העמדת‭ ‬הגבולות‭. ‬ברכת‭ ‬‮'‬אוזר‭ ‬ישראל‭ ‬בגבורה‮'‬‭ ‬לדוגמא‭, ‬נתקנה‭ ‬במקורה‭ ‬בעת‭ ‬לבישת‭ ‬החגורה‭ (‬ברכות‭ ‬ס‭, ‬ב‭) ‬‮–‬‭ ‬חלק‭ ‬הלבוש‭ ‬המבדיל‭ ‬בין‭ ‬הצד‭ ‬העליון‭ ‬לצד‭ ‬התחתון‭ ‬באדם‭.‬

06‭ ‬

בחודש‭ ‬חשוון‭ ‬אנו‭ ‬מתחילים‭ ‬לבקש‭ ‬בתפילה‭ ‬‮"‬ותן‭ ‬טל‭ ‬ומטר‭ ‬לברכה‮"‬‭. ‬יש‭ ‬לדייק‭ ‬כי‭ ‬חז"ל‭, ‬ברצונם‭ ‬להתייחס‭ ‬לתופעת‭ ‬הגשמים‭, ‬משתמשים‭ ‬במטבע‭ ‬הלשונית‭ ‬‮"‬גבורות‭ ‬גשמים‮"‬‭ (‬ברכות‭ ‬כו‭, ‬ב‭) ‬ולא‭ ‬‮'‬ירידת‭ ‬גשמים‮'‬‭ ‬או‭ ‬‮'‬נתינת‭ ‬גשמים‮'‬‭. ‬בגשם‭ ‬יש‭ ‬יסוד‭ ‬המבטא‭ ‬גבורה‭. ‬הגשם‭ ‬מבטא‭ ‬את‭ ‬השפע‭ ‬השמימי‭ ‬המוגר‭ ‬לעולם‭ ‬בצורה‭ ‬מדודה‭. ‬נוזל‭ ‬החיים‭ ‬מרווה‭ ‬את‭ ‬הקרקע‭ ‬דווקא‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬צמצומו‭ ‬לטיפות‭ ‬קטנות‭, ‬הגבורה‭ ‬היא‭ ‬בהעמדת‭ ‬הגבולות‭ ‬כנגד‭ ‬‮'‬הזרימה‭ ‬המבּולית‮'‬‭ ‬חסרת‭ ‬הבקרה‭ ‬והשליטה‭. ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬הינו‭ ‬חודש‭ ‬הגשם‭ – ‬חודש‭ ‬הגבורה‭, ‬לכן‭ ‬שמו‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬האותיות‭ ‬מר‭. ‬המילה‭ ‬‮'‬מר‮'‬‭ ‬אין‭ ‬משמעותה‭ ‬מרירות‭ ‬אלא‭ ‬‮'‬טיפה‮'‬‭ ‬כלשון‭ ‬הנביא‭ (‬ישעיה‭ ‬מ‭, ‬טו‭): ‬‮"‬הן‭ ‬גויים‭ ‬כמר‭ (‬רש"י‭ – ‬כטיפה‭) ‬מדלי‮"‬‭, ‬כלומר‭ ‬חודש‭ ‬‮'‬מרחשוון‮'‬‭ ‬משמעותו‭ ‬יכולת‭ ‬האבחנה‭ ‬בין‭ ‬טיפה‭ ‬לטיפה‭, ‬העמדת‭ ‬הגדרים‭ ‬הבונים‭ ‬את‭ ‬המציאות‭.‬

07‭ ‬

לאחר‭ ‬חודש‭ ‬תשרי‭ ‬העמוס‭ ‬חגים‭ ‬עלינו‭ ‬להביא‭ ‬את‭ ‬האידיאלים‭ ‬העליונים‭ ‬אל‭ ‬חיי‭ ‬היומיום‭. ‬בחודש‭ ‬בו‭ ‬הסתיימה‭ ‬בניית‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ – ‬המקום‭ ‬הנותן‭ ‬את‭ ‬המשמעות‭ ‬לערכים‭ ‬כולם‭, ‬הבית‭ ‬המעמיד‭ ‬את‭ ‬גבולות‭ ‬המציאות‭ ‬והמכפר‭ ‬על‭ ‬חטא‭ ‬המבול‭ ‬שבכל‭ ‬דור‭ – ‬אנו‭ ‬מתמודדים‭ ‬עם‭ ‬השגרה‭ ‬האפורה‭ ‬והחדגונית‭. ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ההזדמנות‭ ‬להופיע‭ ‬את‭ ‬מידת‭ ‬הגבורה‭, ‬‮'‬להגשים‮'‬‭ ‬את‭ ‬האידיאלים‭ ‬וליישם‭ ‬את‭ ‬אשר‭ ‬ספגנו‭ ‬בימי‭ ‬הארת‭ ‬החגים‭. ‬הכוחות‭ ‬שנאגרו‭ ‬בנו‭ ‬בימי‭ ‬הקיץ‭ – ‬בסבב‭ ‬המועדים‭ ‬אשר‭ ‬החל‭ ‬בפסח‭ ‬והסתיים‭ ‬בסוכות‭ – ‬פורצים‭ ‬בימי‭ ‬החורף‭ ‬הארוכים‭ ‬הקוראים‭ ‬לנו‭ ‬להתגבר‭ ‬ולנצח‭.‬

08‭ ‬

בכל‭ ‬שנה‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬הוא‭ ‬סימן‭ ‬לגבורה‭. ‬בשנתיים‭ ‬האחרונות‭ ‬אין‭ ‬צורך‭ ‬להכביר‭ ‬מילים‭ ‬על‭ ‬הגבורה‭ ‬המתגלה‭. ‬לכל‭ ‬דור‭ ‬הגבורה‭ ‬שלו‭, ‬והדור‭ ‬שלנו‭ ‬עומד‭ ‬בזאת‭ ‬בכבוד‭.‬‭ ‬

האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬

פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭ ‬והארץ‭ ‬להאזין‭. ‬אבל‭ ‬בימינו‭ ‬השורש‭ ‬הזה‭ ‬משמש‭ ‬גם‭ ‬למלים‭ ‬איזון‭ ‬ומאזן‭. ‬כדי‭ ‬לקבל‭ ‬שנה‭ ‬חדשה‭ ‬צריך‭ ‬להאזין‭ ‬למציאות‭ ‬ולערוך‭ ‬מאזן‭ ‬בין‭ ‬הטוב‭ ‬ובין‭ ‬הרע‭ ‬של‭ ‬השנה‭ ‬האחרונה‭, ‬ולראות‭ ‬מי‭ ‬גובר‭ ‬על‭ ‬מי‭.‬

02‭ ‬

מי‭ ‬שמקשיב‭ ‬יותר‭ ‬מידי‭ ‬לאנשים‭ ‬פסימיים‭ ‬מקבל‭ ‬רושם‭ ‬שהעולם‭ ‬הוא‭ ‬רע‭, ‬מי‭ ‬שמקשיב‭ ‬לצפירות‭ ‬של‭ ‬זמבורות‭ ‬ברחובות‭ ‬יכול‭ ‬להתחרש‭ ‬מרוב‭ ‬גלי‭ ‬השנאה‭, ‬למי‭ ‬שמקשיב‭ ‬לאנשים‭ ‬מרירים‭ ‬נדמה‭ ‬שמדינת‭ ‬ישראל‭ ‬נחרבה‭ ‬במלחמת‭ ‬יום‭ ‬כיפור‭ ‬או‭ ‬בשביעי‭ ‬באוקטובר‭, ‬למי‭ ‬שמקשיב‭ ‬ליצר‭ ‬הרע‭ ‬נדמה‭ ‬שאין‭ ‬סיכוי‭ ‬להשתחרר‭ ‬מן‭ ‬היצרים‭, ‬ההתמכרויות‭ ‬והחולשות‭.‬

03‭ ‬

אבל‭ ‬מי‭ ‬שמטה‭ ‬אוזן‭ ‬לאופטימיות‭ ‬יודע‭ ‬שהטוב‭ ‬הוא‭ ‬העיקר‭ ‬והרע‭ ‬הוא‭ ‬המיעוט‭, ‬מי‭ ‬שמאזין‭ ‬לקול‭ ‬הסליחות‭ ‬יודע‭ ‬שאין‭ ‬כבר‭ ‬מקום‭ ‬ברחבת‭ ‬הכותל‭ ‬ולכן‭ ‬מקרינים‭ ‬אותן‭ ‬במוקדים‭ ‬שונים‭ ‬ברחבי‭ ‬הארץ‭, ‬מי‭ ‬שמאזין‭ ‬להיסטוריה‭ ‬יודע‭ ‬שלמרות‭ ‬השבר‭ ‬של‭ ‬המלחמה‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬ניצחה‭ ‬וצמחה‭, ‬מי‭ ‬שחווה‭ ‬שבת‭ ‬תשובה‭ ‬עושה‭ ‬מאזן‭ ‬של‭ ‬השנה‭ ‬האחרונה‭ ‬עם‭ ‬עצמו‭, ‬ורואה‭ ‬שלמרות‭ ‬הנפילות‭ ‬מצבו‭ ‬קצת‭ ‬יותר‭ ‬טוב‭ ‬מן‭ ‬השנה‭ ‬שעברה‭.‬

04‭ ‬

תאזינו‭ ‬טוב‭ ‬טוב‭ ‬לשירה‭ ‬הגדולה‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭, ‬בספר‭ ‬התורה‭ ‬היא‭ ‬כתובה‭ ‬בשני‭ ‬טורים‭ ‬אנכיים‭, ‬סגנון‭ ‬כתיבה‭ ‬שנקרא‭ ‬אריח‭ ‬על‭ ‬גבי‭ ‬אריח‭. ‬למרות‭ ‬שהמציאות‭ ‬נדמית‭ ‬כחסרת‭ ‬סדר‭, ‬שירת‭ ‬האזינו‭ ‬מספרת‭ ‬לנו‭ ‬שהחיים‭ ‬שלנו‭ ‬בנויים‭ ‬מאריחים‭ ‬מדויקים‭ ‬ויציבים‭, ‬זה‭ ‬על‭ ‬גבי‭ ‬זה‭. ‬כל‭ ‬אריח‭ ‬קטן‭ ‬מצטרף‭ ‬לשירה‭ ‬גדולה‭.‬

05‭ ‬

אנו‭ ‬נמצאים‭ ‬בתוך‭ ‬ארבעה‭ ‬ימים‭ ‬מופלאים‭: ‬ראש‭ ‬השנה‭ ‬ויום‭ ‬הכיפורים‭ ‬מאחורינו‭, ‬חג‭ ‬הסוכות‭ ‬לפנינו‭. ‬חז"ל‭ ‬מלמדים‭ ‬אותנו‭ ‬שארבעת‭ ‬הימים‭ ‬הללו‭ ‬הם‭ ‬נקיים‭ ‬מעוונות‭, ‬ו"ספירת‭ ‬העבירות‮"‬‭ ‬מתחילה‭ ‬מסוכות‭: ‬‮"'‬ולקחתכם‭ ‬לכם‭ ‬ביום‭ ‬הראשון‮'‬‭ ‬‮–‬‭ ‬וכי‭ ‬ראשון‭? ‬והלא‭ ‬יום‭ ‬חמישה‭ ‬עשר‭ ‬הוא‭, ‬אלא‭ ‬מאי‭ ‬ראשון‭? ‬ראשון‭ ‬לחשבון‭ ‬עבירות‮"‬‭. ‬באופן‭ ‬טבעי‭ ‬ההשפעה‭ ‬של‭ ‬השהות‭ ‬בבית‭ ‬כנסת‭ ‬בעשרת‭ ‬ימי‭ ‬תשובה‭ ‬מהדהדת‭ ‬בנפש‭ ‬ואינה‭ ‬מאפשרת‭ ‬לחטוא‭.‬

06‭ ‬

הבעיה‭ ‬היא‭ ‬שהתחושה‭ ‬הזו‭ ‬תיגמר‭ ‬עוד‭ ‬מעט‭, ‬וחג‭ ‬הסוכות‭, ‬שבו‭ ‬יש‭ ‬מפגש‭ ‬דחוס‭ ‬עם‭ ‬החיים‭, ‬הטבע‭ ‬והמשפחה‭, ‬עלול‭ ‬לגרום‭ ‬ליצר‭ ‬הרע‭ ‬שוב‭ ‬להרים‭ ‬ראש‭. ‬אחרי‭ ‬החגים‭ ‬יחזרו‭ ‬גם‭ ‬ימי‭ ‬החול‭ ‬ואז‭ ‬בכלל‭ ‬הלך‭ ‬עלינו‭. ‬לכן‭ ‬התורה‭ ‬מבקשת‭ ‬מאיתנו‭ ‬להאזין‭ ‬לשירה‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭: ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‭ ‬ואדברה‭ ‬ותשמע‭ ‬הארץ‭ ‬אמרי‭ ‬פי‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אחרי‭ ‬שנגענו‭ ‬בשמים‭ ‬אנו‭ ‬מתכוננים‭ ‬לגעת‭ ‬בארץ‭. ‬איך‭ ‬עושים‭ ‬זאת‭? ‬על‭ ‬ידי‭ ‬שירה‭! ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬היא‭ ‬שירה‭ ‬אחת‭ ‬גדולה‭.  ‬‮"‬יערוף‭ ‬כמטר‭ ‬לקחי‭ ‬תזל‭ ‬כטל‭ ‬אמרתי‮"‬‭. ‬ישנם‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭ ‬בהם‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬בורא‭ ‬עולם‭: ‬שמים‭ ‬וארץ‭, ‬מטר‭ ‬וטל‭. ‬ישנו‭ ‬צד‭ ‬עליון‭ ‬של‭ ‬שפע‭ ‬שמימי‭ ‬וגשם‭ ‬שמגיע‭ ‬מלמעלה‭, ‬וישנו‭ ‬צד‭ ‬שהוא‭ ‬תוצר‭ ‬העבודה‭ ‬האנושית‭ ‬שלנו‭, ‬אמת‭ ‬מארץ‭ ‬תצמח‭. ‬כדוגמת‭ ‬הטל‭ ‬שמרווה‭ ‬את‭ ‬פני‭ ‬הקרקע‭ ‬גם‭ ‬ללא‭ ‬גשם‭. ‬שני‭ ‬הצדדים‭ ‬מובילים‭ ‬ל'כי‭ ‬שם‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אקרא‭ ‬הבו‭ ‬גודל‭ ‬לא‭-‬לוהינו‮'‬‭. ‬את‭ ‬שני‭ ‬הצדדים‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬פוגשים‭ ‬גם‭ ‬בחג‭ ‬הסוכות‭. ‬הסוכה‭ ‬היא‭ ‬יצירה‭ ‬אנושית‭ ‬שנשארת‭ ‬פתוחה‭ ‬לטבע‭ ‬האלוהי‭. ‬בניין‭ ‬העשוי‭ ‬מקרשים‭ ‬ומסכך‭, ‬ועם‭ ‬זאת‭ ‬בנוי‭ ‬באופן‭ ‬ארעי‭ ‬שמותיר‭ ‬מקום‭ ‬לראות‭ ‬את‭ ‬כוכבי‭ ‬השמים‭. ‬גם‭ ‬ארבעת‭ ‬המינים‭ ‬הם‭ ‬מעגלי‭ ‬טבע‭ ‬אלוהי‭ ‬שמאוגדים‭ ‬בידי‭ ‬עם‭ ‬שמניף‭ ‬אותם‭ ‬לארבע‭ ‬רוחות‭ ‬השמים‭. ‬עם‭ ‬אנושי‭-‬א‭-‬לוהי‭. ‬עם‭ ‬פלא‭ ‬שיכול‭ ‬להאזין‭ ‬לשירת‭ ‬האזינו‭. ‬סוכה‭ ‬ולולב‭ ‬לעם‭ ‬סגולה‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬וחג‭ ‬שמח‭. ‬

לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…
תפסיקו לקלל את עם כלביא

תפסיקו לקלל את עם כלביא

01‭ ‬בפרשת‭ ‬בלק‭, ‬בלק‭ ‬מלך‭ ‬מואב‭ ‬שוכר‭ ‬‮"‬מקלל‮"‬‭ ‬מקצועי‭ ‬על‭…
בדיוק בזמן

בדיוק בזמן

01‭ ‬בפרשתנו‭, ‬קרח‭ ‬מתכחש‭ ‬להבדלים‭ ‬הקיימים‭ ‬במציאות‭, ‬וטוען‭ ‬‮"‬כל‭ ‬העדה‭…
תורת לחימה

תורת לחימה

01‭ ‬בפרשת‭ ‬בהעלותך‭ ‬אנו‭ ‬מגיעים‭ ‬לסופן‭ ‬של‭ ‬ההכנות‭ ‬למסע‭ ‬עם‭…
קולות וברקים וענן כבד וקול שופר חזק מאד

קולות וברקים וענן כבד וקול שופר חזק מאד

01‭ ‬אנו‭ ‬נמצאים‭ ‬מספר‭ ‬ימים‭ ‬לפני‭ ‬חג‭ ‬מתן‭ ‬תורה‭. ‬יש‭…
אבנים עם לב אדם

אבנים עם לב אדם

01‭ ‬את‭ ‬התפילה‭ ‬‮"‬לשנה‭ ‬הבאה‭ ‬בירושלים‭ ‬הבנויה‮"‬‭ ‬אנו‭ ‬מתפללים‭ ‬בכל‭…