טור אורח

האמנם היו חז"ל סביבתנים קדומים?

המדרש יוצא במפורש נגד האג'נדה הסביבתנית הקיצונית המזניחה את האדם. המדרש אומר: "כל מה שבראתי – בשבילך בראתי". בעיני חז"ל הבריאה נבראה בשביל האדם.

"בשעה שברא הקב"ה אדם הראשון נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן ואמר לו: ראה מעשי, כמה נאין ומשובחין הן. כל מה שבראתי – בשבילך בראתי. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך, ולא עוד אלא שאת גורם מיתה לאותו צדיק" (קהלת רבה ז, יג).
ספק אם יש מדרש מצוטט יותר בשנים האחרונות, בוודאי ככל שמגיעים לעסוק בנושאי סביבתנות. חז"ל מצטיירים לנו כאקולוגיסטים קדומים המזהירים אותנו שלא נחריב את העולם בסלילת כבישים ובפליטת גזי חממה. 

העובדה שזה המדרש היחיד המצוטט שוב ושוב לא הדליקה נורת אזהרה בקרב המצטטים. אבל הבה נקרא את המדרש שוב. "תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי". למה הכפילות, "תקלקל ותחריב"? כפל העניין במילים שונות? לא ולא. כל המצוי בלשון חז"ל יודע של"קלקול" יש בדרך כלל הוראה מוסרית, והוא פעמים רבות מילה נרדפת לחטא. האדם מוזהר כאן שלא יקלקל, כלומר שלא יחטא ויעבור את פי ה', כי הקלקול הרוחני יגרום להחרבת העולם. הרי האדם נתקלל "ארורה האדמה בעבורך, בעצבון תאכלנה". רק כך מובן הסיפה, "שאת גורם מיתה לאותו צדיק", כפי שהוזהר, "כי ביום אכלך ממנו מות תמות".
ראיה ברורה לכך היא דברי אותו מדרש עצמו כמה פרשות לפני כן: "ראוי היה אברהם אבינו להיברא קודם לאדם הראשון, אלא אמר הקב"ה: אם אברא תחילה אברהם, אם יקלקל אין מי שיבא ויתקן אחריו" (קהלת רבה ג, יא).
אם כן, המדרש אינו מזהיר אותנו שלא להשתמש בפלסטיק אלא מתרה בנו לשמוע את פי ה', אחרת הקלקול הרוחני שלנו יביא להחרבת העולם. אבל יתרה מזו: המדרש יוצא במפורש נגד האג'נדה הסביבתנית הקיצונית המזניחה את האדם. המדרש אומר: "כל מה שבראתי – בשבילך בראתי". בעיני חז"ל הבריאה נבראה בשביל האדם.
מדוע זה חשוב? כי כשדנים בענייני שמירת הסביבה עלינו לזכור שהסיבה שאנחנו רוצים לשמור על הסביבה היא בשבילנו כבני אדם. לכן אם נקריב יותר מדי מרווחתם של בני אדם כדי לשמור על הסביבה איננו עושים מעשה מוסרי אלא מעשה אנטי-מוסרי.
קחו לדוגמה את ההתחממות הגלובלית. לפי הטענה הרווחת במחקר, פעילות האדם גרמה לאפקט חממה התורם להתחממות העולם. אבל אותה פעילות אדם עצמה תרמה לרווחה אנושית אדירה. בשנת 1820 מנתה אוכלוסיית העולם כמיליארד איש, וכ-90% ממנה חיו ב"עוני קיצוני", לפי הגדרות האו"ם. היום חיים בעולם 7.7 מיליארד איש, ורק 8% מהם חיים בעוני קיצוני. יש היום הרבה פחות עניים, במספר ולא רק באחוזים, משהיו לפני מאתיים שנה, וזה בזכות המהפכה התעשייתית ודלקי המאובנים. המודלים של ההתחממות הגלובלית חוזים פגיעה של כ-5% בצמיחה לאורך מאה שנה, אך במאה ה-20 צמח התמ"ג העולמי ב-1,700 אחוז, כלומר התועלת משימוש בדלקים המאובנים עולה בהרבה על הנזק מהם.
אם הדגש הוא האדם, עלינו להיזהר שלא לפגוע ברווחתו בניסיוננו לעצור את האקלים. רק לאחרונה עלה מחיר החשמל בגלל שגעת החשמל הסולרי, שההשפעה שלו על האקלים היא אפס, אבל על בני אדם היא מורגשת ביותר. את הדברים האלה עלינו להפסיק, ולתת דעתנו שלא להחריב את רווחתו של האדם.

עוד במדור זה

תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

בפרשיות‭ ‬בחומש‭ ‬בראשית‭ ‬ניתן‭ ‬מקום‭ ‬של‭ ‬כבוד‭ ‬למקומות‭ ‬הליכתם‭ ‬של‭…
חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

יש‭ ‬משהו‭ ‬פלאי‭ ‬בהשתדלותו‭ ‬המרובה‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬לחיפוש‭ ‬מקום‭…
וירא- האם למאמין מותר לשאלות שאלות?

וירא- האם למאמין מותר לשאלות שאלות?

אברהם‭ ‬אבינו‭, ‬ראש‭ ‬המאמינים‭, ‬אשר‭ ‬הגיע‭ ‬לאמונה‭ ‬באלוקים‭ ‬מעצמו‭, ‬הגיע‭…
לך לך - עם של הולכים

לך לך - עם של הולכים

פעמים‭ ‬רבות‭ ‬בפרשתנו‭ ‬מתגלה‭ ‬לנו‭ ‬אברהם‭ ‬בפועל‭ ‬ה‭.‬ל‭.‬ך‭: ‬‮'‬לֶךְ‭ ‬לְךָ‮'‬‭,…
נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

כבר‭ ‬בתחילתה‭ ‬של‭ ‬התורה‭ ‬מתברר‭ ‬שיש‭ ‬מטרה‭ ‬ויעד‭ ‬לבריאת‭ ‬העולם‭.…
האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

לפני‭ ‬שנתיים‭ ‬נוסף‭ ‬לנו‭ ‬עוד‭ ‬יום‭ ‬לימים‭ ‬הנוראים‭, ‬יום‭ ‬שמחת‭…
וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

בעוד‭ ‬ימים‭ ‬ספורים‭ ‬נכנס‭ ‬בעז‭"‬ה‭ ‬ליום‭ ‬הגדול‭, ‬יום‭-‬הכיפורים‭, ‬כשמו‭ ‬של‭…
ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש‭ ‬השנה‭ ‬הוא‭ ‬תקווה‭ ‬חדשה‭, ‬תקווה‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬ומתוקה‭. ‬אנו‭…
כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

העולם‭ ‬מתחלק‭ ‬לשניים‭: ‬אלה‭ ‬שבטוחים‭ ‬שמגיע‭ ‬להם‭ ‬הכל‭ ‬ותמיד‭ ‬יתלוננו‭…
כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

בפרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬מצווים‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬קדושת‭ ‬המחנה‭. ‬‮'‬כִּֽי–תֵצֵא‭ ‬מַחֲנה‭ ‬עַל–אֹיְבֶיךָ‭…
שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

בסוף‭ ‬פרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬פרשיה‭ ‬תמוהה‭, ‬פרשת‭ ‬עגלה‭ ‬ערופה‭.…
ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

כמה‭ ‬פעמים‭ ‬בחיינו‭ ‬אומרים‭ ‬לנו‭: '‬הכל‭ ‬תלוי‭ ‬בך‭', '‬הכל‭ ‬תלוי‭…
עקב תשמעו

עקב תשמעו

האם‭ ‬שומעים‭ ‬באוזן‭? ‬לא‭ ‬בטוח‭… ‬פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬במילים‭: ‬‮'‬וְהָיָה‭ ‬עֵקֶב‭…
דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

תשעה‭ ‬באב‭, ‬יום‭ ‬חורבנם‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬הראשון‭ ‬והשני‭. ‬את‭…
פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

את‭ ‬מי‭ ‬אמור‭ ‬לשרת‭ ‬המנהיג‭? ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬או‭ ‬את‭ ‬העם‭?…
בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בימים‭ ‬אלו‭ ‬מתחילים‭ ‬ימי‭ ‬הזכרון‭ ‬והאבלות‭ ‬על‭ ‬חורבן‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭.…