טור אורח

האמנם היו חז"ל סביבתנים קדומים?

המדרש יוצא במפורש נגד האג'נדה הסביבתנית הקיצונית המזניחה את האדם. המדרש אומר: "כל מה שבראתי – בשבילך בראתי". בעיני חז"ל הבריאה נבראה בשביל האדם.

"בשעה שברא הקב"ה אדם הראשון נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן ואמר לו: ראה מעשי, כמה נאין ומשובחין הן. כל מה שבראתי – בשבילך בראתי. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך, ולא עוד אלא שאת גורם מיתה לאותו צדיק" (קהלת רבה ז, יג).
ספק אם יש מדרש מצוטט יותר בשנים האחרונות, בוודאי ככל שמגיעים לעסוק בנושאי סביבתנות. חז"ל מצטיירים לנו כאקולוגיסטים קדומים המזהירים אותנו שלא נחריב את העולם בסלילת כבישים ובפליטת גזי חממה. 

העובדה שזה המדרש היחיד המצוטט שוב ושוב לא הדליקה נורת אזהרה בקרב המצטטים. אבל הבה נקרא את המדרש שוב. "תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי". למה הכפילות, "תקלקל ותחריב"? כפל העניין במילים שונות? לא ולא. כל המצוי בלשון חז"ל יודע של"קלקול" יש בדרך כלל הוראה מוסרית, והוא פעמים רבות מילה נרדפת לחטא. האדם מוזהר כאן שלא יקלקל, כלומר שלא יחטא ויעבור את פי ה', כי הקלקול הרוחני יגרום להחרבת העולם. הרי האדם נתקלל "ארורה האדמה בעבורך, בעצבון תאכלנה". רק כך מובן הסיפה, "שאת גורם מיתה לאותו צדיק", כפי שהוזהר, "כי ביום אכלך ממנו מות תמות".
ראיה ברורה לכך היא דברי אותו מדרש עצמו כמה פרשות לפני כן: "ראוי היה אברהם אבינו להיברא קודם לאדם הראשון, אלא אמר הקב"ה: אם אברא תחילה אברהם, אם יקלקל אין מי שיבא ויתקן אחריו" (קהלת רבה ג, יא).
אם כן, המדרש אינו מזהיר אותנו שלא להשתמש בפלסטיק אלא מתרה בנו לשמוע את פי ה', אחרת הקלקול הרוחני שלנו יביא להחרבת העולם. אבל יתרה מזו: המדרש יוצא במפורש נגד האג'נדה הסביבתנית הקיצונית המזניחה את האדם. המדרש אומר: "כל מה שבראתי – בשבילך בראתי". בעיני חז"ל הבריאה נבראה בשביל האדם.
מדוע זה חשוב? כי כשדנים בענייני שמירת הסביבה עלינו לזכור שהסיבה שאנחנו רוצים לשמור על הסביבה היא בשבילנו כבני אדם. לכן אם נקריב יותר מדי מרווחתם של בני אדם כדי לשמור על הסביבה איננו עושים מעשה מוסרי אלא מעשה אנטי-מוסרי.
קחו לדוגמה את ההתחממות הגלובלית. לפי הטענה הרווחת במחקר, פעילות האדם גרמה לאפקט חממה התורם להתחממות העולם. אבל אותה פעילות אדם עצמה תרמה לרווחה אנושית אדירה. בשנת 1820 מנתה אוכלוסיית העולם כמיליארד איש, וכ-90% ממנה חיו ב"עוני קיצוני", לפי הגדרות האו"ם. היום חיים בעולם 7.7 מיליארד איש, ורק 8% מהם חיים בעוני קיצוני. יש היום הרבה פחות עניים, במספר ולא רק באחוזים, משהיו לפני מאתיים שנה, וזה בזכות המהפכה התעשייתית ודלקי המאובנים. המודלים של ההתחממות הגלובלית חוזים פגיעה של כ-5% בצמיחה לאורך מאה שנה, אך במאה ה-20 צמח התמ"ג העולמי ב-1,700 אחוז, כלומר התועלת משימוש בדלקים המאובנים עולה בהרבה על הנזק מהם.
אם הדגש הוא האדם, עלינו להיזהר שלא לפגוע ברווחתו בניסיוננו לעצור את האקלים. רק לאחרונה עלה מחיר החשמל בגלל שגעת החשמל הסולרי, שההשפעה שלו על האקלים היא אפס, אבל על בני אדם היא מורגשת ביותר. את הדברים האלה עלינו להפסיק, ולתת דעתנו שלא להחריב את רווחתו של האדם.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…