בקול רב

האפיקומן – למה זה לא עובד? 

הרב יוני לביא

‮"‬אתה‭ ‬שואל‭ ‬איך‭ ‬הלך‭ ‬הסיפור‭ ‬עם‭ ‬האפיקומן‭ ‬אצלנו‭ ‬בבית‭?‬‮"‬‭, ‬אמר‭ ‬לי‭ ‬ירון‭, ‬‮"‬זה‭ ‬היה‭ ‬ממש‭ ‬מעולה‭. ‬אתה‭ ‬יודע‭, ‬ההורים‭ ‬שלי‭ ‬לא‭ ‬דתיים‭, ‬אבל‭ ‬על‭ ‬סדר‭ ‬פסח‭ ‬הם‭ ‬פעם‭ ‬לא‭ ‬וויתרו‭. ‬יותר‭ ‬מזה‭, ‬הם‭ ‬עשו‭ ‬אותו‭ ‬הכי‭ ‬בגדול‭ ‬שרק‭ ‬אפשר‭. ‬כל‭ ‬הדודים‭ ‬והדודות‭, ‬הגיסים‭ ‬והאחיינים‭ ‬התכנסו‭ ‬אצלנו‭ ‬בבית‭ ‬לאירוע‭ ‬החגיגי‭. ‬בתחילת‭ ‬הערב‭ ‬כל‭ ‬הגברים‭ ‬שלפו‭ ‬את‭ ‬הארנקים‭ ‬והוציאו‭ ‬משם‭ ‬את‭ ‬השטרות‭ ‬המרשרשים‭. ‬במרכז‭ ‬השולחן‭ ‬נוצרה‭ ‬ערמה‭ ‬מכובדת‭ ‬ויקרת‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬מזומנים‭. ‬הילד‭ ‬שהצליח‭ ‬למצוא‭ ‬את‭ ‬האפיקומן‭, ‬גרף‭ ‬לכיסו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬הקופה‭…‬‮"‬‭.‬

כששיתפתי‭ ‬את‭ ‬לילדים‭ ‬שלי‭ ‬בחיוך‭ ‬במנהג‭ ‬האפיקומן‭ ‬בבית‭ ‬של‭ ‬ירון‭, ‬העיניים‭ ‬שלהם‭ ‬נדלקו‭ ‬מיד‭. ‬‮"‬אבא‭, ‬אולי‭ ‬גם‭ ‬אצלנו‭ ‬נעשה‭ ‬דבר‭ ‬כזה‭?‬‮"‬

‰˜ÂÒوȉ ‰˘‚Âȉ

אין‭ ‬ספק‭ ‬שהאפיקומן‭ ‬הוא‭ ‬סטארט‭-‬אפ‭ ‬מבריק‭. ‬בנוסף‭ ‬לכל‭ ‬הטעמים‭ ‬ההלכתיים‭, ‬המחשבתיים‭ ‬והקבליים‭ ‬שלו‭, ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬מעולה‭ ‬שמחזיק‭ ‬ילדים‭ ‬קטנים‭ ‬ערים‭ ‬עד‭ ‬השעות‭ ‬הקטנות‭ ‬של‭ ‬ליל‭ ‬הסדר‭. ‬

יש‭ ‬רק‭ ‬בעיה‭ ‬אחת‭. ‬על‭ ‬הדרך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬גונב‭ ‬את‭ ‬תשומת‭ ‬הלב‭, ‬ומסיט‭ ‬את‭ ‬הפוקוס‭ ‬למקומות‭ ‬צדדיים‭. ‬בבתים‭ ‬רבים‭, ‬במקום‭ ‬להיות‭ ‬מרוכזים‭ ‬בליבה‭ ‬של‭ ‬ליל‭ ‬פסח‭: ‬סיפור‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭, ‬כל‭ ‬הילדים‭ ‬ובני‭ ‬הנוער‭ ‬שרויים‭ ‬במתח‭ ‬עמוק‭ ‬וטרודים‭ ‬בשאלה‭ ‬‮'‬חשובה‮'‬‭ ‬הרבה‭ ‬יותר‭: ‬מי‭ ‬יצליח‭ ‬לגנוב‭ ‬את‭ ‬האפיקומן‭ ‬ואיזו‭ ‬מתנה‭ ‬הוא‭ ‬הולך‭ ‬לקבל‭?‬

וזה‭ ‬לא‭ ‬נגמר‭ ‬כאן‭. ‬יש‭ ‬משפחות‭ ‬בהן‭ ‬גניבת‭ ‬האפיקומן‭ ‬לא‭ ‬סוגרת‭ ‬את‭ ‬העניין‭, ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬מתחילה‭ ‬אותו‭. ‬כי‭ ‬גם‭ ‬אחרי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצא‭ ‬אותו‭, ‬מישהו‭ ‬אחר‭ ‬יכול‭ ‬‮'‬לגנוב‮'‬‭ ‬אותו‭ ‬ממנו‭, ‬והשלישי‭ ‬מהשני‭, ‬וכך‭ ‬כל‭ ‬הערב‭ ‬הופך‭ ‬לשרשרת‭ ‬גניבות‭ ‬אחת‭ ‬גדולה‭ ‬ההולמת‭ ‬יותר‭ ‬משפחת‭ ‬פשע‭ ‬והיא‭ ‬מסיטה‭ ‬את‭ ‬תשומת‭ ‬הלב‭ ‬מקריאת‭ ‬ההגדה‭ ‬והקשבה‭ ‬למה‭ ‬שיש‭ ‬לה‭ ‬לומר‭ ‬לנו‭.‬

בבתים‭ ‬מסוימים‭ ‬מי‭ ‬שממהר‭ ‬למצוא‭ ‬את‭ ‬האפיקומן‭ ‬הוא‭ ‬הילד‭ ‬הגדול‭ ‬יותר‭, ‬ואז‭ ‬הקטנים‭ ‬מתוסכלים‭ ‬ופורצים‭ ‬בבכי‭. ‬‮"‬טוב‭, ‬אז‭ ‬גם‭ ‬אתם‭ ‬תקבלו‭ ‬מתנה‮"‬‭, ‬מרגיעים‭ ‬אותם‭ ‬ההורים‭. ‬ואז‭ ‬הגדול‭ ‬מתוסכל‭. ‬‮"‬אבל‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬פייר‭. ‬אני‭ ‬התאמצתי‭ ‬ומצאתי‭, ‬למה‭ ‬שהם‭ ‬יקבלו‭?‬‮"‬‭.‬

השורה‭ ‬התחתונה‭ ‬היא‭ ‬משהו‭ ‬מתפספס‭ ‬ברעיון‭ ‬המקסים‭ ‬של‭ ‬האפיקומן‭ ‬ושווה‭ ‬לחשוב‭ ‬כיצד‭ ‬לעשות‭ ‬זאת‭ ‬נכון‭ ‬יותר‭.‬

Ó‰ ‰‡Ï˯ËÈ·‰?

ובכן‭, ‬אפשרות‭ ‬אחת‭ ‬היא‭ ‬לוותר‭ ‬מראש‭ ‬על‭ ‬המאבק‭. ‬אבות‭ ‬וסבים‭ ‬יקרים‭. ‬תהיו‭ ‬לארג'ים‭ ‬ואל‭ ‬תחביאו‭ ‬את‭ ‬האפיקומן‭ ‬בכספת‭ ‬או‭ ‬בגרביים‭. ‬אפשר‭ ‬לילדים‭ ‬למצוא‭ ‬אותו‭ ‬במהירות‭ ‬וכך‭ ‬יוסר‭ ‬המתח‭ ‬מעל‭ ‬השולחן‭ ‬ומכאן‭ ‬נתפנה‭ ‬להתרכז‭ ‬בסיפור‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬את‭ ‬תשומת‭ ‬הלב‭ ‬והערנות‭ ‬של‭ ‬הילדים‭ ‬נשיג‭ ‬בדרכים‭ ‬אחרות‭.‬

אופציה‭ ‬שניה‭ ‬היא‭ ‬כן‭ ‬ליצור‭ ‬אתגר‭ ‬אבל‭ ‬לעשות‭ ‬אותו‭ ‬קבוצתי‭. ‬כלומר‭, ‬כל‭ ‬הילדים‭ ‬יחד‭ ‬מקימים‭ ‬‮'‬יחידת‭ ‬חיפוש‮'‬‭ ‬וכולם‭ ‬ביחד‭ ‬מוצאים‭ ‬את‭ ‬האפיקומן‭ ‬וזוכים‭ ‬בפרס‭. ‬בכך‭ ‬מורידים‭ ‬את‭ ‬רף‭ ‬הלחץ‭ ‬וגם‭ ‬מונעים‭ ‬אכזבות‭ ‬ותסכולים‭ ‬של‭ ‬מי‭ ‬שלא‭ ‬הצליח‭ ‬למצוא‭.‬

יש‭ ‬כאלו‭ ‬שעושים‭ ‬גם‭ ‬כמה‭ ‬אפיקומנים‭, ‬ולכל‭ ‬ילד‭ ‬יש‭ ‬את‭ ‬האפיקומן‭ ‬שהוא‭ ‬צריך‭ ‬למצוא‭ ‬עם‭ ‬רמת‭ ‬קושי‭ ‬מותאמת‭ ‬לגילו‭ ‬ויכולותיו‭.‬

שמעתי‭ ‬על‭ ‬מנהג‭ ‬רביעי‭ ‬שהתקיים‭ ‬אצל‭ ‬אחד‭ ‬מגדולי‭ ‬ישראל‭. ‬בביתו‭ ‬נהגו‭ ‬להפך‭. ‬כל‭ ‬ילד‭ ‬היה‭ ‬מקבל‭ ‬מלכתחילה‭ ‬את‭ ‬האפיקומן‭ ‬שלו‭ ‬והוא‭ ‬היה‭ ‬קשור‭ ‬במטפחת‭ ‬לזרועו‭. ‬על‭ ‬הילד‭ ‬היה‭ ‬להישאר‭ ‬ער‭ ‬לכל‭ ‬אורך‭ ‬הסדר‭, ‬אחרת‭ ‬אביו‭ ‬היה‭ ‬לוקח‭ ‬ממנו‭…‬

כך‭ ‬או‭ ‬אחרת‭, ‬מה‭ ‬שחשוב‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬לבלבל‭ ‬בין‭ ‬עיקר‭ ‬לטפל‭ ‬ולא‭ ‬להחמיץ‭ ‬את‭ ‬הלב‭ ‬של‭ ‬הלילה‭ ‬החשוב‭ ‬ביותר‭ ‬בשנה‭.‬

Ó‰ ˜˘Â¯ ÒÂÒ?

עצה‭ ‬אחרונה‭ ‬להורים‭ ‬היקרים‭: ‬עשו‭ ‬עם‭ ‬הילדים‭ ‬עוד‭ ‬לפני‭ ‬החג‭ ‬תיאום‭ ‬ציפיות‭ ‬לגבי‭ ‬השאלה‭ ‬הגורלית‭: ‬מה‭ ‬אפשר‭ ‬לבקש‭ ‬לאפיקומן‭. ‬

לא‭ ‬אשכח‭ ‬את‭ ‬אותו‭ ‬פסח‭ ‬בו‭ ‬הייתי‭ ‬בן‭ ‬9‭ ‬ואחרי‭ ‬שמצאתי‭ ‬את‭ ‬המצה‭ ‬החבויה‭ ‬פניתי‭ ‬לניהול‭ ‬מו"מ‭ ‬עם‭ ‬אבי‭. ‬הוא‭ ‬שאל‭ ‬מה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭ ‬תמורתו‭ ‬ואני‭ ‬עניתי‭ ‬‮"‬לא‭ ‬משהו‭ ‬מיוחד‭, ‬רק‭ ‬סוס‭ ‬פוני‮"‬‭ (‬כן‭, ‬כבר‭ ‬אז‭ ‬הייתי‭ ‬ילד‭ ‬צנוע‭). ‬

‮"‬סוס‭ ‬פוני‭?!!‬‮"‬‭, ‬אבא‭ ‬שלי‭ ‬כמעט‭ ‬התעלף‭. ‬‮"‬איפה‭ ‬תשים‭ ‬אותו‭?‬‮"‬‭. ‬

‮"‬מה‭ ‬זאת‭ ‬אומרת‭ ‬איפה‭? ‬בחדר‭ ‬שלי‭…‬‮"‬‭, ‬השבתי‭ ‬ברוגע‭. ‬

קיצר‭, ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬השתכנע‭ ‬וגם‭ ‬אחרי‭ ‬משא‭ ‬ומתן‭ ‬קשוח‭ ‬לא‭ ‬הגענו‭ ‬באותה‭ ‬שנה‭ ‬להסכמות‭.‬

עצתי‭ ‬אליכם‭: ‬תהיו‭ ‬חכמים‭ ‬מראש‭ ‬ותבהירו‭ ‬לילדים‭ ‬‮–‬‭ ‬לא‭ ‬סוסים‭, ‬לא‭ ‬אייפונים‭ ‬ולא‭ ‬נסיעות‭ ‬לחו"ל‭. ‬נכון‭ ‬מצאתם‭ ‬איזו‭ ‬מצה‭ ‬אבל‭ ‬אל‭ ‬תתנפחו‭ ‬כמו‭ ‬חמץ‭. ‬הישארו‭ ‬צנועים‭ ‬ותבקשו‭ ‬משהו‭ ‬נחמד‭ ‬אבל‭ ‬תמציתי‭ ‬שיש‭ ‬סיכוי‭ ‬שגם‭ ‬תקבלו‭…‬

ומה‭ ‬דעתכם‭? ‬איך‭ ‬הולך‭ ‬אתגר‭ ‬האפיקומן‭ ‬אצלכם‭ ‬בבית‭? ‬

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…